Microsoft visar omdanad startmeny och justerad fönsterväxlare i Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ser nada skillnad men kanske bara e jag

Samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fattar inte varför de inte kan fixa söken för en gångs skull. Fortfarande sämre än vad Windows 7 hade.. Söker man device får man inte device manager men söker man manager då får man den. Finns massvis med konstiga sökbuggar att man undrar att ens Bing klarar finnas.

Jag får fram Device Manager redan efter att bara ha skrivit "de" i söken så något hos dig måste vara fel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Stan Carley: Kollegorna säger ofta att jag uttrycker mig som om jag vore född på 1800-talet, så omdanar är ett ganska modernt uttryck i min värld

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

För er som inte ser skillnaden, Swedroid har en fin liten före och efter gif som visar den subtila uppdateringen.
https://swedroid.se/startmenyn-i-windows-10-kommer-fa-ny-desi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

För er som inte ser skillnaden, Swedroid har en fin liten före och efter gif som visar den subtila uppdateringen.
https://swedroid.se/startmenyn-i-windows-10-kommer-fa-ny-desi...

Ok, bara några mikroskopiska färgförändringar alltså. Var det verkligen värt en nyhetsartikel och tråd?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, bara några mikroskopiska färgförändringar alltså. Var det verkligen värt en nyhetsartikel och tråd?

Mja, de har ju centrerat alfabetsbokstäverna också!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag trodde man gjort något mer än gjort meny transparent?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, bara några mikroskopiska färgförändringar alltså. Var det verkligen värt en nyhetsartikel och tråd?

Verkligen mikroskopiska. Men alla är vi olika och för somliga gör det kanske märkbar skillnad. Själv skulle jag inte ens märka att nånting förändrats.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@cyklonen: nyheten tar dock upp mer än bara den omdanade startmenyn, det är en av de kommande nyheterna Microsoft diskuterar i blogginlägget.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut, men jag hoppas man kan välja andra färger med som harmoniserar med varandra.

Ser lite inspireat av Mac OS

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ser nada skillnad men kanske bara e jag

Använder själv inte startmenyn så kunde inte heller se skillnaden, men Swedroid har lagt upp en bra gif.

Permalänk
Medlem

Själv är jag fortsatt väldigt nöjd över Classic Shell, med typ Win7-stil.
Fattar inte varför någon vill ha detta nya istället på en vanlig pc/monitor, men bra att folk kan välja i alla fall

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Jag har haft 4k på laptopen sen 2016, i början var det förfärligt, men nu ser det rätt bra ut. Det har varit stora förbättringar. Finns fortfarande en del gamla tredjepartprogram som inte skalar, men det får man väl leva med.

Det är ett av mina problem med högupplösta skärmar. Känns dumt med skärmar som är bra för bara 80-90% av mitt användningsområde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ducedo:

Använder själv inte startmenyn så kunde inte heller se skillnaden, men Swedroid har lagt upp en bra gif.

https://cdn771.swedroid.se/wp-content/uploads/2020/07/windows-10-startmeny-3.gif

Nästa steg är att göra all text ljusgrå antar jag för att få till det riktigt moderna utseendet.

Permalänk
Medlem

När ska Microsoft ge mig möjligheten att ta bort all skit från startmenyn som jag inte vill ha? Ge mig en enda kolumn med endast de program eller funktioner som jag har valt ut själv. Då slipper jag använda Classic shell eller att fästa program i aktivitetsfältet.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

ClassicShell är nice om man vill ha t.ex. XP liknande startmeny. Rekommenderas
Heter numera Open Shell

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

Hahaha, det är pinsamt att se hur långsamt det går framåt. Kan de inte bara släppa möjligheten för användaren att SJÄLV välja hur skrivbordet ska se ut? Fler inställningar som man själv kan göra? Jag vill ändra färgerna på de olika elementen själv. Ikoner vill jag ändra själv, kan det inte finnas en "Microsoft Store för ikoner?" eller en "Microsoft Store Desktop Elements".

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Använder själv inte startmenyn så kunde inte heller se skillnaden, men Swedroid har lagt upp en bra gif.

https://cdn771.swedroid.se/wp-content/uploads/2020/07/windows-10-startmeny-3.gif

Bättre. Märkligt att ha liknande blå bakgrund som själva ikonerna i ”Before”. De sticker ut mer och blir tydligare i ”After”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ser ju en hel del bättre ut, de gamla är ju fula tiles, som windows på mobiler hadde, inte konstigt att det floppade på mobiler.

Var det Apple som körde reklamen med Windows användare var tråkiga, grå och business look(vad nu det är), medan OS X användare var mera urban, coolare, artistisk/kreativ etc?! Reklamen traff verkligen spiken på huvudet.

[edit] Om man nu ska generalisera.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ser nada skillnad men kanske bara e jag

Väldigt minimal skillnad, men jag tycker att det är till det bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det nya utseendet är luftigare i utseendet, vilket är positivt, men jag skulle gärna kunna minska bredden på textlistan. Nu använder jag visserligen inte startmenyn men om jag skulle göra det, användandes mus, är det ju mest optimalt att sortera det man oftast vill komma åt i det högra fältet.

Permalänk
Medlem

Utan ClassicShell hade jag nog inte använt Startmenyn överhuvudtaget på många, många år. Den inbyggda är ju helt värdelös. De förändringar jag hade velat se är att man borde kunna ändra precis allt som finns i den, som i tidigare Windows.

Såhär ser min startmeny ut. Jag vill inte ha några "tiles" eller 100 bloatwareprogram som inte går att ta bort från starymenyn.

Permalänk
Medlem

Det nya ser lugnare ut, gillar det bättre. Men nu kör jag i3... Så vad är skrivbord för något?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Windows Central går igenom nyheterna i en video som demonstrerar skillnaderna lite tydligare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Själv är jag fortsatt väldigt nöjd över Classic Shell, med typ Win7-stil.
Fattar inte varför någon vill ha detta nya istället på en vanlig pc/monitor, men bra att folk kan välja i alla fall

mest nedladdade/installerade programkategorin sen 8.x släpptes - startmenyprogram.
Källa: MS windows team och windows telemetry (snack på ignite)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Bloat bloat och åter bloat. Senaste vettiga Windows var ändå Vista SP1 (när man hoppade till x64 och bättre multicore, annars hade jag nog hållt kvar på XP längre), pga att man kunde modifiera/gå tillbaka inom UI, så man slapp alla dessa enorma "moderna" fönster som inte fyller någon funktion. Hade det funnits ett modernt Windows med samma enklare utseende och inställningsmöjligheter som 2000/XP så hade jag hellre kört det än Win7 och senare.
Sen all bloatad telemetri osv som dessutom medföljer är ju inte direkt lockande.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Windows Central går igenom nyheterna i en video som demonstrerar skillnaderna lite tydligare.

https://youtu.be/CaJku1WDLps

De verkar fortfarande inte ha gjort dark mode enhetligt. Tittar man i videon efter 1:23 så är Inställningar/Settings helt svart medans alla andra delar av interface är mörkgrå/grå ton. Hur svårt kan det vara att göra temat enhetligt?

Permalänk
Medlem

2020 - året vi fick grafer i miniräknare

Vilken tid att leva i alltså

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De verkar fortfarande inte ha gjort dark mode enhetligt. Tittar man i videon efter 1:23 så är Inställningar/Settings helt svart medans alla andra delar av interface är mörkgrå/grå ton. Hur svårt kan det vara att göra temat enhetligt?

Det är ju inte som att olika toner gör det oenhetligt. Skulle se rätt tråkigt ut om de hade en och samma ton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju inte som att olika toner gör det oenhetligt. Skulle se rätt tråkigt ut om de hade en och samma ton.

Det är helt olika design på Inställningar och t.ex. Utforskaren. Behöver jag ta en skärmdump för att visa det?

Edit: Faktum är att problemet är just Inställningar, allt annat är i samma tema med nya startmenyn i builden som visats här.