Permalänk
Medlem

Val av YH utbildning

Jag 28 år och har arbetat på samma arbetsplats i 9 år och är trött på yrket. Yrket har inget med IT branschen att göra.

Nu har jag sökt olika utbildningar på YH och blivit antagen på alla, vad hade ni valt för utbildning och varför?
Måste ge mitt besked senast på torsdag (25/6) vad jag tänker gå för utbildning.

Utbildningarna:
• Webbutvecklare inom .Net (2 år)
• Data Science (2 år)
• Mjukvarutestare (1,5 år)

Kanske finns några här som arbetar inom dessa yrken och kan nämna vad som är bra/dåligt, och kanske möjligheterna till jobb och hur lönerna ser ut?

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att ta den bredaste utbildningen, då har du något brett att stå på när du väl kommer ut och har kanske flera olika jobb att välja på.

Vad ingår i Data Science?
Vad ingår i Mjukvarutestare?

Vad får du för typ av examen?

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad du ska välja? Lägg inte ditt val på vad andra tycker, de kanske inte har samma uppfattning om vad de tycker är roligt som du har.
Jag hade t.ex. aldrig velat jobba som en ren testare, men sedan finns det dem som tycker att det är roligt.
Gör lite research på varje yrkesroll och läs en generell beskrivning om vad man gör på jobbet.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju bara säga varför vi valt som vi gjort.
För min del var det Mjukvarutestare jag gick senast som utbildning för att jag gillar att försöka peta hål i saker och IT har alltid varit ett stort intresse.

Men sen är frågan, har du sökt dessa utbildningar "bara för att" eller har du ett genuint intresse av utveckling, test eller vad nu Data Science innehåller?
För att vända på klacken för att du är trött på jobbet? Finns det inget liknande du kan göra istället för att bryta helt av?
För jag får känslan av att detta inte är genomtänkt utan mer jag är bara less på jobbet deal.

Permalänk
Medlem

Jag satt i nästan exakt samma position som dig för ett antal år sedan. Hade arbetat på min arbetsplats i 7 års tid och var less på livet. Jag testade lite universitetskurser inom IT för att hitta vilken väg jag skulle gå.

Jag håller med tidigare talare, att välja brett är bra men välj först och främst efter intresse då det kommer gynna dig på sikt. Jag tror också det minskar risken för att du hamnar i samma situation som nu fast senare i livet. Och låt inte eventuell lön styra dig allt för mycket!
Länka gärna till utbildningarna så att man kan se vilka kurser/områden som behandlas så är det lättare att ha en input om utbildningarna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Satt själv i liknande sits som du är i nu för ett år sedan, 30 år gammal då. Det blev en Yh-utbildning då betygen inte var tillräckligt höga för kandidat i Datavetenskap.
Det jag gjorde innan jag bestämde mig var att gå igenom varje kurs inom programmet och kolla vilka jag kurser som intresserade mig mest. Valde utbildning efter programmet med flest kurser inom programmering.

Hoppas det hjälper!

-Weon