AMD låser Zen 3 till 500-seriens styrkretsar

Permalänk
Medlem

Ok. Förstår argumentet att ett BIOS för alla generationer inte skulle rymmas på vissa moderkort.

Men varför då inte släppa ett alternativt BIOS där dem tar bort stödet för gamla generationer?
Eller åtminstone lägga till stöd på dem moderkort som faktiskt har större BIOS minneskretsar likt MSI MAX moderkorten?

Blir ju annars lite taskigt mot dem som tvingats köpa B450, bara för att AMD drygade något så vansinnigt med att släppa B550.

Permalänk
Medlem

"Inga konkreta ställningstaganden görs, men AMD konstaterar att introduktionen av nya tekniker för kommunikation och anslutningar (så kallad I/O) typiskt medför så stora förändringar i plattformens utformning att en ny sockel blir nödvändigt. Företaget har inga nyheter att dela med sig av gällande AM4-sockelns framtid efter år 2020, men lovar att hålla kunder uppdaterade i frågan."

Krävs det en ny sockel? Trodde B550 skulle vara bakåtkompatibel? Släpps inte B550 moderkorten långt innan lanseringen av Zen 3? Vad kommer den nya sockeln heta? AM4+? AM5? Eller pratar vi en ny sockel efter zen 3?

Vad gäller plats för bios så gör ju A320 moderkorten så... uppdaterar du dessa för stöd av Ryzen 5 3600 exempelvis så slopar du stödet för Zen 1 och även samtliga APU:er om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dom får väl radera den fina uefi grafiken från biosen och gå tillbaka till enbart text så det kan finnas plats för mer microkod

Men ja, som nämnts ovan. Kan ta bort stöd för äldre versioner. Tror Asrock gjorde det med mitt x370 Taichi då dom skriver att senaste inte rekommenderas med 1000 serien osv.

Iallafall nöjd att ja kunde gå från en 1700x till 3900x på detta moderkortet
Nästa uppgradering blir DDR5 för mig så blir allt nytt då ändå så.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Inga konkreta ställningstaganden görs, men AMD konstaterar att introduktionen av nya tekniker för kommunikation och anslutningar (så kallad I/O) typiskt medför så stora förändringar i plattformens utformning att en ny sockel blir nödvändigt. Företaget har inga nyheter att dela med sig av gällande AM4-sockelns framtid efter år 2020, men lovar att hålla kunder uppdaterade i frågan."

Krävs det en ny sockel? Trodde B550 skulle vara bakåtkompatibel? Släpps inte B550 moderkorten långt innan lanseringen av Zen 3? Vad kommer den nya sockeln heta? AM4+? AM5? Eller pratar vi en ny sockel efter zen 3?

Nej nej, det stycket berör vad som händer EFTER Zen 3, då lär det bli sockelbyte.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gelantious:

Dom får väl radera den fina uefi grafiken från biosen och gå tillbaka till enbart text så det kan finnas plats för mer microkod

Men ja, som nämnts ovan. Kan ta bort stöd för äldre versioner. Tror Asrock gjorde det med mitt x370 Taichi då dom skriver att senaste inte rekommenderas med 1000 serien osv.

Iallafall nöjd att ja kunde gå från en 1700x till 3900x på detta moderkortet
Nästa uppgradering blir DDR5 för mig så blir allt nytt då ändå så.

Det är väl det de får göra i så fall, två UEFI versioner, en för nyare kort och en för äldre.

En annan orsak till beslutet, jag kan tänka mig, är att tillverkaren av chipset (Asmedia), vill ha en viss garanterad försäljning, det får de på detta sätt.

Det jag tycker är tråkigt är att B550 dragit ut på tiden, dessa kort borde vi fått mycket tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

B450 har 6 st. PCIe 2.0-linor, X470 har 8 st. PCIe 2.0, och X570 har 16 st. PCIe 4.0. X570 har med andra ord 8x mer PCIe-bandbredd för extra PCIe-, M.2- och SATA-portar jämfört med X470, samt dubbelt så hög bandbredd till processorn.

Jag tror att många inte riktigt förstått, hur mycket mer IO de får med X570.
Det jag verkligen beklagar, är att inte B550 kom mycket tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mitt X370 tuffar på fint med 3700X, blir att hoppa nästa gen då.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Nej men se på attans, måste man köpa nya moderkort även här?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

AMD har visat sig känsliga för användarbasens önskemål tidigare, kan man misstänka att om x400 serien chipsets inte skulle innebära en kraftig reducering av prestanda för 4000-seriens processorer och opinion uppstår att också stöd för sagda processorer kommer att implementeras? Efter 4000 serien hoppas jag dock på en helt ny plattform.

Permalänk
Medlem

Trots att det är en besvikelse att jag inte kan sätta en 4600x i datorn utan nytt modekort så måste jag säga att jag tror att detta är bra överlag. Särskilt ifall dom kan komma med några riktigt lockande low-end produkter och APU till desktop som gör att man kan ha en ok prisad allround pc med bra io.

För jag tror att ökad bandbredd kommer vara viktigare och viktigare framöver. Men då hoppas jag innerligt att 500 serien stödjer ytterligare någon generation processor. Jag tror PCIE 4.0 är lite stopgap fram tills PCIE 5 och DDR5 kommer.

Permalänk
Medlem

Att folk kan gå så bananas över detta
Kan man lägga pengarna på att byta propp som är en gen nyare så kan man verkligen köpa ny bräda oxå, får ju ändå riva burken så det är inte direkt något extra jobb.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Surt för många som jag tror inte köpte X570 tex pga irritation över fläkten på moderkortet, låter som en skitsak men tror det ledde till att många köpte X470 istället. Sist men inte minst snurrar ju AMD Zen 2 serien utan problem på både X370 samt X470 så då blev man inte lika motiverad att köpa nya dyrare X570 moderkort med halvskum design, kändes totalt meningslöst. Just att för de allra flesta gav noll prestanda vinst med att byta sitt X370/X470 till X570 med Zen 2 serien tror jag ledde till ganska taskig försäljning. Den största vinsten med X570 för Zen 2 var kanske snabbare minneshastigheter men inga stora skillnader? X570 blev en skum release som nästan släpptes för tidigt kan jag tycka, nu inför AMD Zen 3 är det dock självklart en totalt annorlunda sak.
Andrahandsvärdet på X370 & X470 brädor borde gå ner ganska kraftigt av detta?

Permalänk
Medlem

And lovade kompabilitet till 2020, det är 2020. Så vad gnäller kommer ifrån förstår jag ej. Man måste dra en gräns någonstans.
Förr har detta betytt att AMD kräver kompabilitet för en viss serie styrkretsar. Men att moderkortstillverkare själva kunnat avgöra om man vill lägga till stöd, efter sina egna förutsättningar på äldre. Som framgår har i te x370 stöd för zen2 enligt grafiken. Mitt kort har det dock pga att MSI valt att lägga till det för min modell. Med 16mb flashså har man fått slopa allt grafiskt stöd samt visst apu-stöd, minnet räcker bara så långt, men generellt stöd finns. Därav icke officiellt.

Säger inte att detta är fallet men inte helt orimligt att kort med mer flashminne ev kan få stöd.

Permalänk
Avstängd

Själv väntar jag på ddr5 innan det blir något nytt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

För de som funderar på hur mycket utrymme deras moderkort har för mikrokod finns det en trevlig spreadsheet över AM4-moderkort här:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wmsTYK9Z3-jUX5LGRoFns...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av draanexle:

Fast den bilden säger att x370, b350 och a320 inte kan köra ryzen 3000 CPUs vilket är fel. Ta det med en nypa salt. Detta har mer o göra med att AMD inte kommer kräva att dessa moderkort ska stödja dessa CPUs. Om företagen bakom moderkortet väljer att uppdatera BIOS för stöd för dessa CPU är en annan femma.

Är nog rätt så troligt att folk med b450 och x470 kommer kunna köra Ryzen 4000 desktop ändå.

Hardware unboxed - R9 3900x + B350

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/82791?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODI3OTEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiNmU4ZTBlYmIwNTBhOWEyMzViNjhlMzFlNGRiYTM0NzYifQ%3D%3D

Det här var en intressant observation!

Kom det inte information tidigare om att just 400-serien kommer ha stöd för 4000-serien?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Zen3 skulle stödja AM4 tror jag de sa, men utelämnade att det enbart gällde med 5-seriens chipset då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl helt och hållet på. Om det hade krävts ny sockel med ny pinout, ny TDP, ny minnestyp (DDR5 etc) så är det klart att det då stoppar utvecklingen om man skall behålla kompatibilitet med det gamla. Men Ryzen 4000 är kvar på DDR4, har samma sockel, därav samma maximala TDP, och så vidare och såvidare, så att slopa bakåtkompatibilitet och skylla på att det annars "hämmar utvecklingen" är första ordningens skitsnack i detta fall.

Klart att 3 generationer är bättre än Intel's 2 generationer, men att som i detta fallet vad det verkar artificiellt begränsa stödet är inte försvarbart någonstans. Det är rent av korkat rent affärsmässigt. Jag hade gärna uppgraderat min 3900X till 4900X eller 4950X, men inte om det krävs nytt moderkort "för sakens skull". Så resultatet blir här, rent affärsmässigt, att de pengar de garanterat fått av mig vid 4000-seriens lansering (jag tar på klarna om jag inte har råd, nya processorer fråm AMD är värt det, alla dagar i veckan) får de nu inte alls. En stor anledning till att jag tycker om, och hoppas jag kan fortsätta tycka om AMD är just att de inte ägnar sig åt hittepålåsningar för att de kan. Men ska de börja bli giriga svin som Intel så finns för mig ingen anledning att vurma för dem, så jag hoppas innerligt att de inte fullföljer den här vansinnigheten. Det vore ett stort misstag som skulle göra dem lika PR-mässigt stupida som Intel.

Bakåtkompatibilitet har alltid en kostnad, i fallen Ryzen 3000 betalar du för detta med att CPU-paketeringen är mer komplex, d.v.s. dyrare att tillverka, då pinlayout:en inte längre är optimal. För normalanvändaren som inte uppgraderar till varje CPU-generation kan därför detta medfört att Ryzen 3000 är dyrare än nödvändigt (alt. genererat mindre vinst till AMD än vad som annars skulle varit fallet)

Själv är jag inte speciellt förtjust i att hålla på bakåtkompatibilitet, vilket för moderkort gör att jag hellre väljer enklare modeller och uppgraderar. Ett exempel på hur det kan gå om man klamrar sig fast vid bakåtkompatibilitet allt för länge är x86, måste snart bli smärtsamt uppenbart att vi som kunder får långsammare och dyrare produkter på CPU just nu (ARM når samma mängd utförd arbete per cykel som Skylake/Zen2 på 1/3(!!!) av transistorbudgeten, Iphone11 matchar nu absolut enkeltrådprestanda hos x86 laptops ). För något som moderkort är man ju aldrig i närheten lika djupt nedsjunken i bakåtkompatibilitets-dyn som vi tyvärr är fast i x86 p.g.a. Windows.

Finns ingen anledning att ändra bara för ändrades skull. Det tror jag inte ens Intel gör då det är associerat med FoU-kostnad och valideringskostnad att ändra sockel. Men man måste också vara beredd att byta när nackdelarna blir för många. För AMD del anser man tydligen att det är värt nackdelarna med mer komplicerad CPU-paktering för att stanna på AM4, möjligen för att man anser sig tvingade att hålla sitt löfte (vilket de i så fall ska ha all heder för).

Man ansåg uppenbarligen att det inte var värt kostnaden på Epyc/TR, där ändrade man sockel i samband med Zen2 lansering för att få ut maximal av nyheterna.

Comet Lake S på Intels LGA 1200 kommer faktiskt bli en riktigt spännande jämförelse till AM4. Den kommer ge en liten vink om just hur långt man man ta en 5 år gammal design genom att ändra just saker som sockel (den ändringen är en, av flera, förutsättningar att kunna klocka så högt med många kärnor och gammal nod).

Men som redan påpekats i tråden, om det inte blir en fysisk blockering att köra köra Ryzen 4000 på X470 och eventuellt B450 gissar även jag att visa moderkort få inofficiellt stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

I går var det en mängd som kritiserar det andra laget då de kunde uppgradera från sina 1600 och 1700 till 4000 utan att byta huvudkort, men idag låter det som "helt förståeligt".

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Klart att sockeln behöver uppdateras emellanåt så pass att äldre hårdvara fasas ut, amd gör dock inte detta så ofta så inget att gnälla över. Men se till att styrkretsarna framöver inte behöver aktiva eller massiva kyllösningar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

X470

Jag har ett bra Gigabyte x470 moderkort och hade först en 2700x och nu en 3900x, om det nu är stopp så kommer jag lugnt att vänta på 3 eller 2 nano storleken på Zen 5 eller 6 innan jag uppgraderar då mitt 3900x är tillräckligt bra på det mesta och bör hålla i vart fall 3år till.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

Suck. Köpte medvetet ett bra x470 till min 2600 i väntan på 4000 serien 🤦

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Klart att sockeln behöver uppdateras emellanåt så pass att äldre hårdvara fasas ut, amd gör dock inte detta så ofta så inget att gnälla över. Men se till att styrkretsarna framöver inte behöver aktiva eller massiva kyllösningar.

Fast dom uppdaterar inte sockeln nu, den enda anledningen som dom nämnt är att en del äldre moderkort inte ska ha plats för uppdaterade bios med stöd för alla generationer av ryzen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Got dammit this ruin my plan!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Det är väl upp till moderkortstillverkarna att ge uppdaterat stöd till äldre styrkretsar? Om lagringsutrymmet är ett problem så får de väl ta bort stödet för 1000 -och 2000-serien.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

För mig som sitter med en ca 8 år gammal stationär dator med ddr3 i hemmet, så spelar ju detta ingen större roll att om jag skall köra propp A så måste jag ha chipset A1 eller A2 för att det skall funka. Jag måste ju ändå köpa på mig nytt mobo för att det skall funka och då är det bra att veta att jag inte skall kika på chipset B eller C. Mer relevant är att jag vid inköp/byte av hårdvara ser till att köpa på mig delar så jag kan rulla i 5-10 år till nästa uppgradering, och då lär ju inte den innehavda riggens sockel eller chipset vara relevanta iallafall. Enda jag "bytt" i nuvarande rigg är SSD (gick från 128->256GB för ett gäng år sedan), det sitter t.o.m en snurrdisk i anno 2007 :p. Nu har ju inte jag samma use-case för mitt datoranvändande som de som vill spela "24/7" med "höga" inställningar.

Med detta sagt - är det inte bättre att om man skall köpa "nu" så är det väl bättre att gå efter de "behov" man har just då, inte basera på att om ett halvår-år kommer någon ny hw som skall in i samma bygge. I så fall är det väl bättre att avvakta hela bygget, eller kliar det så mycket i plånboken och "villhöver"-tarmen? Att dessutom basera sina framtidsinköp på historiska händelser är som att köra bil framåt men styra genom vägledning av hur vägen ser ut i backspegeln...

Bara min två öre...

Edit: Typo-ändring MB->GB. Tur att alla som verkligen läste missförstod mig rätt Hmm - Inte för att jag haft någon SSD med 128MB eller 256MB...

Typo-ändring MB->GB. Tur att alla som verkligen läste missförstod mig rätt ;) Hmm - Inte för att jag haft någon SSD med 128MB eller 256MB...
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Min gamla tråd om detta känns aktuell igen:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492429-hur-manga-uppg...

AMD precis som Intel har ju moderkortstillverkare som trycker på allt vad dom kan för att få släppa nya moderkort så ofta som möjligt.
Och nu när AMD har lyckats skaffa sig en lite starkare ställning på marknaden är det helt naturligt att dom gör såhär.
Förbered er på betydligt kortare livslängd på moderkorten i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

För mig som sitter med en ca 8 år gammal stationär dator med ddr3 i hemmet, så spelar ju detta ingen större roll att om jag skall köra propp A så måste jag ha chipset A1 eller A2 för att det skall funka. Jag måste ju ändå köpa på mig nytt mobo för att det skall funka och då är det bra att veta att jag inte skall kika på chipset B eller C. Mer relevant är att jag vid inköp/byte av hårdvara ser till att köpa på mig delar så jag kan rulla i 5-10 år till nästa uppgradering, och då lär ju inte den innehavda riggens sockel eller chipset vara relevanta iallafall. Enda jag "bytt" i nuvarande rigg är SSD (gick från 128->256MB för ett gäng år sedan), det sitter t.o.m en snurrdisk i anno 2007 :p. Nu har ju inte jag samma use-case för mitt datoranvändande som de som vill spela "24/7" med "höga" inställningar.

Med detta sagt - är det inte bättre att om man skall köpa "nu" så är det väl bättre att gå efter de "behov" man har just då, inte basera på att om ett halvår-år kommer någon ny hw som skall in i samma bygge. I så fall är det väl bättre att avvakta hela bygget, eller kliar det så mycket i plånboken och "villhöver"-tarmen? Att dessutom basera sina framtidsinköp på historiska händelser är som att köra bil framåt men styra genom vägledning av hur vägen ser ut i backspegeln...

Bara min två öre...

Nu lät det där som lite väl långa livscykler men som yoshman var inne på förut. Folk som uppgraderar var eller varannan generation är en liten nisch. entusiaster. Köper man bara nytt vid behov så behöver man byta allt varje gång endå.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Har nu en 1600x som jag haft sen launch. Flyttade över den på ett B450 när jag byggde en ITX-dator. Har suttit och varit sugen på 3600 nu när priserna har varit så låga. Men har hela tiden haft 4000-serien i bakhuvudet.
Men så nu är det då fritt fram att skaffa 3600? Eller hade ni väntat ändå, då det som några har skrivit att det kanske blir upp till varje moderkortstillverkare om det kan finnas stöd ändå?
Och en fråga som ingen vet säkert. Vad förväntas bli prestandaskillnaden mellan 3600 och 4600?
Kommer det vara värt att punga ut ytterligare 3000+ kronor för ett moderkort med 500-styrkretsar (eller om det kommer en 600-krets?

För min del så bör jag få en ganska bra boost av att byta upp mig till 3600 i alla fall. Men 4000-serien lockar såklart.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

I går var det en mängd som kritiserar det andra laget då de kunde uppgradera från sina 1600 och 1700 till 4000 utan att byta huvudkort, men idag låter det som "helt förståeligt".

Kan det inte vara så enkelt att de som tycker att det är "helt förståligt", även tillhör de som inte kritiserar det andra laget för byte av moderkort?

Själv tycker jag att det AMD gärna kunde klippt bakåtkompabiliteten redan med 3000 serien, men då också sett till att det funnits andra kretsar än X570 t.e.x B550.

Detta elände med UEFI-uppgraderade eller inte uppgraderade B450 moderkort hade inte funnits om vi haft B550 kort till vettiga priser.
Har också varit en del problem med stabiltet med 3000 CPUr på B450 kort.
Tillkommer också att man missar en hel del funktionalitet genom att ha ett äldre moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |