Radeon VII 16GB ersatt av RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Garanti ärende

Permalänk

Radeon VII 16GB ersatt av RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Garanti ärende

Hej!

Har skickat in mina 2 Radeon VII 16GB till återförsäljaren då alla 3 fläktar på ena och 2 fläktar på de andra var döda. Fick till svar att de är inget dom reparerar eller har delar till, så jag fick erbjudande om 2st RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC istället som utbyteskort. Enligt återförsäljaren så skulle RX 5700 kortet vara mycket bättre i spel. Googlade lite själv och alla sidor/filmer på youtube säger olika, men mestadels så är VII kortet vassare. Tråkigt att köpa ett grafikkort för 8k som man sen får byta ut mot ett för 5.5k med hälften av grafikkorts minnet dessutom.

Nu är de inte bara spel de kommer handla om, har även börjat med folding@home som kommer köras när datorn inte används och kollar man skillnaden där är 5700 kortet mycket slöare.

Bara acceptera och se glad ut eller vad ska man göra ?

Permalänk
Medlem

@Beppothaking: Svårt det där.. RX 5700 XT är nyare osv.. Radeon VII 16GB är jäkligt bra kort som jag själv inte skulle bytt bort.

Kan du inte fråga om du kan få någon form av kompensation, ta tillbaka korten och sätta två 120mm fläktar på dom?
Är det bara fläktarna som är kass så är det lätt fixat. Du får bättre kort med två 120mm på dom så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beppothaking:

Hej!

Har skickat in mina 2 Radeon VII 16GB till återförsäljaren då alla 3 fläktar på ena och 2 fläktar på de andra var döda. Fick till svar att de är inget dom reparerar eller har delar till, så jag fick erbjudande om 2st RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC istället som utbyteskort. Enligt återförsäljaren så skulle RX 5700 kortet vara mycket bättre i spel. Googlade lite själv och alla sidor/filmer på youtube säger olika, men mestadels så är VII kortet vassare. Tråkigt att köpa ett grafikkort för 8k som man sen får byta ut mot ett för 5.5k med hälften av grafikkorts minnet dessutom.

Nu är de inte bara spel de kommer handla om, har även börjat med folding@home som kommer köras när datorn inte används och kollar man skillnaden där är 5700 kortet mycket slöare.

Bara acceptera och se glad ut eller vad ska man göra ?

fläktarna kan man kunna byta ut eller kylarna, din kostnad förvisso men kanske är värt det? fläktarna brukar vara standardfläktar(storleks mässigt) utan ram så den får man göra sig av med och sedan lista ut hur dom fästs i fästet på kylaren på bäst sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om du är beroende av minnesstorleken så är det INTE ett ok byte.

Låter som dålig kvalitet att fläktarna gett upp, men de kanske har stått på 24/7.

Dina GPU är big-chip all purpose. 5700 är mid-chip gaming.

Närmaste är väl 1080 ti. Men finns inte som nya längre.

Behöver du två kort? Annars kanske du kan få ett 2080 ti? Påpeka minnesmängden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Pengarna tillbaka, finns ingen diskussion om det om de inte kan skrapa fram ersättningskort, finns ju inget som ersätter dessa GPUer på marknaden idag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beppothaking:

Hej!

Har skickat in mina 2 Radeon VII 16GB till återförsäljaren då alla 3 fläktar på ena och 2 fläktar på de andra var döda. Fick till svar att de är inget dom reparerar eller har delar till, så jag fick erbjudande om 2st RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC istället som utbyteskort. Enligt återförsäljaren så skulle RX 5700 kortet vara mycket bättre i spel. Googlade lite själv och alla sidor/filmer på youtube säger olika, men mestadels så är VII kortet vassare. Tråkigt att köpa ett grafikkort för 8k som man sen får byta ut mot ett för 5.5k med hälften av grafikkorts minnet dessutom.

Nu är de inte bara spel de kommer handla om, har även börjat med folding@home som kommer köras när datorn inte används och kollar man skillnaden där är 5700 kortet mycket slöare.

Bara acceptera och se glad ut eller vad ska man göra ?

Köp nya fläktar och byt själv?

Nya orginalfläktar: https://www.aliexpress.com/item/32882967295.html

Gamers Nexus demonterar kortet, du skulle bara behöva lossa fläktåpan (4 torx?), inte hela kylaren, för att kunna byta fläktar:

https://www.aliexpress.com/item/32882967295.html

Glhf!

Stavning
Permalänk
Medlem

Håller med om att byta till egna fläktar. Har gjort det på ett tidigare kort, och det funkade hur bra som helst. Det är inte så bra om man vill ha ett snyggt inre i datorn, men det blir tystare och minst lika bra kylning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Tack för alla svaren! Nu blev de återköp på grafikkorten då dom är under 1 år gamla och 5700 inte är ett ersättnings kort som är motsvarande på alla sätt.. Tyvärr tråkigt då jag hade velat ha dom men vill inte börja byta fläktar själv då garantin försvinner när man får chansen till återköp. Bara invänta nästa serie med grafikkort och samtidigt kolla efter begagnade.. Det vart en stor nedgradering till rx 570 4gb som jag sitter på nu men kan använda datorn i all fall

Skrivet av SCORPIUS:

@Beppothaking: Svårt det där.. RX 5700 XT är nyare osv.. Radeon VII 16GB är jäkligt bra kort som jag själv inte skulle bytt bort.

Kan du inte fråga om du kan få någon form av kompensation, ta tillbaka korten och sätta två 120mm fläktar på dom?
Är det bara fläktarna som är kass så är det lätt fixat. Du får bättre kort med två 120mm på dom så.

Jo tänkte lite i dom barnorna först men eftersom de påverkar garantin och dom är under 1 år gamla så blir de återköp. Hade de inte varit garanti kvar så hade jag gjort så utan att fundera

Skrivet av Aka_The_Barf:

fläktarna kan man kunna byta ut eller kylarna, din kostnad förvisso men kanske är värt det? fläktarna brukar vara standardfläktar(storleks mässigt) utan ram så den får man göra sig av med och sedan lista ut hur dom fästs i fästet på kylaren på bäst sätt.

Hej ja absolut, kommer tyvärr inte börja byta fläktarna själv då garantin försvinner och varit med om artefakter ca 3 månader efter fläktbytet. Inget jag kommer göra igen när dom är under 1år gamla och får pengarna tillbaka och söka andra kort..

Skrivet av Herr Kantarell:

Om du är beroende av minnesstorleken så är det INTE ett ok byte.

Låter som dålig kvalitet att fläktarna gett upp, men de kanske har stått på 24/7.

Dina GPU är big-chip all purpose. 5700 är mid-chip gaming.

Närmaste är väl 1080 ti. Men finns inte som nya längre.

Behöver du två kort? Annars kanske du kan få ett 2080 ti? Påpeka minnesmängden.

Behöver inte 2 kort men kommer köra amd då jag har freesync skärm. Jo de måste vara dålig kvalitet på fläktarna då jag har läst om många som haft samma problem med bara några månader gamla grafikkort..
Har påpekat minnesmängden.

Skrivet av Oliver91:

Pengarna tillbaka, finns ingen diskussion om det om de inte kan skrapa fram ersättningskort, finns ju inget som ersätter dessa GPUer på marknaden idag.

De vart så efter några minuters surrande i telefonen, då båda grafikkorten är under 1 år gamla.. Dock tråkigt när man vill ha dom grafikkorten..

Skrivet av [SmR]BMF:

Köp nya fläktar och byt själv?

Nya orginalfläktar: https://www.aliexpress.com/item/32882967295.html

Gamers Nexus demonterar kortet, du skulle bara behöva lossa fläktåpan (4 torx?), inte hela kylaren, för att kunna byta fläktar:

https://www.aliexpress.com/item/32882967295.html

Glhf!

Tack för svar, ja absolut hade de varit en sak man hade kunnat göra. Dock försvinner garantin om man byter fläktar själv. Vilket jag har gjort förut och grafikkortet började få artefakter ca 3 månader efter fläkt bytet. Och grafikkorten är under 1 år gamla så känns inte så lockande tyvärr.

Skrivet av cyklonen:

Håller med om att byta till egna fläktar. Har gjort det på ett tidigare kort, och det funkade hur bra som helst. Det är inte så bra om man vill ha ett snyggt inre i datorn, men det blir tystare och minst lika bra kylning.

Funderade på de först men blir tyvärr inte aktuellt då jag inte vill sumpa garantin eller få återköp när dom är under 1år gamla..

Permalänk
Medlem

En leverantör kan inte bara säga att garantin försvinner helt om du byter ut fläktarna. Garantin är mer komplex än så.