Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Vad ska man rösta om man använder grafikkortets hdmi uttag till en hemmabio förstärkare?

Och för oss som kör Displayport till skärmen och skärmen har en 3,5mm-utgång? Blir även det extern DAC, även om ingenting säger att det ger bättre kvalité än om man kört direkt med datorn analoga utgång (som någon tyckte var en ypperlig idé att endast placera på framsidan av datorn..).

Permalänk
Medlem

x-fi titanium HD. Önskar dock hitta ett externt som e lika eller bättre.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

har både en dac/hörlursförstärkare för mina hörlurar och en dac/cd som matar signalen till stereon. Pioneer U-05 som hörlursförstärkare och en lite bättre TAD D1000 mk2 som cd.

Permalänk
Medlem

Har en Sennheiser GXS-1000. Köpte den för 1500... Lite väl dyr men den funkar bra och gör det den ska. Hade stora drivrutinsproblem så jag lackade ur och beställde denna för ca 2 år sedan...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr. Har ett sketet usb kort för att jag får extremt spoltjut om jag använder det inbygda. Kör ett analogt 5.1. Mitt ljudsystem har inte digital in (20 år gammalt) men fungerar och låter bra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag kör instickskort ASUS Xonar DGX.
Gammal vana egentligen, för ett antal år sedan hade jag inget bra moderkort och då blev det ett rejält lyft i ljudet.
Man kanske skulle testa det interna ljudet på moderkortet men får sitta tills det pajar.

Permalänk

Använder både externt ljudkort (egentligen USB-mick med inbyggt ljudkort) och det integrerade i moderkortet. Har hörlurar kopplade till förstnämnda, högtalare till sistnämnda. På så vis kan jag byta mellan de båda i Windows (SoundSwitch med kortkommandot Ctrl+§) utan att behöva dra ut och in kontakter och krångla. Funkar hur smidigt som helst.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Kör med ett gammal Presonus 1818vsl som snart är dax att bytta ut plus en ADAT modul från Behringer.

Permalänk
Medlem

Skulle ju funnits ett sista combobox: "All of the above"

Eller vad kryssar man i om man har:

  • Högtalare via analoga från moderkortet

  • Högtalare via HDMI till receiver

  • Trådlösa högtalare via bluetooth

  • Trådlöst headset via USB dongle

  • Trådlöst headset via bluetooth

  • Headset via HDMI/USB till VR headset

Och då har jag säkert glömt något med...

Permalänk
Medlem

Kör ett Sound BlasterX AE-5, med dålig erfarenhet av ASUS C-Mediabaserade ljudkort finns inte jättemycket alternativ i den prisklassen.

Tyckte att mitt integrerade var godkänt (Core 3D-baserat på ett Gigabyte Z170-kort), men det gav ett bakgrundsbrum till så väl förstärkare som hörlurar. Kände inte att jag ville investera i en ny förstärkare med digital ingång när jag hade en relativt ny analog sådan, så då blev det ett nytt ljudkort i stället. Föredrar dessutom internt så man slipper tänka på ännu fler kablar och extern hårdvara att placera.

Har inte ångrat det sedan dess, det driver mina Sennheiser HD559 riktigt bra och ger ett fylligt (efter lite EQ-inställningar) ljud som inte har någon tillstymmelse till brus eller brum.

Visa signatur
Permalänk

SB16 via isa!

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag kör på ljudet i min skärm (måste ju räknas som extern DAC) till en gammal stereoförstärkare. Då får jag ut ljudet oavsett vilken dator jag för tillfället har inkopplad. Kanske inte bästa ljudet men funkar bra för youtube och destiny2, vilket är typ det enda som låter på mina datorer numera.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Många, många år sedan. Jag förstår självklart personer som vill ha en digital utgång och sedan en DA med förstärkare till detta. Det ser jag som en självklar lösning.
Men borstet från detta så är det få idag som behöver ha ha ett eget ljudkort. Visst ljudkortet suger i eltekniska sammanhang på alla sätt och viss, men köp en riktig DAQ för ändamålet, köp ej en pryl som är gjord för att behandla ljud.
En schysst DAQ: https://www.elfa.se/sv/daq-modul-kanaler-daq-modul-usb-keysig... Det har funnits DAQ för runt tusenlappen. Förr i tiden så använde folk ljudkortet för detta. Men idag, spar pengarna på ljudkortet och köp en DAQ.

Notis:
DAQ använder man för att sampla signaler som man kan bearbeta. Detta var en orsak till varför nördar köpte bra ljudkort förr. Sedan kan man även med ens vanliga ljudkort skapa signaler. Och dessa signaler kan man ha till det ena och andra. Mainstream använder det dock bara för att förmedla ljud.

Permalänk
Medlem

Kör med Plantronics Voyager 8200 UC via BT.

"Equalizer APO 1.2.1" & tillägget "Peace" så blir ljudet inte lika tamt. Batteritid på över 1 dygn gör att man inte behöver fundera på laddning så ofta.

Det enda tråkiga är väl att mickarna är skräp. Polarna tycker att det låter som att man är miltals ifrån datorn/telefon när man pratar.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

Jag hade ett AWE 64 med original minnesmoduler som jag sålde till en snubbe för typ 4 lax, så vitt jag kan läsa mig till så var det väldigt ovanligt att folk pröjsade för minnesmodulerna utan dom bara köpte en slags adapter för att sätta in vanligt SDRAM eller något.

Har en bild på den.

Permalänk
Medlem

Ja, RØDE AI-1. Fysisk volymratt är kung.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Här står en Audio-GD NFB-11 på bordet. Potentiometer på bordet är grymt!

Permalänk

Asus Essence STX since forever! Kan inte vänja mig vid något annat ljud och inställningar vid spelande.

Permalänk
Skrivet av kakan86:

Vad ska man rösta om man använder grafikkortets hdmi uttag till en hemmabio förstärkare?

Jag valde extern DAC där, eftersom jag kör med receiver från GPUn med, sen har jag ju exDAC på båda datorerna med så DunderExternt blev det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har en Sennheiser GXS-1000. Köpte den för 1500... Lite väl dyr men den funkar bra och gör det den ska. Hade stora drivrutinsproblem så jag lackade ur och beställde denna för ca 2 år sedan...

Fick hem en likadan enhet idag, inte hunnit testa än, men längtar tills barnen somnat. 😂

Permalänk
Medlem

Extern DAC via USB - Topping D10.

Absolut bättre än Asus inbyggda Realtek "SuperDuperFXBullshit" skräp ;P

Förvånad över hur många som använder något annat än det inbyggda!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har Creative Sound Blaster ZXR och sennheiser hd 599 vid datorn samt Nad försteg och slutsteg med Dali Ikon mark 11 till det rumsliga lyssnandet

Permalänk

När jag köpte min nuvarande dator, räckte inte budgeten till ett dedikerat. Så körde på det ROG Strix Z390 integrerade.
Min dotter hade fått min gamla burk, med ett Soundblaster X-Fi Fatal1ty 64MB. Kontoret mittemot hennes rum, likadana högtalare. Bara att gå fram och tillbaka, och lyssna. Det är bra mycket tunnare ljud, i det inbyggda ROG Strixet. Så ett Sounblaster AE-5, ska införskaffas.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

SB ZXR
Orsak: Det inbyggda gillar inte ???ohm lurar på 3000mW

Visa signatur

Gigabyte Z390 gaming-X, Intel I9 - 9900K, 32Gb DDR4 (3200mhz), Nvidia GTX 1080Ti 11Gb, M.2-SSD:250Gb Samsung 970evo+, SSD 240Gb S-ata, HDD:1 Tb, Nätdel Fraktal Design"Integra" 650W
(CPU+GPU vattekylt, customloop 5x120rad. ca 3L vätska)
Skärm:AOC 32" 100hz (1440)

Permalänk
Medlem

Nej, men jag tänker skaffa extern DAC.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av OneManArmy:

SB ZXR
Orsak: Det inbyggda gillar inte ???ohm lurar på 3000mW

3W för att driva dina lurar? Tror inte min hörlursförstärkare kan ge mer än 1W.

Permalänk
Medlem

SSL2+ för att göra musik med såklart!

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Sennheiser Urbanite XL trådlösa.
Kör dessutom Creative Bluetooth Audio W2 som tillför en Codec jag inte minns namnet på. Men Ljudet blev bättre än att köra endast via bluetooth.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag finner det ändå ganska fascinerande att i skrivande stund så har cirka 45% svarat att de har någon slags externt ljudkort/DAC. Då har jag inte räknat USB-headsets eller liknande till detta. (Jag kör själv ett sådant.)

Är verkligen marknaden för dedicerade ljudkort så stor, eller finns det kanske en viss högre benägenhet att svara hos de som kör externt ljudkort? ,-)

Permalänk
Medlem

Använder en Grace Design M9xx:

Tillsammans med ett par Fostex TH-X00 Ebony med custom earpads:

Har även ett par HD650. Entry-nivå i audiofilvärlden egentligen, men jag är sjukt nöjd med prylarna. Hade väldigt gärna haft trådlösa lurar istället men så pass bra ljud existerar helt enkelt inte på trådlös utrustning.

Aldrig ansett mig vara särskilt audiofil men har på sistone verkligen börjat uppskatta skillnaden; viss musik låter inte ens bra med dålig utrustning. Har skickat låtar till polare som de inte gillat som de sen faktiskt gillade när de lyssnade med mina grejer istället.