Permalänk
Medlem

Returnera grafikkort

Hej!
Jag har köpt två grafikkort nyligen från en teknikkedja med öppet köp som tillåter att man provar varan och har 30 dagar på sig att returnera den. Jag avser lämna tillbaka det ena grafikkortet och de är köpta på separata kvitton.

Nu undrar jag följande: Vet butikerna vilken av grafikkorten som hör till respektive kvitton? Alltså när de säljer en datorkomponent, ex ett grafikkort, vet de vilken av komponenterna som hör till respektive kvitton. Serienummer framkommer ju inte på kvittot men tänkte om de kan se det i deras system?

Tack på förhand och hoppas någon vet

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Om det ej framgår på kvittot så kan det vara så att deras plock metod ej utgår från att skanna serienummer eller liknande. Finns garantinummer eller liknande på kvittot?

Men svårt att veta. Om jag får gissa så tippar jag på att de inte har koll om inget garantinummer inte står på kvittot heller

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem

@klikken: Någonstans i sina system lär de kunna se vilka serienummer de har levererat in i sitt lager och sedan sålt till kund. Blir troligtvis konstigt om du försöker lämna tillbaks ett grafikkort som de aldrig har sålt.

Permalänk
Medlem

Precis.. Svårt att veta. Men båda grafikkorten är köpta från samma kedja. Frågan om de vet exakt vilken komponent som såldes vid ett och samma tillfälle

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Precis.. Svårt att veta. Men båda grafikkorten är köpta från samma kedja. Frågan om de vet exakt vilken komponent som såldes vid ett och samma tillfälle

Om du funderar på att lämna tillbaka ett kort som är mer än 30 dagar så tycker jag du får tänka igen, de kommer ju sälja den varan igen till nån som tror sig få en snudd på ny produkt för lite nedsatt pris. Om det då är ditt kort som du haft en längre tid så är det ju extremt jävla oskönt gjort. OM det är det du funderar på att göra så vädjar jag till dig att låta bli <3

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klikken:

Precis.. Svårt att veta. Men båda grafikkorten är köpta från samma kedja. Frågan om de vet exakt vilken komponent som såldes vid ett och samma tillfälle

Varför spelar det så stor roll? Är det från samma kedja går du dit med båda korten och båda kvitton så löser de det.

Permalänk
Medlem

Är det här någon form av försök till bedrägeri? Eller vad spelar det för roll annars?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför spelar det så stor roll? Är det från samma kedja går du dit med båda korten och båda kvitton så löser de det.

Eftersom jag inte vet vilken av komponenterna som hör till respektive kvitto, eftersom det inte framgår på kvittot. Och jag vill inte lämna tillbaka "fel" komponent utan vill ju förstås lämna tillbaka den komponent som "hör till" respektive kvitto. Så det vare sig blir strul när jag lämnar tillbaka det eller om jag skulle få något strul i framtiden och då har fel kvitto till fel komponent.. hoppas ni förstår

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är det här någon form av försök till bedrägeri? Eller vad spelar det för roll annars?

Nej verkligen inte !! vill bara att det ska bli rätt komponent till rätt kvitto.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Föra att förtydliga så glömde jag köpa till försäkringen på det första grafikkortet och detta gick inte att köpa till i efterhand. Därav köpte jag en ny med försäkring. Och vill ju inte att jag skulle lämna tillbaka det grafikkort som har försäkringen tecknad på sig..

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Nej verkligen inte !! vill bara att det ska bli rätt komponent till rätt kvitto.

Ta med dig grafikkortet du vill returnera och båda kvittona? Så kan nog personen bakom disken se vilket kvitto som är rätt.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klikken:

Föra att förtydliga så glömde jag köpa till försäkringen på det första grafikkortet och detta gick inte att köpa till i efterhand. Därav köpte jag en ny med försäkring. Och vill ju inte att jag skulle lämna tillbaka det grafikkort som har försäkringen tecknad på sig..

Det är bara att gå dit och fråga dem, försäkringen lär vara knuten till serienumret på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen ibland tänker man inte längre än näsan räcker.. xD
Är så himla nojig bara att lämna tillbaka fel produkt och skulle det hända nått i framtiden har man inte kvittot till det, etc. hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag gör så att jag tar det grafikkortet som inte är installerat tillbaka med bägge kvittona så hoppas jag att det är rätt grafikkort som sitter i datorn
Ursäkta mina dumma frågor

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W