PC startar direkt när psu får ström - vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

PC startar direkt när psu får ström - vad kan felet vara?

Halloj, har haft lite problem med ett dator bygge i ett par dagar, men lyckas fixa det mesta förutom detta:

Direkt jag kopplar in datorn och sätter på strömbrytaren så startar pc'n. testat med att ta bort power sw, men samma resultat. testat med ett annat psu, samma resultat. Vad för övriga åtgärder kan jag ta för att felsöka?

----
build
----

CPU
(begagnat) Intel Core i7-4770K 3.5 GHz Quad-Core Processor
CPU Cooler
Noctua NH-D15 82.5 CFM CPU Cooler
Motherboard
(begagnat) Gigabyte GA-Z87X-D3H ATX LGA1150 Motherboard
Storage
Samsung 860 Evo 500 GB 2.5" Solid State Drive
Video Card
Zotac GeForce GTX 1080 8 GB AMP! Edition Video Card
Case
Fractal Design Define C ATX Mid Tower Case
Power supply
EVGA SuperNOVA G2 650 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
------------

Skulle gissa på att det är modekortet, då jag haft tidigare problem i bygget med bios(ingen bild ur grafikkortet utan att stänga av integrerade grafikkortet);men har ej tillgång till ett annat för att testa.
Övriga funktioner så funkar datorn fin fint, men är ganska irriterande att det inte går att stänga av datorn utan att stänga av strömbrytaren.

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en inställning i BIOS för hur datorn skall bete sig när den får ström - om den skall starta automatiskt, eller vänta på att någon trycker på powerswitchen på framsidan, eller gå över till samma läge (av/på) den var i innan strömmen försvann.

Permalänk
Medlem

@polo2005:
Ja, det låter ju som modekortet är orsaken, men dubbelkolla så att det verkligen är kopplat rätt enligt sidan 27 i manualen: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_ga-z8...

Kolla även i BIOS som Erik skriver...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Nollställ bios, brukar va en inställning där som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det brukar finnas en inställning i BIOS för hur datorn skall bete sig när den får ström - om den skall starta automatiskt, eller vänta på att någon trycker på powerswitchen på framsidan, eller gå över till samma läge (av/på) den var i innan strömmen förscann.

Kolla detta om du känner dig orolig.

Själv kör jag just på detta sett, har en brytare på förgreningen som dator, skärm, etc. sitter i, och när jag slår på den på morgonen så startar datorn automatiskt. Mycket smidigt får jag säga och har gjort det i flera år, så det är ingen fara ur det perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det brukar finnas en inställning i BIOS för hur datorn skall bete sig när den får ström - om den skall starta automatiskt, eller vänta på att någon trycker på powerswitchen på framsidan, eller gå över till samma läge (av/på) den var i innan strömmen förscann.

någon ide om vad jag letar efter i bios? kan inte påstå att jag är något fan av bios användning

Skrivet av Bengt-Arne:

@polo2005:
Ja, det låter ju som modekortet är orsaken, men dubbelkolla så att det verkligen är kopplat rätt enligt sidan 27 i manualen: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_ga-z8...

Kolla även i BIOS som Erik skriver...

men frontpanelen borde vara irrelevant då den auto startar även utan att den sitter i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

någon ide om vad jag letar efter i bios? kan inte påstå att jag är något fan av bios användning

Brukar vara under uppträdande vid strömavbrott eller något i den stilen.
Du förstor inget genom att bara vandra runt och titta.

Ta en titt i manualen under sektion 2,7 på sidan 56 "AC-BACK" skall stå på "Always Off"

Läs även på sidan 57...

Skrivet av polo2005:

men frontpanelen borde vara irrelevant då den auto startar även utan att den sitter i chassit?

Ja, startar den även utan något inkopplat i kontakten så är det irrelevant !

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

någon ide om vad jag letar efter i bios? kan inte påstå att jag är något fan av bios användning

BIOS -> Power Management -> AC BACK.
Åtminstone om man skall tro manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

Övriga funktioner så funkar datorn fin fint, men är ganska irriterande att det inte går att stänga av datorn utan att stänga av strömbrytaren.

Formuleringen av denna mening får mig att ställa följande fråga.
Om du väljer att stänga av datorn från windows (stäng av datorn), slår datorn då ifrån strömmen automatiskt, ELLER, måste du bryta strömmen på strömbrytaren för att strömmen skall slås ifrån?

OM strömmen inte slår ifrån så låter det som att det kan vara något som tvingar "grön" anslutningskabel på 24-pin-kontakten som är ansluten till moderkortet att vara ansluten till jord. Det är så man tex forcerar ett nätagg att starta.

Edit:
Kanske skulle lägga till. Om scenariot ovan är som så att datorn alltid har ström, när strömbrytaren är tillslagen, så kan man när strömmen är frånslagen, koppla bort 24-pins-kontakten från moderkortet. Om nätagget även då startar när man slår till strömmen på strömbrytaren så ligger problemet i nätagget och inte i moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne @Erik_T
tacker ska titta på det

@Viita
jag måste bryta strömmen på strömbrytaren för att strömmen skall slås ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

@Bengt-Arne @Erik_T
tacker ska titta på det

@Viita
jag måste bryta strömmen på strömbrytaren för att strömmen skall slås ifrån

Ok, som jag just redigerade mitt meddelande. Stäng av datorn, slå från strömmen, ta bort 24-pins-kontakten från moderkortet. (rekommenderar att koppla bort samtliga kontakter)
Om nätagget startar när du slår till strömmen på brytaren, så är problemet i nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ok, som jag just redigerade mitt meddelande. Stäng av datorn, slå från strömmen, ta bort 24-pins-kontakten från moderkortet. (rekommenderar att koppla bort samtliga kontakter)
Om nätagget startar när du slår till strömmen på brytaren, så är problemet i nätagget.

nej, nätagget startar inte när modekort sladden till psu är borttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

nej, nätagget startar inte när modekort sladden till psu är borttaget.

Ok, då är nätagget uteslutet, det är bra.
Om datorn startar ändå, så är det antingen någon UEFI/BIOS-inställning eller något fel på moderkortet.

UEFI/BIOS-inställning bör kunna lösas genom CLEAR CMOS, det sitter två stift i närheten av frontpanelsanslutningen (CLR_CMOS) som man bryggar för att nollställa CMOS, om detta inte löser problemet så är det med största sannolikehet någon deffekt på moderkortet.
När man bryggar dessa stift så ska strömmen var ifrånslagen.

Om detta inte hjälper:

Har du provat hur systemet beter sig med minimalt antal saker anslutet?
Moderkort + CPU + RAM + VGA/GPU.
Ej frontpanel
Ej hårdiskar
Ej USB-enheter

Det som jag ser som det stora problemet, är att daton inte slår ifrån strömmen när du väljer att stänga av datorn.
Jag tolkar detta som att det är frågan om att CPU-fläkt/Grafikkorts-fläkt fortfarande snurrar, och det inte bara är frågan om strömförsörjning till USB-enheter.

Moderkortet har nämnligen möjlighet att strömförsörja USB-enheter när datorn är avstängd, tex för att ladda telefoner och liknande.
För att stänga av USB-ström när datorn är avstängd så gäller någon inställning i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

UEFI/BIOS-inställning bör kunna lösas genom CLEAR CMOS, det sitter två stift i närheten av frontpanelsanslutningen (CLR_CMOS) som man bryggar för att nollställa CMOS, om detta inte löser problemet så är det med största sannolikehet någon deffekt på moderkortet.
När man bryggar dessa stift så ska strömmen var ifrånslagen.

har gjort detta redan, hjälpte inte.

Citat:

Om detta inte hjälper:

Har du provat hur systemet beter sig med minimalt antal saker anslutet?
Moderkort + CPU + RAM + VGA/GPU.
Ej frontpanel
Ej hårdiskar
Ej USB-enheter

Yepp, samma med minimalt inkopplade saker. var det första jag testade. TOM utan gup med bara det integrerade kortet.

Citat:

Det som jag ser som det stora problemet, är att daton inte slår ifrån strömmen när du väljer att stänga av datorn.
Jag tolkar detta som att det är frågan om att CPU-fläkt/Grafikkorts-fläkt fortfarande snurrar, och det inte bara är frågan om strömförsörjning till USB-enheter.

Moderkortet har nämnligen möjlighet att strömförsörja USB-enheter när datorn är avstängd, tex för att ladda telefoner och liknande.
För att stänga av USB-ström när datorn är avstängd så gäller någon inställning i BIOS.

yep, cpu och gpu fläktarna samt psu fläkten körs fortfarande.

Så jag antar att det är något fel på modekortet då :/

får se om jag kan leta up en annan i samma chipset och testa med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

har gjort detta redan, hjälpte inte.
Yepp, samma med minimalt inkopplade saker. var det första jag testade. TOM utan gup med bara det integrerade kortet.

yep, cpu och gpu fläktarna samt psu fläkten körs fortfarande.

Så jag antar att det är något fel på modekortet då :/

får se om jag kan leta up en annan i samma chipset och testa med det.

Det finns eventuellt en sak till som eventuellt kan lösa problemet, även om det är mindre troligt.
Eventuell uppdatering av UEFI/BIOS.

OM, detta är rätt version av moderkortet: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z87X-D3H-rev-1x/suppo... , och UEFI/BIOSen på moderkortet är F8 eller lägre, så finns det en nyare, F9.

Permalänk
Medlem

2Erik_T @Viita och resten.

tack för hjälpen gubbar! var modekortet, funkar fin fint med ett modekort jag köpte av granungen!