Nästa generation på riktigt – Unreal Engine 5 i realtid på Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag spelar inte spel för att kolla på en "snygg" film. Gameplay och flyt bör alltid ta prioritet över "snygg grafik".

Ähh det är en konsol, plugg n play. Ska bara funka och vara avkopplande i soffan. Hur bra min fps är struntar jag i. Har ju max på allt när jag spelar på pc och kan jag spela ps3 spel med skit fps så går detta med

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Alltså, som spelutvecklare så säger jag både ja och nej, jag har aldrig jobbat med något över Playstation 4 hårdvara, aldrig rört ett ps5 devkit eller någon preview version av ue5, så jag påstår inte att jag är en expert när det kommer till just detta.

Först och främst, då megascans redan är LOD:ade så behöver man inte köra in högsta versionen med miljarder av polygoner om man inte vill spexa till det som i denna videon. Dessutom nämner dem hur deras motor komprimerar polygonerna i realtid till runt 20 miljoner av de miljarder de pratar om, och det är ju inga som helst problem. Just berg, miljöer och annat man med fördel kan fotoscana och köra med tilande texturer eller liknande så bör det funka perfekt till. Däremot karaktärer, saker som behöver animeras med mera kräver fortfarande optimerad meshar för riggning och dylikt, det gör man ju även vid film, men man kan ju mer eller mindre bortse från polygonbegränsningar framöver. Man SPARAR även plats om man använder någolunda vettiga högpolys utan normal maps och what not. Man sparar oändligt mycket tid på att inte behöva baka lika mycket detaljer i normalmaps e utan köra ett hyffsat optimerat highpoly vapen eller liknande.

Vi får se hur det blir, blir det ens 20% lika imponerande är detta helt klart det största technical leap på detta årtioende för realtidsgrafik. Jag och alla mina vänner i industrin är väldigt hoppfulla och imponerade av tekniken så att alla här är sånna debby downers förstår jag inte.

Permalänk
Inaktiv

Alla nyheter jag läst idag angående de nya spelboxarna så lyfts 30fps fram, vidrigt!

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Som sagt totalt ointresserad av konsollerna de kommer som vanligt vara aktuella i 6 mån om inte pc redan sprungit förbi redan innan släpp.( men är ju bra om de pushar på eftersom de oftast är en begränsande faktor eftersom spel bolagen utvecklar för både pc & konsoll.) När denna motor blir implimenterad i spelen så är ju nästa next gen redan oaktuella. UE släpps ju 2021
Måste bara säga att jag verkligen ogillar låsta plattformar som x-box eller playstation Nintendo om microsoft skulle begränsa spelande till windows store skulle det bli upplopp men det vore ju samma som konsollerna håller på med. (att ej förglömma den värsta Apple, men de begränsar åtminstånde inte spelande till sin egen tjänst.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Gissningsvis så kan man väll anta att allt med 4K kommer att köras i 30, sedan kan de ju köra med uppskalning och / eller sammansättning av föregående bilder för att få det visuellt närmare 4K, med vissa kompromisser.

Nej så behöver det inte alls vara. Det är ett val som spelutvecklaren gör.

Som en jämförelse så finns det FullHD 60 fps spel till wiiu, och den konsollen är både gammal och låg prestanda.

Permalänk
Medlem

Det var snyggt, men det var väldigt "grynigt". Lite som det blir med för dålig DLSS i vissa lägen. En sorts "fransighet" i konturerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Men det jag undrar för egen del är om PS5 kommer ha stöd för 3 skärmar?Jag tänker racing sim.Så fall skulle PS5 vara ett billigt alt istället för köra sim racing på pc.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Så, uh, Tessellation? Tycker det var rätt meh, interaktionen mellan character och kontakten med världen såg rätt "flytande" ut. Och wow, småkrypen flyttar sig från lampan XD

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut och så, frågan är hur långt in i generationen vi tar oss innan vi får spel som ser ut så här. Som vanligt med varje ny konsolgeneration kan även vi PC games hurra då konsolerna äntligen inte håller tillbaka utvecklingen längre, i vart fall ett par år med lite tur.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

@Dalton Sleeper: Alltså, som spelutvecklare så säger jag både ja och nej, jag har aldrig jobbat med något över Playstation 4 hårdvara, aldrig rört ett ps5 devkit eller någon preview version av ue5, så jag påstår inte att jag är en expert när det kommer till just detta.

Först och främst, då megascans redan är LOD:ade så behöver man inte köra in högsta versionen med miljarder av polygoner om man inte vill spexa till det som i denna videon. Just berg, miljöer och annat man med fördel kan fotoscana och köra med tilande texturer eller liknande så bör det funka perfekt till. Däremot karaktärer, saker som behöver animeras med mera kräver fortfarande optimerad meshar för riggning och dylikt, det gör man ju även vid film, men man kan ju mer eller mindre bortse från polygonbegränsningar framöver. Man SPARAR även plats om man använder någolunda vettiga högpolys utan normal maps och what not. Man sparar oändligt mycket tid på att inte behöva baka lika mycket detaljer i normalmaps e utan köra ett hyffsat optimerat highpoly vapen eller liknande.

Vi får se hur det blir, blir det ens 20% lika imponerande är detta helt klart det största technical leap på detta årtioende för realtidsgrafik. Jag och alla mina vänner i industrin är väldigt hoppfulla och imponerade av tekniken så att alla här är sånna debby downers förstår jag inte.

Vi gör inte så många tester på konsoller längre men vi har ett dussin devkit av de gamla som mer används till nöje. Dessutom har vi ännu inte fått tag på nya hårdvaran. Jag vet inte hur geometrin/lodsystemet fungerar i detta demo men det verkar tillgjort för ändamålet. Att släppa in något så högupplöst utan handpåläggning tror jag inte på om det är vad som menas.

Visst kan man säkert slopa lite texturer (och därav minne) lite här och där, speciellt på avstånd då PBR material blir rent av onödiga, men man vill inte heller ha högupplösta mesher (som de verkar ha här) på avstånd då man kan få in väldigt många objekt i frustumet samtidigt. Texturerna kan du också (som du sa) återanvända på olika sätt samt tila. Geometrin blir oftast unik om du inte vill sitta där med många fler drawcalls. Det bästa är väll om man mergar all statisk geometri som syns på håll (samt tar bort trianglar som aldrig syns efter mergen) och därav minskar antalet draw calls. Jag vet inte hur UE5 hanterar det, som sagt, det vore kul med lite djupare insikt. Allt beror ju på vad som är bottlenecken på hårdvaran, och det varierar ju också från spel till spel.

Spelen brukar ju också släppas på flera konsoller samt PC, alla har inte samma kapacitet i varken beräkningskraft eller minne.

Permalänk
Medlem

@Thor: Sen ska man ju inte glömma att next gen konsollerna bara är en lätt upphottad APU från AMD. Det går inte att göra underverk med den hårdvaran, men är ju ett väldigt hopp uppåt jämfört med föregående gen. Som jag skrivit förut konsoll = låst (pc) plattform

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ähh det är en konsol, plugg n play. Ska bara funka och vara avkopplande i soffan. Hur bra min fps är struntar jag i. Har ju max på allt när jag spelar på pc och kan jag spela ps3 spel med skit fps så går detta med

Hur fan är 30fps "avkopplande"? Blir fan bara illamående när jag ser skit i 30fps..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Yatagarasu:

Det är rätt svårt att uppskatta vad som försigår genom en komprimerad YT stream, speciellt i hänseende till texturer och dylikt.

Denna är en bättre länk:

https://vimeo.com/417882964

Glöm ej att välja 4K

https://www.unrealengine.com/en-US/blog/a-first-look-at-unrea...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

Var det bara jag som fick tänka på Crysis remastered med kanske Unreal Engine 5?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det är ett evinnerligt gnäll på FPS. Jag anser att olika spel gör sig olika bra i 60+ FPS. Skulle aldrig drömma om att föredra 30 FPS och kontroll om jag lirade just ett FPS-spel. Men om det är ett äventyrsspel med mer fokus på story och immersion är det inte alltid som extremt snabba musrörelser är det som passar bäst.

Jag kan ärligt säga att jag inte mådde särskilt dåligt av RDR2 på Xbox One X. Lika ärligt kan jag säga att jag inte känner alls samma inlevelse i Witcher 3 som rullat igång på min PC senaste dygnet. De snabbare rörelserna gör också att jag måste anpassa mig till ett snabbare spelsätt, snarare än att fokusera på världen och storyn. Initialt, skall sägas. Man vänjer ju sig. Men detsamma kan sägas om lägre FPS. Det går att vänja sig.

I slutändan tycker jag det handlar mycket mer om hur spelutvecklaren har designat sitt spel, världen, UX etc. En bra utvecklare kan kompensera för lägre FPS, i rätt sorts spel. Precis som att en dålig utvecklare inte räddas av att deras spel rullar på i 120 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej så behöver det inte alls vara. Det är ett val som spelutvecklaren gör.

Som en jämförelse så finns det FullHD 60 fps spel till wiiu, och den konsollen är både gammal och låg prestanda.

Det är klart det är upp till spelutvecklarna; sedan, vad har det gjort på WiiU, de har dragit ner allt som har med geometri och texturer att göra för att få upplösning och bildfrekvens. Men då det inte finns några detaljer att visa, hur skulle det då bli bättre med 4K menar du?

FIFA och NHL lär ju inte vara något problem att få i 4K @ 60, men tro mig att de har gjort en avvägning på publiken även där, samt gräset.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande tech. Unreal användes ju i The Mandalorian. Snacka om att spelen kommer se ut som film inom en inte för avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Demot säger ju inget om vad spelutvecklarna kommer att satsa på för fps i spel.

Jo för både microsoft och sony satsar på fancy grafik medans nintendo gör tvärtemot och då deras titlar också håller 60 fps, kanske blir att man köper sig ett PS5 "Pro" med kraftfullare komponenter senare som kanske klarar att leverera 60 fps, lirade ju RDR2 på xbox one X och var lite halvmissnöjd med den filmiska fpsen.. tack och lov för att pc releasen kom

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

FPS hit och dit... Det är ett tech-demo. Ett väldigt imponerande sådant.

Permalänk
Medlem

Tänk så simpelt allt var förr när man satt och spelade Super Mario på NES. Det var inga speciellt höga förväntningar man hade på kommande spel.

Man kunde inte ens ana något liknande dagens spel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tänk så simpelt allt var förr när man satt och spelade Super Mario på NES. Det var inga speciellt höga förväntningar man hade på kommande spel.

Man kunde inte ens ana något liknande dagens spel då.

De körde 60 fps redan 1983 (37 år sedan)

Edit: Även om man låter kräsen så kommer jag förmodligen skaffa en Switch (eller efterföljaren), XBOX samt PS5 när de kommer då de är tillräckligt bra för slöspel på landet. De två mest sedda kanalerna för mej på Youtube är två speedrunners av Super Mario, säkert något klipp varje kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Dynamisk fotnedsättning är roligt att de lagt energi på!

Hoppas på att fysiksimuleringen går framåt rejält denna generation då det gör mycket för spelkänslan. Bra med mer processorkraft

Och trots att de pratade mycket om detta så var det flera animationer som totalt förstörde för mig.
Varje gång grafiken uppgraderas blir det större krav på realistiska animationer (och HÅR!!) och varje gång misslyckas dom - vilket bara får det att se än värre ut i mina ögon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det? Man jobbar inte på det sättet, speciellt inte när det gäller spel. Det finns oändligt många anledningar till att man inte drar in o-optimerade assets i spel. Jag tror inte det kommer att komma ett enda spel som är byggt på det här sättet, för det bryter också mot vad de vill åstadkomma med laddningstider och mindre nedladdningar, lagring på SSD osv.

Vilket är ju varför det är imponerande, att det faktiskt klarar av det utan att köra i 2 fps (jag *förutsätter* att demot är realtime och inte fuskat).

Huruvida det är praktiskt att göra spel på det sättet är en helt annan fråga. Men allt som kan trycka in mer polys med mer prestanda är en vinst i mina ögon. Det finns inga nackdelar med det som visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Riktigt imponerande tech. Unreal användes ju i The Mandalorian. Snacka om att spelen kommer se ut som film inom en inte för avlägsen framtid.

En väldig skillnad på att köra ett interaktivt spel i rimlig FPS i realtid jämfört med att rendera en video utan tanke på tid.

Sen skulle jag säga att det är inte mycket kvalitetskillnad mellan vissa scener i Avatar och RDR2 på PC. Givetvis tänker jag inte på det som är filmat, men ni fattar.

Hoppas framtidens spel tar efter 1917 och inte typ Rise of Skywalker eller någon annan lens-flare fetischt. Kollade på något klipp från Battlefront 2 för att se hur bra det såg ut och det gick ju i princip inte att se något av omgivningen för det vansinniga UI:et och konstanta lens-flaresen.

Jag hoppas verkligen att framtida spelutvecklare totalt slutar med lensflares, motion blur, depth of field och egentligen all annan effekt gör bilden något annat än perfekt skarp. Och lär sig att ett bra UI är konstant där man förväntar sig redo att ge informationen istället för konstant hoppande framför spelaren och i ständig förändring.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det finns inga nackdelar med det som visas.

Precis, det är det som inte visas man vill veta.

Permalänk
Medlem

Det här påminde mig om SSG. En snabb nvme, kopplad direkt till grafikkortet, för att hantera extrema datamängder. Det får en att undra om det arbete som de började med då ledde till hur konsolerna blev idag.

2017 sa deras corporate fellow i minneshantering att spelutvecklare skulle få det så mycket lättare om det var drivern som hanterade minne. Allt de behövde säga var "jag vill ha så här mycket minne för den här saken" och grafikkortet hade streamat in det när den väl behövde det.

Hursomhelst, ska bli spännande och se vad som finns i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Det är ett evinnerligt gnäll på FPS. Jag anser att olika spel gör sig olika bra i 60+ FPS. Skulle aldrig drömma om att föredra 30 FPS och kontroll om jag lirade just ett FPS-spel. Men om det är ett äventyrsspel med mer fokus på story och immersion är det inte alltid som extremt snabba musrörelser är det som passar bäst.

Jag kan ärligt säga att jag inte mådde särskilt dåligt av RDR2 på Xbox One X. Lika ärligt kan jag säga att jag inte känner alls samma inlevelse i Witcher 3 som rullat igång på min PC senaste dygnet. De snabbare rörelserna gör också att jag måste anpassa mig till ett snabbare spelsätt, snarare än att fokusera på världen och storyn. Initialt, skall sägas. Man vänjer ju sig. Men detsamma kan sägas om lägre FPS. Det går att vänja sig.

I slutändan tycker jag det handlar mycket mer om hur spelutvecklaren har designat sitt spel, världen, UX etc. En bra utvecklare kan kompensera för lägre FPS, i rätt sorts spel. Precis som att en dålig utvecklare inte räddas av att deras spel rullar på i 120 FPS.

Det var just RDR2 på min Xbox One X som fick mig att sälja konsol å allt, visst det går att vänja sig, men tycker inte att upplevelsen blir särskilt bra ändå i slutändan. Känns som lätt slowmotion hela tiden. Ja det är olika från person till person, som med allt annat. Grattis till de som pallar 30fps får man väl säga 😋

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5600X - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Sötast

Mycket imponerande realtid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det? Man jobbar inte på det sättet, speciellt inte när det gäller spel. Det finns oändligt många anledningar till att man inte drar in o-optimerade assets i spel. Jag tror inte det kommer att komma ett enda spel som är byggt på det här sättet, för det bryter också mot vad de vill åstadkomma med laddningstider och mindre nedladdningar, lagring på SSD osv.

Demot (ja demo som i inte spel) utnyttjar dynamisk upplösning och demot ligger för det mesta på 1440p @ 30 fps då det inte klarar steget upp till 4K @ 30 på speciellt många ställen. Det är också väldigt mycket statisk geometri och få animerade karaktärer i denna scen.

Edit: beklagar om det lät lite tjurigt, allt är inte guld och gröna skogar som de försöker få det att se ut, och jag menar inte att allt suger för det är en rejäl förbättring mot tidigare konsoller. Jag tror det är viktigt att de går ut med allt de har så att de ser så starka ut som möjligt när konkurrenten väl kommer fram ur skuggan. De flesta är inte tekniskt insatta och kanske riktas lite när de ser sådana demon.

Lyssnade du på intervjun med Sweeney? Det dom producerat här är inte ens möjligt på dagens PC, mycket på grund av PS5's överlägsna I/O lösning som är mycket bättre än vad som är möjligt på PC idag. State of the art kallar han den, och menade på att PS5 kommer driva på teknikutvecklingen på PC. Finns inget idag på PC som kommer i närheten av det där.

https://youtu.be/VBhcqCRzsU4?t=628

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

"2 560 × 1 440 pixlar med bilduppdatering på 30 FPS"
Alltså kommer 4k köras i 15 FPS.

Måste säga att jag är lite besviken med tanke på vilken grym hårdvara PS5 faktiskt besitter.
Visst ser det snyggt ut men alla som lirar MP på konsol lär ju föredra flyt framför ögongodis.

Minnas att highframerate mode var otroligt mycket skönare på Tomb Raider på Xbox One X.
https://www.youtube.com/watch?v=huVAsJ1jzjU

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället