Permalänk
Medlem

Curved, vad är de för konstig trend?

Okej, så ja har haft samma 24" sen kanske 2013 någon gång. Är nu ute efter en ny skärm och ni vet hur det är med teknik och man kommer tillbaka efter ett tag. Man fattar ingenting.

Letar efter en ny och större skärm men hittar inte en enda platt skärm för gaming. Allt är ju curved numera. Är helt ointresserad av dessa egentligen men de verkar inte finnas en en enda ordentlig skärm som är platt. Ska man verkligen behöva ge upp, kompromissa och köpa en ändå?

Dessa VA eller Välvda paneler har vad jag förstår det som en massa konstiga fel.
Halos runt muspekare, massa motion blur, extremt stora stommar eller så är de lika breda som mitt skrivbord.

Är det någon här som har något tips på en bra skärm eller har en skärm dom vill rekommendera?
Alla tips mottages mer än gärna

Krav:
100hz eller mer
1400p
<=1 ms
32" eller större
35" eller mindre
Den ska vara platt eller bara en aningen välvd
Inte wide

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Detta ämne tas upp i artikeln: Teknikstund: Ska skärmen vara böjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Där var du nog lite för snabb.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Där var du nog lite för snabb.

Du skrev att du inte fattade något. Han länkade då information som hjälper dig att förstå så att du lättare kan fatta ett beslut.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rj45:

Krav:
100hz eller mer
1400p
<=1 ms
32" eller större
35" eller mindre
Den ska vara platt eller bara en aningen välvd
Inte wide

Du har valt en kategori där det i stort sett endast finns VA-paneler och ganska många dessutom. "1ms"-kravet kan du skippa för övrigt. Säger ingenting om någonting. Eller jo, tillverkarna skriver "1ms" på alla spelskärmar numera eftersom det hela tiden frågas efter "1ms". De faktiska eftersläpen och responstiderna är förstås något helt annat i praktiken där VA-paneler har de sämsta förutsättningarna.

Vill du ha 16:9 och 144+ Hz med IPS och TN behöver du generellt titta på 27 tum. Det finns en del 16:9, 32-tum med IPS och VA, men kom ihåg att de ofta är 31,5 tum vilket påverkar sökträffar via exempelvis prisjakt.

Större än 32 tum och det är ultra wide-skärmar som gäller. Finns en del specialare på 40-43 tum, ofta 4K.

Välvningen på 16:9-paneler är ganska blygsam trots snäv radie. Välvningen är mycket tydligare på ultra wide-paneler.

Permalänk
Medlem

LG 32" kanske?
Någorlunda ovanlig då den är 32" och dessutom platt.
Dock VA, men jag har inte ont av de eftersläpningar det ska innebära
Billigare/samma pris som motsvarande 27" många gånger

https://www.inet.se/produkt/2214245/lg-32-32gk850g-qhd-va-g-s...
med eller utan G-sync-
https://www.inet.se/produkt/2214248/lg-32-32gk850f-qhd-va-144...

Köpt själv, och flera vänner, är toknöjd.
Är verkligen inte nöjd med kurvad själv då jag spelar mörkare spel. (backlightbleed från h-vetet på alla jag testat iaf)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@rj45: Filtrerar man efter dina krav på prisjakt så får man en enda träff: LG 32GK850F. Den har dock en VA-panel, och jag begriper inte riktigt från vad du skriver om du missförstått och tror att VA och böjd är samma sak eller om du inte vill ha VA p.g.a. dess bildegenskaper.

Hur som helst så kan det vara bra att ta en titt på sektionerna om latenser och eftersläp i Sweclockers guide till bildskärmar, de förklarar varför antalet ms som specificeras är i stort sett meningslöst eftersom det inte säger något om t.ex. hur mycket eftersläp skärmen har.

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: Den ska jag titta in på. Verkar rätt intressant. Tack för tipset! Återkommer om det blir en sån

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@rj45: Filtrerar man efter dina krav på prisjakt så får man en enda träff: LG 32GK850F. Den har dock en VA-panel, och jag begriper inte riktigt från vad du skriver om du missförstått och tror att VA och böjd är samma sak eller om du inte vill ha VA p.g.a. dess bildegenskaper.

Hur som helst så kan det vara bra att ta en titt på sektionerna om latenser och eftersläp i Sweclockers guide till bildskärmar, de förklarar varför antalet ms som specificeras är i stort sett meningslöst eftersom det inte säger något om t.ex. hur mycket eftersläp skärmen har.

Jo men det har jag gjort... Verkar vara så att alla välvda har en VA panel så för mig blev de ingen större skillnad...

Vad jag vet är att den jag har idag är en TN-panel och de ska vara den bästa typen av panel för gaming. Ska ta och titta på länkarna! Tack för tipset. En annan användare tipsade om samma skärm men den har jag missat

Visa signatur

● Active

Permalänk

Böjda stora skärmar är ergonomiska för kontorsjobb, då man vrider på huvudet och har lite mindre varierande avstånd mellan öga och text.

De är också bra för spel där man har flera skärmar och vrider på huvudet, som t.ex. flygsimulatorer - kurvaturen anges som en radie t.ex. 1800R, vilket ger en uppfattning om hur många man får plats med. Böjningen gör att t.ex. 3 skärmar blir en enda lång kurva.

Men en singelskärm som är böjd orsakar fel i alla spel - spelvärlden projiceras mot en matematiskt platt skärm och inget vridande på huvudet, för maximal immersivitet. Av samma orsak (projektionen) bör du öka avståndet mellan skärmen och dina ögon, eller sänka FOVen (eller en kombination) för att perspektivet ska bli rätt. På böjda skärmar kan inte perspektivet bli rätt, så immersiviteten förloras.

Men de flesta gamers är inte tekniska, så böjda singelskärmar blev en fluga. De ser ju tuffare ut. Det kan vara därför du har svårt att hitta en platt skärm - men jag tror det har mest med storleken att göra. Strax under 32" är nog de flesta skärmar fortfarande platta.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.