Permalänk
Medlem

Ny stol [tips tack]

Tjenare, ska uppgradera lite här hemma och tänkte köpa en ny stol till datorhörnan. Just nu lutar det mot att jag köper denna https://www.komplett.se/product/1133558/datorutrustning/konto... eller denna https://www.autonomous.ai/office-chairs/ergonomic-chair?optio...

Men jag tänkte kika in här och kolla om någon har en annan stol som de kan rekommendera (gärna runt 2500-3500kr) Samt att de finns i lager eller att de kommer in i lager inom 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem

@Addeez: Jag har hört att den stolen är rätt dålig i sin kvalitet. Bland annat du inte kan låsa armstöden. Så dom kommer åka som dom vill
Nackkudden faller ofta ner och många andra problem. Den här rekommenderar jag https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tamdrup...

Permalänk
Medlem

Jag föredrar stolar utan armstöd, så denna från IKEA: https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-gunnar...

Finns att få med armstöd om man vill ha det också, och med skinn om man inte vill ha konstskinn som den från Jysk (för samma peng).

Permalänk
Medlem

@Axel95: Han länkar till två stolar, vilken syftar du till när du beskriver som du gör?

Gäller det Autonomous ErgoChair 2 så är det inte vad jag läst om den stolen, har sett flera youtubers recensera den och sagt gott. Bla Jayztwocents tex.

Ettan hade sina problem men tvåan verkar sweet. 3800 kr inkl frakt och ingen tull och moms.

Permalänk
Medlem

Spana in https://secretlab.eu
Även om de är "gamingstolar" så är komforten och kvaliteten på topp (För det mesta. Handledsstöden höll väl sisådär, men går att beställa nya).

Har en titan och hela stolen bortsett från handledsstöden ser ut som dagen jag fick den efter 2 års daglig användning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ergo chair 2

Jag har sätt riktigt bra grejer om stolen. Några nackdelar är att vissa säger att den låter lite, men då är det nog bara att skruva åt skruvarna lite.

Hursomhelst när jag kollat ( också intresserad i stolen) så har jag inte hittar ett sätt eller en webbplats vart man kan skicka dem t Sverige.

Permalänk
Medlem

Kollat på denna, Hört att autonomous ska vara bra, ser att dom skickar till sverige men ingen i sverige säljer dem
https://www.autonomous.ai/en-SE/office-chairs/ergonomic-chair...

Visa signatur

| POPOS 22.04 LTS (DELL XPS 13 9380) - Intel i7-8564U, Intel UHD 620, 15GB RAM, 512GB NVMe Micron |
| Win10 - PRIME Z270-A, i7-7700K, Kraken x63, ASUS ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 960/850 EVO, 32GB DDR4 3400MHz |
| Ubuntu Server 20.04 LTS (HP Z640) - 2x4-Core E5-2637v3, 64GB SK Hynix ECC RAM, 4x10TB, 970 EVO P 1TB M.2, Quadro K2200 |
| Win11 - PRIME Z690-A , i5 13600K, Lian Li Galahad SL Edition 360, ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 990 PRO 1TB, 32GB DDR5 5200MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Spana in https://secretlab.eu
Även om de är "gamingstolar" så är komforten och kvaliteten på topp (För det mesta. Handledsstöden höll väl sisådär, men går att beställa nya).

Har en titan och hela stolen bortsett från handledsstöden ser ut som dagen jag fick den efter 2 års daglig användning.

Jag har också en Titan. Sämsta köp jag gjort. Stolen är inte helt symmetrisk och sitsen lutar. Inom ett halvår såg armstöden ut som tvättbrädor. Fit and finish är urusel och kvalitén inte långt efter.
Dessutom har den nära noll inställningsmöjligheter och komforten är därefter.

Skulle säga att den är ungefär lika bra som Ikea Markus, och jag tycker inte Markus som kostar hälften är värd pengarna.
Jag gick tillbaka till min gamla stol, en 20+ år begagnad Kinnarps som jag köpte på blocket för 400. Sen gick jag och köpte en ny stol som var betydligt dyrare och utanför budget för de flesta, men jag ångrar bittert att jag slängde pengar i sjön på en SecretLab.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag har också en Titan. Sämsta köp jag gjort. Stolen är inte helt symmetrisk och sitsen lutar. Inom ett halvår såg armstöden ut som tvättbrädor. Fit and finish är urusel och kvalitén inte långt efter.
Dessutom har den nära noll inställningsmöjligheter och komforten är därefter.

Skulle säga att den är ungefär lika bra som Ikea Markus, och jag tycker inte Markus som kostar hälften är värd pengarna.
Jag gick tillbaka till min gamla stol, en 20+ år begagnad Kinnarps som jag köpte på blocket för 400. Sen gick jag och köpte en ny stol som var betydligt dyrare och utanför budget för de flesta, men jag ångrar bittert att jag slängde pengar i sjön på en SecretLab.

Nu efter tre års användning så börjar hela stolen att rasa ihop. Min är dock helt symmetrisk, men "lädret" börjar slitas ut ordentligt. Gick från att se ut som ny, till att två månader senare se 10 år gammal ut. Det går fort utför.
Smaken är som baken. Fungerar finnemang som en slit/släng stol om man är villig att lägga 4k var tredje år på en stol.

Jag hade Kinnarps innan och har även kört med en Herman Miller Aeron, men tycker Secretlabs är helt okej för pengarna, iaf när man är modell större.
Hade jag varit <90 kg så hade jag förmodligen kört på en Herman miller.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är ju en ganska inaktuell tråd för TS... Men jag tänker mig att jag drar det gamla hederliga svaret i dessa trådar: Köp en begagnad Kinnarps/Malmstolen/Sverigestolen. Ingen gaming-stol, IKEA Marcus etc. kan mäta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu efter tre års användning så börjar hela stolen att rasa ihop. Min är dock helt symmetrisk, men "lädret" börjar slitas ut ordentligt. Gick från att se ut som ny, till att två månader senare se 10 år gammal ut. Det går fort utför.
Smaken är som baken. Fungerar finnemang som en slit/släng stol om man är villig att lägga 4k var tredje år på en stol.

Jag hade Kinnarps innan och har även kört med en Herman Miller Aeron, men tycker Secretlabs är helt okej för pengarna, iaf när man är modell större.
Hade jag varit <90 kg så hade jag förmodligen kört på en Herman miller.

Insåg först nu att jag svarade på ett ett år gammalt inlägg xD.
Intressant att höra om dina erfarenheter så här ett år senare.

Priset på Titan har ökat så vi pratar tydligen 5-6k med frakt nu. Så vi är uppe och nosar i prisklassen av en riktig kontorsstol.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Begagnad Kinnarps eller liknande.
@Anaii lite nyfiken på vilken stol du köpte istället, herman miller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Insåg först nu att jag svarade på ett ett år gammalt inlägg xD.
Intressant att höra om dina erfarenheter så här ett år senare.

Priset på Titan har ökat så vi pratar tydligen 5-6k med frakt nu. Så vi är uppe och nosar i prisklassen av en riktig kontorsstol.

Absolut inte värda 6k, det kan jag hålla med om. Då är det bättre att skaffa en ordentlig stol istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Begagnad Kinnarps eller liknande.
@Anaii lite nyfiken på vilken stol du köpte istället, herman miller?

Herman Miller Aeron adjustable posturefit + Atlas headrest

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Herman Miller Aeron adjustable posturefit + Atlas headrest

Riktigt, riktigt avundsjuk 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Herman Miller Aeron adjustable posturefit + Atlas headrest

Hur är med ryggen å så ? Känner nu efter flera år använding av gaming stolar att jag har sjukt ont i ryggen, vart det bättre för dig ?

Visa signatur

| POPOS 22.04 LTS (DELL XPS 13 9380) - Intel i7-8564U, Intel UHD 620, 15GB RAM, 512GB NVMe Micron |
| Win10 - PRIME Z270-A, i7-7700K, Kraken x63, ASUS ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 960/850 EVO, 32GB DDR4 3400MHz |
| Ubuntu Server 20.04 LTS (HP Z640) - 2x4-Core E5-2637v3, 64GB SK Hynix ECC RAM, 4x10TB, 970 EVO P 1TB M.2, Quadro K2200 |
| Win11 - PRIME Z690-A , i5 13600K, Lian Li Galahad SL Edition 360, ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 990 PRO 1TB, 32GB DDR5 5200MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoImNot:

Hur är med ryggen å så ? Känner nu efter flera år använding av gaming stolar att jag har sjukt ont i ryggen, vart det bättre för dig ?

Jag fick ont i ryggen av SecretLab Titan men det blev ok igen när jag gick tillbaka till min gamla Kinnarps även om jag ofta satt som en säck potatis i den.
Efter en vecka med Aeron fick jag jätteont i ryggen pga att stolen mer eller mindre tvingar dig att sitta korrekt. Det var ovant och det kändes som min ryggrad pressades in i rätt position. Ett par dagar senare släppte det och nu tycker jag det är hur bekvämt som helst. Inga ryggproblem av stolen. Sen sov jag på soffan i källaren inatt pga att det var extremt varmt i sovrummet så jag har ont av den anledning. Det suger att bli äldre xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna på IKEA https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar...
Skaffade den i början på pandemin och är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.