Permalänk

Vattenkylning - radiatorer fram OCH topp

Hej!

Jag är lite inne på att byta ut kylningen på mitt MSI Ventus RTX 2080Ti till vattenkylning, och har kikat lite på följande lösning: https://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-system/all-in-one...

Då jag redan har Cooler Master-vattenkylning till CPU'n med 240mm-radiator som tar upp fronten på mitt Phanteks-chassi, så undrar jag om det vore möjligt att sätta radiatorn för GPU-kylningen i toppen av chassit? Baktill så har jag enbart plats för en fläkt, så där är det kört.

Jag är inte ute efter att överklocka något, vill bara få ner ljudnivån och temperaturen på grafikkortet (som är uppe och dansar på 80 grader vid full load).

Permalänk
Medlem

Man kan absolut köra en radiator i fronten som insug samtidigt som en annan sitter i toppen som utblås. Väldigt vanlig konfiguration vid egenbyggd vattenkylning.

Jag hade nog valt att byta plats på dem dock, mest pga praktiska skäl, processorn sitter ju ovanför grafikkortet och slangarna från grafikkortet ska annars upp över processorn och trassla. Temperaturmässigt är det så klart fördelaktigt för den som sitter i fronten som insug, men jag tror det är en rätt liten skillnad överlag.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tänk på när du sätter radiatorn i fronten (Pull) att resten i chassit kommer bli ett par grader varmare!

Permalänk

Tack för all info! Visade sig att avståndet till moderkortet är för litet så hade inte fått plats med en radiator i toppen utan att det skulle ta emot RAM-minnena, så fick lägga idén på is så länge. Beställde hem ett gäng extra fläktar att sätta i och hoppas att det ska göra lite skillnad