ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC felaktigt monterade kylare.

Permalänk
Medlem

Asus har äntligen medgivit att det har skett en del misstag. "Roligt" att de skyller i stort sett allt på AMD när de är de enda som lyckats med denna fuck up.

https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Någon som vet hur man gör detta om man tex köpt kort från komplett eller inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Asus har äntligen medgivit att det har skett en del misstag. "Roligt" att de skyller i stort sett allt på AMD när de är de enda som lyckats med denna fuck up.

https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...
Någon som vet hur man gör detta om man tex köpt kort från komplett eller inet?

Gissar på att du får kontakta asus på deras sida o sedan skicka till dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Asus har äntligen medgivit att det har skett en del misstag. "Roligt" att de skyller i stort sett allt på AMD när de är de enda som lyckats med denna fuck up.

https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Någon som vet hur man gör detta om man tex köpt kort från komplett eller inet?

Enligt vad det stod på Sweclockers artikel om Asus "Missnöjda konsumenter med grafikkort tillverkade före januari 2020 uppmanas avslutningsvis kontakta sitt lokala Asus-ombud för en "kostnadsfri uppgradering".

Permalänk

@thomson: Kontaktade ASUS kundtjänst, som hänvisar mig till återförsäljaren (komplett i mitt fall) som sålde kortet. Komplett hävdar dock att detta (som i min mening är ursprungsfel) inte faller under garanti och att så länge ens kort inte fattar eld så kommer de inte göra något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnhan:

Jag felanmälde detta problemet till ASUS och detta var svaret jag fick idag.
"Unfortunately we do not have the screws for this available here. So you would have to take the card back to the store for RMA.

Have a great day"

Orka skicka in kortet för två sketna skruvar....

ROFL... det var en bra definition av tafatt hantering av kunder och ärenden... 🙄😒

För övrigt gillar jag Asus överlag... när de lyckats bra
.
Problem som detta, kan man misstänka, uppstår väl när ny teknik släppts för tillverkning på licens etc. - det går fortare än någonsin nu och då blir väl "barnsjukdomar" ännu vanligare.

Men, om de dessutom har en oförmåga att snappa upp att de gjort fel... så bådar det inte gott för oss konsumenter framöver (utveckling och produktion går snabbare och snabbare, så pass att kvalitet på support tydligen tillåts bli sämre).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCarlsson:

@thomson: Kontaktade ASUS kundtjänst, som hänvisar mig till återförsäljaren (komplett i mitt fall) som sålde kortet. Komplett hävdar dock att detta (som i min mening är ursprungsfel) inte faller under garanti och att så länge ens kort inte fattar eld så kommer de inte göra något åt det.

Reklamera kortet, hänvisa till detta forum och ta valfri video från YouTube ( Hardware Unboxed har flera bra ), det är en defekt från att kortet kommer från fabrik.

Det är en tydlig defekt som blir värre och kortet presterar under det som är specifierat och inget vet hur illa det blir längre fram i tiden, solklart fall.

Finns hur mycket info som helst om detta på nätet man kan referera till, Komplett bör vakna upp lite, från Asus kan man förvänta sig ungefär det du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCarlsson:

@thomson: Kontaktade ASUS kundtjänst, som hänvisar mig till återförsäljaren (komplett i mitt fall) som sålde kortet. Komplett hävdar dock att detta (som i min mening är ursprungsfel) inte faller under garanti och att så länge ens kort inte fattar eld så kommer de inte göra något åt det.

Hade aldrig accepterat det svaret ifrån Komplett, med tanke på att Asus har erkänt felet och erbjuder en fix för det.

We would like to offer the same benefits of the new mounting screws to users that have already purchased a ROG Strix Radeon RX 5700-series graphics card. If you have one of these cards and would like it modified to use the new mounting screws, please contact your nearest ASUS service center starting in April of 2020* and we ll happily perform the upgrade for you.

*The ongoing effects of the COVID-19 coronavirus outbreak (aka 2019-nCoV) may affect shipments of necessary components to local ASUS service centers. This time frame is an estimate and may change without notice. We appreciate your patience and understanding in this matter. For the most up-to-date information, please contact your local ASUS customer support team.

Permalänk

@thomson: Jag resonerade likadant och har i skrivande stund korresponderat med komplett i ungefär två och en halv veckor angående ärendet. De blånekar dock att det skulle vara ett ursprungsfel och anser att så länge genomsnittstemperaturen är under 85°C så är det hela något konsumenten, som Konsumentköplagen uttrycker det, med fog kunnat förutsätta.

Jag vågar knappt stresstesta kortet då minnestemperaturen (junction) efter bara ett par minuter blir oroväckande hög. Upp till 106°C har jag uppmätt med hwinfo, och ska det noteras att under samma period ligger min överklockade Ryzen 7 1700 på ungefär 41°C, så att det bara skulle röra sig om dålig ventilering kan nog uteslutas. Sådana temperaturer kan väl knappast vara normala? Dessutom hoppar ASIC power upp och ner mellan 170W och 220W, vilket jag antar är tecken på thermal throttling. Det skulle vara intressant att veta vad andra 5700 XT-ägare uppmäter.

Permalänk
Medlem

Det är bara skicka med länken från asus så kan dom inte säga ett dugg. Dom erkänner att som monterat ihop kortet fel

Permalänk
Medlem

Kontakta Asus så borde dom lösa det

Permalänk

Väcker liv i tråden lite, bara undrar om någon har fått ordning på det å bytt sitt grafikkort?
Har nämligen också ett 5700 från Asus som blir jävlar mig varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillester:

Väcker liv i tråden lite, bara undrar om någon har fått ordning på det å bytt sitt grafikkort?
Har nämligen också ett 5700 från Asus som blir jävlar mig varmt.

Jag kontaktade Asus support som sade detta. "You will need to send your card in for service via your retailer, so the screw can be exchanged. unfortunately it will not be possible to send out the screws."

Så nu har jag lagt en returansökan hos Komplett och jag ser inte hur de skulle kunna neka att ta tillbaka den. Ska dock bli roligt att se vad de svarar

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Jag kontaktade Asus support som sade detta. "You will need to send your card in for service via your retailer, so the screw can be exchanged. unfortunately it will not be possible to send out the screws."

Så nu har jag lagt en returansökan hos Komplett och jag ser inte hur de skulle kunna neka att ta tillbaka den. Ska dock bli roligt att se vad de svarar

Detta ska bli kul o se va som händer 😊

Dom hade nekat dig tidigare va?

Permalänk
Medlem

Nu har Komplett godkänt min returansökan. Så det blir att skicka tillbaka den och så får jag se om jag får ett helt nytt kort eller samma med nya skruvar bara Uppdaterar när jag får mer information så att ni vet hur länge det tar att få det utbytt i "dessa tider".

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Detta ska bli kul o se va som händer 😊

Dom hade nekat dig tidigare va?

Japp. Det var dock i Mars, efter att Asus sade att de skulle byta ut skruvarna men innan de faktiskt började byta ut skruvarna vilket var första April.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Fick till slut returnera mitt kort. När bollen väl kommit i rullning så gick det hela väldigt snabbt, skickade in kortet på en torsdag och hade det nya på måndag följande vecka. Det förtjänar Komplett beröm för. Så slutet gott, allting gott? Nej, inte riktigt. Ersättningskortet är nämligen samma modell som det förra. Ska prova det ordentligt nu i veckan, men vid det här laget har jag inte särskilt höga förväntningar.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. Fick nyss hem mitt "nya" RX 5700 XT ROG STRIX. Tog lite drygt en vecka från att jag klickade returnera defekt vara, tills att jag hade kortet i hand. Dock så levererades även en defekt vara tillbaka till mig... Uppstår artefakter vid visning av videor och spel kraschar vid uppstart. Blir att återigen skicka tillbaka kortet och denna gång hoppas att ersättnings kortet fungerar bättre. Uppdaterar om en vecka när ersättningskortet kommit!

Edit: fick nu den godkänd efter bara ett par timmar

Sitter förresten i skrivande stund med en R9 270 med endast en fungerande fläkt... Inge Valorant denna vecka heller ):
Om inte någon vänlig själ i Stockholms området skulle kunna tänka sig att låna ut ett grafikkort ett par dagar tills jag får tillbaka mitt, det vill säga Inga krav på att det ska vara något fint. Vill helst bara kunna lira Rocket League utan att köra i 1600x1200 lol

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Mitt kort fungerar utmärkt blir dock varmt som attan med junction temps över 100'c vid 100% belastning så skulle behöva de där skruvarna och orkar inte skicka in det och få något sämre tillbaka... nån som vet var jag kan köpa dessa skruvar eller brickor eller något liknande så det blir 1mm mindre mellanrum ?

Edit: Blev Ghettomod, ett buntband på vardera sida på kylaren och nu har den perfekt kontakt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mitt kort fungerar utmärkt blir dock varmt som attan med junction temps över 100'c vid 100% belastning så skulle behöva de där skruvarna och orkar inte skicka in det och få något sämre tillbaka... nån som vet var jag kan köpa dessa skruvar eller brickor eller något liknande så det blir 1mm mindre mellanrum ?

Edit: Blev Ghettomod, ett buntband på vardera sida på kylaren och nu har den perfekt kontakt

https://i.imgur.com/qm4xyAR.jpg

Fick du ner tempen till det normala?

Jag är sugen på att köpa detta kort då det verkar ha bra prestanda för pengen. Är det Endast Asus-modellerna som har problemet med skruvarna? Dvs, kan ja köpa ett Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil utan problem?
Denna tex, https://www.inet.se/produkt/5410376/powercolor-radeon-rx-5700...

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mitt kort fungerar utmärkt blir dock varmt som attan med junction temps över 100'c vid 100% belastning så skulle behöva de där skruvarna och orkar inte skicka in det och få något sämre tillbaka... nån som vet var jag kan köpa dessa skruvar eller brickor eller något liknande så det blir 1mm mindre mellanrum ?

Edit: Blev Ghettomod, ett buntband på vardera sida på kylaren och nu har den perfekt kontakt

https://i.imgur.com/qm4xyAR.jpg

Skrivet av Ynnoj:

Fick du ner tempen till det normala?

Jag är sugen på att köpa detta kort då det verkar ha bra prestanda för pengen. Är det Endast Asus-modellerna som har problemet med skruvarna? Dvs, kan ja köpa ett Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil utan problem?
Denna tex, https://www.inet.se/produkt/5410376/powercolor-radeon-rx-5700...

Nyfiken också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Fick du ner tempen till det normala?

Jag är sugen på att köpa detta kort då det verkar ha bra prestanda för pengen. Är det Endast Asus-modellerna som har problemet med skruvarna? Dvs, kan ja köpa ett Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil utan problem?
Denna tex, https://www.inet.se/produkt/5410376/powercolor-radeon-rx-5700...

ajjemen, körde torture test med furmark på 100% gpu usage och peakade vid 90'c junction temps och 72'c på gpu'n medans kortet var acceptabelt tyst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Nyfiken också!

är bara asus som gjort skitkort, både tuf och strix modellerna är skräp pga detta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tuf kortet är ett rent skämt och efter stora på tryckningar från YouTubers samt privatpersoner så har asus äntligen tagit sitt lilla förnuft tillfånga o bytt ut skruvarna i dom nya korten dom gör av strix modellen men skulle inte rekommendera de iaf utan köpa ett annat kort

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oliver91:

Mitt kort fungerar utmärkt blir dock varmt som attan med junction temps över 100'c vid 100% belastning så skulle behöva de där skruvarna och orkar inte skicka in det och få något sämre tillbaka... nån som vet var jag kan köpa dessa skruvar eller brickor eller något liknande så det blir 1mm mindre mellanrum ?

Edit: Blev Ghettomod, ett buntband på vardera sida på kylaren och nu har den perfekt kontakt

https://i.imgur.com/qm4xyAR.jpg


Bättre montering än vad Asus kunnat åstadkomma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:


Bättre montering än vad Asus kunnat åstadkomma.

Absolut och skulle det dö innan garantin tar slut kan man bara knipsa av banden och skicka in det är ju inget som syns

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Behöver någon skruvar med fjädrar så hittade jag ett par gamla grafikkort..
Behövs det bara två per kort?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oliver91:

Absolut och skulle det dö innan garantin tar slut kan man bara knipsa av banden och skicka in det är ju inget som syns

Det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mitt kort fungerar utmärkt blir dock varmt som attan med junction temps över 100'c vid 100% belastning så skulle behöva de där skruvarna och orkar inte skicka in det och få något sämre tillbaka... nån som vet var jag kan köpa dessa skruvar eller brickor eller något liknande så det blir 1mm mindre mellanrum ?

Edit: Blev Ghettomod, ett buntband på vardera sida på kylaren och nu har den perfekt kontakt

https://i.imgur.com/qm4xyAR.jpg

Oliver, kanske låter dumt. Får hem antagligen ett sånt här kort i dagarna och vill fixa detta på ett enkelt sätt tills jag får tag i riktiga skruv och brickor. har du mer bilder för att hjälpa mig förstå exakt hur du gjort tills dess?

mvh Tobias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mitt kort fungerar utmärkt blir dock varmt som attan med junction temps över 100'c vid 100% belastning så skulle behöva de där skruvarna och orkar inte skicka in det och få något sämre tillbaka... nån som vet var jag kan köpa dessa skruvar eller brickor eller något liknande så det blir 1mm mindre mellanrum ?

Edit: Blev Ghettomod, ett buntband på vardera sida på kylaren och nu har den perfekt kontakt

https://i.imgur.com/qm4xyAR.jpg

Men.. av vad jag kan se på bilden så har du buntbandet runt kylaren. Vad gör det för nytta?
Ska det göra nytta så ska det vara runt kylaren och kretskortet så kylaren trycks mot kretskortet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men.. av vad jag kan se på bilden så har du buntbandet runt kylaren. Vad gör det för nytta?
Ska det göra nytta så ska det vara runt kylaren och kretskortet så kylaren trycks mot kretskortet.

kylaren trycks upp mot ramen vad jag kunde se på videos