Mysigaste basbyggarspelet?

Mysigaste basbyggarspelet?

Tips på grymma basbyggarspel? Helst RTS men är kanske utanför genren men även om det finns i tex survival eller vad som helst.

Tips på grymma rts eller stadssim på ps4

Har någon något tips på grymma rts eller basbyggarspel/stadssim på ps4?

Jag skulle nog säga att mysigaste är settlers II.

Jag har sammanfogat två av dina trådar, @ammaen. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

Cities Skylines? Den bästa stadsbyggaren jag stött på till PC iaf i modern tid, och finns även till PS4
Frostpunk är en rolig/utmanande basbyggare också, och finns tydligen också till PS4 såg jag nu

Rimworld - väldigt mysigt spel
Factorio - om man tycker om fabriker

Skrivet av Starric:

Cities Skylines? Den bästa stadsbyggaren jag stött på till PC iaf i modern tid, och finns även till PS4
Frostpunk är en rolig/utmanande basbyggare också, och finns tydligen också till PS4 såg jag nu

Okej men härligt! Har sneglat på frostpunk och varit otroligt nära att köpa det flertalet gånger. Glömde nämna det men vill ha så komplett spel som möjligt från början utan att köpa en massa DLC. DLC som är stora som expansioner eller som tillför mycket är helt klart godkänt.

Skrivet av CTH:

Rimworld - väldigt mysigt spel
Factorio - om man tycker om fabriker

Ska kolla upp dessa också. Vill bara ha några härliga spel att bara ligga i soffan ett tag efter man lagt knodden utan sugas in i spelet en hel natt utan lätt kan ta upp spelet dagen efter och lalla på

De av lite senare modell jag kan minnas:

Endzone
Dawn Of Man
Frostpunk
Surviving the Aftermath
Surviving Mars

Alla nån form av survival

Bra RTS har jag nog inte sett på ett tag, men slår alltid ett slag för "Ashes Of The Singularity", det överraskade mig extremt positivt.
Specifikt PS4 har jag inte en susning om, upptäckte först nu att posterna var hopslagna

Inget RTS men subnautica kanske?

@ammaen: Testa factorio, du bygger en fabrik/bas som du försvarar mot aliens
Inte din klassiska "sim city" spel dock men du kan vara väldigt kreativ i ditt byggande

Räknas Stardew Valley som basbyggande? Det är i varje fall riktigt mysigt.

Builders of Egypt ser trevligt ut (har inte testat det själv). Det finns dock bara som "prologue"än så länge. Finns dock kanske endast till PC.

Stronghold är gammalt men var mysigt i ekonomi läget där man bara skulle fixa resurser för att vinna

Skrivet av Harddrive:

@ammaen: Testa factorio, du bygger en fabrik/bas som du försvarar mot aliens
Inte din klassiska "sim city" spel dock men du kan vara väldigt kreativ i ditt byggande

Om han inte vill bli upptagen hela natten ska han INTE börja med Factorio...Fullständigt beroendeframkallande och orsakar mycket sömnbrist om man inte är försiktig

@ammaen Ingen som nämnt det men "They are billions" kanske? Det ska finnas till PS4 tydligen.

Handlar om att bygga upp sin bas och överleva anstormande zombies, så survival antar att det klassas som. Det är RTS tekniskt sett men det går att pausa när det blir för intensivt eller man måste planera sin bas mer noga för att inte slösa tid för tiden är knapp. Man slåss mot klockan hela tiden.

@ammaen: Frostpunk är bra, men ganska långt från mysigt.

Ingen har nämnt banished än.
Annars rekommenderas stronghold crusaider.

Satisfactory, They are billions, Age of Empires 1&2 samt med viss stretchning Stardew Valley.

Transport Fever 2 är himla mysigt!

Anno 1800. Bygg din ö med all planering och supply chain från andra öar. Bygg skepp och försvarsanläggningar samtidigt som du har en budget att balansera. Finns även goda möjligheter till att bygga parker och liknande för estetiskt syfte.

Age of Empires 2 - Definitive Edition
Settlers 2 - 10th anniversary

Har spelat alla spel som nämnts. Om kriterierna är RTS, basbyggare och mysigt lägger jag min röst på Anno 1800.

Skrivet av Peterboxy:

@ammaen: Frostpunk är bra, men ganska långt från mysigt.

Haha ja nu har ju trådtiteln ändrats, verkar ha blivit ihopslagen med en annan. Jag svarade bara på "tips på grymma rts eller basbyggarspel/stadssim på ps4" som nu ser ut att vara inlägg nummer två.

Men ja, ska det vara mysigt är knappast Frostpunk det bästa valet, det är ungefär så rått det kan bli i genren

The Forrest, Minecraft och State of Decay skulle jag också vilja nämna.