Permalänk
Medlem

Spela över wifi?

Hur fungerar det att spela över wifi numera?

Jag funderar nämligen på att ge grabben en dator i present, för att spela Fortnite och liknande spel. Kanske med en sådan här:
Netgear A6100

Routern är en Asus RT AC87U.

Det är lite för omständligt att dra trådat till hans rum.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror till 100% på omständigheterna.

D.v.s. hur långt det är mellan router och dator, hur bra nätverkskort och router är, vad det är för material i väggarna, om det förekommer radiostörningar, och hur tungt nätverket används i övrigt.

Enda sättet att veta är att testa. Det brukar funka nästan lika bra som med sladd under gynnsamma förhållanden. Spelar man på elitnivå så kan det så klart göra skillnad att fixa en fast kabel istället, även om man jämför med perfekta förhållanden för trådlöst nätverk.

Jag hade dock satsat på ett nätverkskort med lös antenn. Det ger betydligt bättre förutsättningar för att placera WiFi-antennen mer optimalt. Många moderkort idag kommer med inbyggd WiFi, varför inte välja ett sådant?

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Så länge det är inte jättelångt till routern eller massa betongväggar i vägen så ska det inte vara några problem. En annan variant är att ha två routers med trådförbindelse mellan, d.v.s. inte dra kabel hela vägen till rummet utan kanske sätta upp en router som är lite närmare.

Om ni ska köra 5GHz på routern sätt kanalbredden på 40MHz eller till och med 20MHz för en mer stabil uppkoppling. Välj sen en kanal som inte krockar med övriga wifi signaler i området och testa pinga något i cmd i Windows över tid för att se om det blir packettapp eller längre latens. På asus-routers tror jag du kan ställa in signalstyrka, jag brukar tycka man vill ha den vid -19 -21db någonstans.

Sist men inte minst kan du köra på 2,4GHz (åter 40MHz, eller 20MHz på bekostnad av hastighet). Testa alltså i följande ordning:

5GHz 40Mhz,
5GHz 20Mhz
2,4GHz 40 Mhz,
2,4GHz 20MHz

Sök kanaler genom gratisappar, här finns en guide: https://pixelprivacy.com/resources/best-wi-fi-channel/

Sen är det en bra idé att öppna upp NAT i routern etc om man ska spela över internet. Den usb-sticka du länkade kan vara en variant, är routern en bit bort skulle jag installera ett trådlöst nätverskort i datorn med fetare antenn.

Permalänk
Medlem

Jodå, det beror mer på var servrarna man spelar mot sitter. Så länge din trådlösa uppkoppling mellan router och dator är bra (kör andra kanaler än ev grannar tex). Jag har temporärt enbart wifi och når ändå 90+ av min 100 Mbit-lina (båda riktningar) och 3-4 ms ping mot mätservern. Vid spel online hamnar jag ändå runt på 20-40 ms, så wifi eller lan är en försumbar skillnad i jämförelse

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det är väldigt försumbart idag faktiskt. Enstaka ms som skiljer vid stabil uppkoppling. Om det är stabilt beror på otroligt mycket i hemmet, ju närmare routern och mindre störning ju bättre. Kör på 5Ghz brukar hjälpa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Beror på hur seriös man är också. Kört CoD Warzone över Wifi en period då jag inte hade möjlighet till annat, märkte ingen skillnad mot kabel. Men då är ju servrarna skit oavsett.
Det var en USB Wifi dongle (ASUS USB-AC56 / AC1200) som jag körde wifi analyz med för att hitta bäst signal. Slutade med en 2meter kabel och plasserade den i rummet bredvid.

Problemet med wifi är ju störningar under spelandet. ping som pendlar upp till 200ms en sekund är inge skoj

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter. Det låter rätt lovande. Är inte så seriöst spelande (även om han vrålar om lagg ibland när han kör PS4 trådlöst).

Routern sitter i andra änden (15 meter?) av huset och en våning ned så kanske gör ett försök.

Jag har redan prylarna (Asus M4A78-E) så moderkort med wifi är inte aktuellt. Det här kanske dock är mer lämpligt än den första jag länkade?
https://www.inet.se/produkt/5400038/asus-pce-ac51-ac750

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Olika våningsplan kan dock försämra signalen rätt ordentligt, och är wifi-signalen svajig blir kan man tyvärr råka ut för laggspikar. Till skillnad från trådat som ju är rock solid (så länge du inte har utrustning som tjorvar så klart). Även om det inte är möjligt att tråda till datorn så kanske det går att tråda mellan våningsplanen och sätta en accesspunkt lite nämre?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@Shakermaker: Olika våningsplan kan dock försämra signalen rätt ordentligt, och är wifi-signalen svajig blir kan man tyvärr råka ut för laggspikar. Till skillnad från trådat som ju är rock solid (så länge du inte har utrustning som tjorvar så klart). Även om det inte är möjligt att tråda till datorn så kanske det går att tråda mellan våningsplanen och sätta en accesspunkt lite nämre?

Absolut, det går att sätta en rakt ovanför befintlig router då jag har en switch där. Jag har några gamla routrar i förrådet. Antar att jag kan använda en av dessa i så fall?

Jag provade dock att köra Bredbandkollen på mobilen från hans rum. Nådde 327 Mbit och 4 ms så förutsättningarna verkar väl ändå rätt hyggliga.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag spelade i två år på WiFi, och det kunde verkligen vara till dag för dag. Oftast fungerade det för mig ganska bra i det huset, med inte alldeles för hög ping.

Sedan när päronen flyttade och jag provade med samma utrustning hos dom, så fungerade det mycket värre. Jag fick okej hastigheter, men hade ping upp i taket.

Jag övertalade dom att skaffa ett meshsystem (tp link deco m5) vilket har för mig nu fungerat helt utmärkt, med låg ping konstant, samt hastigheter som de ska vara. Detta är trådat såklart!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag funderar nämligen på att ge grabben en dator i present, för att spela Fortnite och liknande spel. Kanske med en sådan här:
Netgear A6100

Rekommenderar Netgear A6210 istället om det ska vara ett USB-kopplat nätverkskort. Lite dyrare men har haft bra erfarenhet av både täckning och hastighet.