Microsoft: "Vi hade fel om öppen källkod"

Permalänk
Medlem

Så kom nu tillsist "nyheten" om Microsofts nya kläder.
För 8-10 år sedan hade en sådan nyhet endast platsat som April-skämt. Det var otänkbart.
Så nu, efter 30 år av fuffens, heter det nu istället: "Vi hade fel om öppen källkod!" -Inte Nadellas ord utan Brad Smith's.

Få företag har lyckats profilera sig så hårt mot Open Source och lyckats etablera sitt ekosystem så som Microsoft gjort genom åren, vad är det som säger att de plötsigt tappat smaken för det? Molnet?

Nja, tillåt mig fortsätta tvivla en smula på den...

En sak får jag iaf. ge Microsoft, de verkar helt och hållet lyckats sälja in sin nya image till allehanda media och nyhetsrapportering, viket annat företag har någonsin åtnjutit så mycket publicitet för att man på senare år börjat ägna sig åt öppen källkod? Bra jobbat!

Spelupplägget:
Öppenkällkod ryktas nu göra sig bäst på Microsofts egna plattformar, för Microsoft <3 Linux...men <3 de Open Source? Har de förstått innebörden av Open Source? Kommer Extend-fasen snart? Eller är det här på riktigt, -är det "genuine"?
Alla handlingar pekar åt ett visst håll, men frågan man alltid bör ställa sig i dessa sammanhang är om det är just den fasaden de vill visa upp?
-För att möjligen dölja något annat...

Att köpa GitHub, efter att ha kastat skit på Open Source under tidigare år, kändes rätt mycket som ett PR-stunt och för att får en inkörsport till mängder av utvecklares projekt samt ett incitament att uppmana utvecklare att lägga allt där. Deras egna plattform för utveckling hade nämligen inte rönt lika stora framgångar.

Vad jag kan konstatera nu är att Microsoft anammat Linux och kanske även ett visst mått av Open source, men bara i särskilda, utvalda sammanhang.

Tycker även att det är en smula roande att folk i kölvattnet av Microsoft ofta sett Open Source och Linux som en konkurrent.
På vilket sätt?
Är Linux en produkt?
Vem äger den?
Hur platsar den in på en marknad?

För om nu Linux vore en produkt så måste det vara en av de sämsta produkter någonsin, då inget företag kunnat sälja den under 25 års tid.
Den har inbringat noll i ekonomiska vinster för sitt företag, noll till aktieägarna, den är beroende av andra programvaror för att tillföra något värde för slutanvändaren. Den lever på bidrag från olika företag och donationer av kreti och pleti.
Snacka om en dålig produkt ur marknadsperspektiv! Finns ingen annan produkt som skulle överlevt så många magra år och ändå vuxit sig starkare ju längre den fått leva, på en såpass konkurrensutsatt marknad som vi är vana vid.
Det om något visar att det finns fler sätt att jobba på än den enbart företagsdominerade marknad vi är vana vid.
På en marknad kan Linux inte existera för den är i grund och botten inte en produkt utan mer av ett samarbete mellan likasinnade människor, oavsett företag eller bakgrund. Det är även så bra standarder kommer till, utan lobbyism, planned obsolence mm.
Det är också vad som driver Open Source framåt, att slippa behöva uppfinna hjulet gång på gång.

Det är också vad som får mig att tro att det är bäst att hålla det så, även i framtiden, så länge inget ensamt eller några få företag har makten över Linux eller Open Source utveckling, kommer det att fortsätta växa på ett sätt som gagnar oss alla, både utvecklare som användare.

Är det något som Microsoft lärt mig och många andra genom åren så är det att vara på sin vakt.
Som det är nu skulle det troligtvis räcka med ett VD-byte för att röra om rejält i grytan.
Plötsligt blev saker och ting proprietärt igen kanske? Saker du baserat just din produkt på?
Spelets regler sätts av marknaden, Linux är inte nödvändigtvis en del av den men en del komponenter är likväl föremål för diverse patenttroll. Företag som Oracle kan nog visa sig vara en ännu större fara för Linux och Open Source i närtid, när det kommer till just patent och elaka licenser.

Det är väl egentilgen inget som hindrat Microsoft från att använda sig av Open Source tidigare heller utom möjligen deras egna villfarelser, såvida de inte stänger ner all kod de utvecklar som en effekt av det.
Finns många andra företag som gör det ändå eller gödslar med proprietära moduler istället.
Det är så man kan kalla sig för Open Source-vänlig, dra nytta av vad andra utvecklat, bygga sin produkt på det, men ändå inte behöva bidra ett dyft i slutändan.

Låt oss alla hoppas att det inte är det sistnämnda som Mircosoft ämnar bidra med, för bidra får de säkert gärna göra, precis som alla andra... -och kanske känner de sig skyldiga att bidra efter alla år av smutskastande på Open Source? -Nja, företagsvärlden rymmer nog inte mycket skuldkänslor.

Btw. Minecraft Bedrock Edition, den nya "riktiga versionen av Minecraft" enl. Microsoft, stöds på alla stora plattformar utom just Linux, medan Minecraft Pi edition inte sett en uppdatering på evigheter... så de har nog en lite sträcka kvar innan de helt omfamnat Linux och Open Source.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Eh.. vad menar du? Basic var ju något Bill Gates köpte in, och det fanns redan många likartade varianter vid det laget.

Det är detta jag syftar på: https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Letter_to_Hobbyists

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, detta är inget nytt och har varit uppenbart väldigt länge dessutom.

Både Microsoft och Linux-folket har samma händelse att tacka, att Ballmer lämnade posten och att Nadella tog över. Microsoft har förändrats oerhört mycket sedan dess vilket är glädjande.

För min del skulle jag inte ha emot att en eventuellt kommande Windows-version möliggör att körna en linux-kernel istället för Microsofts egna lösning. Det enda jag bryr mig om är full kompatibilitet. Som Windows 10 fungerar idag så fungerar det stabilt och bra så jag ser personligen ingen som helst vinning på det. Men ja, varför inte?

Känns inte aktuellt att köra Linux idag för min del. Provade senast förra året och inte i närheten av läge för mig att gå tillbaks. Inte ens om jag fick betalt. Linux-folket får arbeta på ett bättre mjukvarustöd. I arbetslivet skulle det vara omöjligt, ingen mjukvara stöds.

En fråga ang. mjukvarustöd:
-Du tror inte att det kan vara så att det är just mjukvaruföretagen som kan behöva jobba på sitt Linux-stöd istället?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

En fråga ang. mjukvarustöd:
-Du tror inte att det kan vara så att det är just mjukvaruföretagen som kan behöva jobba på sitt Linux-stöd istället?

Delvis, men att lägga resurser på detta som företagen inte vet om de kan få igen är det nog få som göra. För att inte tala om alla nya kombinationer av mjukvaror och hårdvaror som måste supportas. CAD-mjukvara är den mjukvara jag själv använder mest dagligen och där ser det rätt mörkt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Lul wut, jag tror du kommer ha svårt att hitta företag som inte har åtminstone en server med windows server installerat på.

Varför tolkar du mitt inlägg som att jag skulle påstå att Windows servrar inte existerar? Jag trodde det var helt uppenbart att jag menade att den absoluta övervägande majoriteten av servrar och datacenter kör Linux, och det av en anledning.

Exempelvis så beräknar W3Cook, som pollar 10 miljoner webservrar varje månad, att 98% av dom kör Unix (96% Ren Linux). Varför skulle det vara svårt att acceptera som definition av att hela världen kör Linux på servrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

För om nu Linux vore en produkt så måste det vara en av de sämsta produkter någonsin, då inget företag kunnat sälja den under 25 års tid.
Den har inbringat noll i ekonomiska vinster för sitt företag, noll till aktieägarna, den är beroende av andra programvaror för att tillföra något värde för slutanvändaren. Den lever på bidrag från olika företag och donationer av kreti och pleti.
Snacka om en dålig produkt ur marknadsperspektiv

Red hat har ju ganska framgångsrikt sålt linux i många år
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Hat
Om du tänker på endast kärnan så har du rätt i att ingen säljer den som en produkt,men ingår i väldigt många andra produkter ,och värdet är besparingarna jämfört med att köra andra os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Spåkulan säger att det kommer en officiell Windows Emulation layer till Linux sen att Microsoft droppar Windows som OS helt... men den som lever får se.

Jag tror att man vrider och vänder på alla möjligheter för att kunna porta Windows till en mer allmän posix-filsystemmiljö och göra sig av med den inlåsningseffekt NTFS nu visat sig ha på Windows. Och detta kommer förmodligen göras i en rad emuleringslager som tar NTFS-specifika saker vars resultat hamnar som filer i posix-filsystemmiljö av den rätt generiska typ som finns i linux/unix-världen och därför kan välja mellan stor urval av olika posix-kompatibla filsystem för olika önskningar både prestandamässigt och skyddsnivå.

Med andra ord kommer Windows (som allt mer blir en fönsterhanterar och allt mindre som en faktisk OS) förhoppningsvis en dag inte bara kunna köra på NTFS som enda alternativ utan man kan välja flertal av de stora Unix-filsystemen som huvud-filsystem när man installerar sin Windows. Detta är något som MS desperat behöver lösa - speciellt med 'misslyckandet' med ReFS som inte duger alls som system-OS (i grunden för att den inte klarar hårda länkar - något som windows är stor användare av på systemfilsidan) utan bara för att hantera stora datamängder på enterprise-nivå och inte tillgängligt (längre) för mindre system.

Linuxvärlden har demonstrerat väldigt väl att val av filsystem är bara en val av 'drivrutin' och man har emulerat upp även väldigt 'fattiga' filsystem i metadata som FAT12, FAT16 att likna en posix-kompatibel miljö från OS-sidan trots att en hel del parametrar får man emulera eller bara bestämma defaultvärden för i drivrutinlagret och inte finns i sagda filsystem (som tex 3 olika tidsstämplar för en fil, finns bara en i orginal-FAT, olika attribut och rättigeheter etc. som är helt okända i FAT-världen)

Permalänk
Medlem

Ingen bra track record vad gäller open source och microsoft. Vill helst bara slippa använda deras mjukvara överhuvudtaget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Red hat har ju ganska framgångsrikt sålt linux i många år
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Hat
Om du tänker på endast kärnan så har du rätt i att ingen säljer den som en produkt,men ingår i väldigt många andra produkter ,och värdet är besparingarna jämfört med att köra andra os.

Hade faktiskt skrivit några rader om Red Hat också i mitt inlägg, men jag kände att det blev lite väl långt, så det fick stryka på foten.
Red Hat är numera uppköpt av IBM.
Ja, det är kärnan jag syftar på, enbart, när jag skriver Linux.

Fedora, Red Hat Linux m.fl. är distributioner där Linux-kärnan ingår som komponent, men du kan omöjligt idag köpa Linux(-kärnan) som produkt, däremot finns det fall där man säljer allt utom just Linux-kärnan "i en produkt" och det är därmed blir den bara till en fri komponent -ej produkt- som skickas med.

Vad jag menar med det stycket är mer av en målande bild, om vi enbart jobbat med konkurrensmässiga affärsmetoder kring Linux så hade "produkten" aldrig överlevt och frodats som den gör nu. Andra företag hade definitivt haft helt andra möjligheter att angripa utvecklingen på ett tidigt stadie då.
Andra företag hade skjutit utvecklingen i sank om den på riktigt varit en produkt och konkurrerade på en marknad.
Eftersom den aldrig varit en produkt har den överlevt eller "flugit under radarn" vid sidan av att många andra försökt och misslyckats på vägen.

Linux-kärnan är långt ifrån ensam om att vara ett alternativ till andra kärnor, men det är den som fått klart mest kärlek av användare och utvecklare de senaste decennierna och ständigt utvecklats då den inte är knuten och därmed en sårbar produkt i ett företags ägo.

Det faktum att Linux inte inte ägs av någon enskild utan mer är ett "common initiative", "common knowledge" gör att alla företag och även privatpersoner kan tänkas vilja bidra riskfritt på en bredare front, investera med tillägg och utveckling i något som kan komma både dem och andra till nytta i sitt företagande, affärsidé eller privat. Det gagnar ingen mer än någon annan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Marknaden har förändras. Det var jättelängesedan Microsoft gick över till mycket öppen källkod. Så jag förstår inte vad uttalandet har idag att göra? Det är lite som om något skivbolag idag säger att spotify m.m är framtiden och inte sälja cds..

Förr i tiden då Microsoft levde främst på Windows, Office och lite annat. Så var det slutna program byggda på slutna ramverk som Microsoft ägde och det fanns inte så mycket meningsfullt att dela med sig.
Idag är Azure en stor del av Microsoft affär och det bygger på hur mycket öppna standarder som helst. Skillnaden är att för sålda Microsoft mjukvaror nu är det mer tjänster, där Microsoft vill samarbeta med så många som möjligt för att göra deras tjänster bättre.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@lillaankan_i_dammen: nyheten handlar om att Microsoft erkänner att det var ett misstag att behandla Linux som fienden, nyheten är alltså inte att Microsoft satsar på öppen källkod.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Microsoft är fortfarande ett mossigt företag men de rör ju sig åt rätt håll åtminstone, men i mina ögon är det fortfarande mycket gammalt tänk som agerar ankare hos Microsoft när det kommer till Windows som utvecklarplattform.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av loevet:

@lillaankan_i_dammen: nyheten handlar om att Microsoft erkänner att det var ett misstag att behandla Linux som fienden, nyheten är alltså inte att Microsoft satsar på öppen källkod.

Ser man historisk så var Linux en fiende. Microsoft sålde windows och applikationer till denna, även lite program till MacOs som office. Linuxplattformen var det dock inte mycket pengar som gick till Microsoft. För Microsoft synvinkel kunde det vara bra att de flesta datorer körde windows och de hade bra kontroll.

Utvecklingen har dock gått emot att de klientdatorer som vi användare sitter med kan vara lite vad som helst, Microsoft har då gjort schyssta deals för att folk ändå ska köra windows. Men fokus ligger på cloudtjänster i bl.a. azure, där Microsoft tjänar mängder av pengar på linux som man använder där.

Det är lite som skivbolagen och musikdelning över internet. I början av 2000talet var de väldigt mycket emot detta, det är säkert många skivbolag än idag. Men precis som för Micriosoft är det idag mycket tjänster som man betalar för.
-Man köper ej musik, man köper en tjänst för att få lyssna på musik. Samma med Microsoft, man köper ej en windows server licens, man betalar en avgift ofta månadsvis för att få använda den på en server.
-När det gäller Azure så kan man hyra en värstingserver i 5 minuter om man så vill.

Men som sagt Microsoft går emot att bli ett tjänstbolag, där man betalar för att utnyttja deras tjänster. Och inte för ett renodlat mjukvarubolag som man köpte mjukvaror av.

Permalänk
Medlem

Microsoft.. urk usch och fy. Är det något av dessa tjänster i listan nedan som folk på riktigt tycker fungerar bra?

OneDrive
Sharepoint
Flows
Powerapps
Dynamics ERP
Skype (Teams är väl "ok")
Exchange
Outlook
Excel
Azure
Intune

List goes on.. det är bara buggigt hackigt bajs som ständigt kräver workarounds för att det ska fungera som tänkt. Eller helt onödiga utvecklingar som INGEN använder.

Ofast bygger den nya koden på en helt föråldrad kodbas (för "kopabilitet").

Fast nu har windows filssystem stöd för linux! Woopdy doo. Man kan fortfarande inte på ett enkelt sätt navigera nätverksmappar med powershell, så är ju bra att man har sina prioriteringar på skaft.

Hoppas bolaget konkar inom 20 år, skulle göra mig så glad, de förstjänar inte att tjäna pengar på sina snuskigt buggiga utvecklingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Microsoft är fortfarande ett mossigt företag men de rör ju sig åt rätt håll åtminstone, men i mina ögon är det fortfarande mycket gammalt tänk som agerar ankare hos Microsoft när det kommer till Windows som utvecklarplattform.

Inte när det gället .net iaf.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns inte aktuellt att köra Linux idag för min del. Provade senast förra året och inte i närheten av läge för mig att gå tillbaks. Inte ens om jag fick betalt. Linux-folket får arbeta på ett bättre mjukvarustöd. I arbetslivet skulle det vara omöjligt, ingen mjukvara stöds.

Beror på vad man jobbar med.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta inget att glädja sig åt. Microsoft har aldrig varit varken idealister eller världsförbättrare även om Bill Gates gjort ett sjuhelsikes jobb på inbilla omvärlden detta genom att antaga någon slags antroposofisk förklädnad. Allt handlar om strategi och positionering.

Microsofts förvärv av Github var en tragedi för den öppna communityn. De är ute efter kontroll över den fria världen och förvärvet var ett viktigt delmål även om vi inte sett slutet på sagan.

Canonical borde bojkotta allt närmande ifrån Microsoft. Microsoft har visat med all önskvärd tydlighet att de inte är att lita på och de är idag ett starkt politiserat företag som ägnat sig åt allt mer rubbade projekt och numer öppet flirtar med satanism, bland annat genom performancekonstnären Marina Abramović och förespråkar mikrochippning och massvaccinationer.

Det bästa vore om de istället för att låtsas bry sig om den öppna communityn körde ända in i kaklet med sitt egentliga uppsåt så att folk permanent över deras lösningar. Vad communityn kan göra är förstås att fortsätta driva massorna bort ifrån allt samröre med företaget och dess produkter, "open source a la Microsoft" eller ej.

Att användarvänligheten nu ökar i rask takt kring exempelvis Linux-distributioner som Ubuntu och att programvaruutbud likt Libre Office med flera professionaliseras och att allt fler spel går att spela på Linux är viktiga steg mot att göra MS helt utbytbara. Även om de skänker bort sina program bör man inte ta i dem med tång. Att våldföra sig på människors integritet är deras nya levebröd vilket Windows 10, Onedrive och alla diverse molntjänster de lurar på folk är helt centrala verktyg för. Big Data heter drivkraften, men tyvärr är det inte bara Microsofts hunger efter profit som är problemet utan att data som aggregeras genom att företaget insamlar användardata ifrån miljoner människor som använder deras tjänster under olika förevändningar förs vidare till både amerikanska och utländska myndigheter och andra privata aktörer med högst tveksamt uppsåt.

Varje gång du hjälper en vän eller granne att installera Linux istället för Windows eller Libre Office istället för MS Office gör du hela mänskligheten en liten tjänst och det kan ses som en handling mot en friare och öppnare värld.

Tack för att du läst!

Och angående företagets tveksamma göromål skickar jag lite länkar:

https://nyadagbladet.se/it-overvakning/bill-gates-och-rockefe...
https://nyadagbladet.se/utrikes/kritikstorm-mot-microsoft-eft...
https://nyadagbladet.se/it-overvakning/microsoft-chef-orimlig...
https://nyadagbladet.se/it-overvakning/skype-hjalpte-nsa-att-...
https://nyadagbladet.se/it-overvakning/tyska-skolor-dumpar-mi...
https://nyadagbladet.se/it-overvakning/microsoft-censurerar-s...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Beror på vad man jobbar med.

Jag jobbar som programmerare och körde Ubuntu på jobbdatorn i ett och ett halvt år. Det var strul konstant oavsett version även på 20.04. Några saker som följde med mellan de olika os versionerna som även mina kollegor upplevde:

  • Om man som jag använder tre skärmar så buggar alla menyer man öppnar ur och hamnar halvägs över skärmen i stället för där musen är.

  • Datorn låser sig helt efter några minuter om man pluggar ur type c/thunderbolt laddaren/dockningsstationen. Måste hålla in power knappen för att få tillbaka kontroll och har du något som inte är sparat försvinner det.

  • Batteriet svällde upp efter ett tag på flertal datorer, detta hände ej på de datorer som körde Windows av samma märke.

  • I bland kom det upp grafiska glitchar/artefakter på skärmarna, oftas i översta vänstra hörnet

  • I bland när man försökte logga in gick inte det då närverksanslutningen inte fungerade tills man startade om även fast man är ansluten via kabel eller wifi

  • Väldigt lätt att göra något "fel" i terminalen t.ex. lägga till en felaktig repo som sedan gör att man inte kan använda apt-get om man inte spenderar timmar på att lära sig hur man fixar det genom att gå in i någon obskyr fil och leta upp det man nu la till för att sedan ta bort det manuellt. Detta kanske låter som idioti/användarfel och något som är lätt fixat hos de som är insatta I linux men det är ett jävla slöseri med tid och tålamod för någon som är van vid Windows eller Mac.

  • Inte alls användarvänligt att installera saker, speciellt inte om det inte finns i deras store eller om man behöver "bygga" installationen manuellt. Att behöva googla en guide på hur man installerar 90% av programvaran och sedan ha noll koll på hur man uppdaterar de är inge vidare imo

  • UI:t kör i typ 30fps av någon anledning trots att drivrutiner för GPU är installerade osv

Finns massa fler jobbiga saker som gör det till ett dåligt desktop os men orkar inte skriva mer nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Beror på vad man jobbar med.

Ganska få saker som faktiskt fungerar. Programmering är väl egentligen det enda Linux skulle kunna ses som någorlunda optimalt för.

Varken Adobe eller Autodesk, för att nämna två företag som börjar på alfabetets första bokstav, stödjer Linux och då är bägge företagen dominerande inom sina olika områden i arbetslivet.

Permalänk
Medlem

De har fortfarande långt kvar

Att de flörtar med open source är en sak, men de har ju inte förstått varken bakgrunden eller innebörden av det. Microsoft är mitt i en identitetskris, om det undgått någon hur mycket bräckliga uppdateringar de pushat ut senaste åren?

Open Source, GPL & co är till för att mata ekosystemet. Det går inte bara köra git-pull på linux kärnan, paketera in det i blåskärmarna, eller sitt Azure Sphere OS och lägga upp några ZIP filer där innehållet knappt kompilerar på någon långsam server och checka av att man fyller licenskriterierna minimalt.

Hela poängen är ju att du har ett ekosystem som bidrar, oavsett om det är patchar, hobbyister meckar och omkompilerar, forumsinlägg, eller kodgranskning, direkt eller indirekt. Med köpet av github anade man potential att börjar inse detta.

Men det går trögt, och än så länge är det ganska uppenbart att strategin är oklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Varför tolkar du mitt inlägg som att jag skulle påstå att Windows servrar inte existerar? Jag trodde det var helt uppenbart att jag menade att den absoluta övervägande majoriteten av servrar och datacenter kör Linux, och det av en anledning.

Exempelvis så beräknar W3Cook, som pollar 10 miljoner webservrar varje månad, att 98% av dom kör Unix (96% Ren Linux). Varför skulle det vara svårt att acceptera som definition av att hela världen kör Linux på servrar?

Jag vill påstå att det inte alls stämmer. Numerärt till antal servrar kanske, men varje företag i världen mer eller mindre har windows servrar, och de flesta företag som inte antingen är jättestora alternativt säljer lagring/beräkningskraft och liknande kör nog uteslutande windowsservrar i sina serverrum. Första källan jag hittade på wiki säger att ungefär 30% av alla servrar kör windows, och det känns som en rimlig siffra med tanke på att t.ex. de enorma lagringshallarna har 100,000 servrar som alla kör linux enbart för lagring, fastän det bara är ett företag. Släng på alla webhosts så har du igen en jäkla massa servrar. Medan på kontor och arbetsmiljöer sannolikt kör windows fastän de bara har 1-2 servrar för hela kontoret. Så windows servrar finns det allt gott om.

Att "10 miljoner webservrar kör unix" är att lura sig själv; En server kan driva 10,000 sidor, betyder det att det är 10,000 linux servrar? Så klart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag vill påstå att det inte alls stämmer. Numerärt till antal servrar kanske, men varje företag i världen mer eller mindre har windows servrar, och de flesta företag som inte antingen är jättestora alternativt säljer lagring/beräkningskraft och liknande kör nog uteslutande windowsservrar i sina serverrum. Första källan jag hittade på wiki säger att ungefär 30% av alla servrar kör windows, och det känns som en rimlig siffra med tanke på att t.ex. de enorma lagringshallarna har 100,000 servrar som alla kör linux enbart för lagring, fastän det bara är ett företag. Släng på alla webhosts så har du igen en jäkla massa servrar. Medan på kontor och arbetsmiljöer sannolikt kör windows fastän de bara har 1-2 servrar för hela kontoret. Så windows servrar finns det allt gott om.

Att "10 miljoner webservrar kör unix" är att lura sig själv; En server kan driva 10,000 sidor, betyder det att det är 10,000 linux servrar? Så klart inte.

Vadå "inte stämmer"? Nu argumenterar du ju bara för argumenterandes skull. Du sitter ju dessutom och bara gissar utifrån något scenario som du själv tycker låter "sannolikt".

Och jag har läst wikisidan själv. Den källan som säger högst antal Windows servrar säger 30%, resten säger mycket lägre, men sure vi leker med tanken att det är den källan som har rätt: På vilket sätt motsäger det något jag har sagt överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vadå "inte stämmer"? Nu argumenterar du ju bara för argumenterandes skull. Du sitter ju dessutom och bara gissar utifrån något scenario som du själv tycker låter "sannolikt".

Och jag har läst wikisidan själv. Den källan som säger högst antal Windows servrar säger 30%, resten säger mycket lägre, men sure vi leker med tanken att det är den källan som har rätt:

Va? Jag gav ju siffror på att det faktiskt inte stämde. Så nu är det upp till dig att komma med motbevis att "Nej, 30% av världens servrar kör inte alls windows utan siffran är mycket lägre".

Citat:

På vilket sätt motsäger det något jag har sagt överhuvudtaget?

Du skrev

Citat:

Det tog några år av funderingar till att komma fram till varför hela världen kör Linux och inte Windows på servrar och datacenter alltså?

Vilken kan tolkas som att 90%+++ kör inte windows på sina servrar ("Hela världen kör linux och inte windows på sina servrar"). Det går väl kanske att tolka som 80% med, men om hela 30% faktiskt KÖR windows på sina servrar i hela världen, så är ditt påstående om att "Hela världen kör linux och inte windows" helt åt helsike fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Microsoft.. urk usch och fy. Är det något av dessa tjänster i listan nedan som folk på riktigt tycker fungerar bra?

OneDrive
Sharepoint
Flows
Powerapps
Dynamics ERP
Skype (Teams är väl "ok")
Exchange
Outlook
Excel
Azure
Intune

Ta bort Excel från listan och lägg till Windows 10, så är jag nöjd Hade önskat att Windows tagit till sig mer utav hur Linux är uppbyggt och gjort Windows körbart utan 100-tals olika beroenden. Edge, Cortana, OneDrive är ett par komponenter jag skulle vilja slippa helt. Hade även varit önskvärt att kunna bli av med UWP helt, men tyvärr är det helt integrerat i 10:an.

UWP får mig att må illa på samma sätt som att se Snaps (Snapcraft) i en Linux-dist (läs Ubuntu). Det ska inte ta flera sekunder att starta exempelvis miniräknaren utan att ha någon "helper"-app som cachat allt i förväg tidigare.

Permalänk

@Harddrive: vad är det för fel på Azure? Jag tycker det är en betydligt bättre användarupplevelse än alternativen. Det enda j ag inte gillar med det är att det är svårt att få en uppfattning om vad saker och ting kostar. Tycker Microsofts satsningar på Net core och Blazor känns riktigt modernt och tror att det kommer bli större i framtiden, känns som att de är på rätt väg just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Va? Jag gav ju siffror på att det faktiskt inte stämde. Så nu är det upp till dig att komma med motbevis att "Nej, 30% av världens servrar kör inte alls windows utan siffran är mycket lägre.

Jag har ju redan gett dig en källa? Inte mitt problem att du ignorerar den och väljer en annan som passar dig bättre.

Citat:

Du skrev
Vilken kan tolkas som att 90%+++ kör inte windows på sina servrar ("Hela världen kör linux och inte windows på sina servrar"). Det går väl kanske att tolka som 80% med, men om hela 30% faktiskt KÖR windows på sina servrar i hela världen, så är ditt påstående om att "Hela världen kör linux och inte windows" helt åt helsike fel.

Enligt de flesta källor kör ju 90%+ av servrarna Linux, det är ju bara du som cherrypickat den källan som passar dig bäst. En källa som jag fortfarande anser inte alls säger emot vad jag skrivit. Det är tydligt att jag menar en stor majoritet kör Linux, världen har omfamnat Linux som go-to för servrar, 70% tolkar jag iaf fortfarande som stor majoritet och en go-to.

Vi kan ju även titta på datacenter som jag även tog upp. Bokstavligen ingen av dom 500 största kör Windows. Förmodligen knappt några andra heller. Alla kör Linux vad jag kan se. Men det räknas väl förstås inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inte när det gället .net iaf.

Jag utvecklar i .NET till vardags och även om jag inte har några problem med språket i sig så lämnar ekosystemet runt det mycket att önska. Har t.ex. svårt att se storheten i Visual Studio som enligt mig är bloatat och byggt för mus+tangentbord och inte särskilt anpassat för att användas med enbart tangentbord. Överlag görs alldeles för mycket via GUI i ekosystemet vilket gör mig frustrerad. Man har gjort en del konstiga designval tidigare också varav många har fått leva kvar ett tag, Microsoft har ju i alla fall gått ifrån TFSVC men det tog lång tid och många kodbaser är fortfarande fast med dåliga designbesluten som gjordes där.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

@Harddrive: vad är det för fel på Azure? Jag tycker det är en betydligt bättre användarupplevelse än alternativen. Det enda j ag inte gillar med det är att det är svårt att få en uppfattning om vad saker och ting kostar. Tycker Microsofts satsningar på Net core och Blazor känns riktigt modernt och tror att det kommer bli större i framtiden, känns som att de är på rätt väg just nu

Azure är stort, och visst kan man sätta upp det mesta och få en miljö på molnet som fungerar.
Mitt gnäll är småtjafs. I AAD kan du inte sätta upp mejlbara dynamiska grupper Intune fungerar inte alls och kräver mekande med tystkörande msi paket för att trycka ut appar till användare som installeras godtyckligt. Dina SQL-servers på Azure är av en egen variant som inte kan cross-query:as. På brandväggen har du inget sätt att speca upp egna tags för IP-ranges.
Allt är plottrigt och svårt att navigera till. Du får betala alldeles för mycket för en 2-kärning VM med 4GB RAM och du kan inte ens schemalägga den utan att hålla på med Runbooks och läsa en guide.

Av allt som MS har så är ju Azure det mest lovande, men det är inte konstigt då det är också det dem satsar mest på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ta bort Excel från listan och lägg till Windows 10, så är jag nöjd Hade önskat att Windows tagit till sig mer utav hur Linux är uppbyggt och gjort Windows körbart utan 100-tals olika beroenden. Edge, Cortana, OneDrive är ett par komponenter jag skulle vilja slippa helt. Hade även varit önskvärt att kunna bli av med UWP helt, men tyvärr är det helt integrerat i 10:an.

UWP får mig att må illa på samma sätt som att se Snaps (Snapcraft) i en Linux-dist (läs Ubuntu). Det ska inte ta flera sekunder att starta exempelvis miniräknaren utan att ha någon "helper"-app som cachat allt i förväg tidigare.

Om du kör med Kutools for Excel addin- tillsammans med en massa tålamod när du använder Power Pivot queries för att läsa och jobba med data, hantera trasiga länkar eller konstig formattering. Här är ett enkelt experiment:

Skriv 2020-05-20 i fält A1 och försök ändra typen till en Text-sträng. Den kommer få värdet Excel representerar datumet som (43971) istället för den faktiska strängen.

I ALLA andra programmeringsspårk, när du castar/konverterar en date till en varchar eller string så får du alltid tillbaka "2020-05-20" inte ett jäkla nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Om du kör med Kutools for Excel addin- tillsammans med en massa tålamod när du använder Power Pivot queries för att läsa och jobba med data, hantera trasiga länkar eller konstig formattering.

Nu är du ute och rör dig på tunn is Min erfarenhet av Microsoft-produkter är att man aldrig ska använda sig av någon form av trejdepartsprogram/tillägg. Microsoft är experter på låta buggar vara ofixade i x-antal månader, vilket gör att utvecklare tvingas göra diverse workarounds (f.lux i Windows 1903/1909 är ett exempel på detta). När Microsoft sedan får för sig att faktiskt fixa buggen, så slutar workarounden i sig att fungera.

Software as a Service (SaaS) är säkert en god tanke, men inte på det sättet som Microsoft gör det på. Där är SharePoint Online ett skräckexempel i sig, där jag bokstavligen sett inställningar försvinna framför nästan på mig.