Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk

Hej!

Jag har inte läst igenom alla 50 sidor i tråden, så jag ber om ursäkt om det redan finns svar på mina frågor. Men jag letar efter en AC som ska vara effektiv nog att kunna kyla ner en lägenhet på omkring 50-60 kvm. Det är ett plus om den även har uppvärmningsfunktion, samt om det medföljer fönsterkit (dock inga krav). Har kikat specifikt på Electrolux-modellerna, men blir ganska förvirrad av den uppsjö av modellnamn och de omdömen jag har läst. Finns det något slags "konsensus" i tråden över vilka modeller det är som gäller?

Jag överväger än så länge någon av följande modeller:

Electrolux Well P7 WP71-265WT:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675311

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Anses dessa vara bra? Den första (Well P7 WP71-265WT) är ganska dyrare än den andra (EXP34U338CW). Anses den vara värd prisskillnaden? Det finns också väldigt många modeller som liknar EXP34U338CW:an, men som varierar ganska kraftigt i pris. Finns det någon som har koll på vilken som är mest prisvärd? Jag är villig att betala uppemot 7-8000 kr så länge produkten är tillräckligt bra (men helst inte mer än 6000 kr). Är även öppen för andra modeller än Electrolux.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Hej!

Jag har inte läst igenom alla 50 sidor i tråden, så jag ber om ursäkt om det redan finns svar på mina frågor. Men jag letar efter en AC som ska vara effektiv nog att kunna kyla ner en lägenhet på omkring 50-60 kvm. Det är ett plus om den även har uppvärmningsfunktion, samt om det medföljer fönsterkit (dock inga krav). Har kikat specifikt på Electrolux-modellerna, men blir ganska förvirrad av den uppsjö av modellnamn och de omdömen jag har läst. Finns det något slags "konsensus" i tråden över vilka modeller det är som gäller?

Jag överväger än så länge någon av följande modeller:

Electrolux Well P7 WP71-265WT:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675311

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Anses dessa vara bra? Den första (Well P7 WP71-265WT) är ganska dyrare än den andra (EXP34U338CW). Anses den vara värd prisskillnaden? Det finns också väldigt många modeller som liknar EXP34U338CW:an, men som varierar ganska kraftigt i pris. Finns det någon som har koll på vilken som är mest prisvärd? Jag är villig att betala uppemot 7-8000 kr så länge produkten är tillräckligt bra (men helst inte mer än 6000 kr). Är även öppen för andra modeller än Electrolux.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Nu kan jag inte så mycket om just Well P7 men EXP34 är en något äldre (mindre?) version än EXP35 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345) så välj hellre den isåfall. Ingen av de har uppvärmning tyvärr vilket Well P7 har.

Hur ser det ut med under/övertryck i lägenheten? Passiv eller aktiv ventilation? Fönster / dörrkit brukar inte följa med men i vissa fall gör de det.
Vilken temperatur brukar du få i lägenheten i snitt i de olika rum på varma sommardagar?

För den summan skulle man nämligen kunna få tvåslangslösning vilket är att föredra vid de flesta förutsättningar så vore bra att få veta lite annan info.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu kan jag inte så mycket om just Well P7 men EXP34 är en något äldre (mindre?) version än EXP35 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345) så välj hellre den isåfall. Ingen av de har uppvärmning tyvärr vilket Well P7 har.

Hur ser det ut med under/övertryck i lägenheten? Passiv eller aktiv ventilation? Fönster / dörrkit brukar inte följa med men i vissa fall gör de det.
Vilken temperatur brukar du få i lägenheten i snitt i de olika rum på varma sommardagar?

För den summan skulle man nämligen kunna få tvåslangslösning vilket är att föredra vid de flesta förutsättningar så vore bra att få veta lite annan info.

Tack, bra att veta! EXP34 verkar ha något högre BTU när jag kollar på Prisjakt, men när jag kollar hos återförsäljare så får jag helt andra siffror... Detta gäller även andra modeller. Vilken källa kan man egentligen lita på när man ska jämföra specs?

Oj, svårt att säga. Jag kommer flytta snart, men vet inte ännu vad det kommer bli för lägenhet. Vet inte riktigt vad skillnaden är mellan passiv/aktiv ventilation, men hyresvärden jag sannolikt kommer flytta till skriver följande på sin sida:

"För att få en så bra inomhusmiljö som möjligt, är det viktigt med öppna fönsterventiler. Är de öppna byts all luft i din lägenhet ut varannan timme med hjälp av gemensamma fläktar som forslar ut luften via ventilationsdon. Är ventilerna stängda eller tilltäppta tar sig luft in genom brevinkast eller som kallras genom fönstren. Det blir lätt undertryck i lägenheten och ventileringen går inte runt. Dessutom har elementen svårt att värma upp den typen av luftinsläpp vilket gör att du vintertid kan få en lägre inomhustemperatur än nödvändigt. Lika viktigt som att släppa in frisk luft via fönsterventiler lika viktigt är det ventilationsdonen kan släppa ut luft. Därför behöver ventilerna rengöras med jämna mellanrum."

Vet inte om det säger er något, men har tyvärr ingen annan information. Jag bor för närvarande i en studentetta på 25 kvm, och det blir obarmhärtigt kvavt och varmt här inne ens när det är lite varmt utomhus (t.ex. igår). Har dock inget bra sätt att mäta temperaturen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Men jag letar efter en AC som ska vara effektiv nog att kunna kyla ner en lägenhet på omkring 50-60 kvm.

Jag är ingen expert utan kan bara gå på det jag själv upplevt, och det är att kyla en hel lgh är riktigt jäkla svårt.
Jag har inte lyckats kyla bättre än det rum som man ställer AC:n i, att "hoppas" på att den ska kunna "veva runt" luft i en hel lgh verkar orealistiskt(?).

Först hade vi en https://www.komplett.se/product/1021985, den funkade bra i ett ~35kvm stort rum så länge man körde den på max. Det ledde dock till en i våra öron "olidlig" ljudnivå.

Förra året bytte vi ned oss till denna:
https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-HANTECH-porta...

Trots att även den är spec:ad till 65dB så upplevs den tystare. Problemet är att den fick kämpa som fasen för att orka kyla 35kvm rummet "någorlunda", dock är det ju alltså bara spec:ad till 26 kvm.

Slutsatsen jag dragit är att man får kämpa som fasen mot fysiken, för att lyckas kyla.

I år har jag idéen om att "vända" på setupen, och ställa AC:n ute på balkongen och istället ha ett "rör" från kyl-utloppet och in genom fönstret, oklart om det är en vettig idé..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Oj, svårt att säga. Jag kommer flytta snart, men vet inte ännu vad det kommer bli för lägenhet. Vet inte riktigt vad skillnaden är mellan passiv/aktiv ventilation

Passiv ventilation = ventilation sker genom självdrag (inte så vanligt i nyare hus men däremot i äldre).
Aktiv ventilation = ventilation sker genom fläkt (behöver inte finnas i själva bostaden, utan kan sitta på te.x taket av huset).

Med tanke på informationen från hyresvärden, så verkar du ha en kombination av aktiv & passiv ventilation (utsug sker genom fläkt men får in ny luft passivt).

Helt passiv ventilation är en stor nackdel när det kommer till AC då den skapar ett undertryck i bostaden vilket stör ut ventilationen, en AC med dubbel slang lösning förhindrar detta då den tar in luft utifrån.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med portabla ac-enheter är att som Belzader också är inne på är att dom flesta inte har både insug och utblås som går till utluften. Problemet då är att det blir undertryck och då kommer det hela tiden fyllas på med friskluft utifrån.

Det man vill ha är en utomhusenhet, jag har en sån. Eller om man moddar själv eller köper en enhet med dubbla rör. Ett för utblås av varmluften och en för intag för kylluften. Då slipper men det där undertrycket och på så sätt får man en betydligt effektivare kylning.

Sen är det så klart viktigt att man inte bara hänger ut slangen för utluft och har värsta otätade gapet rakt ut också. Det "funkar" men det blir väldigt ineffektivt. Köp för allt i världen ingen liten billig fjutt, dom är helt värdelösa. Ni vet dom där små för 2000-3000kr. Dom bara låter och kanske kyler ner väldigt lite.

Här har ni ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=WZwQgXF3GNY
https://www.amazon.com/Whynter-ARC-14S-Conditioner-Dehumidifi...

Så här ser min ut, dom är ovanliga idag.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/174441?l=eyJyZXNvdXJ...

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/174445?l=eyJyZXNvdXJ...

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/174443?l=eyJyZXNvdXJ...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@blade80: Intressant idé med mod...

Jag, som så många andra, har köpt en Electrolux ChillFlex Pro. Den funkade bra förra sommaren men undertrycket blev nästan komiskt. Det där tältet jag satte upp runt balkongdörren drogs inåt så mycket att det måste påverkat temperaturen något enormt. Dock blev det kallt på säkert hälften av tiden jmf. utan tältet.

Rent krasst vore det inte så svårt att fixa en inluftslang till anordningen, det enda som behövs är en 46x27,5cm rektangulär plasttratt, silvertejp, en figursåg och ett extra AC-rör.

Liten illustration, fel AC men hittade ingen bild av baksidan för ChillFlex:

Tyvärr lyckas jag inte hitta plastformen, någon som vet vart man skulle kunna hitta detta?

Det optimala vore ju att själv modda en rektangulär vit plastlåda så att den hakade i baksidan på samma sätt som gallret framför filtret gör idag, men det tror jag inte jag kommer kunna ordna själv.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

@blade80: Intressant idé med mod...

Jag, som så många andra, har köpt en Electrolux ChillFlex Pro. Den funkade bra förra sommaren men undertrycket blev nästan komiskt. Det där tältet jag satte upp runt balkongdörren drogs inåt så mycket att det måste påverkat temperaturen något enormt. Dock blev det kallt på säkert hälften av tiden jmf. utan tältet.

Rent krasst vore det inte så svårt att fixa en inluftslang till anordningen, det enda som behövs är en 46x27,5cm rektangulär plasttratt, silvertejp, en figursåg och ett extra AC-rör.

Liten illustration, fel AC men hittade ingen bild av baksidan för ChillFlex:https://i.imgur.com/0DfYMCi.png

Tyvärr lyckas jag inte hitta plastformen, någon som vet vart man skulle kunna hitta detta?

Det optimala vore ju att själv modda en rektangulär vit plastlåda så att den hakade i baksidan på samma sätt som gallret framför filtret gör idag, men det tror jag inte jag kommer kunna ordna själv.

Jag är rätt säker att det är det nedre luftintaget som du ska koppla en extra slang till. Testa enkelt genom att täppa för det nedre luftintaget några sekunder och se om det slutar blåsa genom utluftsslangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag är rätt säker att det är det nedre luftintaget som du ska koppla en extra slang till. Testa enkelt genom att täppa för det nedre luftintaget några sekunder och se om det slutar blåsa genom utluftsslangen.

Det är jag ganska säker på också.

Det jag sett är moddar där dom använt frigolit för att bygga upp ett tätt insug. Det blir givetvis ett permanent ingrepp som inte är världens snyggaste. Men själv tar jag hellre det än något som inte funkar så bra.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag är rätt säker att det är det nedre luftintaget som du ska koppla en extra slang till. Testa enkelt genom att täppa för det nedre luftintaget några sekunder och se om det slutar blåsa genom utluftsslangen.

Skrivet av blade80:

Det är jag ganska säker på också.

Det jag sett är moddar där dom använt frigolit för att bygga upp ett tätt insug. Det blir givetvis ett permanent ingrepp som inte är världens snyggaste. Men själv tar jag hellre det än något som inte funkar så bra.

Aight, nåja finns en lucka där också som optimalt skulle kunna passas till.

Hade kunnat bli snyggt om man vore händig!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Köpte en sådan och efter nedmontering har massor av limrester kvar på fönsterkarm och fönsternisch. Någon som har tips på att hur jag får bort detta?

Permalänk
Medlem

@FreeMan: isopropanol lär få bort det.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Köpte en sådan och efter nedmontering har massor av limrester kvar på fönsterkarm och fönsternisch. Någon som har tips på att hur jag får bort detta?

Vissa typer av lim är oljebaserade så det går lätt att få bort genom att blöta en bit papper i matolja eller motsvarande och gnugga.
Därefter behöver man så klart rengöra och få bort oljan men det är lätt med vanligt rengöringsmedel.

Isopropanol (eller T-röd) är annars bra också men fungerar inte på alla typer av klister. Aceton kan också fungera men risk att även färgen försvinner då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Tack, bra att veta! EXP34 verkar ha något högre BTU när jag kollar på Prisjakt, men när jag kollar hos återförsäljare så får jag helt andra siffror... Detta gäller även andra modeller. Vilken källa kan man egentligen lita på när man ska jämföra specs?

Oj, svårt att säga. Jag kommer flytta snart, men vet inte ännu vad det kommer bli för lägenhet. Vet inte riktigt vad skillnaden är mellan passiv/aktiv ventilation, men hyresvärden jag sannolikt kommer flytta till skriver följande på sin sida:

"För att få en så bra inomhusmiljö som möjligt, är det viktigt med öppna fönsterventiler. Är de öppna byts all luft i din lägenhet ut varannan timme med hjälp av gemensamma fläktar som forslar ut luften via ventilationsdon. Är ventilerna stängda eller tilltäppta tar sig luft in genom brevinkast eller som kallras genom fönstren. Det blir lätt undertryck i lägenheten och ventileringen går inte runt. Dessutom har elementen svårt att värma upp den typen av luftinsläpp vilket gör att du vintertid kan få en lägre inomhustemperatur än nödvändigt. Lika viktigt som att släppa in frisk luft via fönsterventiler lika viktigt är det ventilationsdonen kan släppa ut luft. Därför behöver ventilerna rengöras med jämna mellanrum."

Vet inte om det säger er något, men har tyvärr ingen annan information. Jag bor för närvarande i en studentetta på 25 kvm, och det blir obarmhärtigt kvavt och varmt här inne ens när det är lite varmt utomhus (t.ex. igår). Har dock inget bra sätt att mäta temperaturen på.

Jag har varit "offline" (AFK) i snart 2 dygn så därför jag inte svarat.

Jag tror att beroende på hur du vill göra i framtiden (om den ska vara med i tex din nästa lägenhet) så bör du köpa något större. Vilken AC (med gas) som helst kan kyla en etta på 25 kvadrat utan större problem. Tvåslangslösning är ju det absolut bästa men det är ganska dyrt, finns från tex PAC / Delonghi men är ganska sällsynta i Sverige. Mycket mer vanliga i tex USA / Tyskland med mera.

Svårt att säga exakt vad som blir mest prisvärt för just dig men om du ska bo kvar en längre stund i samma lägenhet så räcker nog en relativt billig (ca 3-4000kr) AC med en slang för dig.

Jag har letat lite efter en bättre AC men hittar inte ens från Amazon tyskland längre, det fanns en eller två "tvåslangs AC" förra året.

Jag ska maila Trotec för att se om de har någon 2-slangslösning då de skriver om det på sin hemsida. (Förutom den som kostar 20k kr).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ska maila Trotec för att se om de har någon 2-slangslösning då de skriver om det på sin hemsida. (Förutom den som kostar 20k kr).

Den de har heter PAC 3550 PRO, det verkar som att länken till den på förra sidan brutits.

Permalänk
SpelClockers

@Kwirek: Jag mailade dom igår och frågade om just 3550 Pro - Dom har tyvärr ingen aning om när/om den kommer finnas tillgänglig i år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Den de har heter PAC 3550 PRO, det verkar som att länken till den på förra sidan brutits.

Skrivet av Nikez:

@Kwirek: Jag mailade dom igår och frågade om just 3550 Pro - Dom har tyvärr ingen aning om när/om den kommer finnas tillgänglig i år.

"Tack för ditt meddelande.

Tyvärr är en luftkonditionering med två avluftsslangar för närvarande inte tillgänglig.

Vänligt
Trotec Online Finland
"
Fick detta för 12 minuter sedan, finns därmed ingen från Trotec i år. Får kika vidare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Tack för ditt meddelande.

Tyvärr är en luftkonditionering med två avluftsslangar för närvarande inte tillgänglig.

Vänligt
Trotec Online Finland
"
Fick detta för 12 minuter sedan, finns därmed ingen från Trotec i år. Får kika vidare.

Jävla skit också! Säg till om du hittar något vettigt. Har letat men hittar inget med dubbla slangar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikez:

Jävla skit också! Säg till om du hittar något vettigt. Har letat men hittar inget med dubbla slangar

Jag ringde Delonghi sverige men de hade ingen med 2 slangar tillgänglig. Jakten fortsätter!

Jag har nu även pratat med Electrolux kundtjänst och en lokal ÅF. De visste inte riktigt om det fanns eller om det fanns möjlighet för det(kanske framtida?). De ska återkomma i veckan till mig.

Jag står i kö till NetonNet chat för frågor om Andersson.
Update: Netonnet skriver att de tidigare haft det men att det inte finns för tillfället. Jag bad han lyfta upp frågan om tvåslangslösning internt att det finns intresse. Andersson ARC (dyrare varianterna) funkar faktiskt rätt bra annars också.

Jag ska ringa Woods efter lunch.

Jag har mailat Whynter (Amerikanskt märke) om de har ÅF i europa eller planer på det. De har nämligen vad jag kan se rätt bra modeller.

Har ni några andra märken ni vill att jag ska kolla upp så kan jag passa på under dagen?

Jag tänker att är man vokal kanske det går att få svar snabbt utan att behöva leta runt på varje modell och kolla status.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det fanns en anledning till den brutna länken dvs! Trist, får hoppas det är för att de har en ny modell på gång.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ringde Delonghi sverige men de hade ingen med 2 slangar tillgänglig. Jakten fortsätter!

Jag har nu även pratat med Electrolux kundtjänst och en lokal ÅF. De visste inte riktigt om det fanns eller om det fanns möjlighet för det(kanske framtida?). De ska återkomma i veckan till mig.

Jag står i kö till NetonNet chat för frågor om Andersson.
Update: Netonnet skriver att de tidigare haft det men att det inte finns för tillfället. Jag bad han lyfta upp frågan om tvåslangslösning internt att det finns intresse. Andersson ARC (dyrare varianterna) funkar faktiskt rätt bra annars också.

Jag ska ringa Woods efter lunch.

Har ni några andra märken ni vill att jag ska kolla upp så kan jag passa på under dagen?

Jag tänker att är man vokal kanske det går att få svar snabbt utan att behöva leta runt på varje modell och kolla status.

Oj! Toppen att du ringer runt Hmm, jag har läst lite om Whynter och så - men dom verkar endast säljas i USA.. Dom har många med dubbla slangar. Annars har jag ingen aning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikez:

Oj! Toppen att du ringer runt Hmm, jag har läst lite om Whynter och så - men dom verkar endast säljas i USA.. Dom har många med dubbla slangar. Annars har jag ingen aning

Uppdaterade precis! Har mailat Whynter om de har någon ÅF i Europa eller planer på det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ringde Delonghi sverige men de hade ingen med 2 slangar tillgänglig. Jakten fortsätter!

Jag har nu även pratat med Electrolux kundtjänst och en lokal ÅF. De visste inte riktigt om det fanns eller om det fanns möjlighet för det(kanske framtida?). De ska återkomma i veckan till mig.

Jag står i kö till NetonNet chat för frågor om Andersson.
Update: Netonnet skriver att de tidigare haft det men att det inte finns för tillfället. Jag bad han lyfta upp frågan om tvåslangslösning internt att det finns intresse. Andersson ARC (dyrare varianterna) funkar faktiskt rätt bra annars också.

Dold text

Jag ska ringa Woods efter lunch.

Jag har mailat Whynter (Amerikanskt märke) om de har ÅF i europa eller planer på det. De har nämligen vad jag kan se rätt bra modeller.

Har ni några andra märken ni vill att jag ska kolla upp så kan jag passa på under dagen?

Jag tänker att är man vokal kanske det går att få svar snabbt utan att behöva leta runt på varje modell och kolla status.

Dold text

Uppdatering på detta.

Jag ringde kundtjänsten på Woods och fick ett grymt gensvar. Rickard (stavning?) förklarade en del om varför de tex inte har tvåslangslösning med mera.

1. Woods har ingen portabel AC med två slangar sedan ca 10 år tillbaka. Rent krasst så fanns det ingen efterfrågan då man förr brukade borra hål i väggen och ett hål är lättare och billigare än två. Det är också bökigare (jobbigare) att slänga ut två slangar ur ett fönster än en.

2. Det är i princip ingen kostnadsskillnad på enslang och tvåslang, kanske +500kr i material men allt beror på efterfrågan och tillgång.

3. Det fanns för nuvarande inga planer på tvåslang från Woods.

När jag ändå pratade med en kunnig säljare så frågade jag lite om de modeller de har idag och alla modeller har kondensation via utblås, de nya versionerna är även "smarta" och kan styras via tex Google Home och Alexa. Det kommer videos på detta inom kort för de modeller som det gäller på.
I princip alla modeller från de flesta tillverkare från 2020 har kondensation ur utblås. Har de en A eller högre klassning är det nästan givet, (vissa egna modeller från butiker som tex Anslut, Andersson, Tristar med mera kanske inte har).

Han var väldigt objektiv och pratade sakligt om frågorna jag ställde. Han försökte alltså inte sälja in Woods till mig utan mer förklara teknik och varför. Detta är ett stort plus för just mig iaf. Han ville även att om vi har några fler frågor så var det inga problem att kontakta han och fråga.

Jakten fortsätter men det ser mörkt ut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Fick precis min leverans på Electrolux exp35. Va tvungen att testa den o ljudnivån va som dag o natt jämfört med min 8 år gamla Hace ac. Riktigt nöjd så nu är det bara att vänta på värmen o se hur det kyler en varm sommardag.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk

Jag har verkat haft tur och fått en av de sista Trotec PAC 3550 Pro! Får hoppas den fungerar då, vädret har inte tillåtit ett bra test. Känns som en bra mojäng, väger därefter, 32kg.

Den verkar vara baserad på en modell från Stiebel Eltron som heter ACP 35, https://www.amazon.de/Stiebel-Eltron-Energieeffizienzklasse-E...

Kanske kan hjälpa med att hitta en liknande eller likadan, fast från en annan tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har nyligen skaffat portabel AC (Andersson ARC 3.2 Wifi) inför sommaren och testkört den lite under varmare dagar (bor i lägenhet med betongväggar så krävs inte mycket innan det blir varmt!). Jag har märkt att slangen för utblås blir ganska varm efter ett tag ca 40c, mätt med IR-termometer, och undrar ifall det skulle gå bra att isolera den på något sätt så att värmen inte går ut i rummet, eller kan det vara skadligt för enheten? Inget avancerat. Tänker typ om man virar filtar eller något sådant runt den exponerade slangen. Har testat på en bit av röret och filten verkar då hålla ungefär samma temp som övriga rummet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Har nyligen skaffat portabel AC (Andersson ARC 3.2 Wifi) inför sommaren och testkört den lite under varmare dagar (bor i lägenhet med betongväggar så krävs inte mycket innan det blir varmt!). Jag har märkt att slangen för utblås blir ganska varm efter ett tag ca 40c, mätt med IR-termometer, och undrar ifall det skulle gå bra att isolera den på något sätt så att värmen inte går ut i rummet, eller kan det vara skadligt för enheten? Inget avancerat. Tänker typ om man virar filtar eller något sådant runt den exponerade slangen. Har testat på en bit av röret och filten verkar då hålla ungefär samma temp som övriga rummet.

Min electrolux med plastslangen blir också ca 35-40C. Förra sommaren när det var 30C ute (och inne) så var slangen närmare 50-55C.
Du kan isolera den med värmetejp eller liknande om du vill göra avancerat. Annars kan du lägga en filt eller liknande som du säger på den för att hålla värmen på den ytan den kan vara på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Hej!

Jag har inte läst igenom alla 50 sidor i tråden, så jag ber om ursäkt om det redan finns svar på mina frågor. Men jag letar efter en AC som ska vara effektiv nog att kunna kyla ner en lägenhet på omkring 50-60 kvm. Det är ett plus om den även har uppvärmningsfunktion, samt om det medföljer fönsterkit (dock inga krav). Har kikat specifikt på Electrolux-modellerna, men blir ganska förvirrad av den uppsjö av modellnamn och de omdömen jag har läst. Finns det något slags "konsensus" i tråden över vilka modeller det är som gäller?

Jag överväger än så länge någon av följande modeller:

Electrolux Well P7 WP71-265WT:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675311

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Anses dessa vara bra? Den första (Well P7 WP71-265WT) är ganska dyrare än den andra (EXP34U338CW). Anses den vara värd prisskillnaden? Det finns också väldigt många modeller som liknar EXP34U338CW:an, men som varierar ganska kraftigt i pris. Finns det någon som har koll på vilken som är mest prisvärd? Jag är villig att betala uppemot 7-8000 kr så länge produkten är tillräckligt bra (men helst inte mer än 6000 kr). Är även öppen för andra modeller än Electrolux.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Har en Well p7 sedan mega sommaren förr förra året.
Väldigt nöjd, fönstermonteringen är väldigt enkel men behöver en lina tejp för att hålla handtaget från att släppa. En liten pettitess.
Själva enheten när man kör den i AC läge är rätt högljudd men om man sover 2-3 meter ifrån så är det inget problem. Själv sover jag typ 1.5 meter eller så ifrån den men brukar köra den god tid innan läggdags och sedan sätta max tempen kanska högt(typ 23) så går den inte igång om det inte råkar bli plötsligt varmt. T.ex morgonsolen.

Enda stora nackdelen som jag hittat med den är att om den står fuktigt till så kan du få smutsbildning, ev. svamp på rören. Alla ACer har detta problemet. Men på Well P7an har jag inte hittat något bra sätt att öppna och göra rent. Har kontaktat electrolux och bett om instruktioner hur man gör detta rätt men inte hört något än. Finns ingen bra info någonstans hur man gör detta.
Luktar lite unket när den får stå för länge. Blir mer relevant när det blir varmare att fixa, så har ju hört av mig till dom i god tid. Är oftast ett jävla jobb att göra rent vissa AC modeller så hoppas denna är rätt simpel.

Permalänk
Medlem

Att ersätta slangen med ventilations-slang i (utdragbar) aluminium minskar mycket i värmeläckage - mer än att klä i filt skulle jag säga. - handlar det om max 1 meter så spelar det ingen större roll - är det utdragen mer än 5 meter till där man kan släppa ut luften då märks det mycket. och se till att röret är grovt - gärna snäppet ovanför diameter på slangen som kom med maskinen - speciellt om det skall dras lång väg.

Dock i alla sådana prov får man sätta en termoelement-termometer i AC:s utblås vid maskinen och motsvarade i ändan på slagen - lösningen som ger minst temperatursänkning mellan utblås från maskinen och i ändan av slangen - är den bästa lösningen.

Har redan gjort denna resa och utdragbar aluminiumrör är det som läcker minst med värme även liggande oisolerad - ja - den blir varm men strålar väldigt lite värme till skillnad från plast i plaströr som vid 50-55 grader på luften i röret så känner man värmestrålningen redan på ett par meter ifrån om man är bar överkropp, ben och armar - är man svettig och varm redan innan så vill man inte ha den strålningen

det finns varianter i aluminium med dubbel lager och isolering mellan (främst för köksfläktar och isoleringen främst som brandfördröjning) - men då sticker prislappen iväg - svårare att hitta tillräkligt grov dimension och att hantera och i slutändan tveksam mernytta gentemot den billigaste möjliga aluminiumröret röret på biltema eller bauhaus.

Permalänk

Hejsan, jag köpte electrolux exp35 Acn, och när jag kör på auto och 20grader så kyler den hur bra som helst och när den når 20grader så går den ner i varv och då kommer det någon otroligt äcklig lukt riktigt svår att förklara vad den luktar, knappt att man kan ha på den. Är det någon annan som har samma problem? den är knappt 2 månader