ZFS med olika storlekar på disk

Permalänk
Medlem

ZFS med olika storlekar på disk

Hej, har en ide som jag kanske kan göra, men kanske inte borde.

Har 2st 250gb ssd samt 2st 256gb ssd som jag skulle vilja köra i raidz1, har inget problem att bara använda 250gb i diskarna så dom är ”lika stora”.

Kan jag göra detta? Och hur bör jag göra detta isf?

Tänkt köra det i proxmox om någon undrar.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

ZFS är lite av ett härke och jag rekommenderar verkligen att du läser på ordentligt innan du börjar mekka för mycket. Du kan börja här: https://arstechnica.com/information-technology/2020/05/zfs-10...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Bra länk. Hade helt glömt bort/förträngt ashift.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ja det var en bra länk. Undra om jag har tänkt på det där med Ashift när jag gjorde min Zpool via GUI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@nolfie:

Det är inga problem att köra med raidz1, men det är ganska stor risk att göra det eftersom om två diskar pajar så pajar allt.

Varför inte köra dom som speglar istället, då får du dubbla IOPS.

vdev1: 2x250GB -> 250GB
vdeb2: 2x256GB -> 256GB

och en zpool med vdev1 och vdev2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av razers:

@nolfie:

Det är inga problem att köra med raidz1, men det är ganska stor risk att göra det eftersom om två diskar pajar så pajar allt.

Varför inte köra dom som speglar istället, då får du dubbla IOPS.

vdev1: 2x250GB -> 250GB
vdeb2: 2x256GB -> 256GB

och en zpool med vdev1 och vdev2 ?

Detta låter vettigt. Är inte superorolig för att förlora data, backup finns och det är hemlabb som körs. Så skulle två dö samtidigt så är det mest tid jag förlorar och är fine med det.

Får läsa på mer om zfs, har komponenter för att slutföra bygget på väg ifrån kina, så det kommer ta ett tag innan jag ”behöver” bestämma mig.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Detta låter vettigt. Är inte superorolig för att förlora data, backup finns och det är hemlabb som körs. Så skulle två dö samtidigt så är det mest tid jag förlorar och är fine med det.

Får läsa på mer om zfs, har komponenter för att slutföra bygget på väg ifrån kina, så det kommer ta ett tag innan jag ”behöver” bestämma mig.

Om du inte är rädd för att forlora data kanske du inte behöver köra speglar (raid-1) utan kan köra som 4st separata vdevs för att få upp farten?

Jag vet ju inte hur du ska använda dessa diskar så det är svårt att säga vad som är bäst.