Microsoft visar omdanad startmeny och justerad fönsterväxlare i Windows 10

Skrivet av Oneone:

ser nada skillnad men kanske bara e jag

Samma.

Skrivet av Commander:

Fattar inte varför de inte kan fixa söken för en gångs skull. Fortfarande sämre än vad Windows 7 hade.. Söker man device får man inte device manager men söker man manager då får man den. Finns massvis med konstiga sökbuggar att man undrar att ens Bing klarar finnas.

Jag får fram Device Manager redan efter att bara ha skrivit "de" i söken så något hos dig måste vara fel.

@Stan Carley: Kollegorna säger ofta att jag uttrycker mig som om jag vore född på 1800-talet, så omdanar är ett ganska modernt uttryck i min värld

För er som inte ser skillnaden, Swedroid har en fin liten före och efter gif som visar den subtila uppdateringen.
https://swedroid.se/startmenyn-i-windows-10-kommer-fa-ny-desi...

Skrivet av maddogmoffit:

För er som inte ser skillnaden, Swedroid har en fin liten före och efter gif som visar den subtila uppdateringen.
https://swedroid.se/startmenyn-i-windows-10-kommer-fa-ny-desi...

Ok, bara några mikroskopiska färgförändringar alltså. Var det verkligen värt en nyhetsartikel och tråd?

Skrivet av cyklonen:

Ok, bara några mikroskopiska färgförändringar alltså. Var det verkligen värt en nyhetsartikel och tråd?

Mja, de har ju centrerat alfabetsbokstäverna också!

Jag trodde man gjort något mer än gjort meny transparent?!

Skrivet av cyklonen:

Verkligen mikroskopiska. Men alla är vi olika och för somliga gör det kanske märkbar skillnad. Själv skulle jag inte ens märka att nånting förändrats.

@cyklonen: nyheten tar dock upp mer än bara den omdanade startmenyn, det är en av de kommande nyheterna Microsoft diskuterar i blogginlägget.

Ser helt ok ut, men jag hoppas man kan välja andra färger med som harmoniserar med varandra.

Ser lite inspireat av Mac OS

Skrivet av Oneone:

Använder själv inte startmenyn så kunde inte heller se skillnaden, men Swedroid har lagt upp en bra gif.

Själv är jag fortsatt väldigt nöjd över Classic Shell, med typ Win7-stil.
Fattar inte varför någon vill ha detta nya istället på en vanlig pc/monitor, men bra att folk kan välja i alla fall

Skrivet av the squonk:

Jag har haft 4k på laptopen sen 2016, i början var det förfärligt, men nu ser det rätt bra ut. Det har varit stora förbättringar. Finns fortfarande en del gamla tredjepartprogram som inte skalar, men det får man väl leva med.

Det är ett av mina problem med högupplösta skärmar. Känns dumt med skärmar som är bra för bara 80-90% av mitt användningsområde.

Skrivet av ducedo:

Använder själv inte startmenyn så kunde inte heller se skillnaden, men Swedroid har lagt upp en bra gif.

https://cdn771.swedroid.se/wp-content/uploads/2020/07/windows-10-startmeny-3.gif

Nästa steg är att göra all text ljusgrå antar jag för att få till det riktigt moderna utseendet.

När ska Microsoft ge mig möjligheten att ta bort all skit från startmenyn som jag inte vill ha? Ge mig en enda kolumn med endast de program eller funktioner som jag har valt ut själv. Då slipper jag använda Classic shell eller att fästa program i aktivitetsfältet.

ClassicShell är nice om man vill ha t.ex. XP liknande startmeny. Rekommenderas
Heter numera Open Shell

Hahaha, det är pinsamt att se hur långsamt det går framåt. Kan de inte bara släppa möjligheten för användaren att SJÄLV välja hur skrivbordet ska se ut? Fler inställningar som man själv kan göra? Jag vill ändra färgerna på de olika elementen själv. Ikoner vill jag ändra själv, kan det inte finnas en "Microsoft Store för ikoner?" eller en "Microsoft Store Desktop Elements".

Skrivet av ducedo:

https://cdn771.swedroid.se/wp-content/uploads/2020/07/windows-10-startmeny-3.gif

Bättre. Märkligt att ha liknande blå bakgrund som själva ikonerna i ”Before”. De sticker ut mer och blir tydligare i ”After”.

Ser ju en hel del bättre ut, de gamla är ju fula tiles, som windows på mobiler hadde, inte konstigt att det floppade på mobiler.

Var det Apple som körde reklamen med Windows användare var tråkiga, grå och business look(vad nu det är), medan OS X användare var mera urban, coolare, artistisk/kreativ etc?! Reklamen traff verkligen spiken på huvudet.

[edit] Om man nu ska generalisera.

Senast redigerat 2020-07-02 18:49
Skrivet av Oneone:

Väldigt minimal skillnad, men jag tycker att det är till det bättre.

Det nya utseendet är luftigare i utseendet, vilket är positivt, men jag skulle gärna kunna minska bredden på textlistan. Nu använder jag visserligen inte startmenyn men om jag skulle göra det, användandes mus, är det ju mest optimalt att sortera det man oftast vill komma åt i det högra fältet.

Utan ClassicShell hade jag nog inte använt Startmenyn överhuvudtaget på många, många år. Den inbyggda är ju helt värdelös. De förändringar jag hade velat se är att man borde kunna ändra precis allt som finns i den, som i tidigare Windows.

Såhär ser min startmeny ut. Jag vill inte ha några "tiles" eller 100 bloatwareprogram som inte går att ta bort från starymenyn.

Det nya ser lugnare ut, gillar det bättre. Men nu kör jag i3... Så vad är skrivbord för något?

Windows Central går igenom nyheterna i en video som demonstrerar skillnaderna lite tydligare.

Skrivet av ASBR:

Själv är jag fortsatt väldigt nöjd över Classic Shell, med typ Win7-stil.
Fattar inte varför någon vill ha detta nya istället på en vanlig pc/monitor, men bra att folk kan välja i alla fall

mest nedladdade/installerade programkategorin sen 8.x släpptes - startmenyprogram.
Källa: MS windows team och windows telemetry (snack på ignite)

Bloat bloat och åter bloat. Senaste vettiga Windows var ändå Vista SP1 (när man hoppade till x64 och bättre multicore, annars hade jag nog hållt kvar på XP längre), pga att man kunde modifiera/gå tillbaka inom UI, så man slapp alla dessa enorma "moderna" fönster som inte fyller någon funktion. Hade det funnits ett modernt Windows med samma enklare utseende och inställningsmöjligheter som 2000/XP så hade jag hellre kört det än Win7 och senare.
Sen all bloatad telemetri osv som dessutom medföljer är ju inte direkt lockande.

Senast redigerat 2020-07-03 02:35
Skrivet av loevet:

Windows Central går igenom nyheterna i en video som demonstrerar skillnaderna lite tydligare.

De verkar fortfarande inte ha gjort dark mode enhetligt. Tittar man i videon efter 1:23 så är Inställningar/Settings helt svart medans alla andra delar av interface är mörkgrå/grå ton. Hur svårt kan det vara att göra temat enhetligt?

2020 - året vi fick grafer i miniräknare

Vilken tid att leva i alltså

Skrivet av Fulci:

De verkar fortfarande inte ha gjort dark mode enhetligt. Tittar man i videon efter 1:23 så är Inställningar/Settings helt svart medans alla andra delar av interface är mörkgrå/grå ton. Hur svårt kan det vara att göra temat enhetligt?

Det är ju inte som att olika toner gör det oenhetligt. Skulle se rätt tråkigt ut om de hade en och samma ton.

Skrivet av DasIch:

Det är ju inte som att olika toner gör det oenhetligt. Skulle se rätt tråkigt ut om de hade en och samma ton.

Det är helt olika design på Inställningar och t.ex. Utforskaren. Behöver jag ta en skärmdump för att visa det?

Edit: Faktum är att problemet är just Inställningar, allt annat är i samma tema med nya startmenyn i builden som visats här.

Senast redigerat 2020-07-03 13:15