Permalänk

Bygga speldator <10 000kr

Hej,
Oduglig på tekniska specifikationer.
Vill köpa en dator för att spela på, under 10 000 men får gärna pressa det lite lägre ändå.
Bygger gärna ihop den själv för att lära mig.

Spelar League of Legends, World of Warcraft: Classic, diverse FPS ibland.
Skulle gärna klara av liknande typer av spel i ett relativt flyt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att nedan är det bästa bang for buck för ca 10 k utan att kompromissa för mycket på en given komponent.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

@dcarlsson9: Allas förslag nedan är bra men ta 3600 Mhz minnen istället för 3200. Kostar ca 100 kr mer och ger lite bättre prestanda i framförallt spel.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@dcarlsson9:

Om du vill pressa lite kör på en Ryzen 3 3100 om du vill klocka eller en 3300X om du inte vill pilla så mkt.
De släpps om en dryg vecka.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Behöver du mer än bara en dator? Jag antar stationär så frågan är vilken skärm du har och om du behöver andra saker som skärm, mus, tangentbord, headset, högtalare...

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@dcarlsson9: Om du vill pressa lite kör på en Ryzen 3 3100 om du vill klocka eller en 3300X om du inte vill pilla så mkt.
De släpps om en dryg vecka.

Det här stämmer tyvärr inte jättebra om jag förstått det rätt.

För all del, köp en 3300X för att hålla nere priset och ha väldigt bra möjlighet till uppgradering i framtiden men 3100 har sina fyra kärnor uppdelade på ett sätt som gör att processorn presterar direkt sämre i samma klockfrekvens.

Info om det här finns t.ex. i Sweclockers recension av processorerna i fråga:
"För Ryzen 3 3100 har dock AMD skördat CCX-kluster med större defekter, där individuella kärnor är trasiga inom varje kluster. För denna modell används därför istället två aktiva CCX-kluster, där varje av dessa har två fungerande kärnor samt 8 MB L3-cache. Denna uppdelning är inte optimal ur en prestandaaspekt, då kärnorna nu behöver kommunicera mellan CCX-klustrena parvis."
https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-...

Permalänk
Medlem

B550 kommer i mitten av nästa månad, lär vara billigare än X570 så att du kan lägga de pengarna på grafikkortet istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av blärkfnuskel:

Det här stämmer tyvärr inte jättebra om jag förstått det rätt.

För all del, köp en 3300X för att hålla nere priset och ha väldigt bra möjlighet till uppgradering i framtiden men 3100 har sina fyra kärnor uppdelade på ett sätt som gör att processorn presterar direkt sämre i samma klockfrekvens.

Info om det här finns t.ex. i Sweclockers recension av processorerna i fråga:
"För Ryzen 3 3100 har dock AMD skördat CCX-kluster med större defekter, där individuella kärnor är trasiga inom varje kluster. För denna modell används därför istället två aktiva CCX-kluster, där varje av dessa har två fungerande kärnor samt 8 MB L3-cache. Denna uppdelning är inte optimal ur en prestandaaspekt, då kärnorna nu behöver kommunicera mellan CCX-klustrena parvis."
https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-...

Jag känner också att jag bör klargöra att jag genuint ser 3300X som ett rimligt val av processor för att hålla priset nere på bygget om det tyngsta datorn ska användas till är spel, du har extremt bra uppgraderingsmöjlighet med processorerna i samma familj (upp till 16 kärnor vid senare tillfälle) och bör få vettig prestanda i det du beskriver. Du kan få högre prestanda ur ett grafikkort genom att lägga 500-1000kr mer på en processor men någonstans behöver man göra avkall i prioriteringarna.

Jag skulle garanterat satsa på en vanligt 2,5" SATA-SSD, ett billigt chassi och ett mest bara ok nätaggregat i budgeten (kika recensioner när det kommer till nätagg, det finns alltid en del kvalitetsskillnad i en och samma prisklass).

Permalänk
Medlem

Vill du få 1TB lagring istället och bara gå över 10.000:- med nån hundralapp kan du byta nätagget till ett vanligt bronz agg istället för guld som i det här fallet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blärkfnuskel:

Det här stämmer tyvärr inte jättebra om jag förstått det rätt.

För all del, köp en 3300X för att hålla nere priset och ha väldigt bra möjlighet till uppgradering i framtiden men 3100 har sina fyra kärnor uppdelade på ett sätt som gör att processorn presterar direkt sämre i samma klockfrekvens.

Info om det här finns t.ex. i Sweclockers recension av processorerna i fråga:
"För Ryzen 3 3100 har dock AMD skördat CCX-kluster med större defekter, där individuella kärnor är trasiga inom varje kluster. För denna modell används därför istället två aktiva CCX-kluster, där varje av dessa har två fungerande kärnor samt 8 MB L3-cache. Denna uppdelning är inte optimal ur en prestandaaspekt, då kärnorna nu behöver kommunicera mellan CCX-klustrena parvis."
https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-...

Jag kanske var lite otydlig med vad jag menade men jag ville inte vara allt för teknisk.
En 3100 är billigare än en 3300X men klockar man manuellt verkar det som att det oftare går att få högre klockfrekvens på en 3100 än en 3300X, men visst har 3100 det lite jobbigare än 3300X om man kör applikationer som använder mer än 2 kärnor/4trådar, eftersom 3100 har 2+2 kärnor i 2 kluster, medans 3300X har alla 4 kärnorna i samma kluster, så informationen behöver inte ta omvägen via RAM vid instruktionsdelegeringen.

Vill man sätta i processorn och bara slå på autoöverklockningen och köra, så är det 3300X som man bör välja, den är dock dyrare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.