Permalänk

kommer ej in i bios efter ny skärm

win 10 home
cpu amd 3900x
mb asus rog strix 570f
gpu asus 1080
corsair vengence 2x8gb 3600
corsair force mp600 1tb
samsung 860qvo 1tb
asus rog ryujin 240vatten kylning
skärm aoc AOC 34" Curved gamingskjärm CU34G2X/BK

var in och kollade fläktkurvorna i bios dagen innan skärmen med nya så går det ej att komma in med delete knappen

testat skärmen i båda dp portarna

funderar på om en clean install av win skulle hjälpa?
eller om det finns smidigare lösningar

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du stängt av datorn ordentligt så att den inte är i sleep mode eller använder fast boot eller nåt? Är du säker på att det är delete knappen du ska trycka på?

Permalänk
Medlem

@morganöstersund: Har du endast bytt skärm?
Hur var den gamla skärmen ansluten?
När du bootar, i vilket läge börjar skärmen visa bild?

Permalänk
Medlem

Du kan välja att starta upp i UEFI (bios) när du startar om Windows10.
Hur du gör kan du läsa här: https://www.techadvisor.co.uk/how-to/windows/how-access-bios-...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara ta ut batteriet på ditt moderkort för att nollställa bios alternativt om du har en knapp för att nollställa cmos. Pröva efter det har hänt mig ett fåtal gånger också.

Edit: Du kan alternativt också pröva dra ut sladden till din cpu kylare/aio så bör bios varna för att inte denna fläkt/pump fungerar och tvingar dig in i bios.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@morganöstersund: Har du endast bytt skärm?
Hur var den gamla skärmen ansluten?
När du bootar, i vilket läge börjar skärmen visa bild?

den satt i hdmi
kommer direct till inlog rutan

Permalänk
Skrivet av d6:

Har du stängt av datorn ordentligt så att den inte är i sleep mode eller använder fast boot eller nåt? Är du säker på att det är delete knappen du ska trycka på?

testade utan strömkabel i ca 5min kommer till inlog både med del knapp nere när jag trycker pwr knappen och direct efter

Skrivet av Gustav-P:

Du kan välja att starta upp i UEFI (bios) när du startar om Windows10.
Hur du gör kan du läsa här: https://www.techadvisor.co.uk/how-to/windows/how-access-bios-...

intressant länk visste inte detta men funkade ej=(

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganöstersund:

den satt i hdmi
kommer direct till inlog rutan

Skulle nästan gissa på att det är en inställning i bios, så antingen prova nollställa bios eller prova med hdmi till nya skärmen för att se om det ger skillnad.
Brukar ibland finnas inställningar för olika utgångar/portar om dom skall starta upp med uefi eller windows stöd, kan inte säga exakt hur det är på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Hade samma.. Fuck dra ut dom extra skärmarna, nollställa bios så kunde jag se något. Detta problem återkommer efter varje bios update.

3900x
Asus Tuf gaming x570

Permalänk
Inaktiv

Om du inte redan har testat så testa detta istället: Håll in Shift när du startar om datorn från Windows start och välj "Advanced options" sedan "UEFI Firmware settings"

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Om du inte redan har testat så testa detta istället: Håll in Shift när du startar om datorn från Windows start och välj "Advanced options" sedan "UEFI Firmware settings"

testade kommer direct till inlog rutan efter att ha valt uefi valet o restart efter det (ända knappen att välja=)

Permalänk

byte dp till hdmi nu funkar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganöstersund:

byte dp till hdmi nu funkar det

Testa dp kabeln i annan burk alternativt testa med annan dp kabel, kan ju vara att den du använt är kass.
Kan även vara någon inställning i bios som måste ändras så att du får stöd för den porten i bios.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Testa dp kabeln i annan burk alternativt testa med annan dp kabel, kan ju vara att den du använt är kass.
Kan även vara någon inställning i bios som måste ändras så att du får stöd för den porten i bios.

gamla skärmen stöder ej dp så den blir svår=)
skall ev skaffa en lite längre dp ändå så blir nog det testet sennare=)

stort tack alla som hjälpt mig att grubla på denna=)