Nästa generation på riktigt – Unreal Engine 5 i realtid på Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation på riktigt – Unreal Engine 5 i realtid på Playstation 5

Epic Games premiärvisar den nya spelmotorn på nästa generations konsolhårdvara och utlovar fotorealistisk kvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det var rätt imponerande!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Cinematiska 30fps...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ser misstänkt bra ut. Tror inte spel kommer se så här bra ut innan jag ser det på riktigt. I så fall blir jag väldigt imponerad.

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte så mycket av termerna men jag förstår att jag måste ha en PS5!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@ParasiteX: Ja så var det naturligtvis. Tänkte inte ens på det men det visar ju varför det inte fanns några direkta snabba rörelser i den här videon. Men oavsett såg det väldigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Oj! Imponerad!

Permalänk
Testpilot

Det är rätt svårt att uppskatta vad som försigår genom en komprimerad YT stream, speciellt i hänseende till texturer och dylikt. Tror även det är svårt att imponera folk som inte är väldigt tekniskt insatta genom att prata om antal trianglar också

Kollar man t.ex. DICE och vad dom gjort med Battlefront II samt Battlefield 1 respektive V så har dom redan där lyckats åstakomma rätt så nära fotorealistiska texturer i mångt och mycket. Även animationer, speciellt på explosioner o.s.v. är i toppklass och smälter in bra, likaså deras 3D sound-engine i BFV (som inte någon annan i dagsläget kommer nära enligt mig).

Med allt detta sagt ska det dock bli intressant att se Unreal tackla Frostbite i praktiken i mer än ett demo eller i film i kommande AAA-titlar över nästa generation. Är även nyfiken på kommande iteration av CryEngine/Lumberyard Engine som driver Amazon's kommande spel som även dessa ser grafiskt imponerande ut.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jävligt imponerande. Nästa generation kan bli den mest spännande generationen på väldigt länge.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Svantesson666:

Ser misstänkt bra ut. Tror inte spel kommer se så här bra ut innan jag ser det på riktigt. I så fall blir jag väldigt imponerad.

Enligt utvecklarna är demot realtid "på riktigt". Dvs det styrs på riktigt, man kan titta i olika riktningar osv.
Vilket ju annars är en klassisk metod för den här typen av demos att spara prestanda på: dvs man kör en snitslad förutbestämd bana enbart så det går att tokoptimera ett scenario, man slipper overdraw, osv osv.

Sen är det förstås en ensam karaktär som rör sig genom ett relativt statiskt landskap och det blir ju inte mycket till spel-liknande upplevelse

Och sen å andra sidan om man vänder på det en gång till:
Vi ser ett demo på en helt ny spelmotor som inte släpps i skarp version förrän om ett och ett halv år som körs på ett devkit av en konsol som inte ska lanseras förrän om ett halvår. Så det lär ju finnas tid att finslipa och optimera rejält här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kanske går att kombinera med detta?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Mycket imponerande.

Värt att notera är att det kommer ta ett par år innan spelutvecklarna lär sig att utnyttja spelmotorn för att ens komma i närheten av något som liknar demot vi fått se.

Alltid kul att titta tillbaka vid sådana här tillfällen. Här en tech demo för UT4, från 2012.

Dold text
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Svenska Quixel blev uppköpta av Epic för typ ett halvt år sedan. De gör photogrammetry för både Cinema och game som nu är gratis till UE4. Med UE5 och Nanite så kan man köra direkt Cinema kvalitén och uppköpet av quixel börja falla mer på plats. Video demon för UE5 använder deras Megascan.

Vad dessa videos även visar är vad Navi2 (ps5 varianten iaf) klarar av, ser fram emot Navi 2 på PC.

Vad som gläder mig är att UE5 blir fram framåt-kompatibel med nuvarande UE4.25 samt licensmodellerna blir även de oförändrat.
Med dessa verktyg som UE5 kommer med är tanken att arbetet att framställa content blir enklare (billigare) med en smidigare workflow.

Permalänk
Medlem

Fotorealistisk grafik... Jo det har jag hört varje generation sen SNES spelet Killer Instinct kom....

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är väldigt nyfiken på PS5's SSD när man får såna där citat om den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/4UDHqZKeMZ8?t=5564 Från Playstation 4 reveal.

Bara så man vet hur grafiken skulle se ut på Playstion 4 år 2013 alltså

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

De här imponerande på mig 😲
Ser verkligen fram emot spel med sån här grafik 😊

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Cinematiska 30fps...

Tar nog hellre 30fps bara det ser snyggt ut då jag köper inte en konsol för att ersätta datorn
Plugg and play.

Permalänk
Medlem

Jahopp.. blir det ingen konsol denna generationen heller de där var ju den vanliga 20-30fps.. tacka nintendo som faktiskt försöker få sina spel att rulla i 60 fps.

Det kan vara hur snyggt som helst men är allt blurrigt direkt när det händer lite blir jag åksjuk -.-

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Dynamisk fotnedsättning är roligt att de lagt energi på!

Hoppas på att fysiksimuleringen går framåt rejält denna generation då det gör mycket för spelkänslan. Bra med mer processorkraft

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Mycket imponerande.

Är det? Man jobbar inte på det sättet, speciellt inte när det gäller spel. Det finns oändligt många anledningar till att man inte drar in o-optimerade assets i spel. Jag tror inte det kommer att komma ett enda spel som är byggt på det här sättet, för det bryter också mot vad de vill åstadkomma med laddningstider och mindre nedladdningar, lagring på SSD osv.

Demot (ja demo som i inte spel) utnyttjar dynamisk upplösning och demot ligger för det mesta på 1440p @ 30 fps då det inte klarar steget upp till 4K @ 30 på speciellt många ställen. Det är också väldigt mycket statisk geometri och få animerade karaktärer i denna scen.

Edit: beklagar om det lät lite tjurigt, allt är inte guld och gröna skogar som de försöker få det att se ut, och jag menar inte att allt suger för det är en rejäl förbättring mot tidigare konsoller. Jag tror det är viktigt att de går ut med allt de har så att de ser så starka ut som möjligt när konkurrenten väl kommer fram ur skuggan. De flesta är inte tekniskt insatta och kanske riktas lite när de ser sådana demon.

Permalänk
Medlem

Värst vad grinigt det var här då. Tycker det var jävligt imponerande iaf!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Musikälskare

Imponerande minst sagt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Med tanke vad de lyckades pressa ur ps4:an så är det inte osannolikt....
https://youtu.be/2MEpYiS2aOI

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen motsvarighet till dagens spel så tycker det är imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jahopp.. blir det ingen konsol denna generationen heller de där var ju den vanliga 20-30fps.. tacka nintendo som faktiskt försöker få sina spel att rulla i 60 fps.

Det kan vara hur snyggt som helst men är allt blurrigt direkt när det händer lite blir jag åksjuk -.-

Demot säger ju inget om vad spelutvecklarna kommer att satsa på för fps i spel.

Permalänk
Medlem

Snygg film sen om spelen blir så här vi får se, filmerna /reklamen för spelmotorbolagen har alltid sett bra ut, kanske dags för ett nytt dx / vulcan så vi pushar utvecklingen framåt igen, ska bli intressant vad 3000 serien raytracing mäktar med totalt ointresserad av konsoller mer intressant hur AMDS raytracing teknik blir (nya tekniker e mer viktigt än en snygg film enligt min åsikt)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Demot säger ju inget om vad spelutvecklarna kommer att satsa på för fps i spel.

Gissningsvis så kan man väll anta att allt med 4K kommer att köras i 30, sedan kan de ju köra med uppskalning och / eller sammansättning av föregående bilder för att få det visuellt närmare 4K, med vissa kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Tar nog hellre 30fps bara det ser snyggt ut då jag köper inte en konsol för att ersätta datorn
Plugg and play.

Jag spelar inte spel för att kolla på en "snygg" film. Gameplay och flyt bör alltid ta prioritet över "snygg grafik".

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@Ase: Det blir nog raytracing som kommer att blandas in mer och mer, komposit av rasterisering samt raytracing som görs i fåtalet spel idag. Sedan hur bra det fungerar på konsollerna får vi väll se, kanske går det att köra ett par utvalda effekter i låg upplösning som bidrar till bättre ljussättning.