Era erfarenheter av Huawei P30 Pro / Xiaomi Mi Note 10

Permalänk
Medlem

Era erfarenheter av Huawei P30 Pro / Xiaomi Mi Note 10

Hej!

Jag går i valet och kvalet kring att införskaffa mig en ny telefon och vill således ha lite hjälp i valet, då jag har väldigt dålig koll på vad som är bra och inte på mobilmarknaden. Jag såg att Comviq har ett extrapris på P30 Pro denna månad och totalpriset för själva telefonen skulle landa på 3600 kr. De har även Mi Note 10 för ett totalpris på 4320 kr, vilket ser ut att vara deras originalpris.

Jag nyttjar mobilen främst till att ringa, surfa och som musik-/podspelare. Vill även kunna ta bra bilder om lusten faller på, så en telefon som ger bra bilder/video trots en amatörmässig fotograf är att föredra. Händer även att jag tittar på film eller twitch-streams på luren, även om det är mer ovanligt. Annars vill jag ha en pålitlig telefon som jag kan vara nöjd med under de närmsta åren helt enkelt.

För stunden har jag en Huawei P9 och jag har för det mesta varit väldigt nöjd med telefonen. Batteritiden har ju blivit desto sämre med tiden, men det gäller väl samtliga telefoner. Det jag inte har gillat med den är att den varit väldigt köldkänslig. Har telefonen blivit kall har den stängt av sig på grund av att "batteriet varit tomt", men sedan gått att starta upp med 60% batteri efter att ha blivit varm igen. Ibland har det räckt med att den legat i jeansfickan i en timme av promenad inom spannet 0 till -5 grader för att den ska dö. Detta problem vill jag inte behöva veta av med nästa lur. Vet inte om detta är ett problem begränsat till Huawei, P9 eller just min enhet. Har ni några erfarenheter av Huawei eller Xiaomi och kyla så dela gärna med er!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Hej

Tack på förhand!

Tjo.
Jag kan bara säga om kyla för P20 pro. Inga problem alls i fjällen förra året, om batteri eller funktion

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Tjo.
Jag kan bara säga om kyla för P20 pro. Inga problem alls i fjällen förra året, om batteri eller funktion

Det är ju lovande i alla fall! Min telefon har dött varje gång jag varit i fjällen och åkt ovanför trädgränsen. Spelar ingen roll att det legat innanför jackfickan och haft det mysigt. En frisk fjällenbris samtidigt som jag försöker starta upp kameraappen och den har somnat in!

Permalänk

Jag känner igen det där precis. Batteriet är uttjänt. Om du är nöjd med kameran i din P9 så byt batteri så blir den som ny för en totalkostnad av ~5-600kr. För mig tog det lite över en vecka innan jag fick hem mobilen igen, om du bor i storstad kan du ha en telefonreparatör lokalt. Hade mobiler haft batterilucka hade du bara kunnat köpa ett nytt batteri vart tredje år, byta det själv och aldrig haft problem.

Det har inte hänt mycket av vikt på smarttelefonfronten sedan 2015, så jag tror inte du kan få tag i en telefon som är väsentligt bättre. För just kameran kan mer kan göras med en bättre kameraapp. Detta är något som inte alla känner till. De pekar på den fysiska kameran och tror att det är den som gör skillnaden.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Jag hamnar i det ovetande facket faktiskt. Har du någon specifik app till android att rekommendera?
Bytet av batteri för att lösa problemet med kylan var en intressant tanke, det har inte slagit mig tidigare. Tyvärr råkade jag tappa telefonen i gruset här för inte så länge sedan så även skärmen är trasig. Det går ju förvisso att byta det också, men då är jag ju nära på halvvägs i kostnad till en ny telefon, så vet inte om det är värt att gå den vägen. Men ett gott förslag!

Permalänk

Ja, om din telefon är rejält skadad skulle jag nog ersätta den och sen sälja den. En del gillar att fixa upp mobiler Sen kan man ju göra fler saker med en gammal mobil. En drullig gubbe skadade min förra mobiltelefon och jag har den fast installerad som Spotify-musikspelare i vardagsrummet.

De bästa brukar vara betalappar, men du kan alltid returnera dem inom 2 timmar om du inte gillar dem. Jag behöll Camera FV-5, och den har antiskak som kan hjälpa till att minska antalet suddiga bilder. Men jag skaffade den för slutarhastigheterna och andra tekniska finesser. Testa några av de mest nerladdade och prova!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Hade precis samma problem med min P9:a plus lite annat som strulade. Jag övervägde också att byta batteri men valde att lägga pengarna på en Xiaomi Mi 9 under Black friday för 3490 riksdaler. Supernöjd än så länge! Som du är inne på lägg pengarna på nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Ja, om din telefon är rejält skadad skulle jag nog ersätta den och sen sälja den. En del gillar att fixa upp mobiler Sen kan man ju göra fler saker med en gammal mobil. En drullig gubbe skadade min förra mobiltelefon och jag har den fast installerad som Spotify-musikspelare i vardagsrummet.

De bästa brukar vara betalappar, men du kan alltid returnera dem inom 2 timmar om du inte gillar dem. Jag behöll Camera FV-5, och den har antiskak som kan hjälpa till att minska antalet suddiga bilder. Men jag skaffade den för slutarhastigheterna och andra tekniska finesser. Testa några av de mest nerladdade och prova!

Ännu fler kloka råd, ska finurla lite över vad jag kan göra för intressant med den gamla luren, eller kolla köpesintresse. Tack för tipsen kring apparna!

Skrivet av Isakkobia:

Hade precis samma problem med min P9:a plus lite annat som strulade. Jag övervägde också att byta batteri men valde att lägga pengarna på en Xiaomi Mi 9 under Black friday för 3490 riksdaler. Supernöjd än så länge! Som du är inne på lägg pengarna på nytt!

Okej, bra att veta att det inte bara var min P9 som strulade. Hur finner du Xiaomi i relation till Huawei? Om vi nu bortser från åldersskillnaden på telefonerna och sådant.

Permalänk
Medlem

Jag lade en beställning på en P30 Pro då den verkade bra och var det billigare alternativet av de två. Nu ser jag att de satt Xiaomi-luren på ett ännu bättre pris, så blir att finurla lite kring ifall jag ska nyttja ångerrätten, haha.

Vad kör ni för skydd till era telefoner? Tidigare har jag kört med ett läderfodral med fram- och baksida och har tyckt att det funkat vettigt. Funderar dock på att komplettera med ett skärmskydd denna gång. Är det plast- eller glasskydd man vill ha, och varför?

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver den lite bättre prestandan skulle jag rekommendera dig att köpa: https://www.webhallen.com/se/product/310370-Xiaomi-Redmi-Note... har själv Xiaomi Redmi Note 8 enda jag stör mig på är Xiaomis egna appar som besudlar systemet samt att de är lite omvända i tänket för mig som kommer från Motorola. Dock är byggkvaliten riktigt bra på denna Xiaomilur och det lär det vara på Mi 10 också som är en bättre modell.

och sen ta ett abonnemang via Fello: https://www.fello.se/ tipslänk: https://fello.se/?27172 ger 4 månader halva priset istället för 3.
Får tex just nu 24GB surf för 195:- mån om man behöver mycket surf sen får man tillgång till Telias nät dock är surfen strypt till max 80Mbit sen har de inte Volte och Wifi samtal men de ger mervärde fick tex 1GB extra surf helt fritt med giltighetstid mars ut de skickar lite extra saker som extra surf emellanåt gratis. Snabb och bra kundservice.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a: Tack för tipset! Dock tror jag i så fall att jag hellre går på Note 10 av de två Xaomi-lurarna då Comviq erbjuder den för bara 50 kr/månad. 1200 kr för den luren låter bättre än 1600 kr för en äldre modell, även om Note 10 medför en bindningstid.

Har faktiskt inte hört talas om Fello tidigare. Intressant. Ska kolla upp dem oavsett, alltid bra att ha koll på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med medföljande skärmskydd ifrån huawei. Funkar as bra.

Sedan köpte jag till ett plånboksfodral när jag åker skidor, ifall man ramlar så har man en billig försäkring som skydd. I vanligt användande har jag vanligt biligt "fodral". Dock tar det bort mycket av charmen med en sådan tunn telefon.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Om du inte behöver den lite bättre prestandan skulle jag rekommendera dig att köpa: https://www.webhallen.com/se/product/310370-Xiaomi-Redmi-Note... har själv Xiaomi Redmi Note 8 enda jag stör mig på är Xiaomis egna appar som besudlar systemet samt att de är lite omvända i tänket för mig som kommer från Motorola. Dock är byggkvaliten riktigt bra på denna Xiaomilur och det lär det vara på Mi 10 också som är en bättre modell.

och sen ta ett abonnemang via Fello: https://www.fello.se/ tipslänk: https://fello.se/?27172 ger 4 månader halva priset istället för 3.
Får tex just nu 24GB surf för 195:- mån om man behöver mycket surf sen får man tillgång till Telias nät dock är surfen strypt till max 80Mbit sen har de inte Volte och Wifi samtal men de ger mervärde fick tex 1GB extra surf helt fritt med giltighetstid mars ut de skickar lite extra saker som extra surf emellanåt gratis. Snabb och bra kundservice.

Har haft Halebop i alla tider och funderar på att gå över till Hallon. Men Fello låter faktiskt nice, jag gillar tanken på att stanna i Telias nät.

Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Jag har kört med medföljande skärmskydd ifrån huawei. Funkar as bra.

Sedan köpte jag till ett plånboksfodral när jag åker skidor, ifall man ramlar så har man en billig försäkring som skydd. I vanligt användande har jag vanligt biligt "fodral". Dock tar det bort mycket av charmen med en sådan tunn telefon.

Okej! Jo fodralet tar ju bort mycket av originaldesignens smidighet, men om det är skillnad mellan att luren håller i ett halvår eller en handfull år så är det ju tyvärr en smäll man får leva med

Permalänk
Medlem

Har sedan november en P30 Pro och har bara positiva erfarenheter kring den. Framförallt gällande kyla då jag kör en hel del skoter under vinterhalvåret. Trevlig skärm för allehanda streamkikande och spelande samt riktigt bra kamera både för bilder och video!
Använder ett "Rugged Shield" skal ihop med copter skärmskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Okej! Jo fodralet tar ju bort mycket av originaldesignens smidighet, men om det är skillnad mellan att luren håller i ett halvår eller en handfull år så är det ju tyvärr en smäll man får leva med

Säkert därför min är som ny efter 2år.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinek:

Har sedan november en P30 Pro och har bara positiva erfarenheter kring den. Framförallt gällande kyla då jag kör en hel del skoter under vinterhalvåret. Trevlig skärm för allehanda streamkikande och spelande samt riktigt bra kamera både för bilder och video!
Använder ett "Rugged Shield" skal ihop med copter skärmskydd.

Okej, det låter ju super! Skönt att veta att det inte är Huawei som märke som har haft köldproblemet, utan snarare mitt ex/min modell som har problemet. Är du nöjd med känslan av skydden?

Skrivet av Tawen:

Säkert därför min är som ny efter 2år.

Haha, ja min spruckna skärm kom ju som ett resultat av att mitt skydd gick sönder och jag var dum nog att inte investera i ett nytt.

EDIT: Det blev ett försök på Xiaomin. Huawei hade kanske varit det säkrare kortet då jag redan är van med deras telefoner, men då Xiaomin går på en tredjedel av priset men ändå konkurrerar väldigt väl i prestanda så kändes något annat svårmotiverat. Håller tummarna att den levererar! Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Okej, det låter ju super! Skönt att veta att det inte är Huawei som märke som har haft köldproblemet, utan snarare mitt ex/min modell som har problemet. Är du nöjd med känslan av skydden?

Haha, ja min spruckna skärm kom ju som ett resultat av att mitt skydd gick sönder och jag var dum nog att inte investera i ett nytt.

EDIT: Det blev ett försök på Xiaomin. Huawei hade kanske varit det säkrare kortet då jag redan är van med deras telefoner, men då Xiaomin går på en tredjedel av priset men ändå konkurrerar väldigt väl i prestanda så kändes något annat svårmotiverat. Håller tummarna att den levererar! Tack alla för hjälpen!

Nöjd med ditt val? Beställde precis en pro version av den. Företaget betalar men hoppas jag får något vettigt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Nöjd med ditt val? Beställde precis en pro version av den. Företaget betalar men hoppas jag får något vettigt iaf.

Hej! Tyvärr kan jag inte vara mycket till hjälp. Jag beställde mycket riktigt telefonen, men lagom till att jag fick hem den hade jag bestämt mig för att rensa den på medföljande appar för att minimera Xiaomis datainsamling. Tyvärr har jag inte tagit itu med detta ännu och telefonen har blivit liggandes oanvänd i en låda. 😅 Har en förhoppning om att ta itu med den här under veckan, även om det inte är mycket till hjälp för din del. Det jag kan säga är att den har lite tyngd till sig och ligger enligt mig bra i handen. Kan tycka att stämplarna på baksidan är fula, men för övrigt gillar jag designen. Du får gärna dela med dig av dina tankar sen när du väl fått pilla lite på din pro-version!