Går det få ljud via bluetooth istället för aux?

Permalänk
Medlem

Går det få ljud via bluetooth istället för aux?

Har en projektor som jag castar till via chromecast. Jag använder sen aux kabel mellan projektor och extern högtalare. Jag undrar om det går att använda bluetooth till den externa högtalaren istället för aux sladden?

Har sett att det finns aux till bluetooth adaptrar men är inte riktigt med på hur det fungerar. Gissar på att jag då skulle plugga in aux adaptern till projektorn sen via mobilen på något vis länka dessa två men eftersom det nu är tre bluetoothenheter (inklusive mobilens bluetooth) som ska länkas så fattar jag inte hur det skulle gå till och därav denna tråd. Någon som vet om detta går att göra över huvud taget och isf hur det skulle fungera?

Permalänk
Medlem

Har din externa högtalare bluetooth? I så fall borde en bluetooth-sändare inkopplad i AUX på projektorn kunna sända ljudet direkt till högtalarna.
Om dom inte har bluetooth så bör det fungera med en sändare i projektorn och en separat mottagare i högtalaren.
Tror inte du ska krångla till det att sända via telefonen.

Sändare: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/tradlosoverforing/nedis-bluetooth-transmitter/1006650.9104/

Mottagare: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/tradlosoverforing/kitsound-bluetooth-to-aux-receiver/1003176.9104/

Har ingen erfarenhet av produkterna, länkade bara första jag hittade så det finns säkert billigare/bättre varianter.

Permalänk
Medlem

Då Google Cast skickar allt till Chromecasten så kommer det inte gå att skicka ljudet från telefonen till en Bluetooth-högtalare samtidigt. Så alternativet är en Bluetooth-sändare från AUX på projektorn, var dock beredd på att du kan uppleva viss fördröjning och osynk mot bilden med den lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Då Google Cast skickar allt till Chromecasten så kommer det inte gå att skicka ljudet från telefonen till en Bluetooth-högtalare samtidigt. Så alternativet är en Bluetooth-sändare från AUX på projektorn, var dock beredd på att du kan uppleva viss fördröjning och osynk mot bilden med den lösningen.

Jaha nej osynk funkar inte. Då skippar jag nog detta med bluetooth. Tack för info och er tid.