Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

@StuntmanMike:
Jag tror jag förstår, tack för infon!
Nu ska jag bara komma fram till om jag verkligen behöver splittad space eller om det är nyhetens behag som lockar. Har ju egentligen alltid känt mig nöjd med ett 60%. Mitt nuvarande 65% från Varmilo känns stort och främmande. Kommer ofta på mig själv med att tänka: "Vad fan skulle jag med piltangenter till, det var mycket mer smidigt att ha dem på I J K L och FN på Caps."

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Elfa hitta jag ingenting på, letat med just den söktermen tidigare och bara sett massvis med andra kontakter.
Electrokit däremot, den butiken visste jag inte om, och modellen som sitter på PCB ser ju ut att vara exakt det jag letar efter. Tusen tack!

Lugnt. Den från electrokit ser ut att vara pcb Mount istället för through-hole dock. Men om du kör handwire så lär det inte spela allt för stor roll.

Jag kör dubbla pro micro i mitt redox handwire med seriell koppling, då räcker det med 3-pol/trs mellan halvorna finns guider i qmk's dokumentation för de olika alternativen!
lets split dokumentation

la till länk
Permalänk

@lambdan Jag kan rekommendera Gateron Ink Yellows, men är själv nyfiken på cream så det kommer bli nästa brytare jag inskaffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag köpte ett custom tgb från Varmilo för ungefär en månad sedan. De byggde tangentbordet på 2-3 dagar. Det blev en fördröjning i leveransen p.g.a. ledighet i Kina runt 1 maj dock. Men när paketet väl skickades så gick det förvånansvärt fort med FedEx, runt 5 dagar har jag för mig.

Fick en faktura från FedEx för tull/importmoms/kostnader på ca 260:- dagen efter att paketet levererats. Ingen enorm kostnad, men kan ändå vara värt att ha i åtanke när man beställer. Tidigare har andra sluppit undan den här kostnaden då det fått en ny etikett i Tyskland, men det skedde inte vid min beställning.

Ah, det var ju snabbt ändå! Var orolig att det skulle ta längre tid. Dåså, då ska man bara lyckas bestämma sig för en design man gillar, försöka övertala sig själv att Tealios är coolt nog att betala extra för och att helt enkelt övertala sig själv att det är rimligt med ett så dyrt tangentbord.

Roligast hade nog varit att bygga själv, men med tanke på hur svårt det är att hitta 65% ISO som levereras det här århundradet så får jag nog ge fan och nöja mig med det näst bästa ^^

Permalänk
Medlem

Så här min lista ut hitills på kbdfans... Det är platen jag är väldigt osäker på då jag inte tror den kommer passa min planerade layout... Till vänster om vart höger skift skulle vara har den ett 1.25u hål ser det ut som... blir väl problem med min layout?
Som sagt tidigare är min layout inte helt i sten, men jag vill ha dedikerade piltangenter nere till höger och jag byter gärna ut höger skift mot individuella knappar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Så här min lista ut hitills på kbdfans... Det är platen jag är väldigt osäker på då jag inte tror den kommer passa min planerade layout... Till vänster om vart höger skift skulle vara har den ett 1.25u hål ser det ut som... blir väl problem med min layout?
Som sagt tidigare är min layout inte helt i sten, men jag vill ha dedikerade piltangenter nere till höger och jag byter gärna ut höger skift mot individuella knappar.

https://lambdan.se/img/2020-05-28_16-23-07_f038a3d2-3259-4376-81ee-d2a748ce8d98.png

Det är typ A du ska ha.

Och du kan ju faktiskt välja DSA kittet med nordisk layout om du vill.
Vet att du skrev att du gillade keycapsen på ditt varmilio så tänk på att DSA är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är typ A du ska ha.

Och du kan ju faktiskt välja DSA kittet med nordisk layout om du vill.
Vet att du skrev att du gillade keycapsen på ditt varmilio så tänk på att DSA är annorlunda.

Har beställt nu Blev dessa keycaps: https://kbdfans.com/products/enjoypbt-blank-keycaps-117keys?v... i color2

Keycapsen är inte så noga egentligen för jag vill säkert byta ut dem förr eller senare iaf, men vill ha något till att börja med. Saknas någon tangent kan jag plocka från borden jag har.

Nåjo, blir spännande när grejerna kommer. Vet inte om allt var i lager och sen blir det väl fördröjningar pga corona osv, men nångång dyker det upp

Tack för all hjälp hitills, väldigt tacksam för det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Har beställt nu Blev dessa keycaps: https://kbdfans.com/products/enjoypbt-blank-keycaps-117keys?v... i color2

Keycapsen är inte så noga egentligen för jag vill säkert byta ut dem förr eller senare iaf, men vill ha något till att börja med. Saknas någon tangent kan jag plocka från borden jag har.

Nåjo, blir spännande när grejerna kommer. Vet inte om allt var i lager och sen blir det väl fördröjningar pga corona osv, men nångång dyker det upp

Tack för all hjälp hitills, väldigt tacksam för det.

Mja, det va det jag ville få fram. DSA och Cherry/OEM-profil(som varmilio använder) är helt olika. Blandas dessa så kommer nivåskillnader förekomma.
Syftade mer på att detta kittet https://kbdfans.com/collections/dsa-profile/products/nordic-l... finns om du vill ha nordiskt, men föredrar du blått och klarar dig utan tecken så är ju allt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mja, det va det jag ville få fram. DSA och Cherry/OEM-profil(som varmilio använder) är helt olika. Blandas dessa så kommer nivåskillnader förekomma.
Syftade mer på att detta kittet https://kbdfans.com/collections/dsa-profile/products/nordic-l... finns om du vill ha nordiskt, men föredrar du blått och klarar dig utan tecken så är ju allt bra.

Keycapsen jag bytte till är Cherry profile, och är inte blåa

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Keycapsen jag bytte till är Cherry profile, och är inte blåa

Jag går och lägger mig nu XD

Permalänk
Inaktiv

@lambdan:
Vad man (jag) inte tänkte på i början på mitt nörderi var: "tap'n'hold':
Eller med andra ord: att man lägger piltangenterna på "h-shift-området" med QMK-funktionen "tap" och att man bibehåller "shift/alt gr/ctrl etc." funktionerna på "hold" (dvs när man håller ner tangenterna):

Den konfigen gör att man har "dedikerade" piltangenter OCH bibehåller normala "hålla-nere-funktioner". (ALT-GR, CTRL, SHIFT)

Permalänk
Medlem

Blev en beställning av Drop + Matt3o /dev/tty MT3 Custom Keycap Set, känner mig knäpp som lägger dessa pengar på keycaps...

Permalänk
Skrivet av hultron:

Blev en beställning av Drop + Matt3o /dev/tty MT3 Custom Keycap Set, känner mig knäpp som lägger dessa pengar på keycaps...

https://i.imgur.com/4N65Mjt.png

Såg nu precis att serika är tillgängligt. Funderar på att skaffa mods och kombinera med Alphas från dev. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@lambdan:
Vad man (jag) inte tänkte på i början på mitt nörderi var: "tap'n'hold':
Eller med andra ord: att man lägger piltangenterna på "h-shift-området" med QMK-funktionen "tap" och att man bibehåller "shift/alt gr/ctrl etc." funktionerna på "hold" (dvs när man håller ner tangenterna):

Den konfigen gör att man har "dedikerade" piltangenter OCH bibehåller normala "hålla-nere-funktioner". (ALT-GR, CTRL, SHIFT)

Mitt Anne Pro 2 hade denna tap funktionalitet som gjorde att höger skift blev pil upp om man tappade den osv. En god idé men i praktiken så ville jag använda piltangenterna oftare än höger skift osv så jag gjorde dem permanent till piltangenter och hade en enorm pil upp tangent (höger skift)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

@huttala
Är det 2.75 & 2.25 spacebar på quefrency?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av StuntmanMike:

@huttala
Är det 2.75 & 2.25 spacebar på quefrency?

Jepp, här har du layouten på en av de brädor jag har.
http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/2418a879f0d864c...

Med det sagt kan man ju bygga brädan typ som man vill på nedersta raden.

Layout options på 60%: http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/bab126983802c18...
Layout options på 65%: http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/af508840e153155...

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jepp, här har du layouten på en av de brädor jag har.
http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/2418a879f0d864c...

Med det sagt kan man ju bygga brädan typ som man vill på nedersta raden.

Layout options på 60%: http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/bab126983802c18...
Layout options på 65%: http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/af508840e153155...

Tack.
Vad jag kan utläsa från trello så verkar v2 vara nära nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maniac:

Så här nästan två år senare. Det där är nog det vackraste tangentbord jag sett! Vad är det för keycaps du använt och vilka brytare passar dem till? Något som faktiskt går att få tag på idag?

För att klargöra, jag är total nybörjare på tangentbord, tillhör kategorin "varför byta när man har något som fungerar". Men jag har börjat att snegla på TKL (80%) tangentbord framförallt för att frigöra lite utrymme på skrivbordet, så jag hittade denna tråden. Det här med tangentbord verkar vara som att trilla ned i ett proverbialt kaninhål. Så jag har lite att läsa om de närmaste dagarna.

Keycaps: SA Oblivion (Hagomoro), passar till alla MX-kompatibla stammar(/brytare), Byggloggen har alla detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Keycaps: SA Oblivion (Hagomoro), passar till alla MX-kompatibla stammar(/brytare), Byggloggen har alla detaljer.

Tusen tack! Så dessa bör möjligtvis passa på ett Ducky tangentbord med MX-brytare. Bra att veta

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Väntar på att Xtrfy K4 TKL Retro ska komma in i lager. Slut överallt. Eller är det någon annan TKL man ska fundera på?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag snart få beställt allt till mitt bygge. Kanske kan bli ett kul projekt att löda ihop under julledigheten (om delarna hunnit komma tills dess då..).

Körde på Outemu U4 som switchar. Verkar som om de ska passa mig, och han som säljer dem på reddit verkar vara en hedersknyffel och gav mig ett bra pris på alltsammans, färdigmonterat och smort. Inte för att det hade gjort mig något att smörja och montera switcharna själv men det får väl bli nästa gång (jag tänker inte vara den som tackar nej till erbjudandet att bjuda på monteringen bara för att få göra ett, förmodligen, sämre jobb själv).

Vad gäller keycaps är jag nog inte riktigt redo att lägga 2500kr på knappar så det blir nog de från kbdfans som maxgaming har inne i lager, DSA-profil. Kanske att man bygger ett värstingbygge för 5000kr som nästa projekt om det nu blir mersmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@StuntmanMike:
Jag tror jag förstår, tack för infon!
Nu ska jag bara komma fram till om jag verkligen behöver splittad space eller om det är nyhetens behag som lockar. Har ju egentligen alltid känt mig nöjd med ett 60%. Mitt nuvarande 65% från Varmilo känns stort och främmande. Kommer ofta på mig själv med att tänka: "Vad fan skulle jag med piltangenter till, det var mycket mer smidigt att ha dem på I J K L och FN på Caps."

Jag kan inte nog rekommendera "SpaceFN". Håll inne mellanslag och den fungerar som FN, "tappa" den och den är mellanslag. Har Mellanslag + Backspace = Delete. Mellanslag + IJKL = Upp, Vänster, Ned, Höger. Osv.

Känner samma när jag använder min laptop som har piltangenter. Störigt att behöva flytta handen till pilklustret istället för att bara trycka ned mellanslag med tummen och använda fingrarna där dom redan befinner sig.

Jag har aldrig använt splittad space men inbillar mig att det är nåt jag önskar i mitt nästa tangentbord, enda minuset är estetiken..

En sån här https://geekhack.org/index.php?topic=72052.0 gör att du kan få tmk på ditt Varmilo-tangentbord

Permalänk
Skrivet av Snuffelbutt:

Ah, det var ju snabbt ändå! Var orolig att det skulle ta längre tid. Dåså, då ska man bara lyckas bestämma sig för en design man gillar, försöka övertala sig själv att Tealios är coolt nog att betala extra för och att helt enkelt övertala sig själv att det är rimligt med ett så dyrt tangentbord.

Roligast hade nog varit att bygga själv, men med tanke på hur svårt det är att hitta 65% ISO som levereras det här århundradet så får jag nog ge fan och nöja mig med det näst bästa ^^

Ja de var förvånansvärt snabba. De brukar även vara snabba att svara på mail, om man har frågor.

Jag går i omvända tankar gentemot dig. Ska troligen ta och köpa mig ett nytt 60% pcb och switchar. 65% blev för stort för mig. Trodde verkligen att jag skulle använda mig av piltangenterna, men de kändes verkligen helt överflödiga. Det blev även olidligt att vara utan programmerbarhet när man varit van det sedan flera år. Men mina gröna cherry-switchar, som jag för övrigt gillar, är tyvärr inte kompatibla med andra människor så de behöver bytas ut mot lite tystare taktila switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Jag kan inte nog rekommendera "SpaceFN". Håll inne mellanslag och den fungerar som FN, "tappa" den och den är mellanslag. Har Mellanslag + Backspace = Delete. Mellanslag + IJKL = Upp, Vänster, Ned, Höger. Osv.

Känner samma när jag använder min laptop som har piltangenter. Störigt att behöva flytta handen till pilklustret istället för att bara trycka ned mellanslag med tummen och använda fingrarna där dom redan befinner sig.

Jag har aldrig använt splittad space men inbillar mig att det är nåt jag önskar i mitt nästa tangentbord, enda minuset är estetiken..

En sån här https://geekhack.org/index.php?topic=72052.0 gör att du kan få tmk på ditt Varmilo-tangentbord

Kan inte SpaceFN bli ett problem om man spelar spel? Kanske du inte gör iofs. För min del hade det kunnat bli problematiskt men smart idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kan inte SpaceFN bli ett problem om man spelar spel?

Jag har använt SpaceFN en hel del och tycker det är en toppen grej, skulle rekommendera att göra ett separat gaming-lager man kan switcha till, om man spelar mycket spel där space är kritisk (som FPS). Enkelt att fixa i QMK

Skrivet av phedd:

Jag har aldrig använt splittad space men inbillar mig att det är nåt jag önskar i mitt nästa tangentbord, enda minuset är estetiken..

Riktigt stort fan av split space. Då jag kör ANSI med US-international layouten så är det fantastiskt att kunna ha både FN och Alt-gr på mer ergonomiska ställen. Håller med om estetiken, helt klart inte lika snyggt. SpaceFN är dock ett schysst alternativ om man inte har möjlighet till split space (som på ett HHKB t.ex.) eller vill undvika det pga estetiken.

Permalänk
Medlem

@Icetec: Jo Det blir jätteproblematiskt i många spel, särskilt såna som använder mellanslag för att skjuta eller hoppa. Därför har jag ett "spellager" där tangentbordet beter sig precis som vanligt. Har också ett helt eget GTA Online-lager där IJKL är 8456 från numpaden. Supersmidigt när man ska flyga

Permalänk

Sitter och funderar på ett nytt bygge av ett 65% layout där piltagneterna är SKILDA från CTRL/FN/WIN knapparna. Vill alltså inte att piltangenterna ska bara smetas ihop med resterande knappar. Har dreglat över KBD67v2 men är alltid ur lager...

Har också skrivit till KBD och frågat om den kan tänka sig och sälja switches styck istället för 10 pack då jag vill pröva ut några men det gick tydligen inte.

Ingen som har något annat kit eller annan hemsida med switches att rekommendera med tanke på min beskrivning?

// Skrivandes på mitt Anne Pro 2 m Zealioz v2 78g - Krytox 203

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av phedd:

@Icetec: Jo Det blir jätteproblematiskt i många spel, särskilt såna som använder mellanslag för att skjuta eller hoppa. Därför har jag ett "spellager" där tangentbordet beter sig precis som vanligt. Har också ett helt eget GTA Online-lager där IJKL är 8456 från numpaden. Supersmidigt när man ska flyga

Jag kanske har missat något, men det är väl FN man använder sig av för att byta lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kanske har missat något, men det är väl FN man använder sig av för att byta lager?

Du kan ju programmera det precis som du vill om du har ett tangentbord som stödjer det.

Men smart med ett spellager. Det får jag fixa!

Permalänk

OMG! Varför pratar ingen om drop.com outlet sida! 😮 Får ångest över allt jag ser ut att ha missat! 😰

https://mechkeys.drop.com/collections/everything-left