Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chbg:

Verkar som att dual layer filer finns på fysisk media såsom skivor medans det är single layer från streamingtjänsterna såsom Netflix och de andra.
Dual layer ger högre kompabilitet med olika hårdvaruspelare för om inte maskinen klarar av Dolby Vision så går den över till HDR som det är på det andra lagret (tror det var så det låg till).
Mycket att hålla ordning på och som kan ställa till det
Kanske kan @Laxpudding reda ut det?

Om jag har förstått saken rätt så används Dolby Vision dual layer enbart i media typ Blu-ray skivor.
Givetvis då även i "rippade" filer och Dolby ger inte settop boxar och liknande tillgång till duallayer licens...

En Nvidia Shield med inbyggd blu-ray spelare skulle kunna få en sådan licens.

Mkt möjligt att jag missuppfattat något på vägen här men tror inte det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

@Guggen64: Ställ in inställning på USB-porten till "Turn off when Shield sleeps". Därefter ska du ta ut och sätta in USBn igen. Testa att ta ut och sätt tillbaka USBn en gång när Shielden är påslagen, och en gång till när Shielden är i sovläge.

De löste sig själv då jag blev less och slet ut sladden igår kväll, nu idag så funkar de som vanligt, den startar inte om när jag sätter den i viloläge, verkar som en Norsk avstängning gjorde susen.

Permalänk
Medlem

Den nya traingulära kontroller fortsätter att imponera! Idag var kontrollen försvunnen. Jag misstänkte direkt vår 11 månaders dotter som älskar att plocka och gömma saker. Hon ville inte erkänna trots hot om indragen välling så jag kröp runt en halvtimma och letade bakom hyllor, under kuddar, i toaletten och överallt. Tänkte till slut att jag går in i menyerna på Shielden för att kolla att den i alla fall är ansluten så jag vet att den ligger kvar i närheten.

Då ser jag att jag kan trycka på "Find this remote". Rätt vad det är så hör jag ett svagt pip och börjar följa det. In i badrummet, ner på golvet och vipps ligger den där. Inklämd under tvättmaskinen i en glipa precis stor nog att få in kontrollen. Där hade vi nog inte letat förens dagen då maskinen ska bytas ut.

Fantastisk funktion!!!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är mäkta imponerad av denna lilla apparat!
Funkar prima att streama samtliga saker i 4k.
Det enda som jag har emot den, är att jag upplever lite skeva färger, samt att hdr är lite meck för att få det att funka på alla titlar(finns lite workarounds som funkar hyffsat ok). En sista liten sidnot att extra musknappar inte fungerar, men annars är den helt fantastisk. Lirade WoW genom den hela kvällen igår utan minsta problem. Om något så min vana att tabba in i webbläsaren, som ist går till föregående app 😂

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Zachtionman:

Haha ja, fjärren är riktigt grym! Jag bara önskar att dom hade tagit bort Netflix brandingen och slängt på några extra blanka knappar som man enkelt kunde programmera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

@Zachtionman:

Haha ja, fjärren är riktigt grym! Jag bara önskar att dom hade tagit bort Netflix brandingen och slängt på några extra blanka knappar som man enkelt kunde programmera!

Kan hålla med om att den kunde varit blank, men med appen button remapper så kan du ändra vad den gör(gratis app), jag ställde om min till att starta nvidia appen 😁👍🏻

EDIT: button mapper heter appen 😁

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Kan hålla med om att den kunde varit blank, men med appen button remapper så kan du ändra vad den gör(gratis app), jag ställde om min till att starta nvidia appen 😁👍🏻

EDIT: button mapper heter appen 😁

Ah, jag kör också med den men den är lite krånglig att installera första gången, känns lite shady att ge den så mycket permissions.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1Z3C0LD:

Kan hålla med om att den kunde varit blank, men med appen button remapper så kan du ändra vad den gör(gratis app), jag ställde om min till att starta nvidia appen 😁👍🏻

EDIT: button mapper heter appen 😁

Kör också med den (betalt) och har gjort en liten dymo remsa som jag klistrat över netfilx knappen och döpt om till IPTV istället.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem men min shield. Har en 2019 pro och den stänger av sig efter ca 1min för att sedan fungera. Har bara märkt det när jag har igång Netflix. Den gör så en gång och sen fungerar den som vanligt. Skit skumt.

Någon som har en idé om vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Går det att ansluta tangetbort/mus trådlös (BT/WiFi/sändare?) till shielden? Tänkte införskaffa en för att flytta Kodi till något kraftfullare än TVn och då även köra lite PC-spel via streamingen som finns.

Finns det spel som inte funkar att streama? Hur är proceduren när man ska streama ett spel från PC till Shield?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Går det att ansluta tangetbort/mus trådlös (BT/WiFi/sändare?) till shielden? Tänkte införskaffa en för att flytta Kodi till något kraftfullare än TVn och då även köra lite PC-spel via streamingen som finns.

Finns det spel som inte funkar att streama? Hur är proceduren när man ska streama ett spel från PC till Shield?

BT funkar fint. Sändare, antar du menar typ en Logitech? Vet ej, men min 360 Control fungerar med den gamla USB sändaren som var gjord för datorer. Antagligen fungerar det.

Du kan streama i princip allt genom att skapa en genväg till skrivbordet på datorn så är det bara att göra vad du vill där. Kan också lägga till genvägar för individuella spel i Geforce application på datorn. Den ska plocka upp spel automatiskt men det fungerar sådär enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

BT funkar fint. Sändare, antar du menar typ en Logitech? Vet ej, men min 360 Control fungerar med den gamla USB sändaren som var gjord för datorer. Antagligen fungerar det.

Du kan streama i princip allt genom att skapa en genväg till skrivbordet på datorn så är det bara att göra vad du vill där. Kan också lägga till genvägar för individuella spel i Geforce application på datorn. Den ska plocka upp spel automatiskt men det fungerar sådär enligt mig.

Tack för förklarningen!

Tänkte att jag kan använda Shielden för:

Kodi
AndridTV
Stadia
Geforce Now
Plus övriga PC spel så som LoL

Får kolla upp kompatibiliteten med möss/tangetbord.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tack för förklarningen!

Tänkte att jag kan använda Shielden för:

Kodi
AndridTV
Stadia
Geforce Now
Plus övriga PC spel så som LoL

Får kolla upp kompatibiliteten med möss/tangetbord.

Jag kan köra Corsair K63 wireless(med lapboard) och Razer Basilisk, båda fungerar både med och utan dongle(Via Bluetooth då alltså).
Dock kan jag inte köra min Xbox Elite Controller 2 med den dongle jag har, vet inte vilken version jag besitter. Samt att jag märker av aningen delay när jag kör Xbox Elite controller med bluetooth.
Värt att poängtera tycker jag iaf är att extra musknappar inte fungerar, jag har fått vänliga höger, vänster och scroll+scrollklick att fungera, men inte mousebutton 4-5.
I övrigt är jag sjukt imponerad över streamkvalitén, jag kör kanske totalt 20timmar hittills och inte märkt av något speciellt problem. Då har jag spelar allt från WoW till Need for speed

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Satt in ett nytt USB minne på 256gb, köpte ett som klarar över 400mb/s och nu verkar de funka bättre med allt, den glömmer inte bort saker då jag stänger av som förut då program man la till i favoritlistan försvann då man startade om.

Permalänk

har ni nåt tips på bra passande usb-stick

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av the-guvnor:

har ni nåt tips på bra passande usb-stick

Välj USB stickor som har snabbare än 100 MB/s överföringshastighet.
Patriot har bra snabba USB stickor
Prisjakt: Patriot USB 3.1 Supersonic Rage Elite 128GB

Skrivet av nvidia.com:

NVIDIA recommends the following drives to maximize storage space and performance:

  • SanDisk Extreme CZ80 64GB USB 3.0 Flash Drive (SDCZ80-064G-GAM46)

  • SanDisk Ultra USB flash drive, 128GB, Black (SDCZ48-128G-A46)

  • Corsair Flash Voyager Slider X1 128GB USB 3.0 Flash Drive

https://support-shield.nvidia.com/shield-tv-user-guide/index....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Går det att ansluta tangetbort/mus trådlös (BT/WiFi/sändare?) till shielden? Tänkte införskaffa en för att flytta Kodi till något kraftfullare än TVn och då även köra lite PC-spel via streamingen som finns.

Finns det spel som inte funkar att streama? Hur är proceduren när man ska streama ett spel från PC till Shield?

Javisst.
Fungerar utmärkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the-guvnor:

har ni nåt tips på bra passande usb-stick

Köpte SanDisk Extreme PRO - 256GB till min, ska klara 420mb/s.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Shield TV Pro 2019 igår. har ett par frågor.

1. I Kodi sägs det att det finns automatisk frekvensmatchning precis som i PC-varianten, men för mig syns bara ett antal frekvenser att välja mellan. Finns ingen auto. Har jag missat någonting, eller har de tagit bort den funktionen?

2. Fungerar USB-dacs bra med Shield Tv Pro? Behöver både optical out och hörlur. Behöver inte vara supergrejer alls. Bara det FUNKAR. Mottar tacksamt rekommendationer.

mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ice Frontier:

Fick hem min Shield TV Pro 2019 igår. har ett par frågor.

1. I Kodi sägs det att det finns automatisk frekvensmatchning precis som i PC-varianten, men för mig syns bara ett antal frekvenser att välja mellan. Finns ingen auto. Har jag missat någonting, eller har de tagit bort den funktionen?

2. Fungerar USB-dacs bra med Shield Tv Pro? Behöver både optical out och hörlur. Behöver inte vara supergrejer alls. Bara det FUNKAR. Mottar tacksamt rekommendationer.

mvh

Jag körde en kortare tid med något liknande detta köpt via Inet eller Webhallen eller kanske kjell o co.

https://www.amazon.com/Tendak-Optical-Extractor-Converter-Spl...

Var inte helt nöjd med funktionen då den inte fixade Atmos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Fick hem min Shield TV Pro 2019 igår. har ett par frågor.

1. I Kodi sägs det att det finns automatisk frekvensmatchning precis som i PC-varianten, men för mig syns bara ett antal frekvenser att välja mellan. Finns ingen auto. Har jag missat någonting, eller har de tagit bort den funktionen?

2. Fungerar USB-dacs bra med Shield Tv Pro? Behöver både optical out och hörlur. Behöver inte vara supergrejer alls. Bara det FUNKAR. Mottar tacksamt rekommendationer.

mvh

du är i fel meny då, du skall aktivera adjust display refresh rate to match video under playback ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

du är i fel meny då, du skall aktivera adjust display refresh rate to match video under playback ..

argh! tack! Hittade det nu! varför kunde det inte få vara på samma ställe som på PC?

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har en gammal HTPC Som får agera server för filmer till min Shield.
Tänkte vad är bästa sätt att spela upp filmerna på? Är det Kodi? Är en gamma Kodi-användare.
Jag vill kunna få hem undertexter via tillägg i ex Kodi utan att behöva manuellt gå in på severn och hämta hem.

Jag har försökt få SMB nätverksåtkomst via min server till Kodi i shielden utan lyckat resultat, verkar helt omöjligt efter x antal timmar googlande... SMB 1 är aktiverat.
Är det smidigare att nyttja PLEX i detta fallet eller finns det några andra tips?

// probban

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0bz:

Jag har försökt få SMB nätverksåtkomst via min server till Kodi i shielden utan lyckat resultat, verkar helt omöjligt efter x antal timmar googlande... SMB 1 är aktiverat.
Är det smidigare att nyttja PLEX i detta fallet eller finns det några andra tips?

Aktivera 1 i både Kodi och Windows. Samt använd lösenord så borde det fungera.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Aktivera 1 i både Kodi och Windows. Samt använd lösenord så borde det fungera.

Lyckades få igång det nu med datorns namn som sökväg och tog bort Lösenordet. 👍

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Så har testat Geforce Now via både en hackad Switch (med Android) och via min AndroidTV nu när de släppt lös appen.

Men förstår inte en sak. Hur kopplar jag mitt Epic/UPlay/Steam konto till Nvidias konto så att den vet vilka spel jag äger? Kollar på hemsidan/appen och googlat men inte hittat. Måste missa något uppenbart?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0bz:

Tjena, jag har en gammal HTPC Som får agera server för filmer till min Shield.
Tänkte vad är bästa sätt att spela upp filmerna på? Är det Kodi? Är en gamma Kodi-användare.
Jag vill kunna få hem undertexter via tillägg i ex Kodi utan att behöva manuellt gå in på severn och hämta hem.

Jag har försökt få SMB nätverksåtkomst via min server till Kodi i shielden utan lyckat resultat, verkar helt omöjligt efter x antal timmar googlande... SMB 1 är aktiverat.
Är det smidigare att nyttja PLEX i detta fallet eller finns det några andra tips?

// probban

Använd MrMc(kodi fork som är anpassad för Shield). Fungerar klockrent! Dock kostar den en liten slant initialt men jag har köpt den både till Apple TV 4k och Shield..

I MrMc kan du köra libsmb så fungerar SMB bättre med.

Permalänk
Medlem

Efter flytt i söndags har jag väldiga problem med att Shielden (2019 Pro) väcker upp min TV och Soundbar lite random. Samsung TV och Soundbar, så kan ligga gärna vara problem med någon av de enheterna. Har testat att stänga av "Send discrete on/off commands" och även "turn on tv when shield wakes up" och det fungerade. Dock så får jag väldiga problem nu med att jag manuellt får starta TVn istället och därefter krånglar det alltid när jag skall välja HDMI2 på soundbaren. Bilden kommer aldrig upp, jag får starta om allt flera gånger och tillslut funkar det.

HDMI CEC påslaget, kopplat via TVn via ARC till soundbaren och därefter shield till hdmi2.
Någon med tips om varför allt krånglar helt plötsligt? I förra lägenheten startades inte TVn random. Och då hade jag inte heller problem med att inte få till allt såhär.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Efter flytt i söndags har jag väldiga problem med att Shielden (2019 Pro) väcker upp min TV och Soundbar lite random. Samsung TV och Soundbar, så kan ligga gärna vara problem med någon av de enheterna. Har testat att stänga av "Send discrete on/off commands" och även "turn on tv when shield wakes up" och det fungerade. Dock så får jag väldiga problem nu med att jag manuellt får starta TVn istället och därefter krånglar det alltid när jag skall välja HDMI2 på soundbaren. Bilden kommer aldrig upp, jag får starta om allt flera gånger och tillslut funkar det.

HDMI CEC påslaget, kopplat via TVn via ARC till soundbaren och därefter shield till hdmi2.
Någon med tips om varför allt krånglar helt plötsligt? I förra lägenheten startades inte TVn random. Och då hade jag inte heller problem med att inte få till allt såhär.

Slå av CEC och använd IR istället. Jag fick aldrig CEC att fungera och Nvidia verkar inte bry sig tyvärr.

Skrivet av Ugga:

Använd MrMc(kodi fork som är anpassad för Shield). Fungerar klockrent! Dock kostar den en liten slant initialt men jag har köpt den både till Apple TV 4k och Shield..

I MrMc kan du köra libsmb så fungerar SMB bättre med.

Vad är fördelen med att köra t ex kodi över Plex? Jag testade Kodi lite men interfacet kändes som Windows Media Player från 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Slå av CEC och använd IR istället. Jag fick aldrig CEC att fungera och Nvidia verkar inte bry sig tyvärr.

Vad är fördelen med att köra t ex kodi över Plex? Jag testade Kodi lite men interfacet kändes som Windows Media Player från 2004.

Hur har du ställt in IR mer exakt? Jag kan synka till Soundbar men inte till både Soundbar och TV?
Sen verkar också min soundbar (HW-N950) krångla utan CEC påslaget. Då listas inte soundbaren som HDMI utan det verkar som att TVn tror att soundbaren är kopplad via Optisk då.

Ang Plex vs Kodi så upplever jag att Kodi hanterar vissa filer bättre än Plex. Stora filer, atmos etc har för mig gått bättre att använda med Kodi än Plex. Sen håller jag med om utseendet även om du kan ändra Skins själv och förändra ganska mycket hur du vill att det skall se ut.

Visa signatur

Intel NUC :(