ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC felaktigt monterade kylare.

Permalänk

Köpte MIT kort på elgiganten i våras funkar hur bra som jag tänkte migasus har inga problem med sina produkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genostra:

@SweDragon: Efter min upplevelse nu med asus efter att mitt Tufkort brann upp så kan jag bara rakt av säga aldrig mer assus( fast det känns la ganska omöjligt att uppehålla)

Oj! Var det ett moderkort eller grafikkort?

Jag har haft ett gäng moderkort som funkat bra och en skärm. Har inte läst något dåligt om deras Nvidia kort heller. Misstänker bara att AMD grafik inte är ett prioriterat område för dem. Blir nog Sapphire nästa gång för min del. Om nu nästa kort blir AMD, brukar bli vartannat Nvidia ungefär

Permalänk
Inaktiv

Jag skickade tillbaka mitt ASUS rog 5700xt kort.
Köpte mig ett ASUS GeForce RTX 2070 Super 8GB Dual OC EVO för 4500kr på webhallen istället.

Det går riktigt svalt och tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Oj! Var det ett moderkort eller grafikkort?

Jag har haft ett gäng moderkort som funkat bra och en skärm. Har inte läst något dåligt om deras Nvidia kort heller. Misstänker bara att AMD grafik inte är ett prioriterat område för dem. Blir nog Sapphire nästa gång för min del. Om nu nästa kort blir AMD, brukar bli vartannat Nvidia ungefär

Grafikkort asus 5700xt tuf, jag köper att AMD inte är en toppprio för dem. Men när dem vet med att en produkt är såppas feldesignat som detta kort ( i princip ingen minnes kylare) och responsen jag har fått av asus. där dom har bett mig att fråga lokala handlare om support istället för att bemöta det själva .-... själva supporten och hur dom hanterat mitt ärende är skrämande. 3 veckor in och väntar fort på att dom faktiskt skall ta in och försöka fixa det. helt otroligt i mina ögon när dom vet att tuf serien är trasig sen födsel ( därför den konverterades till evo)

Permalänk
Medlem

€45-cashbacken anlände till mitt bankkonto idag.
Bara 8 månaders hanteringstid, men bättre sent än aldrig

Någon som provat BIOS:et från 2020/05/13 förresten?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Sådär ja, nu har mitt 3e kort börjat blåskärma också, dock nytt fel denna gången för hela drivrutinen verkar krascha denna gången...

RTX 3xxx incoming till hösten...

Tror de blir RTX 3070

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Så Asus har inte åtgärdat detta misstag ännu? Hade tänkt köpa detta kort men tänkte jag skulle kolla in tråden först, ser inte lovande ut

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Så Asus har inte åtgärdat detta misstag ännu? Hade tänkt köpa detta kort men tänkte jag skulle kolla in tråden först, ser inte lovande ut

Skit i det, mitt med den nya designen knasar fortfarande!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

ASUS är bojkottat för mig i alla framtida köp.

Förstår jämförelsen med Apple.

Ofta sämre än konkurrenterna men alltid dyrare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Skit i det, mitt med den nya designen knasar fortfarande!

Vad trist att Asus inte kan fixa problemet, får bli MSI Gaming X istället.
Minns när jag byggde min första dator med moderkortet Crosshair IV Formula, då var distanserna till nordbryggans kylflänsar för långa så den inte fick kontakt alls. Asus verkar inte ha lärt sig något 😬

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit mig igenom den "dip" eller ointresse av det mesta och installerat mitt Asus ROG STRIX 5700XT OC som jag köpte från Elgiganten tidigare.

Kört 3D Mark Time Spy Extreme och temperaturen ligger mellan 68-71 grader.

Så för jag tror inte att man sålde ut kassa kort, men hade stort lager.
En sak som är viktig, det är att ta bort den nästan osynliga filmen på baksidan av kortet då det hindrar kylningen, det finns inte heller någon flärp som inbjuder till att ta bort filmen, men den skall av.

Jag är iallafall såpass nöjd att jag nog hoppar att just nu köra 3000-serien, även om det lockade.

*eidt*
testar spel ytterligare och de rullar kanon med bra temp. Det var installationsproblem med kortet men det var mitt win10, jag är överraskad på ett positivt sätt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nu har jag tagit mig igenom den "dip" eller ointresse av det mesta och installerat mitt Asus ROG STRIX 5700XT OC som jag köpte från Elgiganten tidigare.

Kört 3D Mark Time Spy Extreme och temperaturen ligger mellan 68-71 grader.

Så för jag tror inte att man sålde ut kassa kort, men hade stort lager.
En sak som är viktig, det är att ta bort den nästan osynliga filmen på baksidan av kortet då det hindrar kylningen, det finns inte heller någon flärp som inbjuder till att ta bort filmen, men den skall av.

Jag är iallafall såpass nöjd att jag nog hoppar att just nu köra 3000-serien, även om det lockade.

*eidt*
testar spel ytterligare och de rullar kanon med bra temp. Det var installationsproblem med kortet men det var mitt win10, jag är överraskad på ett positivt sätt.

Mitt funkar också som de ska nu, blåskärmade dock ett par gånger när jag fick mitt 3e men försvunnit sen jag uppdaterade till senaste beta drivrutinen.

Glöm inte stresstesta det, mitt kort når fortfarande 96'c VRM temps vid 100% belastning, går det över 100'c är det godnatt.

Fortfarande inte perfekt men hur ofta belastar man ett grafikkort till 100%?

Kommer antagligen byta ut det inom 2-3 år oavsett.

Blir ju inget Asus kort nästa gång iallafall, man har ju gjort denna niten en gång innan när jag inhandlade Asus 290x matrix platinum som också hade en undermålig kylare.

Går tillbaka till MSI igen, har väl haft cirka 5 olika kort från dem och noll problem där med allihopa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

Stresstestat en timme och landade på 78 grader och junction på 96 grader, helt okej. AMD har väl sagt 110 grader? Nåväl, faktiskt positivt överraskad.

Eventuellt kommer jag sätta en manuell fläktkurva...de gick som max till 2180rpm och jag tänker att sätter jag 2200 eller 2300 så blir det ännu svalare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Oliver91:

Glöm inte stresstesta det, mitt kort når fortfarande 96'c VRM temps vid 100% belastning, går det över 100'c är det godnatt.

Hetsa inte upp dig om VRM når 100C... Effekttransistorer är tåliga, och VRM på tredjeparts gaming-grafikkort brukar vara överdimensionerade dessutom så det kommer inte vara någon fara på taket.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Hetsa inte upp dig om VRM når 100C... Effekttransistorer är tåliga, och VRM på tredjeparts gaming-grafikkort brukar vara överdimensionerade dessutom så det kommer inte vara någon fara på taket.

VRM på mina 2 defekta kort var uppe på 106-110'c så det är lugnt

Under 100'c ska man inte godkänna bara, för under långvarig drift kommer det säkerligen orsaka problem längre framöver.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.