Permalänk
Medlem

Extra SSD i Lenovo t540p

Hej!

Har en lenovo t540p med en 128gb Samsung ssd som primär hårddisk. Det är lite lite lagringsutrymme och skulle köpa en ny ssd till min stationära dator, så då tänkte jag att jag passar på och köper en till den här också. Så nu har jag en Crucial mx500 1tb, som jag tänkte installera i Ultra-bay'en (där dvd-läsaren satt), med hjälp av en adaptergrej som passar.

Men datorn verkar inte hitta den nya ssd'n överhuvudtaget.
Det är en liten diod på adapter-kasetten som lyser till när jag sätter på datorn, i ca 1 sekund innan datorn drar igång, sen slocknar den. Men tänker att det visar att den får ström och har kontakt.

När jag kollar runt lite hittar jag att t540p bara stödjer HDD i ultra-bay'en!?

Kan inte hitta hårddisken varken i windows eller i BIOS..

Kan det gå att lösa på något vis?? Nån som har någon idé? Eller måste jag ge upp?

Mvh Teo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lherbe:

När jag kollar runt lite hittar jag att t540p bara stödjer HDD i ultra-bay'en!?

Kan bero på att det faktigsta gränssnittet för den är PATA (IDE) inte SATA då en del tillverkare anser att det inte är nödvändigt att ha SATA på det då det inte gör särskilt stor skillnad på en CD/DVD läsare.
(Om det påverkar möjligheten att ha en SSD där eller inte har jag dock ingen susning om.)

Det kan också vara adapter som är begränsningen, alternativt att det är fel på den eller SSD'n.

Prova att sätt SSD'n i den ordinarie disk slotten och se om datorn hittar den då (eller koppla in den på den stationära datorn om det är enklare för dig), mest för att utesluta att det inte är fel på den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kan bero på att det faktigsta gränssnittet för den är PATA (IDE) inte SATA då en del tillverkare anser att det inte är nödvändigt att ha SATA på det då det inte gör särskilt stor skillnad på en CD/DVD läsare.
(Om det påverkar möjligheten att ha en SSD där eller inte har jag dock ingen susning om.)

Det kan också vara adapter som är begränsningen, alternativt att det är fel på den eller SSD'n.

Prova att sätt SSD'n i den ordinarie disk slotten och se om datorn hittar den då (eller koppla in den på den stationära datorn om det är enklare för dig), mest för att utesluta att det inte är fel på den.

Är iväg över veckan men ska prova i den stationära när jag kommer hem..

Lösnngen kommer troligtvis bli en helt ny installation av windows (passar på att uppd. Till 10 när jag änd håller på) och ha den nya ssdn som primär lagring istället.

Har förstått att den aka kunna stödja hdd i ultra bay, vilket verkar konstigt om inte ssd funkar..

Provat med båda nya ssderna, pch samma grej på båda. Datorn verkar inte ens märka att där sitter något i..