Går inte stänga av Windows Defender längre?

Permalänk
Inaktiv

Går inte stänga av Windows Defender längre?

Finns säkert en del som tycker det är dumt, men inte behövt det och kollar misstänkta filer manuellt med t ex virustotal.com
Men det verkar inte som det går att stänga av Windows Defender längre? Winaero Tweaker kraschar och registerändring fungerar inte.
Hur stänger man av det?

Permalänk
Vila i frid

Räcker det inte med att inaktivera realtidsskyddet? Jag gör det på mina maskiner när Visual Studio körs då Windows Defender verkar älska att låsa datorn i minutrar för att scanna igenom projektbiblioteken med jämna mellanrum. Jag vill bestämma när jag ska ta kaffepaus, inte Windows Defender.

Permalänk
Inaktiv

@hasenfrasen: Jo, det är väl främst det jag vill stänga av. Hur gör jag det utan att det hoppar igång igen?

Permalänk
Medlem

@anon42512:
Om det handlar om Win 10 Pro:
Så finns det i Grupprinciper här "Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Defender Antivirus -> Real-time Protection.

Om det handlar Home, så är det svårare då det saknar Grupprinciper, bör dock gå via 3:e part program som ShutUp 10 från O&O Software.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

@Belzader: Tack! Hittade (glömde nämna att jag har Pro)

Permalänk
Inaktiv

Hm. Hjälpte inte. Windows Defender bråkar fortfarande, trots att jag avaktiverat defender på alla sätt jag kan. Kan det vara nånting annat som blockar filer som den tycker är farliga (men som jag vet inte är det)?

Permalänk
Medlem

@anon42512:
Prova att stoppa "Windows Defender Antivirus Service" i tjänster.

Går att göra via en kommandprompt med kommandot net stop WinDefend (kan dock få att "inte har behörighet" pga. att saknar behörighet till registernyckeln).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon42512:

Hm. Hjälpte inte. Windows Defender bråkar fortfarande, trots att jag avaktiverat defender på alla sätt jag kan. Kan det vara nånting annat som blockar filer som den tycker är farliga (men som jag vet inte är det)?

Du kan ställa in Defender att exkludera en eller flera kataloger så det är bara att välja C:\

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips, får se om det hjälpte...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Belzader:

@Loxus:
Om det handlar om Win 10 Pro:
Så finns det i Grupprinciper här "Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Defender Antivirus -> Real-time Protection.

Om det handlar Home, så är det svårare då det saknar Grupprinciper, bör dock gå via 3:e part program som ShutUp 10 från O&O Software.

Det går ju att aktivera gpedit.msc på Home:)
Upplever att O&O inte riktigt gör det jag vill..