Permalänk

75" TV för fotboll till min mancave

Tjena, söker en 75" TV för att kolla fotboll på.
Kan inget om Tv. Ända krav att Teven ska leverera att kolla fotboll på..
Har ingen spec budget, Teven ska stå i mitt mancave.
Mvh

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@gustavsso-n:
Bra rubrik = bra hjälp.
Hjälp oss framöver när du skapar trådar och skriv beskrivande rubriker är du snäll.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det finns inget som gör en tv bra på sport. Så mer eller mindre alla moderna apparater ska fungera bra.
En som duger utmärkt till sport https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5118155
Ett bra alternativ till film och sport https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054397

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Denna lär inte göra dig besviken. Jag kollade lite på Oled för din del också men de ligger på 50K för 75", och även om du sade att budgeten inte spelar så stor roll så känns det lite i överkant ändå.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Denna lär inte göra dig besviken. Jag kollade lite på Oled för din del också men de ligger på 50K för 75", och även om du sade att budgeten inte spelar så stor roll så känns det lite i överkant ändå.

/Lifooz

20 000k för en kantbelyst tv, det är dyrt. Samsung Q70R 75 tum går att få för exakt lika mycket fast med FALD.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

20 000k för en kantbelyst tv, det är dyrt. Samsung Q70R 75 tum går att få för exakt lika mycket fast med FALD.

Ouff, jag noterade inte att den är kantbelyst.
Kanske blundar för det jag inte vill veta.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu är Panasonic FX780 en ganska gammal modell från 2018. 75:n är en VA-panel och jag har inte sett den. Dock är de mindre storlekarna IPS:er och de har hållit en jämn och uniform bild utan de problem som ofta associeras med kantbaserad local dimming.

Permalänk
Medlem

OLED för fotboll?... en vanlig LED skulle fungera alldeles utmärkt

Permalänk
Medlem

Synd att plasman är död, hört att det var det bästa för fotboll!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chromatic:

Synd att plasman är död, hört att det var det bästa för fotboll!

Plasma har mängder med temporala halvtonsmönster med sekvenser av ljuspulser och liknande som påverkar rörelser på ett alldeles eget sätt.

Bildröret däremot. Också normen för all bildstandard fram till vi började med HDR för fem år sedan. Så fotboll på 28 tum och 50 Hz interlace-sändning är peak technology. Bättre och mer äkta finns inte.

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Det finns inget som gör en tv bra på sport. Så mer eller mindre alla moderna apparater ska fungera bra.
En som duger utmärkt till sport https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5118155
Ett bra alternativ till film och sport https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054397

har kollat lite på denna tv https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22897/samsung-75...

funkar de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavsso-n:

Funkar, svar ja.
Skulle jag rekommendera den? Svar Nej.

Motiveringen är sådan. Det är en Va-panel av okänd kvalitet i Samsung 7000-serie. Betraktningsvinkeln är näst in till alltid sämre än hos en IPS panel. Detta beror på hur du ska kolla. Max 15 till 20 graders vinkel. Sedan börjar det bli konstiga artefakter i bilden. Därmed rekommenderar jag att kolla på en LG IPS. Även rting rekommenderar det. Dock finns inte just den modellen i Sverige. Dock tror jag all lg 7000 serie är likvärdiga. Du kan läsa om skillnaderna här. Jag vet inte om @laxpudding har någon aning om vilka i 7000-serien som använder wrgb, och i fall det spelar någon roll i detta användningsområde.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslösa inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob I am: Det är vissa av IPS-modellerna i LG:s budgetserie som har en vit subpixel som går omlott med RGB-subpixlarna. Vilket ger en lägre faktsitk panelupplösning och en struktur som är synlig på nära håll. Den påverka kvaliteten på 4K-material om man har ett kräset och tränat öga – samt tänkt ha TV:n som skärm till dator. Men lär inte märkas för den som kör random sport ur random hål i väggen.

LG anger dock inte vilka modeller som kör detta. Några är VA-paneler och typiskt är 50, 60, 70 tum VA, 49, 55, 65 tum är oftast IPS. Men 75 tum kan var VA eller IPS

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Funkar, svar ja.
Skulle jag rekommendera den? Svar Nej.

Motiveringen är sådan. Det är en Va-panel av okänd kvalitet i Samsung 7000-serie. Betraktningsvinkeln är näst in till alltid sämre än hos en IPS panel. Detta beror på hur du ska kolla. Max 15 till 20 graders vinkel. Sedan börjar det bli konstiga artefakter i bilden. Därmed rekommenderar jag att kolla på en LG IPS. Även rting rekommenderar det. Dock finns inte just den modellen i Sverige. Dock tror jag all lg 7000 serie är likvärdiga. Du kan läsa om skillnaderna här. Jag vet inte om @laxpudding har någon aning om vilka i 7000-serien som använder wrgb, och i fall det spelar någon roll i detta användningsområde.

Skrivet av Laxpudding:

@Noob I am: Det är vissa av IPS-modellerna i LG:s budgetserie som har en vit subpixel som går omlott med RGB-subpixlarna. Vilket ger en lägre faktsitk panelupplösning och en struktur som är synlig på nära håll. Den påverka kvaliteten på 4K-material om man har ett kräset och tränat öga – samt tänkt ha TV:n som skärm till dator. Men lär inte märkas för den som kör random sport ur random hål i väggen.

LG anger dock inte vilka modeller som kör detta. Några är VA-paneler och typiskt är 50, 60, 70 tum VA, 49, 55, 65 tum är oftast IPS. Men 75 tum kan var VA eller IPS

har ni några tips till mig? skicka gärna någon tv som ni rekommenderar:)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag hade i alla fall aldrig valt en IPS framför en VA när det kommer till TV.

Jag sitter alltid mitt framför TV:n och min sambo/barn märker ingen skillnad på bildkvalité.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1