Kraschad hårddisk på Laptop, behöver vissa filer innan morgondagen

Permalänk
Medlem

Kraschad hårddisk på Laptop, behöver vissa filer innan morgondagen

Hoppas att någon kan hjälpa mig här med kort notis. Min Laptop har nyligen kraschat, det är en HP Pavillion och det verkar vara något problem med hårddisken (Den ger error code 3F1). Det verkar tyvärr som att hårddisken gett upp på livet, vilket inte är något större problem. Men, jag har ett par filer relaterade till mina studier som var på datorn, som jag dumt nog inte har någon backup på, och jag behöver dessa filer innan morgondagen.

Ni som är lite mer kunniga än mig, vad kan jag göra för att få tag i dessa filer igen? Det är f.ö. word/pdf filer, så storleken på filerna är liten ifall det spelar någon roll.

Edit: Jag har för övrigt en stationär dator som fungerar felfritt, kan jag på något sätt försöka komma åt hårddisken på min Laptop därifrån och försöka hämta de filer jag behöver? Har hittat olika program såsom EaseUS som kan hjälpa till att hämta information från en kraschad hårddisk, men i och med att jag bara har en hårddisk på min laptop lyckas jag inte starta den och kan därmed inte köra programmet.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ta ut disken och koppla in den i en annan dator? Alternativt tanka hem UBCD, lägga på en USB-sticka och boota ifrån. Om du inte kan bläddra i felsystemet men du kan se disken lär det bli att köra någon mjukvara som kan läsa råa partitioner, typ Photorec. Kan du inte se disken alls blir det nog svårt skulle jag tro.

Jag har dock fått liv i en disk genom att frysa ner den, men det förutsätter att det är en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem

@Thex: Tack för snabbt svar! Jag håller för tillfället på att försöka få ur hårddisken så jag kan få in den i min stationära och se om det fungerar där. Det där med att frysa hårddisken låter lustigt, bara lägga in i frysen ett tag? Hårddisken är mekanisk, så detta kan vara värt att prova antar jag. Tack för det lustiga tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Det där med att frysa hårddisken låter lustigt, bara lägga in i frysen ett tag? Hårddisken är mekanisk, så detta kan vara värt att prova antar jag. Tack för det lustiga tipset

Det har bara funkat en av alla gånger jag försökt få ut något ur en död disk, men den gången blev en familj glad när de fick tillbaka alla sina bilder från BB. Jag stoppade ner disken i dubbla plastpåsar, alltså disken ner i en påse som jag förslöt och ner i ytterligare en påse som jag förslöt. Låg i säkert i minst 5-6 timmar innan jag plockade ur den, men då spann den upp och var vid liv ett tag innan den hade kommit upp för mycket i temp.

Permalänk
Medlem

@Thex: Det låter som att det kan vara en temporär fix alltså. Hursomhelst lyckades jag få tag i de filer jag behövde från hårddisken via min stationära, tack så mycket för hjälpen! Möjligt att jag provar frysknepet senare och ser vad som händer, men gissar på att det inte kommer återuppliva min hårddisk mer än temporärt som bäst.

Permalänk
Medlem

@hennil93: Om du lyckades komma åt filerna från din stationära så finns det ingen mening med att frysa disken. Att frysa disken kan hjälpa om problemet är att en läsarm går i en av hårddiskplattorna, avståndet mellan läshuvudet och plattan är extremt liten och att kyla disken kan påverka metallen tillräckligt för att tillfälligt få disken att fungera.

Att du lyckades komma åt filerna pekar dock på att det inte är något fysiskt fel på disken, utan problemet kanske ligger i laptopen istället.