Du kan relativt enkelt kolla om du är cpu bunden eller inte, ställ ner minneshastigheten till 2400MT/s eller liknande, vill du kan du till och med klocka ner processorn en smula manuellt, om du då får ordentlig skillnad i fps så är du cpu bunden, märker du däremot inte speciellt stor skillnad är du troligt gpu bunden (eller något annat), sen måste jag nog ändå fråga, CS:GO, hur många FPS behöver du där? En Ryzen 3000 i CS:GO ska spotta ur sig FPS uppåt 3-600 utan direkt minnestweakande med lägsta FPS runt 200. Med mycket låga inställningar är det rätt vanligt att andra saker i systemet sätter gränser, vid tillräckligt hög FPS så kommer PCI-E bussen bli ett problem, jag menar alltså at det behöver inte vara just cpu'n eller minnena som begränsar i CS:GO exempelvis.
Får runt 7% mer FPS när jag benchmarkar med 3200 MHz kontra 2400 MHz i CS:GO, dock var DOCP profilen aktiverad i båda så jag antar att timings var lite tightare än utan den i båda fallen. Så frågan är väl vad snabbare minnen med bättre timings skulle kunna ge. Mer FPS är ju bättre så kan jag få 1000 är det bättre än 500 helt enkelt så jag vill ju optimera.
Kanske behöver jag gå tillbaka till Intel för att få högre FPS, känns inte som jag fick speciellt mycket vinning av 3700X mot 7700k varken i CS:GO eller PUBG medan de som kör 9700k/9900k verkar ligga på markant högre FPS. Mest så att jag fick mer instabilitet och pillande sen jag bytte om jag skall vara ärlig.