Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Macbook pro 2015 problem med recovery

Permalänk

Macbook pro 2015 problem med recovery

Hej alla experter!
Jag försöker hjälpa min dotter som har en MBP 2015 (själv är jag bara PC meckare och är därför i behov av lite support)
Den levererades med Sierra, och häromdagen skulle den uppdateras.
Efter detta så får vi inte igång "skrivbordet" igen, den hamnar i Internet Recovery mode direkt efter inloggning och vi låter den ladda ner det den vill och visar sedan en meny där man kan välja 4 olika alternativ, återskapa time machine, installera om macOS, Få hjälp på nätet samt Skivverktyg.

Först körde vi igång "Installera om macOS", och den körde nästan helt klart men visade slutligen ett felmeddelande "Förberedelsen misslyckades (nåt i den stilen) samt uppmaningen att köra programmet igen.
Det har jag gjort ett antal gånger men fastnar alltid i slutet med samma felmeddelande.

Då testade jag att gå in via "skivverktyg" och köra skivkontrollen på disken. Men direkt efter jag startat skivkontrollen så står den att den "misslyckades" utan närmare anledning.
Då ville jag prova att formatera disken via "radera" men då får jag upp "radering misslyckades"

All hårdvara fungerade perfekt med Sierra fram till efter uppdateringen, jag tänkte om SSD'n inte är frisk?

Finns det någon vänlig själ som kan ge mig tips på vad jag kan testa? I annat fall för att utesluta havererad SSD.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om ni har en annan mac så kan ni testa att skapa en installations USB och installera med hjälp av den. Det brukar lösa de flesta installationsproblemen.

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Visa signatur
Permalänk

@Brekker: Tack det ska jag testa. Skapa en bootbar USB sticka.
Hur väljer jag att den ska boota från USB sen ?

Permalänk
Medlem

Du håller in option under uppstart så kommer USB upp som ett alternativ

Visa signatur
Permalänk

@Brekker: OK nu har vi tillgång till en iMac och försöker hämta hem Sierra på USB. Enligt instruktioner från apple jag hittade så ska man "ladda ner" filen från app-store, men det som händer är att den försöker "uppdatera" den datorn vi vill hämta filen ifrån.
Finns det en enkel länk att klicka på för att ladda ner fil eller verktyg som skapar en startbar USB för sierra?
Jag är helt lost i macvärlden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

@Brekker: OK nu har vi tillgång till en iMac och försöker hämta hem Sierra på USB. Enligt instruktioner från apple jag hittade så ska man "ladda ner" filen från app-store, men det som händer är att den försöker "uppdatera" den datorn vi vill hämta filen ifrån.
Finns det en enkel länk att klicka på för att ladda ner fil eller verktyg som skapar en startbar USB för sierra?
Jag är helt lost i macvärlden...

Den här guiden ger dig nog de svar du söker:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

@Sarato: Tack, men det är exakt den jag följer. Kan man inte som på en härlig PC bara ladda ner filen till ett usb minne ?

T.ex så gör jag enligt detta:
sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume

USB minnet heter "MyVolume" men får "Command not found" - ingenting funkar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackson75:

@Brekker: OK nu har vi tillgång till en iMac och försöker hämta hem Sierra på USB. Enligt instruktioner från apple jag hittade så ska man "ladda ner" filen från app-store, men det som händer är att den försöker "uppdatera" den datorn vi vill hämta filen ifrån.
Finns det en enkel länk att klicka på för att ladda ner fil eller verktyg som skapar en startbar USB för sierra?
Jag är helt lost i macvärlden...

Stäng ner installationen, se till att installationsprogrammet för Sierra finns i programmappen (Applications) så kan du följa guiden sen. Jag har för mig att jag använde ett program som gjorde att jag slapp köra terminalkommandon. Kanske var detta?
https://macdaddy.io/install-disk-creator/ (osäker, kör på egen risk)

När du boot installern från USB för Sierra så se till att formatera SSDn helt på macen innan du installerar för att vara säker. Du kan starta disk utility någonstans i topmenyn i installationsprogrammet. När du fått igång burken borde du tanka ner senaste versionen av mac OS från appstore och uppdatera

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackson75:

@Sarato: Tack, men det är exakt den jag följer. Kan man inte som på en härlig PC bara ladda ner filen till ett usb minne ?

T.ex så gör jag enligt detta:
sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume

USB minnet heter "MyVolume" men får "Command not found" - ingenting funkar

Är det Sierra eller High Sierra du tankat? du kan använda "tab" två gånger snabbt när du skriver sökvägen för att se vilka filer som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

@Sarato: Tack, men det är exakt den jag följer. Kan man inte som på en härlig PC bara ladda ner filen till ett usb minne ?

T.ex så gör jag enligt detta:
sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume

USB minnet heter "MyVolume" men får "Command not found" - ingenting funkar

Se till att du har Sierra installerat och att det ligger i program-katalogen.
Dubbelkolla också att det inte är High Sierra du råkat dra ner istället. Jag skulle förvisso rekommendera att ändå gå upp till det så att firmwaren på datorn uppgraderas.
Tyvärr så räcker det inte bara med att lägga över den till USB. Den behöver bli en körbar ISO för att kunna startas.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Tack för alla bra svar.
Det vi inte lyckades med var att liksom "hämta" installationsfilen för High Sierra. Guiden pekade på en hämtning via "App store" och då säger datorn att det inte fanns några uppdateringar (eftersom vi har en annan mac o försöker skapa en bootbar USB på).

Nu testar vi o tankar hem "Catalina" från appstore, och kör Mac Daddy disk creator, för att slippa terminalen, så får vi se om det skapas en bootbar usb.

Ang att formatera SSD i den "defekta" mac'en så fick vi felmeddelande "misslyckades" när vi testade det tidigare...

Återkommer...

Permalänk

@anon228747: Det är High Sierra vi försöker hämta. Jag trodde att det bara fanns "en" Sierra, så därför har jag ev blandat ihop dom.
Men eftersom det inte gick att tanka ner det via app store så testar vi med Catalina nu istället. Tankningen har startat iaf...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackson75:

Ang att formatera SSD i den "defekta" mac'en så fick vi felmeddelande "misslyckades" när vi testade det tidigare...

Återkommer...

Var det via installationsprogrammet det misslyckades eller när du använde datorn som vanligt? Du måste ha bootat från USB för att kunna formatera SSDn helt.

Permalänk

@anon228747: Det var via skivverktyget som tankades ner per automatik i Internet recovery mode...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Tack för alla bra svar.
Det vi inte lyckades med var att liksom "hämta" installationsfilen för High Sierra. Guiden pekade på en hämtning via "App store" och då säger datorn att det inte fanns några uppdateringar (eftersom vi har en annan mac o försöker skapa en bootbar USB på).

Nu testar vi o tankar hem "Catalina" från appstore, och kör Mac Daddy disk creator, för att slippa terminalen, så får vi se om det skapas en bootbar usb.

Ang att formatera SSD i den "defekta" mac'en så fick vi felmeddelande "misslyckades" när vi testade det tidigare...

Återkommer...

Det kan vara så att disken är defekt men förhoppningsvis är bara OS:et korrupt.
Jag skulle däremot avråda från Catalina då den inte stödjer 32-bitsprogram. Gå som högst upp till Mojave som enligt mig även är det stabilaste av alla OSX.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

@Sarato: OK. Vi avbröt hämtningen av Catalina och försökte hämta Mojave via appstore. Självklart så funkar inte det, eftersom den tycker att Mojave är för gammalt för den mac vi försöker ladda ner ifrån. (Den har Catalina).
Det är detta som är snårigt - vi vill inte att "hämtningsmac'en" ska bry sig om vad vi tankar ner...

Permalänk
Inaktiv

@Jackson75:
Det viktiga är att du får in ett fungerade OS så kan du gå vidare från det sen.

Permalänk

OM jag vill testa en annan SSD, är det bara vissa som funkar som mac'en känner igen, isåfall finns det en lista med "godkända" ?
Det verkar inte vara så svårt att prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

OM jag vill testa en annan SSD, är det bara vissa som funkar som mac'en känner igen, isåfall finns det en lista med "godkända" ?
Det verkar inte vara så svårt att prova

Apple använder en egen anslutning för SSD du måste köpa en adapter eller köp en SSD med rätt anslutning för att du ska kunna installera den i din dator.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Någon i GBG området som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig ?

Känns som jag måste kolla allt innan börjar pilla med hårdvaran...

Permalänk
Skrivet av Jackson75:

Någon i GBG området som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig ?

Känns som jag måste kolla allt innan börjar pilla med hårdvaran...

Jag bor på andra sidan landet så kan ej mötas, men det här med att en mac inte vill hämta ett operativ för att det är för gammalt, det stämmer inte riktigt. Operativet hämtas men installationen körs ej eftersom det är för gammalt. Jag rekommenderar verkligen att du använder terminalen för detta. Om du t.ex. hämtat Mojave så kör du kommandot "sudo /Applications/Install\ macOS\ Mojave.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume", utan citattecken, där "MyVolume" är namnet på din usb-sticka. Som en annan användare nämnde tidigare så kan du trycka på tabb 2 ggr medans du skriver för att få en lista på tillgängliga sökvägar, eller trycka en gång för att "skriva färdigt" namnet på en delsökväg eller ett kommando.

När steget ovan är klart så håller du in option på tangentbordet när datorn startas och väljer sedan "Install macOS Mojave". Du får då upp samma fyra alternativ som du sedan tidigare nämnde. Finns inget på disken som du vill spara så kan du lika gärna rensa den först via skivverktyg, sedan avsluta skivverktyg och därpå välja "Installera...". Är disken paj kan du skruva i en sån här utan att du behöver en adapter om jag förstått det rätt enligt ifixit > https://macpatric.com/collections/owc-aura/products/aura-pro-...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

@Role_Model: Tack för dina tips. Ni ger bra tips, felet är att jag inte lyckas pga min totala okunskap kring mac, MEN:

Vi använder en iMac 2019 med Catalina för att försöka skapa en bootbar USB med Mojave för en "korrupt" MBP 2015.
Vårt problem här är att iMac'en inte vill hämta Mojave ens för den tycker det är för gammalt (i App-store)
På nåt sätt verkar det som filen startas istället för att bara laddas ner. Kan man välja hur man vill göra i App-store, när vi klickar på "hämta" kan man hålla inne en knapp samtidigt eller nåt som gör att filen bara laddas ner?

Jag tror att det är detta som är vårt huvudproblem just nu. Att skapa den boot-bara USB'n via terminalen känns överkomligt, när jag väl har filen nerladdad

Permalänk
Skrivet av Jackson75:

@Role_Model: Tack för dina tips. Ni ger bra tips, felet är att jag inte lyckas pga min totala okunskap kring mac, MEN:

Vi använder en iMac 2019 med Catalina för att försöka skapa en bootbar USB med Mojave för en "korrupt" MBP 2015.
Vårt problem här är att iMac'en inte vill hämta Mojave ens för den tycker det är för gammalt (i App-store)
På nåt sätt verkar det som filen startas istället för att bara laddas ner. Kan man välja hur man vill göra i App-store, när vi klickar på "hämta" kan man hålla inne en knapp samtidigt eller nåt som gör att filen bara laddas ner?

Jag tror att det är detta som är vårt huvudproblem just nu. Att skapa den boot-bara USB'n via terminalen känns överkomligt, när jag väl har filen nerladdad

Men filen är nedladdad, annars skulle programmet inte starta. Jag är också van pc-användare och tycker med att processen på mac är ganska knasig just pga det flöde du beskriver. Men jag har ändock gjort detta ett flertal gånger i och med att jag jobbar med bl a underhåll av Mac, tro mig, installationsprogrammet är nedladdat. Du ser det under applications / program i Finder.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

@Role_Model: OK, skumt. Trodde den skulle tanka ner en fil på flera GB med hela OS'et på. I vårt fall så dyker meddelandet upp om "gammal version" ett par sekunder efter vi tryckt på 'hämta'. Ska kolla i den mappen du säger om det ligger en nerladdad fil där. Kanske är det bara en liten fil man tankar ner som bootar o i sin tur tankar hem resten ?

Permalänk
Skrivet av Jackson75:

@Role_Model: OK, skumt. Trodde den skulle tanka ner en fil på flera GB med hela OS'et på. I vårt fall så dyker meddelandet upp om "gammal version" ett par sekunder efter vi tryckt på 'hämta'. Ska kolla i den mappen du säger om det ligger en nerladdad fil där. Kanske är det bara en liten fil man tankar ner som bootar o i sin tur tankar hem resten ?

Det kan ju vara så att den redan finns sedan tidigare. Jag minns inte riktigt storleken på nedladdningen, 4 GB kanske? Men för att ordna en sticka med installationen på så krävs det att den är minst 8 GB.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackson75:

@Role_Model: OK, skumt. Trodde den skulle tanka ner en fil på flera GB med hela OS'et på. I vårt fall så dyker meddelandet upp om "gammal version" ett par sekunder efter vi tryckt på 'hämta'. Ska kolla i den mappen du säger om det ligger en nerladdad fil där. Kanske är det bara en liten fil man tankar ner som bootar o i sin tur tankar hem resten ?

Nu minns jag, jag krånglade som fan med detta också. Den tankade inte ner hela imagen utan bara några megabyte från app store. Kolla här.
https://osxdaily.com/2017/09/27/download-complete-macos-high-...

Permalänk

Tack detta ska jag kolla på!
Återkommer

Permalänk

NU vill jag tacka för all hjälp. Via tipset att kunna ladda ner hela OS'et via "https://osxdaily.com/2017/09/27/download-complete-macos-high-..." så LYCKADES installationen.
Jag har nu en mycket glad dotter!!!
TACK ÅTERIGEN !!!

Permalänk
Inaktiv