Input-lag med högre upplösning eller med MSAA/DSR. Varför?

Permalänk
Medlem

Input-lag med högre upplösning eller med MSAA/DSR. Varför?

Hej!

Det är något jag har undrat länge över, och som jag inte riktigt har förstått mig på. Jag köpte en 1440p ASUS IPS skärm för 2 år sedan med G-Sync för att slippa just Input-lag, men jag lyckas aldrig bli av med det. Spel idag kräver olika Anti-Aliasing tekniker för att se någorlunda bra ut, och i vissa fall DSR och olika resolution-scalings. Problemet jag har är att varje gång man använder en teknik som går utöver den infödda, (native på svenska), upplösningen som DSR, Scalings eller t.ex. MSAA så uppstår det så kallade input-lag, där fördröjningen blir uppenbart högre mellan musens rörelser och vad som visas på skärmen.

Min fråga är, varför händer detta, och kan man förhindra detta från att hända? Är det så att alla skärmar idag måste köras på dess infödda upplösning för att eliminera input-lag? Måste man köpa en 4k skärm för att få en grafisk och responsiv inlevelse?

Tack.

Permalänk
Medlem

Nvidia har "null" NVIDIA Ultra Low Latency. (fungerar ej på DX12 dock)
https://www.techarp.com/computer/nvidia-null-g-sync-guide/

Ju högre upplösning du kör, ju lägre fps får du och iom det får du också högre input latency.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ju högre upplösning du kör, ju lägre fps får du och iom det får du också högre input latency.

Är det enbart på grund av FPS? Från min egen erfarenhet så känner man ingen märkbar skillnad på latency så länge du inte går utöver den ursprungliga upplösningen, dvs, ett spel som klarar 120fps gentemot ett som klarar 60fps i native bibehåller snabbheten även om det är en skillnad på 60 fps. Det verkar vara något mer som bidrar med att lagget blir högre när pixel densiteten blir högre. Jag kanske har missat något. Tack för artikeln och kommentaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Är det enbart på grund av FPS? Från min egen erfarenhet så känner man ingen märkbar skillnad på latency så länge du inte går utöver den ursprungliga upplösningen, dvs, ett spel som klarar 120fps gentemot ett som klarar 60fps i native bibehåller snabbheten även om det är en skillnad på 60 fps. Det verkar vara något mer som bidrar med att lagget blir högre när pixel densiteten blir högre. Jag kanske har missat något. Tack för artikeln och kommentaren.

FPS HZ och sen har din skärm en Responstid innan den hinner byta färg på pixlarna.

Vad du kan göra är att sänka kvaliteten i spel så du får högre FPS.
Se till att du kör på max HZ av vad din skärm klarar.
Stäng av vsync och låt din FPS gå så högt som din dator klarar.
Testa nvidias Null som jag länkade tidigare.

Mycket mera kan du inte göra utan att byta hårdvara.

EDIT:
Blurbusters har massa läsvärt om du vill gräva lite.
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

FPS HZ och sen har din skärm en Responstid innan den hinner byta färg på pixlarna.

Vad du kan göra är att sänka kvaliteten i spel så du får högre FPS.
Se till att du kör på max HZ av vad din skärm klarar.
Stäng av vsync och låt din FPS gå så högt som din dator klarar.
Testa nvidias Null som jag länkade tidigare.

Mycket mera kan du inte göra utan att byta hårdvara.

EDIT:
Blurbusters har massa läsvärt om du vill gräva lite.
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Fantastisk artikel, tack så jätte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nvidia har "null" NVIDIA Ultra Low Latency. (fungerar ej på DX12 dock)
https://www.techarp.com/computer/nvidia-null-g-sync-guide/

Ju högre upplösning du kör, ju lägre fps får du och iom det får du också högre input latency.

Är den bara brukbar när man kör gsynk på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är den bara brukbar när man kör gsynk på?

nu är du utanför min kunskap så jag googlade och ja:
https://www.techarp.com/computer/nvidia-null-g-sync-guide/

Tror dom använder Vsync + Gsync för att få dig att stanna inom Gsyncs specifikationer och då slippa tearing.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället