Mysigaste basbyggarspelet?

Permalänk
Medlem

Mysigaste basbyggarspelet?

Tips på grymma basbyggarspel? Helst RTS men är kanske utanför genren men även om det finns i tex survival eller vad som helst.

Permalänk
Medlem

Tips på grymma rts eller stadssim på ps4

Har någon något tips på grymma rts eller basbyggarspel/stadssim på ps4?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att mysigaste är settlers II.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag har sammanfogat två av dina trådar, @ammaen. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Cities Skylines? Den bästa stadsbyggaren jag stött på till PC iaf i modern tid, och finns även till PS4
Frostpunk är en rolig/utmanande basbyggare också, och finns tydligen också till PS4 såg jag nu

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Rimworld - väldigt mysigt spel
Factorio - om man tycker om fabriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Cities Skylines? Den bästa stadsbyggaren jag stött på till PC iaf i modern tid, och finns även till PS4
Frostpunk är en rolig/utmanande basbyggare också, och finns tydligen också till PS4 såg jag nu

Okej men härligt! Har sneglat på frostpunk och varit otroligt nära att köpa det flertalet gånger. Glömde nämna det men vill ha så komplett spel som möjligt från början utan att köpa en massa DLC. DLC som är stora som expansioner eller som tillför mycket är helt klart godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Rimworld - väldigt mysigt spel
Factorio - om man tycker om fabriker

Ska kolla upp dessa också. Vill bara ha några härliga spel att bara ligga i soffan ett tag efter man lagt knodden utan sugas in i spelet en hel natt utan lätt kan ta upp spelet dagen efter och lalla på

Permalänk
Medlem

De av lite senare modell jag kan minnas:

Endzone
Dawn Of Man
Frostpunk
Surviving the Aftermath
Surviving Mars

Alla nån form av survival

Bra RTS har jag nog inte sett på ett tag, men slår alltid ett slag för "Ashes Of The Singularity", det överraskade mig extremt positivt.
Specifikt PS4 har jag inte en susning om, upptäckte först nu att posterna var hopslagna

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Inget RTS men subnautica kanske?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@ammaen: Testa factorio, du bygger en fabrik/bas som du försvarar mot aliens
Inte din klassiska "sim city" spel dock men du kan vara väldigt kreativ i ditt byggande

Permalänk
Medlem

Räknas Stardew Valley som basbyggande? Det är i varje fall riktigt mysigt.

Permalänk

Builders of Egypt ser trevligt ut (har inte testat det själv). Det finns dock bara som "prologue"än så länge. Finns dock kanske endast till PC.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Stronghold är gammalt men var mysigt i ekonomi läget där man bara skulle fixa resurser för att vinna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@ammaen: Testa factorio, du bygger en fabrik/bas som du försvarar mot aliens
Inte din klassiska "sim city" spel dock men du kan vara väldigt kreativ i ditt byggande

Om han inte vill bli upptagen hela natten ska han INTE börja med Factorio...Fullständigt beroendeframkallande och orsakar mycket sömnbrist om man inte är försiktig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@ammaen Ingen som nämnt det men "They are billions" kanske? Det ska finnas till PS4 tydligen.

Handlar om att bygga upp sin bas och överleva anstormande zombies, så survival antar att det klassas som. Det är RTS tekniskt sett men det går att pausa när det blir för intensivt eller man måste planera sin bas mer noga för att inte slösa tid för tiden är knapp. Man slåss mot klockan hela tiden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@ammaen: Frostpunk är bra, men ganska långt från mysigt.

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt banished än.
Annars rekommenderas stronghold crusaider.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

Satisfactory, They are billions, Age of Empires 1&2 samt med viss stretchning Stardew Valley.

Permalänk
Medlem

Transport Fever 2 är himla mysigt!

Permalänk
Medlem

Anno 1800. Bygg din ö med all planering och supply chain från andra öar. Bygg skepp och försvarsanläggningar samtidigt som du har en budget att balansera. Finns även goda möjligheter till att bygga parker och liknande för estetiskt syfte.

Permalänk
Medlem

Age of Empires 2 - Definitive Edition
Settlers 2 - 10th anniversary

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Har spelat alla spel som nämnts. Om kriterierna är RTS, basbyggare och mysigt lägger jag min röst på Anno 1800.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

@ammaen: Frostpunk är bra, men ganska långt från mysigt.

Haha ja nu har ju trådtiteln ändrats, verkar ha blivit ihopslagen med en annan. Jag svarade bara på "tips på grymma rts eller basbyggarspel/stadssim på ps4" som nu ser ut att vara inlägg nummer två.

Men ja, ska det vara mysigt är knappast Frostpunk det bästa valet, det är ungefär så rått det kan bli i genren

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

The Forrest, Minecraft och State of Decay skulle jag också vilja nämna.