Permalänk
Medlem

Skärm blir svart och dator fryser

Har en i5 9600k och en gtx 1060 6gb. sen har jag också en acer xf240h. Ibland så blir skärmen helt svart (som om man skulle dragit ut dp sladden) men mina andra två skärmar fungerar fortfarande, fast jag kan inte göra något utan datorn är helt fryst så jag måste starta om den. Kan detta bero på glapp i grafikkortet eller nåt, eller är det nåt med psu eller är det nåt med skärmen, om jag köpte nytt grafikkort och psu skulle det fungera? så tror vad tror ni då är felet?

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Har en i5 9600k och en gtx 1060 6gb. sen har jag också en acer xf240h. Ibland så blir skärmen helt svart (som om man skulle dragit ut dp sladden) men mina andra två skärmar fungerar fortfarande, fast jag kan inte göra något utan datorn är helt fryst så jag måste starta om den. Kan detta bero på glapp i grafikkortet eller nåt, eller är det nåt med psu eller är det nåt med skärmen, om jag köpte nytt grafikkort och psu skulle det fungera? så tror vad tror ni då är felet?

tack!

Den typen av fel är alltid svåra eftersom det kan vara så många saker.

Börja med att uppdatera till senaste drivrutin för grafikkortet.
Funkar inte det så rensa bort drivrutinen med DDU och installera igen.
Prova även byt kabel till skärmen och/eller ingång.
Kolla även om det finns någon uppdatering till din bios på moderkortet.

Frysproblem överlag brukar vara någon drivrutin som bråkar, men tyvärr kan det även vara hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den typen av fel är alltid svåra eftersom det kan vara så många saker.

Börja med att uppdatera till senaste drivrutin för grafikkortet.
Funkar inte det så rensa bort drivrutinen med DDU och installera igen.
Prova även byt kabel till skärmen och/eller ingång.
Kolla även om det finns någon uppdatering till din bios på moderkortet.

Frysproblem överlag brukar vara någon drivrutin som bråkar, men tyvärr kan det även vara hårdvara.

Okej tack! får väl ta och uppdatera allt