Backup för min NAS?

Permalänk

Backup för min NAS?

Jag letar efter nån form av extern hårddisk (eller annan fiffig lösning) för backup av min Synology NAS. Jag har testat två externa diskar på 8TB, en från Seagate (Seagate Backup Plus 8TB med USB-hubb), den var snygg på skrivbordet men den var väldigt långsam och betedde sig inte bra (extremt ojämn filkopieringshastighet när jag testade i PCn, mellan 0-60MB/s).
Lämnade tillbaka den och bytte till en WD Mybook 8TB. Men den hade knepiga ljud för sig och lät som det gick högspänning i den. Så den kommer lämnas tillbaka med.
Nån som har några tips? Utbudet av externa hårddiskar ~2000:- klassen är rätt begränsat känns det som.
Ni som har NAS, hur backupar ni den utan att bli ruinerade?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av oRBIT2002:

Ni som har NAS, hur backupar ni den utan att bli ruinerade?

Hur mycket är dina data värda? Själv har jag tre NAS'ar som "korspollinerar sig". Trots det kan ju åskan förstöra allt. Det finns ju tillägg för Google Suite etc.

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002:
Billigast torde vara att köra en eller fler USB-diskar direkt i NASen som sen lämpligen förvaras på annan plats. Då behöver datorn inte ens vara på och det får ta den tid det tar. Vanligen är det ju bara första backupen som tar relativt lång tid om man t.ex använder Synologys HyperBackup. Man kan ställa in så man får mail när det är klart och hur det gick.

Mindre (del)mängder data kan man köra mot molnet om man kan tänka sig det.

Egen NAS/RaspberryPI etc för fjärrbackup blir billigare i längden om det är lite större mängder data och man inte vill hantera USB-diskar och/eller moln. Lättare att få igång en automatisk backup också. För min del torde kostnaden för första året ha varit ca 0,08 kr per GB per månad. Fördelat på sex år ligger nu kostnaden på blygsamma 0,014 kr per GB per månad. Då är ändå denna backup-NAS onödigt dyr för ren backup, för i början användes den även till andra saker. Där kan man komma billigare undan även om startkostnaden blir en aning hög.

Alla gör nog lite olika, fast så här gör jag i stora drag med Synologyn...

Varje share har ett eget backup-jobb i Synology HyperBackup. Det är för att kunna sprida och fördela ut dom utan att få ett enda jättestort backup-repo som lätt blir ohanterligt. Dom är även olika viktiga, vilket avgör var dom sparas och det gör också att varje backup-repo kan ha separata lösenord.

  • Prio 1-jobb backas mot en annan Synology några mil härifrån varje natt och manuellt när större förändringar ska göras. Ca en gång i månaden görs även en backup med restic mot USB-diskar som förvaras på annan plats (inte samma som fjärr-NASen). Annat backup-program används som redundans i fall HyperBackup skulle flippa ur på nåt sätt. Det här är huvudsakligen saker som av någon anledning inte kan återskapas. Här finns personlig data, foton plus diverse bôs man samlat på sig...

  • Prio 2-jobb backas mot samma fjärr-NAS. Det här är mer förgängliga saker som vore trist att bli av med, fast världen går vidare utan.

  • Prio 3-jobb backas mot en RaspberryPI med USB-disk. Den finns i en annan byggnad på samma tomt. Det här är ISO-filer för installation, diskdumpar och diverse slask-grejer etc. Sparar all installationsmedia efter att lärt mig den hårda vägen att nyaste versionen av diverse programvaror inte alltid kan återställa en äldre config med lyckat resultat. Innan RaspberryPI kom in i bilden körde jag nån gång ibland HyperBackup direkt mot USB-diskar som kopplades in i NASen.

Diverse övriga backuper från telefoner, datorer osv lagras i huvud-NASen och åker sedan med i något av ovanstående backup-jobb.

Permalänk

Intressant feedback, tackar för det! Tar gärna emot mer.
Jag har börjat göra backupjobb för varje share med nuförtiden (har en del dock så det blir några jobb), mot Synology C2, men behöver nån vettig lokal variant med som sagt..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,