Klassiska spelutgivaren Microprose återvänder

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Klassiska spelutgivaren Microprose återvänder

Idag blir det något otippat klart att den klassiska spelutgivaren Microprose återvänder med nya spel i bagaget. För er som inte minns eller var med när det begav sig var Microprose ansvariga för att ge ut klassiska speltserier som Civilization, Xcom och anrika flygspelet Falcon 4.0. Företaget började sin bana 1982 men deras senaste utgivna titel var Grand Prix 4 från 2002, så att att företaget varit inaktivt ett tag är ingen överdrift.

Microprose ska ge ut tre nya titlar som onekligen går i andan av vad företaget brukade ge ut. Spelet Task Force Admiral går ut på att ratta fartyg och flygplan från andra världskriget. Det andra spelet Second front utspelar sig också under andra världskriget, men är istället ett turordningsbaserat spel där man styr stridsvagnar och diverse andra fordon i strategisk tappning. Det tredje spelet heter Sea Power där man får ratta moderna fartyg i konflikter som innefattar såväl USA och Sovjet som mellanöstern. Spelets beskrivning ger lite The Hunt for Red October-vibbar.

Deras nya VD har också sagt att de ska göra remasters av ett flertal gamla spel.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Önskan på nyutgivningar:
Airborne Ranger
Gunship
Pirates!
Rick Dangerous
Silent Service

...eller inte då, intressant drag dock att dra fram spelmärket igen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Gunship och Silent Service var så jäkla bra!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Gunship och Silent Service var så jäkla bra!

Många timmar spenderade ja... Tangentsbord overlay borde återvända till spelvärlden!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag vill ha tillbaka Star Trek Generations. Möjligtvis mitt första riktiga spel, och med en massa nostalgiska minnen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

PIZZA TYCOON!!!
Upphottad grafik och ljud, men med samma komiska karaktärer tack.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

En riktig uppföljare till Master of Orion 2! Eller Master of Magic! Eller Gunship 2000.... ahh, så många bra minnen

Permalänk
Medlem

Pirates och civ2 remakes

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Microprose? Det var oväntat! Älskade Civilization II.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

PIZZA TYCOON!!!
Upphottad grafik och ljud, men med samma komiska karaktärer tack.

Älskade verkligen demon som man fick i PCgamer. Synd att man var en kid på den tiden och inte hade råd att köpa hela spelet.

Pizza connection 3 finns annars.

Permalänk
Medlem

Är oerhört nostalgiexalterad över detta! För min del får de gärna göra nyversioner av hela Microprose´s backlog och de får gärna göra Railroad Tycoon som nummer fyra efter dessa tre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Gamla goda 90-talet då man spelade Jet fighter och ATAC: The Secret War Against Drugs.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Mindfighter:

Har tänkt den tanken flera gånger! Motorstart i gunship=123, sitter kvar i minnet.

Ah, ljuva nostalgi

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag undrar just vilka rättigheter de har skrapat ihop. Om jag minns historien rätt så såldes namnet Microprose utan rättigheterna till en massa gamla spel. Specifikt så tror jag att alla som designats av Sid Meier hittade tillbaka till honom på Firaxis.

Skrivet av SweDragon:

En riktig uppföljare till Master of Orion 2! Eller Master of Magic! Eller Gunship 2000.... ahh, så många bra minnen

Om du saknar Master of Orion 2, så kan jag rekommendera Stars in Shadow. Det är det första spelet sen MoO II som verkligen känns som Master of Orion.

Skrivet av talonmas:

Pirates och civ2 remakes

Den senaste versionen av Pirates är från 2004 och är fullt spelbar än idag. Civ finns det som bekant några spel som heter, men just Civ II är faktiskt riktigt svårt spela lagligt idag. Det finns inte på GoG, och de online-varianter jag hittar vågar jag inte öppna från jobbdatorn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Åh, har så många fina minnen från deras spel på C-64. Gunship, F-15 Strike Eagle, Airborne Ranger. Jag och bror brukade flyga Gunship där den ena av oss flög och den andra hade hand om tangentbordet och agerade systemstöd/co-pilot. Co-op på ett annat sätt. Var superkul!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Minns dom när man körde Worms 2.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är oerhört nostalgiexalterad över detta! För min del får de gärna göra nyversioner av hela Microprose´s backlog och de får gärna göra Railroad Tycoon som nummer fyra efter dessa tre.

Just Railroad Tycoon är jag ganska säker på att de inte har rättigheterna till. Firaxis hade dem så sent som 2012 när de gjorde Sid Meier's Railroads! vilket är det närmaste en remake på originalet som vi lär komma.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag undrar just vilka rättigheter de har skrapat ihop. Om jag minns historien rätt så såldes namnet Microprose utan rättigheterna till en massa gamla spel. Specifikt så tror jag att alla som designats av Sid Meier hittade tillbaka till honom på Firaxis.

Precis!

Jag undrar hur mycket rättigheter de egentligen har då Firaxis (2K / Take-two) äger rättigheter till spel som Civilization, XCOM/X-COM, pirates osv. Det är i alla fall så jag har fattat det hela.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag undrar just vilka rättigheter de har skrapat ihop. Om jag minns historien rätt så såldes namnet Microprose utan rättigheterna till en massa gamla spel. Specifikt så tror jag att alla som designats av Sid Meier hittade tillbaka till honom på Firaxis.

Om du saknar Master of Orion 2, så kan jag rekommendera Stars in Shadow. Det är det första spelet sen MoO II som verkligen känns som Master of Orion.

Den senaste versionen av Pirates är från 2004 och är fullt spelbar än idag. Civ finns det som bekant några spel som heter, men just Civ II är faktiskt riktigt svårt spela lagligt idag. Det finns inte på GoG, och de online-varianter jag hittar vågar jag inte öppna från jobbdatorn.

Tack för tipset om Stars in Shadow, det måste jag testa!

Permalänk
Medlem

Ny utgivning av de två första x-com spelen.
Brukar bli någon gång vart annat år man spelar dessa två.

Permalänk
Medlem

@employed: Har testat pizza connection 3, det är inte alls samma känsla i det. Då spelar jag hellre originalet i DosBox.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

En snabb-googling visar att de som ligger bakom det här försöket är TitanIM, ett företag som gör militära simuleringar, och den ena grundaren, Bill Stealey. Eftersom Stealey alltid ville göra flygsimulatorer kan man väl gissa att det är där fokuset hamnar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Just Railroad Tycoon är jag ganska säker på att de inte har rättigheterna till. Firaxis hade dem så sent som 2012 när de gjorde Sid Meier's Railroads! vilket är det närmaste en remake på originalet som vi lär komma.

Ok. Tack för infon och crap. Men ser gärna nyversioner på t.ex B-17 som jag nötte rejält när det begav sig. Även Covert Action skulle vara välkommet. Skulle jag nämna allt jag vill se "om igen" så blir det en lång lista.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Önskan på nyutgivningar:
Airborne Ranger
Gunship
Pirates!
Rick Dangerous
Silent Service

...eller inte då, intressant drag dock att dra fram spelmärket igen.

Skrivet av mpat:

Den senaste versionen av Pirates är från 2004 och är fullt spelbar än idag. Civ finns det som bekant några spel som heter, men just Civ II är faktiskt riktigt svårt spela lagligt idag. Det finns inte på GoG, och de online-varianter jag hittar vågar jag inte öppna från jobbdatorn.

Jag älskade Silent Service och Pirates när det begav sig och har även testat Pirates från 2004 men var inte riktigt samma känsla i det. Skulle gå att göra så mycket bättre med dagens teknik och datorer också och kanske inte lika tjatigt som det faktiskt blev efter ett antal timmar.
Håller extratummar för Pirates men är rädd för att du har rätt att de inte äger de rättigheterna längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ok. Tack för infon och crap. Men ser gärna nyversioner på t.ex B-17 som jag nötte rejält när det begav sig. Även Covert Action skulle vara välkommet. Skulle jag nämna allt jag vill se "om igen" så blir det en lång lista.

B-17 och Covert Action verkar ägas av Tommo, som köpte upp övriga Microprose-tillgångar efter att Atari/Infogrames sålt varumärket Microprose till Interactive Game Group. Varumärket Microprose och rättigheterna till deras spel verkar ha gått skilda vägar sen 2007, så man ska nog inte ha allt för stora förhoppningar på att det nya Microprose kommer återuppliva gamla Microprose-spel.

Det nämns också i denna artikel att de saknar rättigheterna till de mer populära Microprose-spel (det sägs inget om de mindre populära) och därför kommer fokusera på att publicera nyutvecklade spel i Microprose-andra. Artikeln nämner dock även att de planerar att "damma av" en hel del "nostalgiska titlar", men det nämns inte om det handlar om gamla Microprose-titlar eller något helt annat.

Permalänk
Föredetting

Grand Prix World 2 och Grand Prix 5 hade suttit. All hail Geoff Crammond.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att fundera över hur mycket substans det finns i påståendet att "MicroProse är tillbaka".

Är det bara namnet det handlar om? För det är väl i grunden vad det måste vara förmodar jag, att någon har köpt loss namnet från ett Atari i spillror? (Om det nu var Atari som hade kvar rättigheterna)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Försiktigt optimistisk, även om samtliga titlar direkt får mig att tänka på Wargaming och deras olika f2p-spel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

En av orginal grundarna "Bill Stealey" är tydligen delägare, men han var mest intresserad av att utveckla strids simms back in the day, tyvärr ser det ut att hålla i sig.

Tror orginal företaget är rätt så styckat av bland annat ex antal ägar byten så som Hasbro sedan köptes de i sin tur av Infogrames osv.

Fireaxis med herr Sid Meier har givetvis handlat på sig en del, personligen hatar jag hans misshandel av Colonization där han gjorde remaken till ett Civ spel.... Men trots den fadäsen så är det ju han som är Micro Prose i mina ögon, en levande legend och en av de stora, om inte den störste.

Det mest intressanta som jag ser det är om de kan komma åt Axis & Allies licensen vet den legat både under Hasbro och Atari/Infogrames.

Permalänk
Medlem

Får mig att minnas fina stunder med Pirates, Civilization och Railroad Tycoon på C64 och Amiga 😀

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II