Liten dator = hög temperatur/mycket ljud

Permalänk
Medlem

Liten dator = hög temperatur/mycket ljud

Hej!

Jag har ett öga på denna datorn, gillar verkligen innehållet på den men ser på bilden att det ser enormt liten ut. Undrar hur storleken påverkar datorn?

Jag spelar inte krävande spel utan fokuserar främst på wow classic, overwatch och CS. Jag bryr mig inte om de små grafik detaljerna såsom skuggor or enviorment details, lägger oftast allting på low settings förutom render scale or texture resolution/filtering på hög.

Den viktigaste punkten för mig är att kunna få spela mina spel på en rimlig fps,
(classic på 100-120 (självklart inte under raids och när man är i städer)
overwatch på 80-100
cs på 120-130)

utan att datorns fläktvolym stör min gaming samt att den blir för varm (75+ celsius). Ljudet ifrån datorns fläktar samt temperaturen är något som påverkar mig mycket efter att min gamla dator blev trasig på grund av att jag inte kollade in temperaturen medan jag spelade.

Jag har också ögonen på Denna och denna, den första länken är mitt första val, den andra hade varit härlig men kanske är aning overkill för de spelen jag spelar och det som jag begär av de!

Tack på förhand till ditt svar!

Permalänk
Medlem

Köp ingen av dom. Ingen av dom är bra pris/prestanda på komponenterna

Här kommer jag med ett förslag för ca 13k som kommer prestera mycket bättre en datorerna du länkade och dom blir ihop byggda av Webhallen

Det ända du kommer behöva göra själv är att köpa windows på ebay för 50 kr och installera det själv

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Viking

Det här är mycket prisvärdare, speciellt om du kan tänka dig att bygga själv.
Nu valde jag ett chassi eftersom att både chassi och moderkort blir billigare då:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Köp ingen av dom. Ingen av dom är bra pris/prestanda på komponenterna

Här kommer jag med ett förslag för ca 13k som kommer prestera mycket bättre en datorerna du länkade och dom blir ihop byggda av Webhallen
https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,305477,311298,305422,307848,305126,236123,305120,318207
Det ända du kommer behöva göra själv är att köpa windows på ebay för 50 kr och installera det själv

Detta bygge ser fint ut, om ts @robz9514 vill ha ett mindre chassi kan ett P300A vara ett bra alternativ om man slänger på två-tre extra fälktar

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Köp ingen av dom. Ingen av dom är bra pris/prestanda på komponenterna

Här kommer jag med ett förslag för ca 13k som kommer prestera mycket bättre en datorerna du länkade och dom blir ihop byggda av Webhallen
https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,305477,311298,305422,307848,305126,236123,305120,318207
Det ända du kommer behöva göra själv är att köpa windows på ebay för 50 kr och installera det själv

Tack så mycket för tipset!

Har skickat en del frågor på privat meddelande!

Permalänk
Medlem

Tänk på att windows ingår och är installerat på datorn från elgiganten vilket det inte är på de som du blivit rekommenderade. Kommer kosta en peng extra vilket kan vara bra att ha med i tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Detta bygge ser fint ut, om ts @robz9514 vill ha ett mindre chassi kan ett P300A vara ett bra alternativ om man slänger på två-tre extra fälktar

Har en hel del frågor angående detta då jag är total noob. Tänker ta en tripp till webhallen och fråga de man kanske kan lägga de här också!

RAMet har 3600mhz, kommer det fungerar på detta moderkortet, står inte med i lista som stödjande mhz!

Behövs/kan det läggas till fler fläktar, jag spelar inte hög presterande spel, eller på ultra settings, men vill göra ha en bra spelupplevelse ändå, och temperaturen samt ljudvolymen ifrån datorn spelar stor roll för mig!

På grafikortet står det att det behövs ett moderkort ifrån x570 serien för att dra full nytta, hur stor impact har denna fulla nyttan?

Kommer det finnas utrymme för internetkabel? Hittar inte det på den tekniska specifikationerna på moderkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robz9514:

Har en hel del frågor angående detta då jag är total noob. Tänker ta en tripp till webhallen och fråga de man kanske kan lägga de här också!

RAMet har 3600mhz, kommer det fungerar på detta moderkortet, står inte med i lista som stödjande mhz!

Behövs/kan det läggas till fler fläktar, jag spelar inte hög presterande spel, eller på ultra settings, men vill göra ha en bra spelupplevelse ändå, och temperaturen samt ljudvolymen ifrån datorn spelar stor roll för mig!

På grafikortet står det att det behövs ett moderkort ifrån x570 serien för att dra full nytta, hur stor impact har denna fulla nyttan?

Kommer det finnas utrymme för internetkabel? Hittar inte det på den tekniska specifikationerna på moderkortet!

Ja 3600mhz kommer funka, men du kommer behpva aktivra hastigheten i bios, annars kommer de gå i 2133mhz.

Jag skulle lägga till en extra fläkt iaf så du har en för insug och en för utblås.

Angående moderkortet så kommer det inte göra någon som helst märkbar skillnad med ett x570 istället för b450.

Windows kan man ladda ner gratis från microsofts hemsida bara man har en annan dator och ett usb.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robz9514:

På grafikortet står det att det behövs ett moderkort ifrån x570 serien för att dra full nytta, hur stor impact har denna fulla nyttan?

Det syfter på att X570 har PCIe 4.0, men grafikkortet fungerar bra med PCIe 3.0 också. Men texten du syftar på är utdaterad eftersom nya B550 också har PCIe 4.0 nu, och det kan vara värt att välja ett B550 istället för B450 eftersom du då kan få t.ex. två M.2-portar med full bandbredd samt PCIe 4.0 till grafikkortet och en M.2-port.

Skrivet av robz9514:

Kommer det finnas utrymme för internetkabel? Hittar inte det på den tekniska specifikationerna på moderkortet!

Det säljs inga konsumentmoderkort som inte har minst en nätverksport. På Webhallen listar de bara hastigheterna som nätverksporten klarar, t.ex. Gigabit Ethernet, medan t.ex. Gigabyte skriver RJ-45.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18476314" userid="322648" name="robz9514"]På grafikortet står det att det behövs ett moderkort ifrån x570 serien för att dra full nytta, hur stor impact har denna fulla nyttan? /quote]
Ren och skär lögn, inte ens ett RTX 2080 Ti tappar nämnvärt även om man skulle behöva köra det i en PCI-e 16x 2.0 slot.
Och eftersom ett RX 5700XT är långsammare så märks det ännu mindre.
Här är ett test för att titta på prestandaskillnaderna mellan olika versioner av PCI-e med just ett RX5700 XT: https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performanc...
Enklast är ju att kolla på sidan 23 i det testet, där ser man att det är frågan om någon enstaka procent som mest.

Här är även test av RTX 2080 Ti som referens: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja 3600mhz kommer funka, men du kommer behpva aktivra hastigheten i bios, annars kommer de gå i 2133mhz.

Jag skulle lägga till en extra fläkt iaf så du har en för insug och en för utblås.

Angående moderkortet så kommer det inte göra någon som helst märkbar skillnad med ett x570 istället för b450.

Windows kan man ladda ner gratis från microsofts hemsida bara man har en annan dator och ett usb.

Jag förstår inte riktigts windows installationen. Jag har en desktop som jag köpte för ett år sen, den har windows 10. Menar du att jag kan kopiera windows 10 ifrån den datorn som jag har nu och alltså inte behöver köpa en ny så länge jag fixar ett usb minne?

Är det bara att jag lägger till en extra fläkt av den som jag redan har ifrån det första svaret på detta inlägget, kommer webhallen att bygga den på bästa sätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robz9514:

Jag förstår inte riktigts windows installationen. Jag har en desktop som jag köpte för ett år sen, den har windows 10. Menar du att jag kan kopiera windows 10 ifrån den datorn som jag har nu och alltså inte behöver köpa en ny så länge jag fixar ett usb minne?

Är det bara att jag lägger till en extra fläkt av den som jag redan har ifrån det första svaret på detta inlägget, kommer webhallen att bygga den på bästa sätt då?

Nja, du formaterar om en usb-sticka till en "bootable drive" genom programet Rufus. Därefter laddar du ner windows från microsfts hemsida och lägger det på stickan. Sedan går du in i bios och väljer usb-stickan som boot drive och då startar installationen. När du är klar sen kommer det stå "windows not activated" nere i högra hörnet men det kommer inte påverka datorn i övrigt, vill du bli av med det kan du köpa en produktnycket på nätet för ca 50spänn.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Du kan få så mycket mer för pengarna, Windows kan du köpa för 200kr på G2A.

Sval och ljuddämpad dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13810771

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Nja, du formaterar om en usb-sticka till en "bootable drive" genom programet Rufus. Därefter laddar du ner windows från microsfts hemsida och lägger det på stickan. Sedan går du in i bios och väljer usb-stickan som boot drive och då startar installationen. När du är klar sen kommer det stå "windows not activated" nere i högra hörnet men det kommer inte påverka datorn i övrigt, vill du bli av med det kan du köpa en produktnycket på nätet för ca 50spänn.

Vill bara tillägga att när jag installerade Windows för två veckor sedan så räckte det att ladda ner filen från Microsoft direkt och installera till en sticka, inget behov av Rufus alltså.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb