Permalänk
Medlem

Google Chrome

Hej,

Jag har använt Firefox så långt jag kan minnas, men vill gärna försöka gå över till Google Chrome. Anledningen till att jag inte bytt än är för att jag använder sökrutan uppe till höger i Firefox väldigt ofta till en viss sak.

Sökrutan Firefox: https://imgur.com/a/pYza1BP

Har hittat ett tillägg till Chrome, men gillar inte den. Jag vill ha en fast sökruta precis som i Firefox (som bilden ovan visar).

Någon som har tips?

Stort tack!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Address-fältet i chrome är ju en sökruta. Du kan använda vilken sökmotor du vill, inte nödvändigtvis google.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Testa Vivaldi. Bygger på Chrome men har sökruta och du slipper Googles tracking om du inte vill ha den. Enkelt att välja sökmotor också. Det finns ett gäng från början men man kan enkelt lägga till fler om man vill. Jag har exempelvis imdb med i som prefix.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte skriver VAD du använder det till är det rätt omöjligt att hjälpa.
Adressfältet är en sökbar till valfri sökmotor iaf som i firefox.

Permalänk
Medlem

Lite dåligt förklarat för mig kanske. Är en rätt löjlig grej, men är så van vid det. Jobbar en del med Excel på jobbet, brukar kopiera in vissa saker i den sökrutan uppe till höger i Firefox för att kopiera om det och sedan klistra in i Excel. Kopierar man direkt från en hemsida t.ex. så kan det bli väldigt konstigt i Excel.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Windows Kör-ruta för samma syfte. Tryck Win + R så får du upp den, Ctrl+V, Ctrl+A, Ctrl+C, Esc så finns sedan bara texten kvar utan formatering.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Vill man kopiera in text utan formatering så kan man använda kombinationen ctrl + shift + v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

Lite dåligt förklarat för mig kanske. Är en rätt löjlig grej, men är så van vid det. Jobbar en del med Excel på jobbet, brukar kopiera in vissa saker i den sökrutan uppe till höger i Firefox för att kopiera om det och sedan klistra in i Excel. Kopierar man direkt från en hemsida t.ex. så kan det bli väldigt konstigt i Excel.

Adressfältet i chrome går lika bra för detta syfte.

Permalänk
Medlem

@ToJa92: Kanon, tack för ditt svar. Jag är en väldigt jobbig vanemänniska så är så van att göra det i Firefox. Men får väl bara försöka vänja om mig.

Permalänk
Medlem

@Housepainter och @ZyntaX Tack för era svar!