Intel Core i9-10900K når 235 W och 93 grader i stresstest

Där ser man, ordningen är återställd.

Det var tider när man kunde smälta lödtenn på en i80287
Att det överhuvudtaget var möjligt var en bedrift i sig

Skrivet av tvelander:

Yepp kan köra 5.4 på vatten 92c
5.3 brukade jag köra för gaming.

Grattis får man säga i så fall! Köpte du den binnad eller hade du bara tur? Antar du kör utan IHS då? Om inte så är det önnu sjukare, jag nådde 100c med IHS därav var jag "tvungen" att ta bort den

Skrivet av KorpiSavu:

Grattis får man säga i så fall! Köpte du den binnad eller hade du bara tur? Antar du kör utan IHS då? Om inte så är det önnu sjukare, jag nådde 100c med IHS därav var jag "tvungen" att ta bort den

Ren jävla tur
Kör stock CPU inte lappat eller utan IHS eller något sånt

Senast redigerat 2020-05-12 18:10
Skrivet av inquam:

OMG... Bilden på den stackars kossan som mager och uttorkad skall mjölkas igen känns inte längre som ett meme. Intel har piskat denna gamla process till det yttersta. I sig inget fel i det. Men att sälja den varje år som något "nytt och revolutionerande" har med åren börjat kännas otroligt torrt.

Har du glömt AMD RX 480 som drog så mycket på PCI-Express platsen att det blev omöjlig att överklocka?

Skrivet av tvelander:

Mm i kno helt sämst för folk som inte kan, sänkte min brors 9600k från 1.38 till 1.1 samma GHz samma med 8700k andra brosan.
Samma med mina alla CPUs jag ägt.
Enda ej dåliga är X299 DARK EVGA som är stock stock inge fake skit.

Hur vet man vad som är stock eller inte? Är det inställt i BIOS på overklock inställningar som standard?

Skrivet av Klappa:

Har du glömt AMD RX 480 som drog så mycket på PCI-Express platsen att det blev omöjlig att överklocka?

Hur vet man vad som är stock eller inte? Är det inställt i BIOS på overklock inställningar som standard?

Ja stock är du stoppar in CPU monterar kylare bootar installerar windows kör benchmark det är stock.
Allt annat du ändrar i BIOS är överklock eller underklock.
Mobo tillverkare gillar köra turbo bios som standard och ställa till det.

Skrivet av Klappa:

Trodde vi pratade CPUer. Radeon Technology Group har mycket att bevisa. Men det är en separat affärsgren, lite som att Intel CPUer och nätverkskort inte har så mycket med varandra att göra.

Skrivet av tvelander:

Ren jävla tur
Kör stock CPU inte lappat eller utan IHS eller något sånt

Otroligt haha. Jag testade först lapping och min IHS var märkbart högre i centrum men inte mer än 2-3 grader celcius förbättring (Kan lika bra ha varit 0c eftersom jag inte kan kontrollera alla faktorer hemma)

Skrivet av KorpiSavu:

Klarar som i det funkar eller som i 5GHz med 0 AVX Prime95? Låter sjukt bra, min behöver ca. 1.33 och det är (var) jag nöjd med. 5.1GHz är gränsen för mig med luftkylning i alla fall

Skulle gärna oxå vilja veta det. Förmodligen bootar den bara. 😊

Skrivet av Knotvillage:

Skulle gärna oxå vilja veta det. Förmodligen bootar den bara. 😊

Den klarar det stabilt

Skrivet av tvelander:

Ja stock är du stoppar in CPU monterar kylare bootar installerar windows kör benchmark det är stock.

Det är ett väldigt dumt beteende de kör med! De borde vara olagligt att moderkortstillverkare har överklock som standard.

Skrivet av Klappa:

Vad menar du med det? Förstår inte alls vad det har med inlägget du citerar att göra. Dessutom var ju Polaris en helt ny arkitektur då och det där hade inget med just överklockning att göra. Det var AMD som klantade sig (för att hålla sig till 150W) och relativt snabbt åtgärdade felet.

Kompressor kylning kanske blir populärt nu igen

Skrivet av tvelander:

Säkert tvärhög Vcore boost som alla tillverkare kör på sina mobo bios.
Som exempel på min 9900k (golden chip) 1.455 Stock MSI Z370 Godlike 4.7-8
Klarar 5GHz på 1.212 ....

Mitt moderkort krämade på med 1.43 stock, ligger på 1.212 nu

Skrivet av Kvickstick:

Mitt moderkort krämade på med 1.43 stock, ligger på 1.212 nu

Grattis

Skrivet av tvelander:

Beror på om moderkortet har mce på eller av som default.
All voltage du ändrar i bios är att lämna stock, att stänga av prestandafunktioner som inte är "standard" för cpun är inte att lämna stock

Med sådana Temps behövs inga levande ljus för att hetta upp dina romantiska Gaming sessions hehe.

Men allvarligt så blir frågan om dom kanske skall döpa om den till Circuit breaker istället för Comet lake med tanke på Fas belastning.

Kör min delidade 7900X i 4.6ghz över alla 10kärnor utan problem i custom loop.
Känns inte som Intel gjort någon jätteprogress de tre sista åren. Dock bra för mig som konsument som gladeligen kan köra vidare med nuvarande prylar.

Skrivet av sweisdapro:

Beror på om moderkortet har mce på eller av som default.
All voltage du ändrar i bios är att lämna stock, att stänga av prestandafunktioner som inte är "standard" för cpun är inte att lämna stock

Självklart agree på den

Skrivet av marcusOCZ:

Var ju precis samma snack innan 9900k kom. Den skulle ju smälta folks chassin var det snack om. Klarar sig fint med en 350 kronors kylare utan att throttla visade det sig. Pressa en Ryzen med default volt med samma test så skall du nog se att den når en bit över 90 grader också. Men då är det förstås ok här inne. Då gör det inget.

För att det var befogat, min 7700k var helt värdelös innan delid.

Intel borde skämmas att de ens släpper denna CPU. Men de är väl desperata.

Skrivet av tvelander:

Den klarar det stabilt

Klarar den alltså P95 no AVX i 5.3 på 1.21? Låter ju helt otroligt.

Skrivet av Knotvillage:

Klarar den alltså P95 no AVX i 5.3 på 1.21? Låter ju helt otroligt.

Nej 5GHz är 1.212 5.3 har jag inte i huvet atm.

Skrivet av firstofmay:

För att det var befogat, min 7700k var helt värdelös innan delid.

Kan bara hålla med, min 7700k låg över 70 grader hela tiden i spel, inte långt ifrån 80...
Efter delid och LM så fick man en chock över hur mycket temperaturen skönk...

Skrivet av tvelander:

Nej 5GHz är 1.212 5.3 har jag inte i huvet atm.

Vad kör du för belastning i 5.0?

Skrivet av Knotvillage:

Vad kör du för belastning i 5.0?

Allt utan tyngsta avx då krashar den efter några timmar
Men kan ju bara höja vcore då men spelar bara så

Skrivet av rewoX:

Kan bara hålla med, min 7700k låg över 70 grader hela tiden i spel, inte långt ifrån 80...
Efter delid och LM så fick man en chock över hur mycket temperaturen skönk...

Min 8700K throttlade ofta innan jag deliddade den och undervoltade, körde med en BeQuiet! Slim kylare.