Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hittade en servicemanual till Suzuki Gsx S750, möjligen inte min årsmodell men helt fel bör det inte vara.

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem detta kit som jag köpte för 1475 kr, dock 1.5 meter istället för 1.2 som syns nu för ganska mycket mer.
https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/mc-tillbehor_c90/mc-las--m...

(Enbart larmet finns här för 920kr https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/mc-tillbehor_c90/mc-las--m...

Larmet lät rätt så ordentligt men går ju att låsa bakofram så är larmet ej aktiverat. Gick ganska snabbt från att man rörde låset till att det tjöt (5 sekunder) och då nyckeln är som en halvmåne och det finns ett litet blått lock över nyckelhålet verkar det vara väldigt lätt att det går 5 sekunder innan man låsit upp helt. Provade 3 gånger och 2/3 tjöt det innan jag hunnit låsa upp.
Kedjan väger satan så den kommer jag nog bara ha med om jag har väska på MCn men går ju att ha Oxford bossen i skivbromsen ensam också.

Köpte på mig en billig rygga till också, har redan en halvarssons men den tänkte jag försöka få dit som tankväska (fick med fullt kit för det). Den verkar lite halvdan men för priset så kan jag inte klaga.
Fick denna väska för 139 kr.
https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/vaskor_c2568/ryggsackar_c...

När jag köpte detta så fick jag upp dessa två saker som också kan vara lite trevligt att ha när man behöver göra underhåll tänkte jag.
https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/mc-tillbehor_c90/depastod-...
Fick detta kit i mattsvart för 399 kr.

Och lite "gratis" reklam kan jag ge dem för 169 kr
https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/mc-tillbehor_c90/mc-kapell...

Köpte även igår ett par extra handskar som ska vara bra för sommaren samt ett par MC skor, får hoppas de passar bara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

@Sh4d0wfi3nd: Har haft XLmoto ryggan och kapellet i några år nu. Ryggan har hållt bra. Kapellet (alltid stått ute) håller på att falla i delar så det får nog bli ett nytt snart.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd Grattis i efterskott!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:
Skrivet av Dalton Sleeper:
Skrivet av eat:

Stort grattis!
Jag har nu, 30 Juni haft körkort i 5 år, min fru fick hem lämpan nu i veckan, så nu skall det övningsköra.
Jag tog mitt kort på 3 månader utan en enda körlektion.
På uppkörningen fick jag frågan, har du kört hinderbana förrut?
Vilket jag inte hade, körde helt fel, men tydligen var inte detta ett krav.

Skrivet av Nauie:

@Sh4d0wfi3nd Grattis i efterskott!

Dold text

Tänkte att jag tar och skriver ett tack också istället för tummen upp. Mer personligt. Provkört en MT09 på lokala yamahahandlaren nu också, vilket monster. Nu blir att jämföra med andra.

Skrivet av SweatyLlama:

@Sh4d0wfi3nd: Har haft XLmoto ryggan och kapellet i några år nu. Ryggan har hållt bra. Kapellet (alltid stått ute) håller på att falla i delar så det får nog bli ett nytt snart.

Gött! Då var det nog inte ett så pass dåligt köp ändå.

Avvaktar lite med MC körandet i ett par dagar då mina stövlar givit mig skavsår både på häl och knä. Och de nya jag beställde har inte kommit.

Idag kostar larmet 829 kr?? Kör XLmoto väldigt varierande priser under sin rea eller har det med cookies att göra?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var får du en sån farlig idé ifrån? Hur kan du säga att handskar ska användas men inte ryggskydd? Tror du för att det går 50 att skadorna kommer vara lindriga? Nej, tänk om och ge inte mer av dessa råd.

Man får köra 30 km/h med vanlig moppe, använder ryggskydd då eller när du cyklar?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Man får köra 30 km/h med vanlig moppe, använder ryggskydd då eller när du cyklar?

Har aldrig kört moppe. Skulle jag det idag skulle jag absolut ha ryggskydd. Det är inte bara ens egna misstag som orsakar olyckor. Alla andra trafikanter kan skapa jobbiga situationer och då spelar inte alltid din egna fart någon roll.

När man cyklar är man inte på vägarna med bilar och andra fordon på samma sätt som med moped eller motorcykel.

Tänk till igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

När man cyklar är man inte på vägarna med bilar och andra fordon på samma sätt som med moped eller motorcykel.

Om du är orolig att du ska råka ut för en allvarlig olycka med vanlig moped eller cykel ska du naturligtvis använda ett ryggskydd och gärna integralhjälm ingen hindrar dej.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Om du är orolig att du ska råka ut för en allvarlig olycka med vanlig moped eller cykel ska du naturligtvis använda ett ryggskydd och gärna integralhjälm ingen hindrar dej.

Jag har väl inte sagt något annat?

Permalänk
Medlem

Om någon är villig att spendera lite pengar på mc kläder kan jag varmt rekommendera Klim Latitude. Har kört flera timmar i 30+ grader och har till och från känt mig sval vid 50+ kmh. Sjukt bra ventilation.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Jag har nu provkört både MT-09 i fredags samt Kawasaki Z900 och Suzuki GSX S750 idag. Alla tre 2020-modeller.

Min favorit var Suzukin med Kawasakin tätt efter. MT-09 kändes mycket mer som om jag åkte motorcykeln, inte körde den. Kawasakins lite extra aggressivitet mot Suzukin var rolig men "onödig" och Suzukins lite bättre fjädring och bromar kändes skönt.

MT09 kändes också som att den ville upp på bakhjulet mycket lättare än tex de andra cyklarna. Den är dock även lättare så kan ha med det att göra. Iom att jag inte ska busköra på det viset så är det bara en nackdel.

Mycket svårt val det här men alla tre var riktigt fina på sina sätt. Nu ska det sovas på saken.

Skrivet av Anaii:

Om någon är villig att spendera lite pengar på mc kläder kan jag varmt rekommendera Klim Latitude. Har kört flera timmar i 30+ grader och har till och från känt mig sval vid 50+ kmh. Sjukt bra ventilation.

Synd att den var slut annars bra pris här.
https://www.fc-moto.de/Klim-Latitude/sv

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har nu provkört både MT-09 i fredags samt Kawasaki Z900 och Suzuki GSX S750 idag. Alla tre 2020-modeller.

Min favorit var Suzukin med Kawasakin tätt efter. MT-09 kändes mycket mer som om jag åkte motorcykeln, inte körde den. Kawasakins lite extra aggressivitet mot Suzukin var rolig men "onödig" och Suzukins lite bättre fjädring och bromar kändes skönt.

MT09 kändes också som att den ville upp på bakhjulet mycket lättare än tex de andra cyklarna. Den är dock även lättare så kan ha med det att göra. Iom att jag inte ska busköra på det viset så är det bara en nackdel.

Mycket svårt val det här men alla tre var riktigt fina på sina sätt. Nu ska det sovas på saken.

Synd att den var slut annars bra pris här.
https://www.fc-moto.de/Klim-Latitude/sv

Kawasaki Z900 Performance kommer att bli min nästa hoj efter jag är klar med min MT-07
Helt perfekt hoj i mitt tycke!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Kawasaki Z900 Performance kommer att bli min nästa hoj efter jag är klar med min MT-07
Helt perfekt hoj i mitt tycke!

Dem var alla väldigt bra men nu när jag sovit på saken kommer Suzukin vara mitt val. Jag satt bättre på den och hade mer kontroll över den än de andra. Gaspådraget var också mjukare och mer kontrollerbart, blandat med bättre fjädring än Z900 så kommer jag välja den. Nu ska jag bara få tag på en.
Med det sagt, Z900 var också grym.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dem var alla väldigt bra men nu när jag sovit på saken kommer Suzukin vara mitt val. Jag satt bättre på den och hade mer kontroll över den än de andra. Gaspådraget var också mjukare och mer kontrollerbart, blandat med bättre fjädring än Z900 så kommer jag välja den. Nu ska jag bara få tag på en.
Med det sagt, Z900 var också grym.

Roligt att du känner att du hittat rätt! Lycka till med jakten
Kör försiktigt!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Min första hoj var en ktm 690 smc, hade väl rullat 600mil tror jag, fick den för 50k. Köpte den någon vecka efter jag klarade uppkörningen (2013).

Skyddmässigt så hade jag crossskydd när jag körde, då hojen i sig är en motard lämpar det sig ganska så bra.

I dagsläget kör jag en HD:

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Roligt att du känner att du hittat rätt! Lycka till med jakten
Kör försiktigt!

Hehe, jag slog nyss till på en 2019 Suzuki GSX S750 med 0 mil på mätaren och 5 års garanti för 85900. Bra mycket dyrare än jag först hade tänkt mig men skönt med tryggheten garanti osv ger. Och snygg är den också (personligt såklart).
Hämtas på fredag.

Edit: Om någon har tips på hur man kör in en MC bäst och hur länge det håller i sig så tar jag gärna emot tips.
Vad jag förstått så är det 1. Låt den inte varva för lågt. 2. Redline inte hela tiden. 3. Försök få in alla var, nånstans mellan 2500-nästan redline för att få motorn redo för hela registret?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hehe, jag slog nyss till på en 2019 Suzuki GSX S750 med 0 mil på mätaren och 5 års garanti för 85900. Bra mycket dyrare än jag först hade tänkt mig men skönt med tryggheten garanti osv ger. Och snygg är den också (personligt såklart).
Hämtas på fredag.

https://pro.bbcdn.io/af/af047c62-d92b-471c-a35a-9f73c947bc8d?rule=legacy-full2

Stort grattis!! Dom är riktigt snygga dom också!
Och helt rätt färgval (enligt mig) Min MT-07a är också svart och vit. Vilket även min Focus RS -10 var som jag hade innan, så jag kunde inte tänka mig någon annan färgkombo

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Stort grattis!! Dom är riktigt snygga dom också!
Och helt rätt färgval (enligt mig) Min MT-07a är också svart och vit. Vilket även min Focus RS -10 var som jag hade innan, så jag kunde inte tänka mig någon annan färgkombo

Jag var först mer sugen på den helsvarta men den vita växer mer och mer på mig.
Så efter helgen blir det att köra sakta och träna in gasreglage samt känsla i låg fart så jag sedan kan öka succesivt och köra säkert.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag var först mer sugen på den helsvarta men den vita växer mer och mer på mig.
Så efter helgen blir det att köra sakta och träna in gasreglage samt känsla i låg fart så jag sedan kan öka succesivt och köra säkert.

Låter helt rätt! Grattis igen till kortet och hojen! Hoppas på bra väder i helgen

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hämtas på fredag.

Så sa en polare förra veckan - "leverans nu på fredag", han väntar fortfarande.

Kör in den på krokvägar. Gasa och motorbromsa, undvik de vanliga bromsarna om möjligt, dvs kör planerat/sansat medans du bekantar dig med den. Mest risk för dikeskörning har man efter ca en månad när man börjar känna sig "säker" på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så sa en polare förra veckan - "leverans nu på fredag", han väntar fortfarande.

Kör in den på krokvägar. Gasa och motorbromsa, undvik de vanliga bromsarna om möjligt, dvs kör planerat/sansat medans du bekantar dig med den. Mest risk för dikeskörning har man efter ca en månad när man börjar känna sig "säker" på den.

Han kunde ha den redo imorgon om jag ville men jag kan ändå inte få allt annat fixat innan fredag så valde då.
Alright, bra tips! Och självklart så känner jag till den här "övermodigheten" som brukar dyka upp. Jag har råkat ut för den innan och jag hoppas jag kan hålla mig lugn och säker under hela denna första säsong. Statistiken säger emot mig som ung (24) med nytaget körkort och man men jag brukar vara en jävel på att motbevisa statistik så det håller jag tummarna för att jag också gör.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hehe, jag slog nyss till på en 2019 Suzuki GSX S750 med 0 mil på mätaren och 5 års garanti för 85900. Bra mycket dyrare än jag först hade tänkt mig men skönt med tryggheten garanti osv ger. Och snygg är den också (personligt såklart).
Hämtas på fredag.

Edit: Om någon har tips på hur man kör in en MC bäst och hur länge det håller i sig så tar jag gärna emot tips.
Vad jag förstått så är det 1. Låt den inte varva för lågt. 2. Redline inte hela tiden. 3. Försök få in alla var, nånstans mellan 2500-nästan redline för att få motorn redo för hela registret?

https://pro.bbcdn.io/af/af047c62-d92b-471c-a35a-9f73c947bc8d?rule=legacy-full2

Tillverkarna brukar ange hur man kör in fordonet i manualen, annars fråga försäljaren till råds. Vanligtvis ska man undvika kraftiga accelerationer och högre varvtal samt tung belastning på låga varv under viss antal mil.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Edit: Om någon har tips på hur man kör in en MC bäst och hur länge det håller i sig så tar jag gärna emot tips.
Vad jag förstått så är det 1. Låt den inte varva för lågt. 2. Redline inte hela tiden. 3. Försök få in alla var, nånstans mellan 2500-nästan redline för att få motorn redo för hela registret?

Det står i manualen, minns inte precis men det är nån gräns där man inte bör varva över 6000 samt 8000, tror det är typ 60 och 80 mil, över 100 mil är det bara att varva på. En ide är ju att vänta med att dra ur den till 100-mila servicen är gjord. Har du nya däck på så bör man kanske ta det lite lugnt de första milen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Tillverkarna brukar ange hur man kör in fordonet i manualen, annars fråga försäljaren till råds. Vanligtvis ska man undvika kraftiga accelerationer och högre varvtal samt tung belastning på låga varv under viss antal mil.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Det står i manualen, minns inte precis men det är nån gräns där man inte bör varva över 6000 samt 8000, tror det är typ 60 och 80 mil, över 100 mil är det bara att varva på. En ide är ju att vänta med att dra ur den till 100-mila servicen är gjord. Har du nya däck på så bör man kanske ta det lite lugnt de första milen...

Toppen, jag misstänkte att jag kan gå på det som står i manualen men bättre att fråga och få lite inputs från förare också. Manualerna brukar ju vara extremt lugnt satta också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Toppen, jag misstänkte att jag kan gå på det som står i manualen men bättre att fråga och få lite inputs från förare också. Manualerna brukar ju vara extremt lugnt satta också.

Manualen sätter varvtalsgränserna för att delarna behöver slitas in. Det görs bäst under vissa varvtal. Det görs också i två steg för att undvika att man får slitagemönster kopplat till just ett varvtal. Kommer inte ihåg detaljerna men det finns video på Youtube från en ingenjör som förklarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Manualen sätter varvtalsgränserna för att delarna behöver slitas in. Det görs bäst under vissa varvtal. Det görs också i två steg för att undvika att man får slitagemönster kopplat till just ett varvtal. Kommer inte ihåg detaljerna men det finns video på Youtube från en ingenjör som förklarar det.

Jodå, jag förstår den tekniska biten med kolvarna etc men hur man gör det är lite olika. Beror också lite på motor till motor men vad jag förstått såläne man inte råvarvar så är det ganska lugnt men jag vill ta det lugnt så det kommer gå bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jodå, jag förstår den tekniska biten med kolvarna etc men hur man gör det är lite olika. Beror också lite på motor till motor men vad jag förstått såläne man inte råvarvar så är det ganska lugnt men jag vill ta det lugnt så det kommer gå bra.

Härligt! Vet att det finns de som påstår att motorn är inkörd från fabrik redan och att man kan köra som vanligt och varva ur så snart motorn är varm men så är det inte.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jodå, jag förstår den tekniska biten med kolvarna etc men hur man gör det är lite olika. Beror också lite på motor till motor men vad jag förstått såläne man inte råvarvar så är det ganska lugnt men jag vill ta det lugnt så det kommer gå bra.

Grattis till kortet och nya hojen!

RyanF9 har gjort en, i mitt tycke, rätt bra video på hur man ska agera under inkörningsperioden - och varför:

I övrigt en av mina favoritkanaler för motorcykelrelaterade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Grattis till kortet och nya hojen!

RyanF9 har gjort en, i mitt tycke, rätt bra video på hur man ska agera under inkörningsperioden - och varför: https://www.youtube.com/watch?v=u74jYkItdD8

I övrigt en av mina favoritkanaler för motorcykelrelaterade ämnen.

Tack!

Brukar avsluta allt jag gör när jag ser att han lagt upp en video.

Jajemen, kikade på både den och den från motorcycle garage (namn?) där han jämförde två motorer helt olika inkörda.
Känner att jag har fått bra med info om den delen nu. Nu ska jag bara läsa igenom och lära mig hur ofta man ska sköta underhåll samt vad jag kan göra själv och inte göra själv och behålla garantin.
Jag kommer köra den helt standard i år, eventuellt köpa koppling och bromshandtag som är ställbara. Och till vintern tänkte jag försöka få till vindruta, värmehandtag och lite andra småsaker.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.