Permalänk

Spiklag när jag spelar, varför?

Tja!

Har velat ställa denna fråga på denna forum hur länge som helst nu, men är man en mästare på att skjuta upp saker så är man.

Frågan lyder: Om man får små spiklag (en halv sekund till 1) när man spelar ("bara" när jag spelar, än så länge), vad beror det på? Jag byggde datorn själv (mitt första datorbygge). Jag har ett 1070 Nividia Geforce grafikkort som jag köpte för lite mer än 6 månader sen nu (visserligen begagnat men det var i bra skick), det är väl knappast den? Utöver det köpte jag också en AOC 144hz skärm för ca 1 år sen nu, och trodde det skulle lösa problemet, men nix. Händer för övrigt i alla spel, verkar det som. Alla spel med kanske dom allra minst krävande (inget noterbart lag när jag körde Heroes 3 iallafall). Än så länge verkar spiklaggen mest komma innan eller under större sammandrabbningar, framförallt i MOBA spel.

Om jag ska gissa, så antar jag att det är processorn? Har en Intel Core i5-4690k, 3,50 GHz. Processorn är säkert ca 3 år gammal nu, om inte 4 (alla delar är lika använda lika länge, förutom grafikkortet). Värt att notera är att jag inte rört processorn sen jag byggde datorn. Kan det vara smuts/dam? Jag har ingen aning, men kan tänka mig att det kan orsaka lite problem.

Förhoppningsvis är det inte mitt modekort det är fel på iallafall.. Har ett ASUS Z97-A. Däremot hade jag inte blivit förvånad om det är något med modekortet, då jag sannolikt var liteee för hårdhänt när jag satte i det.

Värt att nämna är att datorn låter lite konstigt. Ljudet går som vågor. Känns som att den överbelastas ibland. >_<

Tror det var allt. Jag kan baka ihop speccsen här till er, så det blir lättare.

Moderkort: ASUS Z97-A
Grafikkort: Nvidia Geforce 1070
Processor: i5-4690k
RAM: Två 8-gigs Kingston
Skärm: AOC Freesync 144Hz

Tack på förhand för all hjälp, och ta hand om er, i dessa corona tider. <3

Permalänk
Medlem

@Danneman92:

Hej. Du kan läsa här, det visar att du är lång ifrån ensam om det.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/252908/a...

Nu ska vi se.

1. Vad har du för nätaggregat? Ett dåligt sådant kan skapa dessa problem.

2. Vad har du för temperaturer på cpu och gpu när det händer? Detta är viktigt.

3. Din cpu släpptes 2014. Så den är rätt gammal och den har bara 4 trådar. Det är tungt för den idag i nya spel.

4. Du har inte rört processorn sen du byggde datorn säger du.. Jag läser det som att du inte har rengjort kylaren.
Gör det med en gång. Gärna nu. Ja precis NU.
Är det stockkylaren du har så är den nog fullproppad med damm osv. Det kan mycket väl var så att det är just det som orsakar dina problem.

5. Har du stockkylaren och du tänker använda denna datorn ett tag till så rekommenderar jag dig att köpa minst en Cooler Master Hyper 212 Evo. Det är mycket kylare för pengarna.

6. Inhandla en burk tryckluft och en tub kylpasta. Rengör, ta av kylaren, rengör mer, applicera ett riskorn kylpasta, montera kylaren.
Glöm inte att rengöra hela datorn med tryckluften. EJ dammsugare. (Se till att fläktar är stilla när du använder tryckluften)

Tycker vi har en bra början här. Läs och återkom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneman92:

Tja!

Har velat ställa denna fråga på denna forum hur länge som helst nu, men är man en mästare på att skjuta upp saker så är man.

Frågan lyder: Om man får små spiklag (en halv sekund till 1) när man spelar ("bara" när jag spelar, än så länge), vad beror det på? Jag byggde datorn själv (mitt första datorbygge). Jag har ett 1070 Nividia Geforce grafikkort som jag köpte för lite mer än 6 månader sen nu (visserligen begagnat men det var i bra skick), det är väl knappast den? Utöver det köpte jag också en AOC 144hz skärm för ca 1 år sen nu, och trodde det skulle lösa problemet, men nix. Händer för övrigt i alla spel, verkar det som. Alla spel med kanske dom allra minst krävande (inget noterbart lag när jag körde Heroes 3 iallafall). Än så länge verkar spiklaggen mest komma innan eller under större sammandrabbningar, framförallt i MOBA spel.

Om jag ska gissa, så antar jag att det är processorn? Har en Intel Core i5-4690k, 3,50 GHz. Processorn är säkert ca 3 år gammal nu, om inte 4 (alla delar är lika använda lika länge, förutom grafikkortet). Värt att notera är att jag inte rört processorn sen jag byggde datorn. Kan det vara smuts/dam? Jag har ingen aning, men kan tänka mig att det kan orsaka lite problem.

Förhoppningsvis är det inte mitt modekort det är fel på iallafall.. Har ett ASUS Z97-A. Däremot hade jag inte blivit förvånad om det är något med modekortet, då jag sannolikt var liteee för hårdhänt när jag satte i det.

Värt att nämna är att datorn låter lite konstigt. Ljudet går som vågor. Känns som att den överbelastas ibland. >_<

Tror det var allt. Jag kan baka ihop speccsen här till er, så det blir lättare.

Moderkort: ASUS Z97-A
Grafikkort: Nvidia Geforce 1070
Processor: i5-4690k
RAM: Två 8-gigs Kingston
Skärm: AOC Freesync 144Hz

Tack på förhand för all hjälp, och ta hand om er, i dessa corona tider. <3

i5orna som bara har 4 kärnor och 4 trådar är ju inte mycket att ha enligt mig då dom oftast går i 100% och får spikes och stutter i moderna spel. Lite därför jag alltid köpt i7or och skulle hellre köra en första gen i7 eller andra än en i5a pga dom problemen. Men so m ovan så kan du ju kolla det han sagt men du skulle ju kunna köpa dig en begagnad 4770k/90k och klocka den så kommer det funka mycket bättre än vad det gör nu.
Men jag skulle inte oroat mig över åldern om det var en i7a

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Danneman92:

Hej. Du kan läsa här, det visar att du är lång ifrån ensam om det.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/252908/a...

Nu ska vi se.

1. Vad har du för nätaggregat? Ett dåligt sådant kan skapa dessa problem.

2. Vad har du för temperaturer på cpu och gpu när det händer? Detta är viktigt.

3. Din cpu släpptes 2014. Så den är rätt gammal och den har bara 4 trådar. Det är tungt för den idag i nya spel.

4. Du har inte rört processorn sen du byggde datorn säger du.. Jag läser det som att du inte har rengjort kylaren.
Gör det med en gång. Gärna nu. Ja precis NU.
Är det stockkylaren du har så är den nog fullproppad med damm osv. Det kan mycket väl var så att det är just det som orsakar dina problem.

5. Har du stockkylaren och du tänker använda denna datorn ett tag till så rekommenderar jag dig att köpa minst en Cooler Master Hyper 212 Evo. Det är mycket kylare för pengarna.

6. Inhandla en burk tryckluft och en tub kylpasta. Rengör, ta av kylaren, rengör mer, applicera ett riskorn kylpasta, montera kylaren.
Glöm inte att rengöra hela datorn med tryckluften. EJ dammsugare. (Se till att fläktar är stilla när du använder tryckluften)

Tycker vi har en bra början här. Läs och återkom.

Skrivet av ExcZist:

i5orna som bara har 4 kärnor och 4 trådar är ju inte mycket att ha enligt mig då dom oftast går i 100% och får spikes och stutter i moderna spel. Lite därför jag alltid köpt i7or och skulle hellre köra en första gen i7 eller andra än en i5a pga dom problemen. Men so m ovan så kan du ju kolla det han sagt men du skulle ju kunna köpa dig en begagnad 4770k/90k och klocka den så kommer det funka mycket bättre än vad det gör nu.
Men jag skulle inte oroat mig över åldern om det var en i7a

Tack så mycket för snabba svar! Jag har ett Corsair CX750, men ganska hundra på att det inte är det, utan snarare processorn, speciellt nu när ni skrivit att det inte är en särskilt bra processor för moderna spel. Ha, lustigt att du rekommenderar en Cool master Hyper 212 Evo. Det är precis den jag har. Köpte den för ca 2 år sen nu om jag minns rätt. Dock är jag osäker om jag rengjorde den tidigare kylpastan som var på, tror faktiskt inte det. >_<

Jag har kylpasta och tryckluft. Ska testa rengöra imorgon och se om det blir någon skillnad. Men om det nu inte blir någon skillnad.. Finns det någon bra i5 processor som klarar de moderna spelen bra? Jag kör i princip aldrig toppmoderna spel på datorn, utan de är oftast några år gamla. Undviker helst att byta ut hela mitt modekort för att uppgradera till i7, men får väl ta och göra det om jag måste, för att undvika lagg.

Tack igen för snabba svar!

Permalänk
Medlem

@Danneman92:

Då du har en Cooler master Hyper 212 Evo så kan du sätta en fläkt till på den. Så du får push/pull.

Om du inte vet om du rengjorde så föreslår jag att du tar av din kylare och rengör ordentligt och sen lägger på pasta från en färsk tub.

Du behöver inte byta moderkort för att ha en I7.
Här har du en lista på processorer du kan använda.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=s145499635

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Danneman92: Räcker med att du köper en begagnad i7 så kommer det funka och du kan även överklocka med moderkortet om du känner för det.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Danneman92:

Då du har en Cooler master Hyper 212 Evo så kan du sätta en fläkt till på den. Så du får push/pull.

Om du inte vet om du rengjorde så föreslår jag att du tar av din kylare och rengör ordentligt och sen lägger på pasta från en färsk tub.

Du behöver inte byta moderkort för att ha en I7.
Här har du en lista på processorer du kan använda.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=s145499635

Skrivet av ExcZist:

@Danneman92: Räcker med att du köper en begagnad i7 så kommer det funka och du kan även överklocka med moderkortet om du känner för det.

Push/pull var inget jag var medveten om, tack! Jag ska försöka rengöra inom de närmsta dagarna. Är som sagt expert på att skjuta upp saker, men min trötthet på spiklaggen övervinner nog uppskjutandet, haha.

Ohh, så jag kan faktiskt ha en i7:a utan att byta modekort??!?! Fantastiska nyheter! Tack så mycket till er båda för hjälpen, ni är grymma. <3

Permalänk

Tja igen! Jag har bestämt mig att uppgradera till senaste generationens moderkort och processor istället. Processorn blir nog en AMD Ryzen 2600, men moderkort och RAM minne vet jag ej.

PSU behöver jag ej byta, tror jag? 750w Corsair. Ganska säker att det inte behöver bytas, men frågar ändå.

Tar gärna alla tips o råd som ni har!

P.S, priset spelar ingen roll. Vill ha lite av ett "monster" (minus mitt grafikkort som är ett MSI GeForce 1070).

Tacksam för alla råd!

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneman92:

Tja igen! Jag har bestämt mig att uppgradera till senaste generationens moderkort och processor istället. Processorn blir nog en AMD Ryzen 2600, men moderkort och RAM minne vet jag ej.

PSU behöver jag ej byta, tror jag? 750w Corsair. Ganska säker att det inte behöver bytas, men frågar ändå.

Tar gärna alla tips o råd som ni har!

P.S, priset spelar ingen roll. Vill ha lite av ett "monster" (minus mitt grafikkort som är ett MSI GeForce 1070).

Tacksam för alla råd!

Mvh
Daniel

Skulle valt en 3600 över 2600 i dagsläget. Men något "monster" vet jag inte om det blir
https://komponentkoll.se/bygg/qpIal

~4000 för moderkort cpu och ram

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk

@enG: Tack så mycket!