Permalänk
Medlem

Stationär dator fryser fast

För ett par månader sedan började min stationära dator frysa fast ibland. Det var till en början inget större problem då det kanske inträffade en gång varannan vecka, och en enkel omstart löste det. På senare tid har den dock börjat göra detta betydligt oftare, igår fick jag starta om den 3 eller 4 gånger på raken eftersom den frös under uppstart eller strax efter.

Datorn i sig är självbygd av diverse delar som inköptes för nära 10 år sedan nu. Processorn är sedan dess densamma, men större delen av övriga komponenter har bytts ut med åren. Jag är dock fortfarande relativt nöjd med hur den presterar förutom just detta problem.

Processorn är som sagt nära 10 år gammal, och grafikkortet har ca 4-5 år på nacken. Jag gissar på att det är någon av dessa som får datorn att frysa som den gör. Det behöver f.ö inte vara någonting särskilt belastande som pågår när den väl fryser, utan det verkar ske i stort sett på måfå. Ibland på en gång, ibland efter att den stått igång i flera timmar. Någonting som jag reagerat på är att om jag spelar musik eller har andra ljud igång när detta händer så övergår det till ett statiskt "brus". Datorn stänger inte heller av sig själv, utan den står kvar i detta frusna läge tills jag manuellt stänger av den på knappen.

Skriver in lite information om datorn:
Processor: Intel Core i5-2400 @ 3.10GHz
Moderkort: Z68AP-D3
RAM: 16GB (Inte säker på märke, men kan kolla upp om det kan vara till nytta)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 770
OS: Windows 10

Ni som är lite mer kunniga, har ni någon gissning på vilken komponent som kan vara problemet här? Kan det vara någonting annan komponent än de jag nämnt? Kan inte minnas att jag bytt ut annat än grafikkort och RAM-minne sedan den blev inköpt för övrigt.

Permalänk
Medlem

Har datorn kraschat innan Windows loggan eller bara efter?
Vad har du för CPU kylning?

En BIOS återställning kanske kan lösa det, sök i moderkortets manual efter "Clear CMOS".

Annars kan det vara GPU/Windows/RAM/Kylning/PSU.
GPU: 1: Ominstallera drivrutiner. 2: Koppla ur och anslut skärmen till moderkortet.
Windows: Ominstallera
RAM: Kör en i taget. (rengör kontakterna som kan oxidera)
Kylning(€): Byt ut gamla kylpastan
PSU(€): Prova med ett annat nätagg

Visa signatur

😑