Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD låser Zen 3 till 500-seriens styrkretsar

Permalänk
Medlem

Undra hur många kroner extra det skulle kosta att ha lite mera minne på ett moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Undra hur många kroner extra det skulle kosta att ha lite mera minne på ett moderkort?

Om kunderna kan använda grejerna längre så säljer du också färre moderkort. De räknar säkert med att de säljer lite extra tack vare att minnet tar slut.
Det gäller att hitta en lagom nivå blir produkten omodern för tidigt blir kunderna sura och väljer ett annat varumärke istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av napahlm:

Har nu en 1600x som jag haft sen launch. Flyttade över den på ett B450 när jag byggde en ITX-dator. Har suttit och varit sugen på 3600 nu när priserna har varit så låga. Men har hela tiden haft 4000-serien i bakhuvudet.
Men så nu är det då fritt fram att skaffa 3600? Eller hade ni väntat ändå, då det som några har skrivit att det kanske blir upp till varje moderkortstillverkare om det kan finnas stöd ändå?
Och en fråga som ingen vet säkert. Vad förväntas bli prestandaskillnaden mellan 3600 och 4600?
Kommer det vara värt att punga ut ytterligare 3000+ kronor för ett moderkort med 500-styrkretsar (eller om det kommer en 600-krets?

För min del så bör jag få en ganska bra boost av att byta upp mig till 3600 i alla fall. Men 4000-serien lockar såklart.

Köp en 3600, eller behåll din 1600x, avvakta med nytt moderkort till dess att 4000 serien släpps.

När 4000 serien släpps finns det säkert gott om B550 kort till bra priser, kanske även moderkort med nyare kretsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lite småsurt, men å andra sidan är jag inte helt nöjd med mitt nuvarande X470 (särskilt att den indirekt orsakar att en av grafikkortsfläktarna spinner upp till jetmotornivå i 10-20 sekunder vid omstart) så det kanske skulle ha blivit ett B550 i vilket fall som helst.

X570 kan fortsatt dra åt helsike pga chipsetfläktfadäsen.

Har jag sagt att jag hatar oljud?

Tydligen beror det på moderkortet

Köpte först ett MSI X470 Carbon Pro och det var ljudlöst. Sen läste jag på länge och väl inför uppgraderingen till X570 då mitt X470 mobo hade kasst minnesstöd och valet hamnade på mitt nuvarande Gigabyte Aorus vilket också är ljudlöst. Jämför man X570 moderkorten så verkar chipsetfläkten sitta på lite olika ställen och har man ett stort grafikkort (som du och jag) så kan chipsetfläktens position vara avgörande så att den inte kvävs av grafikkortet. ASUS mobos verkar tex ha chipsetfläkten precis där GPUn är tex. MSI X570 moderkort är kassa denna generation varför jag helt och hållet hoppade dem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om det nu handlar om storleken på EPROM-minnet för BIOS, så blir det intressant för de som har X570-moderkort från Gigabyte, alla dessa har 16MB (128Mb)...

Och kan man fixa problemet för dessa kort så borde man ju även fixa problemet för X470-kort med bara 16MB (128Mb), och så vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om kunderna kan använda grejerna längre så säljer du också färre moderkort. De räknar säkert med att de säljer lite extra tack vare att minnet tar slut.
Det gäller att hitta en lagom nivå blir produkten omodern för tidigt blir kunderna sura och väljer ett annat varumärke istället.

Jo, tyvärr är det väl så, ingen tvekan. Dock är jag väl så naiv att jag tycker att kunderna borde se till att bli sura så fort företag uppenbarligen planerar för att produkten ska bli omodern eller till och med icke fungerande efter en kortare period. Tyvärr är ju inte alternativen (-et), till AMD så mycket bättre. Annars kan man stå ut med lite äldre teknik lite längre, vilket inte heller är ett kul alternativ. Det ända sättet det eventuellt hjälper är att människor faktiskt meddela företagen "denna gång köpte jag inte eran produkt pga. ANLEDNING", annars kommer de inte märka något förutom om siffrorna går ner massor. Problemet är att då kanske de lyssnar på "fel" anledningar. Att lida i tystnat är rätt verkningslöst för det mesta.

Utvecklade mig lite mer.
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av filbunke:

Om det nu handlar om storleken på EPROM-minnet för BIOS, så blir det intressant för de som har X570-moderkort från Gigabyte, alla dessa har 16MB (128Mb)...

Och kan man fixa problemet för dessa kort så borde man ju även fixa problemet för X470-kort med bara 16Mb (128Mb), och så vidare...

Blir kanske två grenar av UEFI för Gigabyte, äldre versioner för Ryzen 2000 och 3000, nyare för Ryzen 3000 och Ryzen 4000.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan det inte vara så enkelt att de som tycker att det är "helt förståligt", även tillhör de som inte kritiserar det andra laget för byte av moderkort?

Själv tycker jag att det AMD gärna kunde klippt bakåtkompabiliteten redan med 3000 serien, men då också sett till att det funnits andra kretsar än X570 t.e.x B550.

Detta elände med UEFI-uppgraderade eller inte uppgraderade B450 moderkort hade inte funnits om vi haft B550 kort till vettiga priser.
Har också varit en del problem med stabiltet med 3000 CPUr på B450 kort.
Tillkommer också att man missar en hel del funktionalitet genom att ha ett äldre moderkort.

Du vet precis väl vad jag menar. En massa har haft argumentet att pcie 4 och Ryzen 4000 minsann var grejen för dom med Ryzen 1 och 2 på x370, B450 och x470. Till och med en del som trodde deras B350 skulle funka med Ryzen 4000. Jag hoppa verkligen AMD går tillbaka på detta faktist. Rent förkastligt. Sitter själv med ett vad jag tror, bra X370. Ryzen 3 är inte bra nog uppgradering från Ryzen 1 i rå prestanda för min del. Men nu stoppar det ju på 3950x.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blir kanske två grenar av UEFI för Gigabyte, äldre versioner för Ryzen 2000 och 3000, nyare för Ryzen 3000 och Ryzen 4000.

Precis, och då kan man ju göra samma sak för X470-korten, och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tydligen beror det på moderkortet

Köpte först ett MSI X470 Carbon Pro och det var ljudlöst. Sen läste jag på länge och väl inför uppgraderingen till X570 då mitt X470 mobo hade kasst minnesstöd och valet hamnade på mitt nuvarande Gigabyte Aorus vilket också är ljudlöst. Jämför man X570 moderkorten så verkar chipsetfläkten sitta på lite olika ställen och har man ett stort grafikkort (som du och jag) så kan chipsetfläktens position vara avgörande så att den inte kvävs av grafikkortet. ASUS mobos verkar tex ha chipsetfläkten precis där GPUn är tex. MSI X570 moderkort är kassa denna generation varför jag helt och hållet hoppade dem.

Mitt Aorus Master har tyvärr fläkten precis under grafikkortet, och både kvävs och får varm luft dumpad på sig, kan man säga. Otroligt kasst, och tyvärr inget jag tänkte på när jag valde kortet. Vid slösurf har chipsetet 66-74 grader, och vid spel är det och nosar på 90 grader. Förmodligen kommer jag att modifiera det till slut, och ta bort hela "kåpan" över chipsetdelen, inklusive fläkten, och i stället sätta dit ett par heatpipes och kanske tar stockkylaren jag fick med processorn och sätter på heatpipesen.

Men först ska jag köra lite benchmarks med grafikkortet i nuvarande position, och sen flytta ner det till plats två och se om det dels presterar likvärdigt (inom ett par procent), och inte blir överhettat pga sämre lufttillgång undertill (kommer att hamna med fläktarna bara nån centimeter från "källaren" i lådan). Om skillnaden är försumbar, så hoppas jag att den positionen gör att chipsetfläkten får frisk luft och inte går så varm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Köp en 3600, eller behåll din 1600x, avvakta med nytt moderkort till dess att 4000 serien släpps.

När 4000 serien släpps finns det säkert gott om B550 kort till bra priser, kanske även moderkort med nyare kretsar.

Kollade UserBenchmarks, mellan 13 och 20% bättre prestanda beroende på applikation 3600 vs 1600x. Hur stora steg tar dom i nästa generation? Ändå betydande steg om jag har förstått det rätt på diverse rykten?
Sen är ju frågan, tar det slut med AM4 efter 4000-serien? Gissar att övergången till DDR5 kräver en ny sockel, eller i alla fall nya styrkretsar? Eller dom kör en Intel med några DDR4 och några DDR5-moderkort på samma sockel?

Om nu AM4 är slut efter denna generation. Då känns det mindre värt att köpa nytt moderkort nu till 4000-serien. Då är det nog bättre att köpa en 3600 nu och sen hoppa på nytt moderkort igen med DDR5 och 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Du vet precis väl vad jag menar. En massa har haft argumentet att pcie 4 och Ryzen 4000 minsann var grejen för dom med Ryzen 1 och 2 på x370, B450 och x470.

Det han menar är att det inte behöver vara samma personer som gnäller på Intel som nu inte tycker det är så farligt när AMD gör samma sak. Men visst finns det många som bara öppnar ögonen när det gäller företaget de "hatar" och blundar när deras "älskling" gör samma sak.

Själv har jag ett x370 kort och räknade aldrig med Ryzen 4000 stöd men klart jag hoppades på det. Redan 3000 stöd har jag för mig var frivilligt för moderkortstillverkarna att fixa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

@jOnÄTÄn:
Så menar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bakåtkompatibilitet har alltid en kostnad, i fallen Ryzen 3000 betalar du för detta med att CPU-paketeringen är mer komplex, d.v.s. dyrare att tillverka, då pinlayout:en inte längre är optimal. För normalanvändaren som inte uppgraderar till varje CPU-generation kan därför detta medfört att Ryzen 3000 är dyrare än nödvändigt (alt. genererat mindre vinst till AMD än vad som annars skulle varit fallet)
https://images.anandtech.com/doci/14525/Tom_Ley-Next_Horizon_Gaming-Physical_Design_06092019-page-011.jpg

Själv är jag inte speciellt förtjust i att hålla på bakåtkompatibilitet, vilket för moderkort gör att jag hellre väljer enklare modeller och uppgraderar. Ett exempel på hur det kan gå om man klamrar sig fast vid bakåtkompatibilitet allt för länge är x86, måste snart bli smärtsamt uppenbart att vi som kunder får långsammare och dyrare produkter på CPU just nu (ARM når samma mängd utförd arbete per cykel som Skylake/Zen2 på 1/3(!!!) av transistorbudgeten, Iphone11 matchar nu absolut enkeltrådprestanda hos x86 laptops ). För något som moderkort är man ju aldrig i närheten lika djupt nedsjunken i bakåtkompatibilitets-dyn som vi tyvärr är fast i x86 p.g.a. Windows.

Finns ingen anledning att ändra bara för ändrades skull. Det tror jag inte ens Intel gör då det är associerat med FoU-kostnad och valideringskostnad att ändra sockel. Men man måste också vara beredd att byta när nackdelarna blir för många. För AMD del anser man tydligen att det är värt nackdelarna med mer komplicerad CPU-paktering för att stanna på AM4, möjligen för att man anser sig tvingade att hålla sitt löfte (vilket de i så fall ska ha all heder för).

Man ansåg uppenbarligen att det inte var värt kostnaden på Epyc/TR, där ändrade man sockel i samband med Zen2 lansering för att få ut maximal av nyheterna.

Comet Lake S på Intels LGA 1200 kommer faktiskt bli en riktigt spännande jämförelse till AM4. Den kommer ge en liten vink om just hur långt man man ta en 5 år gammal design genom att ändra just saker som sockel (den ändringen är en, av flera, förutsättningar att kunna klocka så högt med många kärnor och gammal nod).

Men som redan påpekats i tråden, om det inte blir en fysisk blockering att köra köra Ryzen 4000 på X470 och eventuellt B450 gissar även jag att visa moderkort få inofficiellt stöd.

Generellt håller jag med. Vi såg ju t. ex hur dålig Bulldozer blev delvis därför att de envisades med att hålla fast vid en variant av AM2-sockeln (kan den hetat AM3+ eller något sådant?) då hade de PCI-E 2.0 och USB2 när Intel hadt USB3 och PCI-E 3.0 ett tag, så där hade det varit vettigt att byta sockel, om inte annat för att "kringtekniker" var så efter jämfört med Intel.

Men i det här fallet, när inga nya tekniker och ingen ny pinout jämfört med Zen2 är på plats, så ser jag inte poängen. OK om de i förväg haft krav på X570 och B550 att sockeln skall klara högre TDP så att processorerna kan sträcka mer på benen och kallat det för "AM4+" eller något sådant, och sedan sagt att Ryzen 4000 bara funkar med AM4+, det hade jag kunnat skölja ner, men det här känns som en "bara för att"-blockering.

Sen är det väl så att nu när jag fått sova lite och reflektera så inser jag ju att de redan har börjat med eländet, då vissa moderkortstillverkare valde att ge stöd för PCI-E 4.0 på en del X470-kort som rent tekniskt klarade kraven, aningen på primära grafikkortsporten, M.2, eller båda, men detta satte de stopp för, av ingen annan anledning än att de ville att PCI-E 4.0 skall vara exklusivt för 500-seriens chipset, så det är inte ny mark för AMD med artificiella lås tyvärr, vilket, ledsamt nog, kanske innebär att även om vissa moderkortstillverkare med tillräckligt stor ROM för UEFI och mikrokod vill lägga till stöd på en del modeller så kommer AMD sätta stopp för det, men jag får väl göra vad jag kan och trumma på och bidra till att kundstormen hålls vid liv så att de ändrar sig.

Men som sagt, rent generellt är jag helt med på att man inte bör hålla fast vid bakåtkompatibilitet in absurdum, särskillt inte i AMD's fall som fortfarande ligger efter Intel i spel, och om bruten bakåtkompatibilitet krävs för att komma ikapp och förbi så är jag helt med på det, men just i dett fall känns det inte nödvändigt, utan mest som en girig åtgärd för att det börjar gå bra för dem nu. Men det vore väl fan om framgång bygger på att man först ger intrycket att man bryr sig om kunderna, men sedan kastar den filosofin i papperskorgen för att öka vinsten kortsiktigt. 4000-serien blir väl kronan på verket för AM4 innan DDR5 introduceras och det vore synd att inte kunna vara med på den resan.

Vill man byta ofta och köper billiga moderkort av den anledningen så spelar det ju ingen större roll, men om man som jag investerar i fläskiga grejer för att kunna pressa systemet under flera generationer så innebär ju det här beslutet att de blir utan mina och andras pengar med liknande synsätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättebra, då har man inte 1500kr "rabatt" på AMD i höst, så då kan man kika på Intel också om man känner sig sugen på en uppgradering...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av napahlm:

Kollade UserBenchmarks, mellan 13 och 20% bättre prestanda beroende på applikation 3600 vs 1600x. Hur stora steg tar dom i nästa generation? Ändå betydande steg om jag har förstått det rätt på diverse rykten?
Sen är ju frågan, tar det slut med AM4 efter 4000-serien? Gissar att övergången till DDR5 kräver en ny sockel, eller i alla fall nya styrkretsar? Eller dom kör en Intel med några DDR4 och några DDR5-moderkort på samma sockel?

Om nu AM4 är slut efter denna generation. Då känns det mindre värt att köpa nytt moderkort nu till 4000-serien. Då är det nog bättre att köpa en 3600 nu och sen hoppa på nytt moderkort igen med DDR5 och 5000-serien.

Skulle inte bry mig om att uppgradera för 13-20% i prestandaökning, ett byte kan även ge dig en del strul.

Min 3600 fick ärva minenna från min gamla 1700, med 1700 och ett X370 kort tuffade de på i 3000 MT/s och tajta timings utan problem, med min 3600 och mitt B450 moderkort kommer de inte upp i mer än 1866 MT/s.

Vet inte om det är CPUn som strular eller kombon moderkort + CPU, med en annan äldre CPU fungerar de på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

AMD har ju även en konkurrent i Intel, som inte gått med på några regler om att hålla bakåtkompatibilitet för sina cpu:er. Det är vettigt av AMD att gå framåt och ev. behålla vilket initiativ man än har över Intel än att se sig omsprungna för att man artificiellt håller sig kvar på äldre chipsets.

Surt för vissa användare som vill ha mer bang-for-the-buck. Det vill även jag.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Har aldrig hört den trots att HWINFO rapporterar 3k varv. Tror mitt nuvarande bygge är den svalaste och tystaste maskin jag haft.

Du hör den inte för fläkten spinner över den frekvens du kan höra.

Skrivet av slusk:

Så du menar att dom borde skippa 500-serien med nya Ryzen4XXX och bara satsa på 600-serien då? Förstod jag dig rätt då?
För du menar att bakåtkompatibiliteten har förstört och kommer förstöra för AMD genom att dom inte kan använda DDR5 (som inte ens finns på marknaden) och pci-e 5 (som inte den heller finns på marknaden)

Känns som du har bra koll..
Det kommer nog komma en Ryzen 6XXX serie med nya styrkretsar och DDR5 ska du se men då får du vänta till slutet av 2021.

Vad tycker du skulle hålla tillbaka AMD?

Egentligen får han vänta längre för varken Intel eller AMD har stöd för vettiga DDR5 frekvenser i början och DDR5 kommer inledningsvis vara dyrt. Vem kör DDR4 2133mhz idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _niko_:

Att folk kan gå så bananas över detta
Kan man lägga pengarna på att byta propp som är en gen nyare så kan man verkligen köpa ny bräda oxå, får ju ändå riva burken så det är inte direkt något extra jobb.

Njä, det är väl ändå en stor. skillnad i arbetsinsats på att byta sin CPU jämfört med att byta moderkort.

För att byta CPU måste du:

1. Ta bort sidopanelen.
2. Ta bort kylaren.
3. Ta bort CPU.
4. Montera ny CPU.
5. Montera kylaren.

Klart.

Ska du byta moderkort så måste du även göra en massa andra saker, som att t.ex.:

- flytta andra delar på moderkortet (M.2-lagring och RAM)
- demontera/montera PCI-kort
- koppla ur och göra om kontakter för sladdar (SATA, ström, fläktar, frontpanel)
- för att inte tala om att demontera och montera moderkort inkl kylarfästen, monteringsskruvar för moderkort och standoffs, i/o-plåt etc.
- sätta upp sin kylning igen som man vill ha den (det lär inte vara identiskt med hur förra moderkortet funkade)
- fixa drivrutiner i Windows för eventuella komponenter...
- eventuellt joxa med Windowsaktivering p.g.a. nytt moderkort. (Har man OEM-licens så kan det dessutom hända att man behöver en ny)

En massa jox helt enkelt, som man slipper när man bara monterar in en ny CPU.

Ett moderkort kan ju kosta olika mycket också. 1500 kr är inte orimligt som ett snitt pris. Kan kosta mer också. Har man tänkt sig lägga kanske 3500 kr på en ny processor, så är det ändå en 42%:ig ökning i utgift, vilket inte är obetydligt.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning var att AM4 skulle fungera hela vägen.
Kan inte minnas att AMD sa att deras CPU skulle fungera med vissa moderkort. Tyckte de sa att det skulle vara kompatibelt hela vägen??

3000 serien som finns nu är nog den som är mest bang for the buck, även när 4000 kommer.
Därefter blir det väl något helt nytt än AM4? Så då är det dags att börja om på nytt, minne, moderkort unt so weiter?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Generellt håller jag med. Vi såg ju t. ex hur dålig Bulldozer blev delvis därför att de envisades med att hålla fast vid en variant av AM2-sockeln (kan den hetat AM3+ eller något sådant?) då hade de PCI-E 2.0 och USB2 när Intel hadt USB3 och PCI-E 3.0 ett tag, så där hade det varit vettigt att byta sockel, om inte annat för att "kringtekniker" var så efter jämfört med Intel.

Men i det här fallet, när inga nya tekniker och ingen ny pinout jämfört med Zen2 är på plats, så ser jag inte poängen. OK om de i förväg haft krav på X570 och B550 att sockeln skall klara högre TDP så att processorerna kan sträcka mer på benen och kallat det för "AM4+" eller något sådant, och sedan sagt att Ryzen 4000 bara funkar med AM4+, det hade jag kunnat skölja ner, men det här känns som en "bara för att"-blockering.

Sen är det väl så att nu när jag fått sova lite och reflektera så inser jag ju att de redan har börjat med eländet, då vissa moderkortstillverkare valde att ge stöd för PCI-E 4.0 på en del X470-kort som rent tekniskt klarade kraven, aningen på primära grafikkortsporten, M.2, eller båda, men detta satte de stopp för, av ingen annan anledning än att de ville att PCI-E 4.0 skall vara exklusivt för 500-seriens chipset, så det är inte ny mark för AMD med artificiella lås tyvärr, vilket, ledsamt nog, kanske innebär att även om vissa moderkortstillverkare med tillräckligt stor ROM för UEFI och mikrokod vill lägga till stöd på en del modeller så kommer AMD sätta stopp för det, men jag får väl göra vad jag kan och trumma på och bidra till att kundstormen hålls vid liv så att de ändrar sig.

Men som sagt, rent generellt är jag helt med på att man inte bör hålla fast vid bakåtkompatibilitet in absurdum, särskillt inte i AMD's fall som fortfarande ligger efter Intel i spel, och om bruten bakåtkompatibilitet krävs för att komma ikapp och förbi så är jag helt med på det, men just i dett fall känns det inte nödvändigt, utan mest som en girig åtgärd för att det börjar gå bra för dem nu. Men det vore väl fan om framgång bygger på att man först ger intrycket att man bryr sig om kunderna, men sedan kastar den filosofin i papperskorgen för att öka vinsten kortsiktigt. 4000-serien blir väl kronan på verket för AM4 innan DDR5 introduceras och det vore synd att inte kunna vara med på den resan.

Vill man byta ofta och köper billiga moderkort av den anledningen så spelar det ju ingen större roll, men om man som jag investerar i fläskiga grejer för att kunna pressa systemet under flera generationer så innebär ju det här beslutet att de blir utan mina och andras pengar med liknande synsätt.

Du verkar inte förstå att en del av det hämmande i att erbjuda lång bakåtkompatibilitet handlar om ekonomi. Allt är inte teknik. Men om man låter gamla saker funka med nya väldigt länge, då kommer man att få en sämre ekonomisk situation, som i sin tur kan påverka hur mycket man kan, eller vill, lägga på teknikutveckling.

Jag är så trött på alla som är butthurt över att kompatibiliteten är kort. Jag hade personligen hellre sett en utveckling mot helt integrerade moderkort och processorer. Då hade man sannolikt kunnat förbättra en hel del egenskaper, sänka kostnaderna för hela paketet, och det hade inte inneburit nån skillnad i praktiken för 98 procent av alla kunder. För andelen som byter processor utan att byta moderkort måste vara försvinnande liten. Inte här på SweC, men vi måste inse att vi är en extremt priviligierad ekonomisk överklass ur ett globalt perspektiv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Intel går upp från 1151 pins på sin socket till 1200 för att klara PCI-E 4, Intel går upp från 1200 till 1700 för att klara DDR5 (Alder Lake-S). AMD's AM4 har 1331 pins, den kommer inte fungera med DDR5.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinoman:

Det här var en intressant observation!

Kom det inte information tidigare om att just 400-serien kommer ha stöd för 4000-serien?

Jag väntar på en 4000 apu, de är ju zen 2 baserade och skulle det behövas ett nytt moderkort till dem så blir det ingen sån för min del.
Det är ett kryphål för AMD...
Personligen tycker jag de ska skippa flummet med namngivningen.

Skrivet av Ratatosk:

Detta elände med UEFI-uppgraderade eller inte uppgraderade B450 moderkort hade inte funnits om vi haft B550 kort till vettiga priser.
Har också varit en del problem med stabiltet med 3000 CPUr på B450 kort.
Tillkommer också att man missar en hel del funktionalitet genom att ha ett äldre moderkort.

Det hade varit så otroligt mycket bättre att ställa krav på att man ska kunna byta bios utan att blanda in nått mer än moderkort och ett usbminne eller via en usbkabel från en annan dator.
En del moderkort kan det ju redan medans många andra kräver att man måste ha en i princip helt fungerande dator hårdvarumässigt för att kunna programmera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

B550 Specifications

  • 20x usable PCIe® 4.0 lanes with a 3rd Gen AMD Ryzen™ Processor

  • Up to 4x usable PCIe® 3.0 lanes

  • 8x usable PCIe® 2.0 lanes

  • Up to 2 native USB 3.2 Gen 2 Ports (Superspeed 10Gbps)

  • Up to 6 native USB 3.1 Ports

  • Up to 6 native USB 2.0 Ports

  • Up to 8x SATA Ports

  • Overclocking Support

https://www.amd.com/en/chipsets/b550

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Intel går upp från 1151 pins på sin socket till 1200 för att klara PCI-E 4, Intel går upp från 1200 till 1700 för att klara DDR5 (Alder Lake-S). AMD's AM4 har 1331 pins, den kommer inte fungera med DDR5.

Har väl ingen som helst betydelse i sammanhanget då det blir byte till AM5 i samband med DDR5.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Jag väntar på en 4000 apu, de är ju zen 2 baserade och skulle det behövas ett nytt moderkort till dem så blir det ingen sån för min del.
Det är ett kryphål för AMD...
Personligen tycker jag de ska skippa flummet med namngivningen.

...

Det har du rätt i. Har det bekräftat att nästa APU:er kommer göras på samma sätt som för 3000-serien? Som var Zen 1+ och inte Zen 2.

Då kan de ju påstå bägge saker, alltså att det finns stöd för 4000-seriens APU:er men inte deras renodlade CPU:er. Sneaky isf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag väntar på en 4000 apu, de är ju zen 2 baserade och skulle det behövas ett nytt moderkort till dem så blir det ingen sån för min del.
Det är ett kryphål för AMD...
Personligen tycker jag de ska skippa flummet med namngivningen.

Det hade varit så otroligt mycket bättre att ställa krav på att man ska kunna byta bios utan att blanda in nått mer än moderkort och ett usbminne eller via en usbkabel från en annan dator.
En del moderkort kan det ju redan medans många andra kräver att man måste ha en i princip helt fungerande dator hårdvarumässigt för att kunna programmera om.

Företaget XMG som bygger laptop har bekräftat att de kommer ha stöd för 4000 APU på B450

Fast de säger ju emot sig själva på sista raden "ingen integrerad grafik på CPU"

Källa sweclockers: 2020-04-16

Samt att han på XMG som skrev det har dragit tillbaka stödet den 7 maj No 4000 on B450

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinoman:

Det har du rätt i. Har det bekräftat att nästa APU:er kommer göras på samma sätt som för 3000-serien? Som var Zen 1+ och inte Zen 2.

Då kan de ju påstå bägge saker, alltså att det finns stöd för 4000-seriens APU:er men inte deras renodlade CPU:er. Sneaky isf.

De "bärbara" apuerna är ju redan ute med 4000 Renoir och de stationära borde väl inte skilja på så många sätt mer än att de tillåts dra mer effekt för att kunna bli snabbare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De "bärbara" apuerna är ju redan ute med 4000 Renoir och de stationära borde väl inte skilja på så många sätt mer än att de tillåts dra mer effekt för att kunna bli snabbare ?

Är inte 4000 bärbar Zen2 och de kommande stationära Zen3? Förvirrande med överlappande modellnummer fast olika arkitektur...