Vibrationsdämpande matta under rackskåp för att hindra att vibrationer sprider sig i golv? Tips?

Permalänk
Medlem

Vibrationsdämpande matta under rackskåp för att hindra att vibrationer sprider sig i golv? Tips?

Hej,
Ja det gäller ett rackskåp med lite servrar i, men tänkte att det passar under "stationära datorer" ändå då det inte handlar om servrar i sig, och här är det lite mer fart på forumet.

Jag har ett sånt här rackskåp:
https://www.amazon.com/dp/B00P1RJ9LS?tag=duckduckgo-d-20&link...
I det finns några servrar med ett par 3.5" HDD's som surrar.
Det har inte varit några större problem tills nyligen när jag satte in 2 HDD's till. Nu vibrerar hela golvet och det sprider sig lite till sovrummet.
Har felsökt men hittar inte riktigt var det kommer ifrån, men från rackskåpet är det definitivt!

Så jag tänkte att man skulle kunna sätta en slags dämpmatta under rackskåpet för att hämma att vibrationerna sprider sig för mycket till golvet (ett fattigt plastgolv i en klädkammare).

Någon som har tips på vad man kan köpa? Det behöver tåla några kilo då rackskåpet är tungt och har hjul, så det får inte vara för högt heller. Tänkte att ja kör undan rackskåpet, ställer dit dämpmattan och sen kör på racket på dämpmattan igen.

Tack för tips!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Borde lösa ditt önskemål.
Köpte denna till att ha under tvättmaskin och den är ca 1cm tjock och kommer garanterat hålla för ditt skåp.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-v...

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Hittade denna dämpmatta https://www.bauhaus.se/gummimatta-ljuddampande-svart Den kanske kan vara något. De är 1 cm höga så man kanske behöver två stycken om de är rätt mjuka.
Annars finns det ju dessa vibrationsfötter på t.ex CO men de är rätt hårda och då måste man ju lyfta upp hjulen på så kanske inte smidigaste om du flyttar den ofta.

Edit: hittade något slags test också: https://test-vergleiche.com/sv/antivibrationsmatte/

La till länk
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag har sånna vibrationsfötter under mitt lilla 11u rack. Anledning att jag har just dom är för att jag hade 4 st över, men det fungerar bra.
Vill man flytta sitt rack ofta så hade jag nog valt någon matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace Ventura:

Borde lösa ditt önskemål.
Köpte denna till att ha under tvättmaskin och den är ca 1cm tjock och kommer garanterat hålla för ditt skåp.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-v...

Skrivet av Lagers:

@Nima2001: Hittade denna dämpmatta https://www.bauhaus.se/gummimatta-ljuddampande-svart Den kanske kan vara något. De är 1 cm höga så man kanske behöver två stycken om de är rätt mjuka.
Annars finns det ju dessa vibrationsfötter på t.ex CO men de är rätt hårda och då måste man ju lyfta upp hjulen på så kanske inte smidigaste om du flyttar den ofta.

Edit: hittade något slags test också: https://test-vergleiche.com/sv/antivibrationsmatte/

Hej! Tack för era tips.
Dessa båda vibrationsmattorna ser intressanta ut. Någon ide varför det verkar skilja så mycket? Båda har samma storlek, samma höjd och samma vikt.
Ena kostar 109kr andra 300kr..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Hej! Tack för era tips.
Dessa båda vibrationsmattorna ser intressanta ut. Någon ide varför det verkar skilja så mycket? Båda har samma storlek, samma höjd och samma vikt.
Ena kostar 109kr andra 300kr..

Ingen aning men den på Bauhaus om man läser kommentarerna så är den mattan lite grovt skuren på 2 av sidorna och dom andra är raka.
Så var inte den på Elgiganten vad jag såg när jag fick min men det är ju inte motiverat prisökning på Elgigantens matta.

Tror nog den billiga funkar lika bra.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Jag tror att Elgiganten tar ut mer pengar för tillbehör för att de kan det. Och att Bauhaus är en byggfirma mer. Sedan kan det givetvis vara olika blandningar i mattorna men de ser verkligen lika ut.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Ace Ventura: @Lagers
Tack,
Beställde 3 från bauhaus. De hade minimumbelopp för hembeställning så fick bli 3st . Så kan man klippa o klistra till rätt storlek. Mattorna är exakt 60x60 och det är racket också.. Så blir tight med bara en matta och tunga hjul.. kommer nog rulla av då

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När det handlar om att dämpa ljud/vibrationer så hjälper det givetvis att lägga imellan nåt som är mjukare än (i detta fall) hjulen/golvet.
MEN för att få en effektiv dämpning så behöver man veta vikten på det som ska dämpas o helst så noga det går samt använda en dämpmatta/kuddar/fötter avsedda för denna vikt.
Har man en för mjuk matta/etc så kommer den komprimeras för mycket och leda ljudet/vibrationer vidare, är det en för hård matta/etc så gör hårdheten att ljud/vibrationer kommer tas upp väldigt dåligt, visserligen får man en liten dämpning med för hård/mjuk matta/etc.

Sen gäller ju givetvis samma sak om man har en tex 60x60 matta som tar tex 50kg och man ställer 50kg som har hjul så kommer mattan troligen tryckas ihop av "punkt vikten" som blir med hjulen.
Hade det däremot varit en matta för 100kg så kanske den hade funkat perfekt trots att den verkliga vikten å det som ska dämpas är 50kg.

Du kan även fundera på sdfötter/liknande https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/ovrigt/akustikmaterial/i... finns i en hel del viktklasser.
Och går ju då att göra på två sätt.
1, ta bort hjulen och ställ racket på sdkuddarna direkt, om det finns bra ytor på undersidan av racket för detta annars se nr2.
2, Först sdkuddar sen en plywood/spån/mdf/etc skiva o sen racket på skivan, för att på så sätt med hjälp av skivan fördela vikten över sdkuddarna.

Har själv 2 st olika burkar och en "server" (mb/psu/16st hd löst liggandes på en skiva i övre garderob) som dämpas med ett par sd kuddar och dom gör en hel del särskilt för hd ljud som fortplantar sig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:
Hej, Grymt bra info. Tack för det.
Jag har faktiskt inga som helst specifikationer för de mattorna jag köpte från bauhaus.
Vikten är troligen runt 50kg.. Kanske mer, osäker.. Men att ta av hjulen är tyvärr en no-go för min del. Annars hade jag definitivt köpt såna där SD fötter. Har såna på mina fronthögtalare och baslådan i vardagsrummet. Riktigt bra grejer.

De mattorna kommer absolut komprimeras sönder där hjulen kommer stå men jag har ingen aning vad annars jag kan göra.. Hittade något alternativ för bilar på biltema.. Nån "smältfolie" eller något.. Ingen aning vad det är.. Men jag köpte 3 stycken såna mattor från bauhaus så tänkte att man kanske kan lägga en ytterligare bit just där hjulen ska stå.
Samtidigt gör det inget att det inte tar bort vibrationerna helt. men om de bara kunde typ halveras? Så de bara håller sig till det rummet och inte fortplantar sig så till omkringliggande rummen så är jag nöjd..

Eftersom jag måste ha hjulen på så blir det ju någon form av matta jag får använda mig av.. Du kanske vet en bättre matta man kan köpa för detta ändamål?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har ingen tips om matta tyvärr.
Jag hade lagt den matta du har på golvet sen nån träskiva/plåt/etc som du sen ställer/rullar racket på.
Tex masonit är väldigt billigt och tunt frågan är om det håller för vikten utan att spricka, sen finns ju spån/mdf som är lite dyrare/tjockare/håller lite bättre o sen plywood lite dyrare igen men håller bättre.
Skulle troligen funka med plåt/aluminium plåt med men är troligen dyrare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!