Sony visar upp första Playstation 5-spelen med ray tracing

Sony visar upp första Playstation 5-spelen med ray tracing

Av många presenterade titlar är den klassiska spelserien Ratchet & Clank först ut med bekräftad användning av ray tracing.

Läs hela artikeln här

Tja, lite anti-klimax, va? Det enda som just nu känns spännande med PS5 är väl VR... Och det handlar ju också mest om att få in lite mer AAA-spel.

Jag förstår att det kommer se bättre ut när man spelar... men usch vilken dålig kvalitet på bilderna

Xbox vinner i alla fall designmässigt.

Gran Turismo hade rätt kraftigt påskruvad Ray-Tracing om jag inte såg helt fel, tänkte på scenen där dom körde in bilen i garaget och man kunde se reflektionerna väldigt tydligt på marken bland annat.

Sedan såg ju nya Horizon Zero Dawn riktigt förbannat bra ut det med (nästan förväntat hehe). Gillade även utseendeet på nya konsollen, iaf den versionen utan BR-läsaren

Många nya titlar som kitlade mitt intresse överlag faktiskt, men blir nog inte ett köp på dag 1. Väntar in någon bundle och att folk hunnit börjat lira igenom några spel så man kan plocka upp begagnat efter ett halvår eller så förmodligen

Skrivet av SCORPIUS:

Jag förstår att det kommer se bättre ut när man spelar... men usch vilken dålig kvalitet på bilderna

Ja, det är rätt tydligt att det är bildrutor tagna från en väldigt komprimerad video. Särskilt den 12:e bilden med tunnorna är ju nästan komiskt dålig

En hel slide för att berätta att den har.... Wait for it... USB? Va?

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Xbox vinner i alla fall designmässigt.

Jag håller med. Har inget emot det svart och vita ”sci-fi-uteseendet”, men tycker det är en obalans i formen på PS5:an som inte funkar riktigt. Men får se hur de ser ut i verkligheten.

den absolut tråkigaste uppesittarkvällen jag sett var bara spelet med robotar & katten där som var intressant (samma team som what remains of Edith ….) hoppas det kommer till pc så kan man ju skippa resten. ingen fakta om hårdvara heller så totalt ointressant.

Skrivet av dmutm:

Samt prestandamässigt. (Tycker dock att Playstation 5 är snyggare än Series X)

På pappret kanske, om man inte fattar var flaskhalsarna sitter. I vissa fall kommer PS5 vara bättre, så det jämnar ut sig. Speciellt de exklusiva spelen som utnyttjar den billigare och snabbare strömningen av data.

Det är uppenbart att vi står inför en revolution inom spelmiljöer.
Alla golv kommer att vara spegelblanka.

@EntropyQ3: Exakt, välpolerat så man får ut full effekt av Ray Tracing xD

Ser dock fram emot detta, älskar Ratchet & Clank spelen sedan PS2!

Ser snyggt ut, men det är inga ray tracing-reflektioner i alla fall, vilket man exempelvis kan se här

Men det ser ändå riktigt snyggt ut.

Skrivet av dmutm:

”Om man inte fattar vart flaskhalsarna sitter”, haha. Ja vi får väl se, den har ju snabbare SSD i alla fall, på pappret, som sagt. Alla vet ju vilken boost man får i spel av en snabbare SSD, 100+fps. Vore kul om du som fattar kunde mer utförligt förklara vart flaskhalsarna kommer sitta i dessa konsoler när flaskhalsen inte kommer vara en lägre prestanda, och sedan ”i vissa fall kommer PS5 vara bättre, så det jämnar ut sig”, när då? Då tänker du förmodligen att Xbox Studios är sämre på att optimera och nyttja hårdvaran gentemot Playstation Studios, källor på det?

Vore kul med dessa argument bakåt i tiden när det hela tiden varit så på Playstation sidan att man sagt att deras 1.84 teraflops gjorde PS4 så enormt mycket mer kraftfull gentemot Xbox One med sina futtiga 1.31. Snabbare ram var det också, och en lite högre klockad CPU i PS4an. Series X har ju en högre klockad CPU, samt 12 teraflops mot PS5 med sina 10.3, osv.

Du är väl inne på det här som sagt:

First, let’s take a look at the hardware involved. There doesn’t seem to be a tremendous difference between the CPUs, although the Xbox Series X’s is slightly faster. The GPU processing power — 10.3 teraflops for the PS5 and 12 teraflops for the Xbox Series X — seems a little starker. A teraflop refers to how many operations per second a piece of hardware can handle. Since a single teraflop can account for 10^12 operations per second, a difference of 1.7 could represent a significant difference in graphics.

But remember, too: Just because a GPU offers 12 teraflops of computing power, that doesn’t necessarily mean that every single game will take full advantage of them. It also depends how well a game is optimized, particularly third-party games that will have to offer relative parity between their PS5 and Xbox Series X versions.

For the moment, we’ll say that both systems seem quite powerful, and that the Xbox Series X has a potential edge, especially when it comes to rendering graphics.”

Summering då, vissa spel kommer vara mer optimerade och nyttja hårdvaran bättre på båda konsoler, nyttjas hårdvaran fullt ut på båda konsoler, vilken är då bättre?

(Jag kommer köpa både Series X samt PS5)

Vet inte riktigt vad du inte fattar, men de som är insatta säger att PS5 strömmar data snabbare och billigare vilket blir till en stor fördel om det optimeras för det. Visserligen bara exklusiva titlar gjorda med den kunskapen, men med tanke på att Xbox har en handikappad I/O i jämförelse så är terraflops inte hela bilden, men det vet du väl redan?

Om du ändå ska ha båda är det väl inget att vara anal över?

Skrivet av Fredag:

Vet inte riktigt vad du inte fattar, men de som är insatta säger att PS5 strömmar data snabbare och billigare vilket blir till en stor fördel om det optimeras för det. Visserligen bara exklusiva titlar gjorda med den kunskapen, men med tanke på att Xbox har en handikappad I/O i jämförelse så är terraflops inte hela bilden, men det vet du väl redan?

Om du ändå ska ha båda är det väl inget att vara anal över?

Okej, tack för att du överöser mig med din utveckling och kunskap kring varför PS5 kommer prestera mycket bättre än XSX.

Vad jag läst så verkar inte XSX I/O göra en enorm skillnad, men Du vet säkert mer som sagt.

Spännande, kommer att driva på utvecklingen.
Hoppas AMD kan släppa något intressant på GPU-marknaden till hösten.

"Kontrollern bestyckas som tidigare bekräftats med 3,5-millimeters ljudutgång"
Där ligger mobiltillverkarna i lä