Permalänk
Medlem

HP z4 g4

Hej!
Mitt första inlägg här! Är inte särskilt vass på datorer, så jag vänder mig till er.

Jag har fått ett bra erbjudande på en HP z4 g4 som jag kommer köpa (begagnad från ett företag).

Z4 G4 workstation
Xeon r w-2133 3,6ghz
64gb
Nvidia gp104gl quadro p5000
512 ssd

Datorn kommer användas främst till musikproduktion (jo, jag vet grafikkortet är överdrivet, och processorn är mer inriktad på serverbruk) och både hoppas och tror att den kommer funka fint till det.

Det jag tänker att jag vill uppgradera är egentligen bara att lägga till mer lagringsplats med en till SSD (500gb eller 1tb) och kanske en HDD för backup och lagring av grejer jag inte kommer använda att jobba med.

Nån som har koll på vilken typ av SSD jag bör köpa? Alltså vilken typ av kontakt det ska vara? Nått man måste tänka på. Har försökt hitta info på nätet om att ha flera SSD-diskar i Z4an, men hittar ingen info. Men när jag kollar specs (https://www.bhphotovideo.com/lit_files/373650.pdf?fbclid=IwAR...) så verkar det finnas möjlighet att sätta in flera, eller är jag fel ute.

(ps, vet inte om detta hamnar på rätt forumavdelning. Om inte får nån med befogenhet gärna flytta den rätt, tack!)

På bilden på andra sidan i dokumentet saknas ju visserligen grafikkortet och den primära ssd'n..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lherbe:

Nån som har koll på vilken typ av SSD jag bör köpa?

I den kan du sätta sex valfria SATA-SSD, någon eller några PCIe-SSD beroende på hur många PCIe-slottar som är lediga samt två stycken M.2 SSD (2280). (Fem valfria SATA-SSD om du har DVD-brännare)

Det du bör veta idag är vad den bootar ifrån då den kan levereras med antingen SSD, PCIe-SSD eller M.2-SSD. Det bör gå att få fram genom att Googla det Prod No som står på toppen av datorn, tex 8JK46EA. Problemet är att HP kallar PCIe-SSD som sitter i en PCIe-slot och en M.2 för Z Turbo vilket gör det aningen förvirrande, så det bästa är att öppna burken och kolla efter.

Oavsett så har du många valmöjligheter och du kan välja vilka märken du vill. HP själva har ju hutlösa priser så jag väljer alltid andra märken typ Intel/Samsung/Corsair.

Kortversion: Köp vilken SSD som helst.

Permalänk
Medlem

@Roggo: Tack för ditt svar!

Det blir nog så, att jag avvaktar tills jag har datorn och kan titta i. Låter ju som att jag har många valmöjligheter iaf!
Är det stor skillnad på SATA och M.2 vad gäller hastighet?

PCIe ssd verkar extremt dyra de jag hittat, så nån sån lär det inte bli iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lherbe:

Är det stor skillnad på SATA och M.2 vad gäller hastighet?

SATA III toppar som max 600 MB/s medans M.2 och PCIe runt 4 GB/s. Det är teoretiska siffror, så dom varierar beroende på vilken disk man köper, men ofta är variationerna inte megastora.

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska du få betala för datorn? Det är ju ganska avgörande för om det är ett bra erbjudande eller om du ska titta på ett alternativ. Grafikkortet har du ju noll nytta av och processorn är ju inget att jubla över direkt, så det kanske inte är ett fynd annat än för någon som vill ha just ett tyngre Quadro-kort.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Hur mycket ska du få betala för datorn? Det är ju ganska avgörande för om det är ett bra erbjudande eller om du ska titta på ett alternativ. Grafikkortet har du ju noll nytta av och processorn är ju inget att jubla över direkt, så det kanske inte är ett fynd annat än för någon som vill ha just ett tyngre Quadro-kort.

Hej, kommer ge 8000 ex moms.
Tror du att jag hade kunnat få en mkt bättre dator för samma slant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lherbe:

Hej, kommer ge 8000 ex moms.
Tror du att jag hade kunnat få en mkt bättre dator för samma slant?

Sammantaget är ett bättre köp för en CAD-person och kanske inte önskedrömmen för en musikdator år 2020. Idealiskt skulle den haft en snabbare processor med fler kärnor och högre klockfrekvenser samt ett enklare grafikkort. Det blir obalanserat för en dator som främst behöver CPU-kraft även om priset är väldigt bra. Liknande maskiner säljs för över 20k på Blocket då det trots allt är en HP premium workstation. Men det lär ändå gå på över 10k om du ska bygga något själv med snabb cpu, mycket minne och lagom grafikkort.

Förmodligen kan du sälja grafikkortet för ett par tusenlappar och satsa på att byta till ett enklare grafikkort och mer SSD om du orkar gå den vägen. CPUn går ju också att uppgradera på sikt om du så vill, men det kan vara bökigt att hitta rätt till vettigt pris om du inte köper från utlandet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Sammantaget är ett bättre köp för en CAD-person och kanske inte önskedrömmen för en musikdator år 2020....

Jo, så är det nog.
Vill ju ändå tro att den kommer fungera rätt fint till ändamålet.
Tanken med att sälja grafikkortet har jag också haft!
Kan ju hända att det är en bra ide.

Ssd kommer jag ju investera i ändå, men om jag inte använder grafiken så är det ju bättre att byta ner sig.

Funkar grafikkortet till spel, eller är det helt andra grejer som är avgörande när det kommer till spelande, än vad det kortet är bra på?

Spelar inte mkt, och inga nya spel, än iaf. Men så sitter jag ju också på en laptop med ett gäng år på nacken..
Den funkar dock till musiken, men när projekten bblir stora (tunga pluggar) så blir den ansträngd .. Den här datorn kommer ju bli ett enormt lyft iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lherbe:

Funkar grafikkortet till spel, eller är det helt andra grejer som är avgörande när det kommer till spelande, än vad det kortet är bra på?

Kortet motsvarar ungefär ett GTX 1070, så för spel i 1080P kommer det att fungera bra. Kortets främsta fördel är att det har hela 16GB minne vilket gör att det kan bearbeta stora 3D-modeller, rejält högupplöst video, grafik i 10-bitars färgdjup och stora beräkningar som konsumentkortet inte kan hantera. Sen har det felsäkert minne (om jag inte minns fel), stöd för drivrutiner som är certifierade av alla stora CAD/visualiseringsföretag och mer kapacitet att komprimera flera videoströmmar samtidigt. Senaste året har Nvidia börjat erbjuda en rad av dessa funktioner även i sina vanliga spelkort med drivrutinen Nvidia Studio, men för någon som behöver mer minne eller andra unika Quadro-funktioner är dessa fortfarande värda en slant. Visst, det är inget nytt kort, men inte dåliga i dessa sammanhang.

Jag tror att du kommer att få en väldigt stabil och trevlig maskin, det är ju trots allt en workstation och ingen RGB-hysterisk spelburk för Fortnite-generationen och när det är dags att byta kan du fortfarande få en liten slant för den just på grund av detta.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

@reflux:
Det är det jag hoppas på, en stabil och pålitlig maskin. Plockar upp den på torsdag om en vecka, så får väl återkomma därefter med hur den tar sig an musiken.

Men för att återgå till topic. Om jag köper en 2,5 SSD, så kan jag vara säker på att jag kan koppla in den i burken?
Vill ju gärna kunna sätta igång med datorn direkt, utan att råka kladda ner systemdisken men onödiga filer.

Kollade upp gtx 1070, ser ju väldigt bra ut ändå, i mina ögon. kostar betydligt mkt mer än jag själv hade valt o lägga på grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

@Lherbe Tänkte bara nämna att sådana workstations kan (behöver inte vara så) vara relativt högljudda, kanske kan störa vid musikproduktion?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Lherbe Tänkte bara nämna att sådana workstations kan (behöver inte vara så) vara relativt......

Hoppas inte det, haha 😂
Vad jag kunnat hitta verkar den vara relativt tyst.
Men tack för the heads up!
Jag får se nästa vecka!

Visar det sig att datorn inte passar mima ändamål så lär den ju va möjlig att sälja, kanske tom med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lherbe:

@reflux:
Men för att återgå till topic. Om jag köper en 2,5 SSD, så kan jag vara säker på att jag kan koppla in den i burken?
Vill ju gärna kunna sätta igång med datorn direkt, utan att råka kladda ner systemdisken men onödiga filer.

Ja, det finns flera lediga SATA-portar och beroende på vad det är för bootdisk i datorn, eventuellt en M.2-plats. Kan vara så att det inte finns några specifika 2.5"-platser rent fysiskt, och att man då behöver ett 2.5" -> 3.5"-kit för att skruva fast den nya SSDn, men eftersom SSDn är lätt och inte så känslig kan du fästa den som du själv vill, typ med gaffatejp eller något

https://www.youtube.com/watch?v=2DembIvCWzw

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ja, det finns flera lediga SATA-portar och beroende på vad det är för bootdisk i datorn, eventuellt en M.2-plats. Kan vara så att det inte finns några specifika 2.5"-platser rent fysiskt, och att man då behöver ett 2.5" -> 3.5"-kit för att skruva fast den nya SSDn, men eftersom SSDn är lätt och inte så känslig kan du fästa den som du själv vill, typ med gaffatejp eller något

https://www.youtube.com/watch?v=2DembIvCWzw

Toppen! Då ska jag lägga en beställning på en sån, så att jag (förhoppningsvis) har den när när jag plockar upp datorn!
Är det stor skillmad på olika märken osv, kvalitets mässigt?
Eller kan man gå efter mest lagring för pengarna principen utan att gå i en fälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lherbe:

Toppen! Då ska jag lägga en beställning på en sån, så att jag (förhoppningsvis) har den när när jag plockar upp datorn!
Är det stor skillmad på olika märken osv, kvalitets mässigt?
Eller kan man gå efter mest lagring för pengarna principen utan att gå i en fälla?

Köp ett etablerat märke, men kontrollera även modellen. T ex Samsung har en attraktivt prissatt modell, Samsung 860 QVO, men den passar inte alls för dina behov. Köp en tillräckligt bra.

Prisvärda, vettiga modeller är t ex:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433368
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644069

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Köp ett etablerat märke, men kontrollera även modellen. T ex Samsung har en attraktivt prissatt modell, Samsung 860 QVO, men den passar inte alls för dina behov. Köp en tillräckligt bra.

Prisvärda, vettiga modeller är t ex:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433368
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644069

Tack!