Permalänk

Byta Eizo FG2421 mot AOC 24G2U?

Skrivet av Laxpudding:

Stämmer bra, lämnar skärmen fel sorts ljus kommer det inte hjälpa särskilt mycket med övrig hårdvara.

Går igenom det hela på djupet i denna artikel:

http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adob...

hej, funderar på AOC 24G2U
IPS
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5192456
Färgdjup (per kanal)
6 bitar

mot

Eizo Foris FG2421
MVA
Färgdjup (per kanal)
10 bitar
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2318235

även en review och tester på video för AOC 24G2: https://www.youtube.com/watch?v=6MHdeDv9bqI

undrar om det är värt att uppgradera om man vill hålla sig på 1080p och med ca 24 tum?
med alla delar, med latens om man överblickar allt som AOCn gör bättre, men om man ska ha kvar sin skärm eller där det kan finnas AOCn gör sämre.
Om man ska spela FPS och vill ha en bättre uppgradering även bildmässigt och rent tekniskt?

kanske det inte är så mycket bättre, då kontrasten är så mycket bättre på VA panelen

är det bättre eller kan man lika gärna har kvar Eizo Foris FG2421?

Permalänk
Bildexpert 📺

***Flyttade inlägget från det gamla testet av Eizo Foris FG2421 och dess avsomnade diskussionstråd.

@nolimit.se: AOC 24G2U-skärmen är delvis en förbättring när det kommer till färgåtergivning och att behålla färger i vinklar men är ingen självklar stor förbättring och kan komma att upplevas som en försämring på andra punkter. Det viktigaste du behöver avgöra är:

(1) Vad vill du ska vara bättre med den nya skärmen?
(2) Vad tycker du fungerar dåligt med den gamla skärmen?
(3) Vad kan du offra i fråga om bildkvalitet, dvs var ligger din prioritering? Eftersläp? Färgkvalitet? etc.

Då blir det lättare att leta efter rätt sorts kategori av skärm, snarare att jämföra en och en med de flera hundra alternativ som finns.

Permalänk

hade tänkt att en ny Skärm, om den skulle kunna tekniskt sätt vara snabbare i latens och med färgerna?
men hur fungerar det med att AOC har 6 bitar och det står att Eizo har 10 bitars?

hade gärna hoppats på en förbättring på respons and stabilitet, kan det vara bättre att satsa på en 240 hz?
men då är det ca 4000 kr och att halvera latensen, dock med en högre hz

vad kan jag missa på en 1080p om det är prestanda och färg som spelar roll
och hur pass bra tekniskt den är
vad kollar jag inte av upplevelsen som du känner till av en 1080p skärm som av det vi nämn är viktigt för att få bästa möjliga upplevelse med också vara bra i spel på latens och färg? och även alla intryck av allt man ser på skärmen varje dag

Permalänk
Bildexpert 📺

@nolimit.se: AOC:n kör 6 bitar + FRC vilket väldigt många spelskärmar gör. Den kommer därför ha synlig FRC som en konstant rörelse i bilden som ofta tolkas som "brus". Eizon är rimligtvis 8 bitar + FRC. Svårt att säga, skulle antagligen se på den med andra ögon idag.

Vill du få ned latensen är alla spelskärmar idag under 10 ms. Har ännu inte sett något värre. 240 Hz-skärmarna eller 2560x1440-skärmar är överlag det bättre valet vad gäller att få med så många förbättringar som möjligt.

Tänk på att FG2421 kostade närmare 5000 kr ny för sju år sedan. Du bör sikta på en budget av motsvarande nivå för att behålla motsvarande kvalitetsnivåer. Annars är du och shoppar i det segment av enklare, sämre och billigare produkter som FG2421 en gång valde att särskilja sig mot. Kvaliteten har inte alltid blivit bättre. Däremot har priserna sjunkit lägre än kvaliteten ökat i motsvarande grad.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@nolimit.se: AOC:n kör 6 bitar + FRC vilket väldigt många spelskärmar gör. Den kommer därför ha synlig FRC som en konstant rörelse i bilden som ofta tolkas som "brus". Eizon är rimligtvis 8 bitar + FRC. Svårt att säga, skulle antagligen se på den med andra ögon idag.

Vill du få ned latensen är alla spelskärmar idag under 10 ms. Har ännu inte sett något värre. 240 Hz-skärmarna eller 2560x1440-skärmar är överlag det bättre valet vad gäller att få med så många förbättringar som möjligt.

Tänk på att FG2421 kostade närmare 5000 kr ny för sju år sedan. Du bör sikta på en budget av motsvarande nivå för att behålla motsvarande kvalitetsnivåer. Annars är du och shoppar i det segment av enklare, sämre och billigare produkter som FG2421 en gång valde att särskilja sig mot. Kvaliteten har inte alltid blivit bättre. Däremot har priserna sjunkit lägre än kvaliteten ökat i motsvarande grad.

ok hade tänkt på 1080p

tycker du att Eizo skärmen är bättre, eller för max ca 4500 så finns det inte mycket att hämta på 1080p som kan göra det värt det?

men vad tycker du om alla kvaliteer, du ser inte att det kan vara värt det med att byta skärm utan Eizon är så pass mycket bättre på dom flesta sätt?
måste 1080p vara 10-bitars för att det som exempel ska vara värt det?

är det inte många delar av bilden och tekniskt som jag kan få för lägsta pris tex ca 2000 - 4500
på en 1080p med 144 eller ca 240 hz och förbättringarna som finns som finns nu, eller kan det komma något bättre innan årets slut?

det här är ett annat exempel den har 240 Hz och hälften av latensen av AOC
MSI Optix MAG251RX
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5286068
VESA DisplayHDR-certifiering
DisplayHDR 400

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nolimit.se:

måste 1080p vara 10-bitars för att det som exempel ska vara värt det?

Upplösning och bitdjup är två olika saker.

1080p syftar här på en pixelmatris, hur många pixlar det finns på panelen. "10 bitars" är hur många nyanser panelen enligt specifikation (i teorin) kan alstra. Men hur den gör detta och hur bra det blir är totalt olika från produkt. Alla paneler i konsumentprodukter som kallas "10 bit" använder olika tekniker som FRC, halvtoner etc. för att approximera fler nyanser än vad panelen faktiskt kan skapa.

Detta är en parameter bland väldigt många. Det går inte att läsa in ett kvalitetsmått i antalet specade bitar, utan man måste läsa tester.

Citat:

det här är ett annat exempel den har 240 Hz och hälften av latensen av AOC
MSI Optix MAG251RX

Den skärmen kan vara ett alternativ. Hoppas få titta igenom den och göra test innan sommaren.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den skärmen kan vara ett alternativ. Hoppas få titta igenom den och göra test innan sommaren.

ok schysst

men vad tycker du enligt tester, om man vill ha ett lyft och tekniskt snabbare
även bättre

vad skulle du vilja ha på en skärm om man utgår och vill ha det mesta bättre som finns?

om man vill ha en 1080p med 120hz minst och 144 hz eller 240 hz helst

om man ska byta från Eizo FG2421

Permalänk
Bildexpert 📺

@nolimit.se: Var en ställer olika krav på skärmar och det finns många att välja på. Finns hundratals produkter som kan ersätta en FG2421.

Därför är första steget att komma underfund med vad just du behöver och önskar. Och visar det sig att önskemålen inte kan uppfyllas – produkten finns inte i verkligheten – eller finns, men kostar för mycket pengar – så måste man välja en kompromiss någonstans. Vad kan man offra? Vad vill man verkligen ha?

Detta kan inte jag besluta åt dig.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@nolimit.se: Var en ställer olika krav på skärmar och det finns många att välja på. Finns hundratals produkter som kan ersätta en FG2421.

Därför är första steget att komma underfund med vad just du behöver och önskar. Och visar det sig att önskemålen inte kan uppfyllas – produkten finns inte i verkligheten – eller finns, men kostar för mycket pengar – så måste man välja en kompromiss någonstans. Vad kan man offra? Vad vill man verkligen ha?

Detta kan inte jag besluta åt dig.

ok då du är så insatt tänker jag att du vet om du skulle vilja ha det bästa från en 1080p, med högre hz

så det var det jag frågade om.

vad hade du som finns ute, som skulle passat dig efter det dom erbjuder om du skulle vilja hitta det bästa med 1080p, 120hz, 144hz eller ca 240hz? med max 25 tum

finns det 2 eller 4 alternativ som du gillar och dom du vill, ha om det bästa

Permalänk
Bildexpert 📺

@nolimit.se: Som skrivet – jag vare sig kan, vill eller bör peka på enskilda produkter och tala om att precis den produkten ska du köpa. Dina pengar, din användning och ditt beslut. Och är det något jag lärt mig så är det att alla har olika synpunkter på vad en skärm ska klara av. Så börja där först.

En 240 Hz-skärm som jag vet fungerar väl och funktionellt men också idémässigt ersätter en FG2421 i fråga om spelegenskaperna är Benq XL2546: https://www.sweclockers.com/artikel/27924

Det är en TN-panel, så den svarar antagligen inte på önskemålen om att få bättre färgkvalitet. Där finns det lämpligare alternativ. MSI Optix MAG251RX kanske är en av dessa. Men jag vet först när jag verkligen har testat vilket är många veckor bort. Det finns minst hundra alternativ utöver dessa – omöjligt att testa alla.

Men det finns flera test att läsa och jag är knappast först på MSI Optix MAG251RX – så läs på och komplettera bilden av vad du vill ha och behöver.

Permalänk
Permalänk

Inet rekommenderade att vänta, och ta något bättre tex en 1440p skärm och med ett bättre grafikkort om det skulle behövas

Permalänk
Bildexpert 📺

@nolimit.se: Inget dumt förslag. Jag ser gång på gång att 1440p-skärmarna tar bildkvaliteten ett steg högre jämfört med 1080p-modeller som ofta bygger på äldre teknik som piffas upp i frekvens. Eller då 1080p/240 Hz-skärmarna som i högre grad är byggda gör just spelprestanda och en prioritet på sådana spel som går att köra i hög frekvens.

Permalänk