Permalänk
Medlem

Hjälp med skärmstativ för skrivbord.

Jag sitter just nu med två stycken 27" skrämar på skrivbordet men tänkte snart byta upp mig till till en ensam ultrawide istället. Dock så vill jag fortfarande kunna använda mina två 27" skärmar och skulle därför vilja placera dessa ovanpå min ultrawide, fast vinklade lite nedåt förstås.

De allra flesta skärmstativ jag hittat har väldigt liten höjd att jobba med. Med min nuvarande skärm är det just nu 55cm från skrivbord till toppen på den, så jag kommer att anta att den nya skärmen kommer ligga omkring samma siffra. Sen kommer det vara cirka 15-20cm från VESA fästets mitt till underkanten på skärmarna, så ungeför 75+ cm i höjd skulle mitt stativ behöva klara av. Men de flesta modeller ser inte ut att vara ämnade för detta.

Skulle därför vilja fråga er som är kunniga, om dessa vanliga skärmstativ klarar av så hög höjd på skärmen. Annars tar jag gärna tips på produkter som kanske har extra lång arm eller om det finns någon custom lösning att skapa. Om det är två singel stativ eller en dubbel spelar ingen större roll.

Eller är det kanske en dålig idé överlag och jag bör satsa på att ha skärmarna ståendes på varsin sida om min ultrawide?

MvH

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Vore lätt om skrivbordet är mot en vägg så att du kan köra väggfäste.
Annars blir det väl någonting i stil med det här. 90cm hög, så rimligen får din nya skärm också plats under om inte jag tänker helt fel.
https://www.webhallen.com/se/product/318975-Deltaco-Office-Sk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av L0_ek:

Vore lätt om skrivbordet är mot en vägg så att du kan köra väggfäste.
Annars blir det väl någonting i stil med det här. 90cm hög, så rimligen får din nya skärm också plats under om inte jag tänker helt fel.
https://www.webhallen.com/se/product/318975-Deltaco-Office-Sk...

tyvärr så får jag inte borra i väggarna där ju för tillfället bor, annars hade det nog varit optimalt. Det där stativet skulle troligtvis fungera. Blir dock lite fult och två av platserna kommer ju inte ens att användas, men tack för tipset oavsett

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det hade inte varit så dumt! Men jag tycker det är så jäkla svårt att få någon vettig info om hur mycket dessa gå att modifiera. Till exempel då om den mittersta skärmen skulle gå att sänka nog mycket för att de övre skulle få plats ovanpå. Men jag ska kanske kika runt på lite stativ som stödjer tre skärmar!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Skrivet av wiloh:

Ja det hade inte varit så dumt! Men jag tycker det är så jäkla svårt att få någon vettig info om hur mycket dessa gå att modifiera. Till exempel då om den mittersta skärmen skulle gå att sänka nog mycket för att de övre skulle få plats ovanpå. Men jag ska kanske kika runt på lite stativ som stödjer tre skärmar!

Jo men ögonmåttet säger att det ska gå. 😜

Vilket fall det än blir så rekommenderar jag dig att skaffa fjädergasarm.