Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon flitig dataföljare som har länk till data som visar antalet avlidna per län? Jag ser massor av jänkare som kommenterar om hur Sverige har valt strategi, osv., och så klart känner sig många länder sig "dumma" för att överreagerat till viss mån.

Jag kommenterar saken som så att majoriteten av avlidna är runt Stockholms län ("county" typ) och att Sverige är sjukt glest och att Stockholm dessutom är en fjuttig huvudstad i jämförelse med många andra huvudstäder runtom i världen.

Folkhälsomyndigheten har en dylik sida (finns länkad från deras sidor om Covid):
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f...

Om du byter vy under kartan får du en lista med siffror istället. Nu har jag inte räknat de senaste dagarna, men Södermanland hade tidigare något fler döda per 100000 invånare och Östergötland låg inte så långt efter Stockholms län. Sedan har jag för mig att det var ett ganska stort glapp nedåt, än så länge. En betydande andel av de avlidna, särskilt i Stockholms län, har ju varit på olika former av särskilda boenden. Jag har för mig att det var runt en tredjedel på riksnivå och uppåt hälften i Stockholms län förut, men om det är precis så fortfarande vet jag inte.

Permalänk
Medlem

FHS skattning av effektivt reproduktionstal:

Dvs, de skattar det till under 1 just nu, vilket såklart vore trevligt.

Dessa siffror verkar inte orimliga om man kollar på antalet IVA-patienter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Att stänga ner dagis och skolor reducerar smittspridningen. Inget tjafs om den uppenbara saken, tack. Och för att tala ditt språk med kostnader, så kostar det ingenting att stänga skolor och dagis.

Att stänga ner dagis och skolor reducerar smittspridningen i någon grad. Så vitt vi vet så är smittspridningen bland barn låg.

Sen har du fel när du påstår att den inte kostar någonting att stänga skolor och dagis. Det finns en kostnad även om man kanske inte räknar den i pengar. Stänger vi skolor och dagis så är barnen hemma och det har konsekvenser som att flera vuxna måste stanna hemma med barnen, därav tappar vi resurser i samhället, varav en del samhällskritiska. Tappar vi folk i vården riskerar dödstalen stiga om vi inte kan kompensera för bortfallet och vården blir överbelastad,

Om sen barn ska vara utan social kontakt med andra barn under en längre tid och utan ordentlig skolgång så får det också konsekvenser i social utveckling, etc. I vissa skikt i sammhället så är dagis/skola det ställe där barnen faktiskt får sitt enda riktiga mål mat och då riskerar man att barnen får andra problem.

Summa summarum så har FHM gjort bedömningen att reduceringen av smittspridningen av att stänga skolor och dagis är så liten att den inte är värd den kostnad den medför.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

SVT rapporterar: Mellan 10 000 och 20 000 avlidna i covid-19 – det tror professorerna Uno Wennergren och och Tom Britton är en sannolik dödssiffra.

Förstås bara en nyhet för dem som inte hänger på sweclockers forum:

Skrivet av deltascu 2020-03-19:

Jag vill inte låta för alarmistisk, men jag skulle bli positivt överraskad om covid-19, med de åtgärder som redan nu ligger på bordet och de som är planerade, skördar mindre än 10 000 döda i Sverige.

Jag tror att det är en robust siffra som tyvärr är väldigt svår att komma ifrån och att våra grannländer kommer få en motsvarande andel avlidna innan det här är över, säg till hösten för Sverige och inom ett år för de andra.

Permalänk
Medlem

Jag är av den åsikten att detta virus kommer finnas kvar för alltid tills man hittar ett botemedel eller vaccin om det ens fungerar. Det hjälper just nu inte mycket att försöka minska spridning, för förr eller senare måste vi öppna samhället mer och då blir det fler sjuka igen. En ond cykel. Vad tror du själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jag är av den åsikten att detta virus kommer finnas kvar för alltid tills man hittar ett botemedel eller vaccin om det ens fungerar. Det hjälper just nu inte mycket att försöka minska spridning, för förr eller senare måste vi öppna samhället mer och då blir det fler sjuka igen. En ond cykel. Vad tror du själv?

Jag tror absolut att det hjälper och att det är väldigt viktigt att ha fortsatt låg spridningstakt! Det man annars riskerar är en överbelastad sjukvård med ökad dödlighet som följd. Jag tror det bästa är att behålla nuvarande restriktioner, kanske med minimala lättnader, tills vi uppnått flockimmunitet. När det inträffar kan vi mer eller mindre återgå till det normala, med några viktiga undantag:

  1. 70+are kommer fortfarande behöva utökat skydd tills vaccin kommer eller viruset klingat av till försumbara nivåer. Anledningen är att om det fungerat att skydda dem, så är de en grupp som har väldigt låg grad av immunitet och alltså fortfarande är känsliga.

  2. Stora delar av omvärlden kommer sannolikt ta betydligt längre tid på sig att nå flockimmunitet p.g.a. sina stäng-öppna-cykler, så det kommer bli problematiskt att resa till utlandet åtminstone året ut.

Tidslinjen jag skulle gissa på när vi uppnår flockimmunitet är början på sommaren för Stockholm (inom 1-2 månader), slutet av sommaren för resten av Sverige (4 månader), inom ett år för våra grannländer och större delen av Europa.

Permalänk
Medlem

Här är en uppdatering av gårdagens värden på avlidna, nu kompletterat med Kanada. För att se alla diagram, klicka på Visa innehåll.

Vi ser att de tre nordamerikanska länderna alla tre växer snabbare än vad de europeiska länderna gjort. Kan det bero på att de är mer bilburna och har färre förnödenheter på gångavstånd?

EDIT: Glömde säga att UK nu uppdaterat med äldreboende vilket förklarar "hoppet".

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Fler goda nyheter:

260 tillfrisknade sydkoreanska patienter som testade positivt för Covid 19 en andra gång efter att drabbats av det tidigare har inte insjuknat igen (viruset har inte återaktiverats i kroppen), utan hade sannolikt bara döda virusfragment kvar i kroppen som därmed gav falskt positivt utslag på testet, enligt landets smittsskyddsmyndighet.
Chansen för flockimmunitet och vaccin ter sig genast lite bättre.

https://www.newsweek.com/south-korea-experts-say-recovered-co...
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200429000724

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Sannolikheten att en förmodligen frisk (symptomfri) person smittar någon genom att snabbt passera den utomhus bör vara väldigt liten.

Kanske tillochmed är större risk att springa på nån äldre som skadas och som måste till sjukhus och att den då blir smittad där.

Är man frisk finns det ingen större anledning att låsa in sig inomhus.

Jag håller med dig i det du skriver men min poäng är att löpträningen kanske inte är så viktig just nu att det motiverar att trängas på ett löpspår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag håller med dig i det du skriver men min poäng är att löpträningen kanske inte är så viktig just nu att det motiverar att trängas på ett löpspår.

Håller med och jag tycker det handlar om att visa respekt mot sin omgivning i dessa tider. Bara för att man är ute och motionerar så ska man inte tulla på avståndet när man passerar folk.

Exempel från igår:
Jag går på en gångväg vid en park, har en äldre farbror 20-30m snett framför mig på en annan korsande gångväg.
Plötsligt dyker en orienterare upp som korsar åldringens väg och dessutom tvärstannar framför honom för att börja läsa sin karta.
Det fanns inga andra än jag och farbror inom ett par hundra meter så nog hade orienteraren kunnat hålla avståndet trots sin motionsutövning. Stadsorientering i dessa tider är inte direkt ett genidrag om deltagarna inte kan visa respekt för utomstående och hålla avståndet.

Edit:
Förstår att mitt exempel verkar konstig för de som bor i storstäder men här är det rätt glest på folk även i centrum av staden och jag tycker folk normalt håller bra avstånd.

Permalänk
Medlem

Ett litet annat perspektiv på effekterna av corona och nedstängningen av samhället - beräkningar över hur många som går hungriga pga nedstängningarna i samband med pandemin:

https://www.ft.com/content/dec12470-894b-11ea-9dcb-fe6871f414...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Frispel: Pay-wall....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skumt, funkade när jag läste den.

Edit: Det verkar som att om man öppnar den direkt från länken i den tweet jag hittade den i så går den att läsa. Eventuellt så hjälper det om man väljer att öppna den i ett incognitofönster.

https://twitter.com/C_BruceLockhart/status/125577663223480729...

Har ingen som helst aning om varför det funkar om man gör så, men det kan vara värt att testa...

Permalänk
Medlem

Norge öppnar upp för möjligheten att stänga gränsen till den 15e augusti.
Det känns ju lite smått galet, hoppas inte andra länder gör likadant.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#52888

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frispel:

Skumt, funkade när jag läste den.

Edit: Det verkar som att om man öppnar den direkt från länken i den tweet jag hittade den i så går den att läsa. Eventuellt så hjälper det om man väljer att öppna den i ett incognitofönster.

https://twitter.com/C_BruceLockhart/status/125577663223480729...

Har ingen som helst aning om varför det funkar om man gör så, men det kan vara värt att testa...

Ja, länken du klickade på var en share-länk av artikeln:
https://t.co/1xv8kcvqlV?amp=1

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Norge öppnar upp för möjligheten att stänga gränsen till den 15e augusti.
Det känns ju lite smått galet, hoppas inte andra länder gör likadant.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#52888

Hmm, blir intressant att se Norge och Finlands strategi. Dessa två länder har ju haft så extremt liten smitta, om det inte vore för att vi liver i ett globalt samhälle hade dom säkert kunna få bort smittan helt. Men dom kan ju sammtidigt inte vänta tills den är borta i resten av världen innan dom öppnar upp?

Permalänk
Medlem

Läste att Sydkorea rapporterade 0 inhemska smittfall idag. Mycket positivt. Min fråga är bara: Vad gör dom nu? Ska dom fortsätta hålla allt nedstängt i evighet? Räcker ju med några få oupptäckta fall så kan det ju blossa upp igen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Fler goda nyheter:

260 tillfrisknade sydkoreanska patienter som testade positivt för Covid 19 en andra gång efter att drabbats av det tidigare har inte insjuknat igen (viruset har inte återaktiverats i kroppen), utan hade sannolikt bara döda virusfragment kvar i kroppen som därmed gav falskt positivt utslag på testet, enligt landets smittsskyddsmyndighet.
Chansen för flockimmunitet och vaccin ter sig genast lite bättre.

https://www.newsweek.com/south-korea-experts-say-recovered-co...
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200429000724

Mycket bra jobbat av myndigheterna. Det är mycket rimligt för jag försökte själv ta reda på hur viruset skulle kunna göra en plötslig "comeback" i replikering. Det, mycket tur var, beer ju inte sig som herpes gör.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mycket bra jobbat av myndigheterna. Det är mycket rimligt för jag försökte själv ta reda på hur viruset skulle kunna göra en plötslig "comeback" i replikering. Det, mycket tur var, beer ju inte sig som herpes gör.

Japp, dom flesta sansade som uttalade sig om detta hade ju flera trovärdiga alternativa förklaringar till varför folk testade positivt igen. Just detta var ju en av de saker som diskuterades. Sen är väl herpes ett helt annan typ av virus. Dessutom så blir väl herpesskoven mildare med tiden allteftersom man blir "immunare" (har jag för mig).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Snart tycker alla som Sverige.

https://nypost.com/2020/04/29/who-lauds-sweden-as-model-for-r...

"WHO lauds lockdown-ignoring Sweden as a ‘model’ for countries going forward"

told'ya so!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Snart tycker alla som Sverige.

https://nypost.com/2020/04/29/who-lauds-sweden-as-model-for-r...

"WHO lauds lockdown-ignoring Sweden as a ‘model’ for countries going forward"

told'ya so!

Vet inte var dom fått att det skulle vara 2300 forskare som kritiserat Sverige.

"Sweden’s approach has been criticized by 2,300 academics who penned a letter last month calling for the government to reconsider its loose restrictions, Agence France-Press reported."

Tror dom blandade ihop 21 och 2300.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Vet inte var dom fått att det skulle vara 2300 forskare som kritiserat Sverige.

"Sweden’s approach has been criticized by 2,300 academics who penned a letter last month calling for the government to reconsider its loose restrictions, Agence France-Press reported."

Tror dom blandade ihop 21 och 2300.

Möjligtvis syftar man på det här uppropet. Men jag tror inte någon har verifierat den listan, utan det har framkommit exempel på konstiga namn i den listan... så jag tar inte det uppropet särskilt seriöst.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Låtsasmoderator säger: vi tar och sätter ett streck efter denna. Slut med USA-politik som inte har med trådens ämne att göra.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Avstå från onödig politik, inte relevant till ämnet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Här kommer diagram som visar antal avlidna med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Andraderivatornavisar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln).

Det är totalt elva diagram, och jag visar här de tre som visar antal dödfall per dag. De två första som absolutvärden , med linjär respektive logaritmisk y-axel och sist som relativt per miljon invånare.
Klicka på Visa innehåll för att se de resterande.

Vad vi ser i diagrammen inklusive de dolda är att trots Sveriges uppatering av dödsfall igår pga ett stort eftersläp så påverkar det inte bilden särskilt mycket. Sverige ligger fortfarande på en stadigt nedåtgående nivå. Sverige och Canada ligger nu på liknande värden, men där Canada är på väg upp och Sverige på väg ned. Jag har börjat ändra y-axeln pga antalet dödsfall i USA på en del diagram.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tur att shopping inte är farligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Vad är problemet? Jag var där också förra veckan.

Det är knappt folk där, bra mycket mindre folk än på min lokala Ica. Var inga problem med att hålla avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad är problemet? Jag var där också förra veckan.

Det är knappt folk där, bra mycket mindre folk än på min lokala Ica. Var inga problem med att hålla avstånd.

Lite folk är det gott om idag.